lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:35

Ik kom me hier ook even melden hoor! Zie dit topic voor het eerst!

Spartacus! <3 die staat ook op mijn lijstje! In Cascais gezien een paar jaar geleden, WAUWIE!

Ik heb samen met mijn ouders 2 volbloed Lusitano's en 1 crusado. Twee merries in Portugal bij mijn ouders en mijn hengstenkind in Nederland bij mij. We zouden evt. met beide merries nog een keer een veulen willen fokken maar dit jaar nog even niet!

Isabella H., cruzado (Lusitano x Arabier), 16 jaar
Afbeelding

Urtiga, Lusitano, 15 jaar
Afbeelding

Hèrmes do Hanoï, Lusitano, 3,5 jaar, Urtiga x Hanoï, onder het zadel bij Fabio 2 weken geleden
Afbeelding

Karakter is heel verschillend, Hèrmes en Urtiga zouden door kunnen voor politiepaarden en Isabella vindt alles spannend. Isabella's zoon Asterisco had hetzelfde maar met de jaren is dat bij hem bijna verdwenen, hij is nu sinds een maand verkocht en heeft een geweldig leuk nieuw baasje. Urtiga houdt niet van knuffelen, Hèrmes wil té graag knuffelen en Isabella is gek op rustig knuffelen. En ga zo nog maar even door haha!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:18

Klopt inderdaad! De tijd is zo hard gegaan!
Bijna 2 jaar gezocht naar een geschikte hengst en nu wordt hij alweer bijna 4 :j

keona schreef:
Luckystory schreef:
Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )

Ik vind jou hengst wel mooi maar vind deze kont niet mooi,en als je dan toch een hengst kiest moet hij ook perfect zijn.
de hengst die wij gezien hebben ook effe gesproken met zijn rijder.was geloof ik 5jr en had gewonnen in zijn categorie in portugal nog niet ggk,maar dat zou in 2017 gaan gebeuren.prachtige valk met veel wit aan zijn hoofd en ook witte benen.
?... de tunes was de fokstal,heb boekjes en info ervan mee genomen.

Bedoel je niet Resina Antunes? Van Dólar do Penedo? Gereden door Bruno? Die hengst heb ik zelf namelijk ook gezien in Portugal in de kerstvakantie 2014. Heel gaaf dier! Wilde ik onze valk merrie door laten dekken maar het contact verliep nogal moeizaam.

Ik wilde overigens zelf ook wat meer bolling, ik ben toen voor Hanoï gegaan (zoon van Nilo aka Mr. Convex hoofd) maar zijn bloedlijnen in combinatie met die van mijn merrie hebben dat juist niet opgeleverd. Al moet ik zeggen dat het hoofd van Hèrmes het afgelopen half jaar een stuk ras typischer is geworden.

CinnamonHM: Wat leuk een naamgenootje van mijn Urtiga!! Onze Urtiga heeft nog nergens last van, maar het komt bij schimmels wel heel vaak voor inderdaad! Het is vooral geluk hebben, zeker als ze inwendig zitten kan het grote problemen opleveren.. Nu moet ik wel zeggen dat zij nu nog steeds niet helemaal wit is en 15 wordt dit jaar. Geen idee of het vroeg of laat verkleuren invloed heeft.
Keona het is bij een schimmel zeker niet altijd goedaardig hoor! En bij een andere kleur niet altijd kwaadaardig :)

Enige minpunt van Spartacus vond ik inderdaad ook zijn billen! Voor mijn merrie zou ik voor een hengst moeten gaan met héél veel Veiga bloed, ze is zelf bijna volledig Coudelaria Nacional, dus mochten we ooit nog gaan dekken dan zit ik meer aan Rouxinol JGR te denken!

Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:25

De valk die ik bedoelde, winnaar in Golegã

Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:21

CinnamonHM schreef:
Misschien klink ik nu heel stom, maar mag ik vrag wat een cruzados is :')

Portugees voor kruizing :o

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:22

Het verhaal van bonte Lusitano's ken ik niet, voor zover ik weet zijn namelijk alle kleuren toegestaan behalve bont. Kan me herinneren deze vraag ooit eens aan een keurmeester te hebben gesteld maar ik ga het is even uitzoeken!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:21

Heel erg leuk om te lezen Lusitana! Bedankt :) Ik ben zelf bij de Alter Real fokkerij geweest en daar hebben ze inderdaad ook van alles verteld over de oorsprong van de Lusitano. Super interessant!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:43

Lusitana schreef:
Eefiepeefie schreef:
Het verhaal van bonte Lusitano's ken ik niet, voor zover ik weet zijn namelijk alle kleuren toegestaan behalve bont. Kan me herinneren deze vraag ooit eens aan een keurmeester te hebben gesteld maar ik ga het is even uitzoeken!

Deze Gaivota is bont en bij nader onderzoek staat er bij dat ze nog niet ingeschreven is, echter het is niet duidelijk waarom niet en in welk register dan niet. Ze wordt dit jaar 5.

Echter ze is wel 100% Lusitano.
Ik kan wel de fokker vragen wat er gaande is.

Er staat ook een oproep onder voor andere bonte gevallen. Ik kan wel even vragen wat daar uit gekomen is.

Dit is wel een heel bijzonder verhaal inderdaad! Ben benieuwd wat de uitkomst ervan is!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:48

Luckystory schreef:
Ik heb ook een cruzado.
Zelf gefokt uit mijn kruising Quarter horse-Anglo Arabier.
Hij is dus half Lusitano, en een kwart QH en een kwart Anglo Arab. :D
Als ik dergelijke kruising google kom ik eigenlijk alleen stierenvechterspaarden tegen.
Ze zijn wel gaaf.
[ Afbeelding ]
Wordt nu 4. Op de foto is hij 3
Helaas nogal ziekjes het laatste jaar. Maar ik blijf stapelgek op hem <3

Wie is zijn vader?

Erg goed gelukte cruzado! Hij zal in ieder geval een flinke bilpartij krijgen *\o/*

Mijn bijna 4 jarige Lusitano kanjer Hèrmes <3
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:36

Luckystory schreef:
Stevige kerel voor een 4 jarige!

Nogal wisselend. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed.
Maar ik heb tijd en ik blijf hopen dat hij toch weer beter wordt...

Colibri, een leuke jonge hengst die Romina een tijdje heeft gehad. Hij is op 4 jaar weer terug gegaan naar Portugal en daarna verkocht naar Frankrijk. Ik heb nog wel eens filmpjes van hem gezien onder het zadel en het was een hele gave hengst geworden. :)

Gaaf! Hoop dat het allemaal goed komt met hem!

Ja hij is heel flink voor een 4 jarige, ruim 1.70 en al goed in de bespiering :D Doe rustig aan met hem, vandaag voor het eerst een klein sprongetje gemaakt en hij deed alsof hij het al 100 keer had gedaan. Heel fijn paard ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:42

Lusitana schreef:
Klopt keona. Helaas is er een groep ruiters die niet veel kaas gegeten heeft van rijkunst maar het wel leuk vinden om kunstjes te laten zien die Lusitanos gemakkelijk uitvoeren ook al wordt een en ander niet correct aangeleerd. Dat zit hem in die natuurlijke onderdanigheid en werkwilligheid....
Overigens zie ik wel liever dat een ruiter lol heeft in wat hij doet en dat het dan misschien niet zo perfect is, dan dat ze met nijd op een paard zitten om iets perfect te krijgen....
Natuurlijk is het een andere kwestie als het paard verreden wordt door die lol.... Daar gruwelijk ik natuurlijk ook van.

Ik wil even een byzonder foto delen die op het boek staat van Pedro Iglesias de Oliveira over de koninklijke nationale hoge school (Escola Portuguese da Arte Equestre, portuguese hoge school van de rijkunst).
We zien Gonçalo Carvalho Conchinho (nu bekent door Rubi en recent Batuta, in dressuur op wereld niveau) in de tijd dat hij daar werkte, met het paard dat hij trainde, Timóteo een oefening uitvoeren die gelijk is aan de prent erachter uit de 18 eeuw.... (Wel jammer van die vlag ervoor...)

[ Afbeelding ]

Voor wie nog niet bekend is met deze hoge school http://arteequestre.pt/

Zag hem al voorbijkomen bij Gonçalo op Facebook! Ben een aantal jaar geleden bij hem geweest toen hij Rubi en Bariloche nog reed <3 *\o/*

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:11

keona schreef:
En ja hoor de valk van resina antunes is goed gekeurd met 77,5 punt whoeehhoe. Ik vind hem prachtig en toch ben ik benieuwd of ze sperma verzenden?

Ik wilde het inderdaad ook in de groep gooien hier! Had alleen geen laptop in de buurt :o

Had overigens niet anders verwacht! Grote vindt ik meevallen hoor, het is geen kleintje volgens mij :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:40

Mij is inderdaad ook afgeraden om met Rubi of Soberano te fokken, beide geven hele goede paarden maar wel in combinatie met hele goede merries!

Ik ben benieuwd of het lukt om te dekken met Guardiao. Mijn merries staan in Portugal en een jaar geleden wilde ik dekken met Dolar en Guardiao maar contact verliep erg moeizaam.

Nouvel gaf hierboven Rico als voorbeeld maar ik moet zeggen dat ik hem nou niet super rastypisch vindt hoor. Ik weet nog dat ik toen in Portugal tegen mijn ouders zei dat het meer een kruizing Lusi KWPN leek.

Die van mij is overigens ook heel groot, maar dit was niet met opzet. Mocht ik mijn merrie nog een keer laten dekken dan zou ik voor een kleinere hengst kiezen. Boven de 1.60 vind ik wel het mooist maar boven de 1.70 hoeft niet van mij. Neemt niet weg dat ik mijn eigen paard nog steeds de aller aller aller mooiste vindt hoor ;)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:29

Woeps sorry! Hihi

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:03

Duijfje schreef:
Paarden zijn ondertussen gekeurd, en vanuit Portugal goed gekeurd. Nu moet mijn dierenarts er nog naar kijken.
:)

Ben benieuwd!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:38

Moet zeggen dat ik wel verbaasd ben dat ze afscheid nemen van hun twee beste paarden maar ze zullen er vast flink geld mee verdienen ;)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:55

Dat is zeker waar! Staan een heleboel paarden met veel potentie!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 10:50

Wat wordt hij gaaf zeg!!!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:12

Mooooie valk! Gaaf nog een valk in Nederland :)

Wat betreft hengst laten keuren, ik zou zelf in dit geval wachten tot hij een jaar 6/7 is of zelfs ouder. Zeker als hij op de vorige keuring niet zo hoog gepunt is! Met beweging / aanleg voor dressuur en hoe makkelijk het paard te rijden is scoor je ook punten. Jammer dat je het commentaar niet kon horen, wellicht was zijn aanwezigheid ook een reden om niet hoog te punten? Portugese keuringsmeesters punten ook op het karakter!

Ook maar even een keer een foto van mijn grote reuzen vriend: Hèrmes bijna 4 tijdens onze eerste wedstrijd!
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:41

Sabrina_80 schreef:
Wouw Eefiepeefie, wat is die van jou groot! Hoe hoog is hij?

Hij is ruim 1.70! Ietsiepietsie groter dan verwacht :D

Hoe oud is je paard? Je kunt wel gewoon mee doen aan de andere rubrieken namelijk. Goedkeuren wordt meestal pas gedaan wanneer het paard op zijn best is dus behoorlijk uitgegroeid en uitgezwaard. Anders zonde van de punten ook!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:22

Sabrina_80 schreef:
Zo wat een reus voor een Lusitano. Gaaf zeg! Ik dacht dat ze niet zo groot werden hihi.

Hij is nu net pas 4 geworden en ook pas 2 maanden zadelmak, maar ik wil heel rustig aan doen met rijden. Hij heeft in Portugal wel al meegedaan aan een keuring op 2 jarige leeftijd.

Mams is 1.67 en paps 1.68, ik verwacht dat hij wel rond de 1.75 wordt. Het was niet ons doel om een groot paard te fokken, ik ben zelf ook maar een kleintje dus dan lijkt hij nog groter.

In Portugal zie je steeds grotere sport gefokte Lusitano's maar gelukkig ook nog steeds de kleinere rondere types.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:51

prachtige foto Ellis! :D :D

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:10

Gaaf hoor! En bijzonder dat je echt een hele andere tak van sport hebt gekozen! Ben benieuwd naar jullie vorderingen :D

Ik heb gister weer eens op onze merries in Portugal gereden, een jaar geen zadel op gehad en wat waren ze super braaf! Helaas nu alweer in Nederland, in augustus gelukkig weer die kant op :D
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:15

Waaaauw! Die bloesem foto's!

Ik ben wel benieuwd hoe het met de twee hengsten uit Portugal is die wellicht gekocht zouden worden door Duifje. Update update :D

Niet de knapste foto, maar wel een leuke <3 Rondje buiten uitstappen vorige week in Ede na de les. Het wordt zo'n fijn paard, sta er elke keer weer versteld van!
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:19

Jeetje wat gaaf zeg! Dus in september zien we Dolar op de keuring in Nederland? :D

Ik heb hem in Portugal mogen bewonderen een aantal keer, machtig paard. Wilde mijn merrie er door laten deken!

Bedankt allemaal! Ja hij is groot maar top in de bespiering voor een 4-jarige. Meestal worden het dan van die slungels haha! Rijden gaat geweldig en hij is dol op aandacht, echt een fijn paard! Had nooit durven dromen dat een paard fokken en opleiden zo geweldig zou uitpakken :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:49

Ik zag het ja! Leuk! Ik ben erg benieuwd hoor naar je paarden. Klinkt als een geweldig leuke uitdaging!

Mijn merrie is twee jaar geleden, vlak voordat zij naar Portugal ging, geïnsemineerd met Trovador. Helaas niet gelukt maar dat was toen totaal geen probleem, het ging precies tussen de wedstrijden door. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de hengst, de een heeft meer last van het dekken dan de ander. Daarbij dekken Lusitano hengsten in Nederland vaak maar 1 of 2 keer per jaar dus dan is het niet zo intensief!

Ik denk dat de verhouding wel redelijk gelijk is hoor, misschien hoor je wat meer van de hengsten dan van de merrie's ;)

H. Lusitano Horses