lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-15 11:59

Nou terug van weekje portugal,golega was erg leuk.ook een prachtige hengst daar gezien,die ook nog eens won 2dagen erna bij de 4jr onder het zadel.

Wat leuk dat je ook een luso hebt,ben benieuwd naar foto,s

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-15 20:51

Super leuke foto.iedereen een gezond 2016

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-16 07:40

Apart.maar wel heel leuk om te zien dit.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-16 13:17

Vind echt een prachtig paard,veel plezier er mee

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-16 14:42

Veel plezier luckystore,heb zelf afgelopen nov mooie hengst gezien voor geisha.maar lijkt me lastig om een dekhengst van daar te gebruiken.mensen die daar ervaring mee hebben hoe doe je nu zo iets.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-16 20:37

En aan wat voor prijskaartje moet je dan denken

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-16 20:41

Is niet mijn type helemaal,ben wel benieuwd wat jullie er van gaan vinden,we horen het graag

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-16 22:14

Luckystory schreef:
Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )

Ik vind jou hengst wel mooi maar vind deze kont niet mooi,en als je dan toch een hengst kiest moet hij ook perfect zijn.
de hengst die wij gezien hebben ook effe gesproken met zijn rijder.was geloof ik 5jr en had gewonnen in zijn categorie in portugal nog niet ggk,maar dat zou in 2017 gaan gebeuren.prachtige valk met veel wit aan zijn hoofd en ook witte benen.
?... de tunes was de fokstal,heb boekjes en info ervan mee genomen.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-16 22:40

Jessix schreef:
Die platte kont vond ik ook minder, maar het is meer de foto die hem onrecht aandoet. Op youtube zag ik een filmpje van hem en daarin kon ik het niet ontdekken.

Valk hengsten met witte aftekeningen zijn natuurlijk het aller mooist! O:) ;)

Enige dat ik jammer vond van de valk hengst was dat zijn hoofd weinig bolling had.ik hou wel van zo,n bol hoofd

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-16 23:01

Jessix schreef:
Heeft jouw merrie dat wel? Dan kan een veulen dat misschien van haar mee krijgen.

Ook niet zo bol als ik het graag zie maar ook zeker niet helemaal plat.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-16 14:03

Deze hengst was echt geweldig,alleen zo lastig dat hij in portugal staat.en ik vind de convex neus geweldig maar voor de rest had hij het echt.ook dat veel wit hou ik van,en vind dat je dat toch vaak mist bij de lusitano,s. Maar is natuurlijk ook smaak

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-16 19:27

Hoi melanomen hebben te maken met de kleur. Paarden die schimmel zijn hebben kans op melanomen. Zo heb je bepaalde rassen bv de pre als je dan schimmel koopt je grote kans op nelanomen hebt, terwijl ik het bij bv welsh pony, s niet zo vaak hoort het komt wel voor omdat het bij de kleur hoort maar minder vaak. Dus weet niet of het dus bij pre, s veel meer voor komt omdat daar vaak schimmel op schimmel gefokt word.mijn vriendin heeft er ook een die gewoon een lopende tumor is, hij was hier dus ook al bijna aan gestorven.zelf zou ik daarom ook niet graag een schimmel kopen

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-16 21:22

Nou denk dat niks met de zon te maken heeft,als je die lopende tumor ziet van vriendin van mij.want die heeft er nog een hele hoop bij gekregen terwijl hij in nl was.over melanomen is ook weinig bekend.bij haar paard gaan ze soms open komt een zwarte drap uit soms met stukjes.uit sommige komt weer andere vloeistof of zelfs wat bloed.hij heeft een bij zijn rectum wat zijn dood gaat zijn mocht hij nog groeien,zit te dicht bij ruggemerg om weg tehalen dus ze moet zorgen dat de ontllasting niet te vast word want dan verstopt hij.gaat het groeien is het einde verhaal.hij heeft ze voor de rest over heel zijn lijf manenkam en staartwortel

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-16 00:15

Lusitana schreef:
Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.

Als een paard dat niet schimmel is een elanoom krijgt is het kwaad aardig en bij schimmels is et goedaardig.dit is wat ik begreep.maar het komt vooral bij schimmels voor.en is dus eigenlijk wel kleur gebonden schimmel.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-16 14:09

Eefiepeefie schreef:
De valk die ik bedoelde, winnaar in Golegã

[ Afbeelding ]

Ja dit is de hengst die ik bedoel

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-16 17:53

Jessix schreef:
Oh ja die zie ik geregeld voorbij komen op de FB van Bruno. Misschien hem lief aankijken voor een rietje??!!! :o ;)

Haha zouden daar rietjes van zijn.want is nog niet ggk

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-16 01:04

Lusitana schreef:
Nouvel schreef:
ach wij hebben hier ook niet allemaal een gelder of een fries... :D

Da´s waar. :D

Maar hier zijn verhoudingsgewijs niet zoveel paarden van uitheemse rassen in het land (behalve bij de springruiters waar ze de boventoon voeren) vergeleken Nederland. Beetje te vergelijken met zo´n 100 jaar geleden in Nederland ofzo.

Maar wel Lusitanos gehad en heb ze om me heen dus ik vind het wel leuk om een beetje mee te doen in het topic.

Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-16 14:30

Lusitana schreef:
keona schreef:
Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind

Ik begrijp terughoudendheid als je zoiets meemaakt, maar de kans dat je dat bij een andere kleur krijgt is ook aanwezig. Of een geheel ander slepend probleem.Er zijn nu eenmaal geen garanties dat een bepaald paard nooit iets zal krijgen....

Waar het mij om gaat is dat er een ongegronde angst heerst, in Nederland met name, dat zo´n beetje alle schimmels wel last krijgen van melanomen. Terwijl het echt niet algemeen is, ook al is de kans er op groter dan bij andere kleuren, en ze zijn ook lang niet altijd hinderlijk, en de kans op een kwaadaardige is al helemaal klein.

Overigens hebben andere paarden met veel wit, zoals bonten, daarop ook meer kans en toch laat men bonten er niet om staan....

De weerstand om een schimmel aan te schaffen hangt dus ook samen met voorkeur of afkeer, zoals je zelf ook al zegt, van bepaalde kleuren. Het is dan gewoon een extra duwtje om het dan maar niet te doen.

Het is ieders goedrecht om te gaan voor een kleur die ze aanstaat, maar schimmels laten staan omdat ze misschien ooit melanomen zouden kunnen krijgen, vind ik zelf ver gaan.

ja dat is jou goed recht.ik heb zelf 3 bonte en nooit problemen.ken ook schimmeltjes wel bv welsh pony,s die ik wel zou kopen,omdat ik het daar nog nooit bij heb gehoord.maar bij de lusitano,s en pre,s hoor je het heelveel dus ik zou er inderdaad geen kopen,maar dat is mijn recht o dat te zeggen,zou het ook nooit iemand aanraden.en gezondheid van andere medische dingen heeft ook met heelveel factoren te maken

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-16 16:35

Ik denk dat het vooral bij de lusi en pre voor komt omdat ze vroeger vooral graag schimmels zagen,en steeds schimmel op schimmel gefot werd en dus ook veel homozygoten.bij de andere rassen waar soms eens een schimmel geboren word is dit niet schimmel op schimmel op schimmel.ik weet niet of het daar door ook komt dat het bij deze rassen veel voorkomt.maar bv honden de am staff bv daar heb je blauw van kleur zeer geliefd en blauw op blauw geeft ook blauwe pups maar deze honden waar steeds blauw op blauw gezet is zouden vaker huid aandoeningen krijgen.dus misschien dat dit wel ook zo iets is. En het niet aanraden,zou bij mij betekenen dat ik zeg hoe en wat en dat ze het paard wel na moeten kijken,want je krijgt ze ook de verzekering niet in met veel melanomen.en ik weet dat veel da ook niet precies weten over hoe en wat nu beste is met melanomen.ze weten nog weinig ervan.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-16 21:56

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-16 22:57

Nou prima,maar daar verschillen wij ook wat in mening over.maar iedereen zijn mening.maar zo blijven we welles nietis doen,dus ik laat het hier bij.ik zelf vind melanomen wel interessant om dingen over telezen en ervaringen te lezen van mensen met zulke paarden.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-16 22:59

En een bonte lusitano trekt me wel maar nooit gezien.dus als je er een te koop of ter dekking weet hoor ik het graag

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-16 11:35

CinnamonHM schreef:
Je ziet idd veel witte en ' bay ' lusitano's, maar ik zie ook veel zwarte, sommige valk en cremello lusitano's, allemaal inderdaad ingeschreven als lusitano. Ja je ziet meet lusitano schimmels ( het meest denk ik haast ) en bay's, maar de andere kleuren maken de lusitano's niet geen lusitano. ( zoals bij ' bonte friezen, dat is officieel geen fries. )

Dat alle kleuren toegestaan zijn weet ik,maar als je jaren terug gaat kijkn zag je toch vooral schimmels.ook hier in nl. Maar nu zie je hier heel veel kleuren.en inderdaad dat zijn gewoon lusitano,s ik heb ook bv een dunskin lusitano

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-16 15:53

Ik vind het ook erg leuk om te lezen,wel jammer dat portugeese ook kruisen maar er geen stamboek voor is.ik zou best een lusi met volbloed willen hebben bij ons kun je er dan nrps papier bij krijgen maar daar koop je een papierloze waar je dus ook niks van de achter grond weet.en die prachtige pony,s sorraias is daar stamboek voor of stamboek voor half bloeden. Want bij de pre heb je als je kruist ook een half stamboek zou mooi zijn als dat ook bij de lusitano zou zijn.

en keuringen ja zo als je schreef vroeger moest je er goed mee kunnen werken en was uiterlijk niet belangrijk wel de moed.maar waar is dat stamboek en vooral de keuringen ,wat willen zij zien een mooi paard of dat moedige paard.karakter is bij de keuringen denk ik niet meer belangrijk

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-16 09:52

Luckystory schreef:
Ik heb ook een cruzado.
Zelf gefokt uit mijn kruising Quarter horse-Anglo Arabier.
Hij is dus half Lusitano, en een kwart QH en een kwart Anglo Arab. :D
Als ik dergelijke kruising google kom ik eigenlijk alleen stierenvechterspaarden tegen.
Ze zijn wel gaaf.
[ Afbeelding ]
Wordt nu 4. Op de foto is hij 3
Helaas nogal ziekjes het laatste jaar. Maar ik blijf stapelgek op hem <3

Hoe gaat het nu met dit ventje

www.fiftyshadesofred.nl