lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:29

Met een rustige ruin samen zetten? Ik snap wel dat hij onrustig wordt als hij in z'n eentje moet staan. :)

Sabrina_80

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:33

Ieder heeft een eigen stukje paddock. Ze worden op deze stal niet bij elkaar gezet. Maar de ruinen die naast hem buiten staan die staan ook heel rustig. Alleen hij staat zich dan zo uit te sloven. Ik heb ook geen idee of hij in Portugal met andere paarden samen heeft gestaan.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:35

Hai Sabrina,

Ik wil Hèrmes ook graag hengst houden en heb in (Nederland) op pensionstallen aardig wat moeilijkheden ervaren. Vaak vinden mensen het al eng als ze een keertje hinniken en weten de stal eigenaren niet goed om te gaan met een hengst. Die van mij stond op de vorige stal dan ook vrij geïsoleerd van andere paarden, geen paarden naast hem op stal en voordat alle andere paarden naar buiten gingen mocht hij alleen. Hij werd daar niet gelukkig van en daarom heb ik hem verhuisd naar mijn instructeur Fabio in Ede. Een stuk verder weg voor mij maar hij staat nu gewoon tussen een hengst en ruin op stal (tralies dus ze kunnen gewoon neuzen spelen etc), op de paddock naast alle andere paarden en de merries staan zo'n 10 meter verderop buiten en tegenover hem op stal. Hij is helemaal gelukkig en heel relaxt, kan werkelijk alles met hem! Hier ben ik heel blij mee want nu kan hij zonder beperkingen hengst zijn, dat vind ik wel heel belangrijk.

Lusitano's zijn over het algemeen heel makkelijk te houden als hengst als je er goed mee omgaat, maar op een pensionstal is dat soms best lastig.. Ben je verder wel tevreden over de stal? Je zou ook eens met hen kunnen gaan zitten hoe jullie het kunnen aanpakken?

Hopelijk heb je hier iets aan :)

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:36

Sabrina_80 schreef:
Ieder heeft een eigen stukje paddock. Ze worden op deze stal niet bij elkaar gezet. Maar de ruinen die naast hem buiten staan die staan ook heel rustig. Alleen hij staat zich dan zo uit te sloven. Ik heb ook geen idee of hij in Portugal met andere paarden samen heeft gestaan.

Hij staat dus wel naast andere paarden? Dat zou al een hoop moeten schelen eigenlijk!

H. Lusitano Horses

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:12

Ik houd mijn 4 jarige hengst samen met een oudere ruin.
Hij staat daar al bij sinds hij jaarling was en dat gaat nog steeds goed. Ze zijn vrienden en staan zelfs samen buik aan buik, hooi te eten in de schuilstal van 3m op 4m. Past prima, vinden de heren. :D
Ik kan er zelf alles mee. Hij is heel kalm.
En de ruin is de baas, dus daar moet hij naar luisteren.
Het enige wat ik nu wel merk is dat "vreemde" paarden een probleem beginnen te worden. Als hij fysiek contact kan maken met een vreemd paard, dan raakt hij helemaal over zijn toeren.
Ik heb mijn paarden in eigen beheer. Dus ik kan het allemaal zelf bedenken en regelen.
Maar zelfs voor mij, kan dat wel eens een aardig probleem gaan vormen.
Wij hebben namelijk ook 4 merries. En nu lopen de paarden op verschillende locaties.
Maar binnenkort verhuis ik en komen alle paarden aan huis te lopen.
Mijn hengst gaat dan op z'n minst ook de hele dag visueel contact hebben met de merries...
Daar vrees ik een beetje voor. Als hij zo geobsedeerd gaat doen, loopt hij zichzelf in de vernieling.
Ik ben op zich er ook niet helemaal op tegen om hem te castreren. Maar hij heeft wat gezondsheidsproblemen en een castratie is voor hem gevaarlijker dan voor een gewoon paard.
Maar als hij zich kapot gaat lopen, heb ik natuurlijk geen keuze meer. :o

Op een pensionstal lijkt dit mij al helemaal lastig.

Je schrijft dat je je hengst graag wil laten registreren als dekhengst.
Is dat dan voor jezelf om mee te fokken? Of is het plan van hem aan te bieden als dekhengst?
Want dan zou ik vooral eens kritisch bekijken of hij wel kan concurreren met de dekhengsten die nu al hier rond huppelen. Het is maar een klein stamboek hier in Nederland en België. En er is best al wel wat kwaliteit te vinden qua dekhengsten. (En de kleur is niet echt een uitzonderlijke factor want kleurhengsten zijn er ook genoeg...)
+ Dat het voor merrie-eigenaren ook nog altijd mogelijk is om sperma uit Portugal of Frankrijk te halen.
Dus daar heb je dan ook nog concurrentie van.
Gewoon "mooi" zijn is dan niet genoeg. Ze moeten zich toch op één of andere manier onderscheiden.
Door de bloedlijn of buitengewone beweging of door sportprestaties of door goede prestaties op de keuring etc... (Wat gaan jullie met hem doen?)
Dus voor je een carrière als dekhengst laat meetellen in je beslissing, moet je dat wel even goed overwegen.

Knappe Hermes Eef. Ik zal je topic eens zoeken ;)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:53

Leuk!

Er zijn inderdaad een hoop hengsten om uit te kiezen, maar ik wil die van mij over een paar jaar ook mee laten doen aan de opname keuring. Zijn papa is 27 en heeft dit jaar nog twee merries gedekt en volgend jaar misschien ook nog een! Heb de eerste aanvraag voor Hermes al binnen gekregen :O Nog een beetje vroeg haha!

Ik ben dan ook wel van plan om hem in de sport uit te gaan brengen!

Komen jullie 4-jarigen dit jaar naar de keuring?

H. Lusitano Horses

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:15

Mijn 4 jarige is een kruising.
Hij heeft een Quarter horse moeder. Dus die blijft mooi thuis. ;)

Ik heb nog een 5 jarige merrie die voor stamboekopname moet. Ik was nog aan het twijfelen om haar in september te laten meedoen in Gesves.
Maar ze stond in training om ingereden te worden en ze heeft zich helaas geblesseerd.
Dus keuring zal er dit jaar ook niet meer inzitten.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:59

Ah vandaar nee dat wordt lastig dan ;)

Wat zonde.. Komt wel weer helemaal goed? Stamboekopname heb je gelukkig nog alle tijd voor, over een jaar is ze vast nog mooier :)

H. Lusitano Horses

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:16

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan de omgeving waar je woont en de stallingsmogelijkheden die er zijn.
Hier zijn al weinig fijne stallen waar de paarden de hele dag naar buiten kunnen en met een hengst wordt die keuze nog beperkter.
Daarnaast is in deze drukke omgeving een hengst ook een groter risico dan ergers waar het veel rustiger is.
Hij kan nog zo braaf en goed opgevoed zijn, maar als ik door de duinen rijd met mijn hengst en ik kom een manegegroep met beginners tegen en eentje zet net per ongeluk zijn hengstige merrie voor mijn hengst ben ik wel de gene die het heeft gedaan...

Een hengst heeft natuurlijk meer uitstraling dan een ruin, maar je hebt ook met meer dingen te maken.
Onrust en stress voor het paard zelf als hij niet op een juiste plek kan staan, en daardoor ook onrust en stress voor jezelf en de mensen om jou en om het paard heen.
Het is net wat gezegd wordt, een hengst wordt door veel mensen al gauw als griezelig gezien en daardoor gaan mensen er al anders mee om.
Ik merkte met die van mij dat mensen al snel angstig waren om hem buiten te zetten, en dan met touwen gingen zwaaien, gingen schreeuwen en op zijn hoofd gingen slaan.
Dat maakte hem weer angstig waardoor de situatie niet beter werd.
In overleg met de dierenarts heb ik toen vrij snel besloten om te castreren.
Ik heb zelf toch geen fokambities en ook geen tijd voor het hele sperma- en dekverhaal...
En waarom zou ik hem dan in mijn situatie pesten door hem hengst te laten...
Nu staat hij samen met een maatje in de paddock en in een groep van 7 paarden in de wei.
Ik kan met hem aan het halster wandelen en fijn buiten rijden.

In een andere situatie, als ik hem thuis had kunnen houden bijv, had ik hem misschien wel hengst gelaten.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:23

Eefiepeefie schreef:
Leuk!

Er zijn inderdaad een hoop hengsten om uit te kiezen, maar ik wil die van mij over een paar jaar ook mee laten doen aan de opname keuring. Zijn papa is 27 en heeft dit jaar nog twee merries gedekt en volgend jaar misschien ook nog een! Heb de eerste aanvraag voor Hermes al binnen gekregen :O Nog een beetje vroeg haha!

Ik ben dan ook wel van plan om hem in de sport uit te gaan brengen!

Komen jullie 4-jarigen dit jaar naar de keuring?

Hahaha die gaap smiley van mij was bedoeld als verbaasde smiley! Ziet er nu een beetje raar uit.

Dat denk ik ook Ellis! De stal waar het paard staat, de mogelijkheden tot weidegang/paddock en de kundigheid van de mensen die er mee omgaan maken de keuze tussen hengst of ruin. Daarnaast moet hij zichzelf natuurlijk niet in de weg zitten en erg last hebben van zijn hormonen, maar in dat geval zou ik er sowieso niet voor kiezen om een paard hengst te laten.

H. Lusitano Horses

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 12:00

Wij gaan denk pas komend jaar voor stamboek opname dan is ze 1 jr in training en hoop ik mooi bespiert.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:49

Er is inderdaad heel weinig vraag naar dekkingen begreep ik van diverse hengstenhouders. Als je ook kijkt hoe weinig veulentjes er dit jaar (en de laatste jaren) gefokt zijn en de meeste daarvan zijn van eigen hengsten.

Voor mijn gaat welzijn boven het hengst zijn. I.m.o. is dat een vrij en sociaal leven tussen de andere paarden. Als ik dat niet kan bieden dan heb ik liever een ruin.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:50

eens :j

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:38

Bedankt iedereen voor alle reacties en het delen van ervaringen. Het probleem is dat ik in mijn omgeving verder geen stallen ken waar je met je hengst mag staan. En op zich sta ik op een heerlijk rustige stal met lieve stalhouders. Alle paarden zijn er erg relaxed en komen elke dag buiten. Dus weggaan zal ik erg jammer vinden. Als ik al jullie verhalen lees dan denk ik dat ruinen de beste oplossing is, maar ik baal er wel van dat ik het voor een ander moet doen. In ieder geval... Zo voelt het..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:38

Nee, je doet het voor je paard zodat hij een leuker leven zal hebben. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:22

@rider, Lusitanos kunnen op zich goed tegen koude, maar het vraagt natuurlijk wel energie en kan makkelijk een aanleiding zijn voor vermagering als het dieet niet wordt aangepast. Zelfde geldt voor zwaarder of meer werk dan anders.
Verder kennen paarden natuurlijk energieverspilling aan "druk zijn".
Dat kan zelfs gewoon meer nerveus zijn op stal (of weide) omdat ze van alles zien en niks willen missen en daardoor minder rusten/soezen dan anders.
Daar kan ik verder niet over oordelen, maar jij waarschijnlijk wel.

Wat betreft de zoektocht, onbeleerde 4 jarigen liggen niet voor het oprapen, ongeacht de kleur of maat. Dat is dus het lastigste criterium.
Als het een merrie mag zijn is de kans van slagen veel groter omdat die minder vaak worden ingereden.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 19:15

Nou ik vind moeilijk om hengsten te vinden voor dekking.ook om fokkers te vinden van dit rass moet ik eerlijk bekennen.

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:24

keona schreef:
Nou ik vind moeilijk om hengsten te vinden voor dekking.ook om fokkers te vinden van dit rass moet ik eerlijk bekennen.

Er is een fokkerscatalogus, o.a. te vinden op de website van de APSL of te koop via de LVN, dus dat zou geen probleem moeten zijn. En daar staan er toch genoeg in! :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 19:39

Jessix schreef:
keona schreef:

Er is een fokkerscatalogus, o.a. te vinden op de website van de APSL of te koop via de LVN, dus dat zou geen probleem moeten zijn. En daar staan er toch genoeg in! :D

Is de site dan vernieuwd.en ik bedoel dan wel hengsten in nl of belgie.

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:53

Toen ik in 2008 op zoek ging naar een Lusitano had je al een fokkerscatalogus. Specifiek voor Nederland of Belgie zou je bij de verenigingen kunnen opvragen. LVN heeft hem in elk geval voor NL en wellicht ABEL voor Belgie. Maar volgens mij staan de meeste ook in APSL catalogus, maar ik zou zeggen verdiep je er eens in. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-16 20:32

Ik heb op hun site gekeken en daar stond nooit veel of bv qiuosque waar romina bij vermeld stond maar allang verkocht was.dus of dat zo up to date is.ja zo.n catalogus kun je kopen inderdaad maar kost vaak ook wel wat en je weet niet of er wat voor je in staat want meeste zijn meestal ook nog eens schimmel.

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:47

keona schreef:
Ik heb op hun site gekeken en daar stond nooit veel of bv qiuosque waar romina bij vermeld stond maar allang verkocht was.dus of dat zo up to date is.ja zo.n catalogus kun je kopen inderdaad maar kost vaak ook wel wat en je weet niet of er wat voor je in staat want meeste zijn meestal ook nog eens schimmel.

Over welke website heb je het nu?
Op de website van LVN staat geen fokkerscatalogus, die kun je kopen. Of er wat voor je in staat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Maar jij geeft aan dat je het moeilijk vind om fokkers/hengstenhouders te vinden en dat is dus niet moeilijk, want die staan allemaal in de catalogus.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:02

Op de vorige website van de LVN was ook een hengsten pagina, deze is op de nieuwe website komen te vervallen.

De catalogus staan inderdaad bijna alle hengsten in en is volgens mij niet duur. Doorgeven wat je zoekt hier in deze groep is ook een optie denk dat we met z'n allen alle hengsten wel zo ongeveer kennen in Nederland :)

H. Lusitano Horses

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:20

Lusitana schreef:
@rider, Lusitanos kunnen op zich goed tegen koude, maar het vraagt natuurlijk wel energie en kan makkelijk een aanleiding zijn voor vermagering als het dieet niet wordt aangepast. Zelfde geldt voor zwaarder of meer werk dan anders.
Verder kennen paarden natuurlijk energieverspilling aan "druk zijn".
Dat kan zelfs gewoon meer nerveus zijn op stal (of weide) omdat ze van alles zien en niks willen missen en daardoor minder rusten/soezen dan anders.
Daar kan ik verder niet over oordelen, maar jij waarschijnlijk wel.
.

Ik heb niet de indruk dat hij energie verspild, de groep is juist vrij rustig en ze zijn meestal aan het fourageren/dutten. Sinds mei staan ze 24/7 buiten op het gras en de rest van de groep is zelfs een beetje aan de dikke kant van het gras, hij is de enige die terugvalt. Vandaag daarom voor de zekerheid mestmonster genomen voor mestonderzoek, als hier niets uitkomt heeft de stalhouder geadviseerd om toch nog een andere tandarts ook naar het gebit te laten kijken. :)

Vandaag hebben we trouwens een koeienclinic gedaan in Pesse, was erg gaaf! Santi begon wat aarzelend maar toen hij het spelletje doorkreeg werd hij erg stoer.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:43