lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:05

Carl123 schreef:
Thx, vroeg me af, zijn er interessante hengsten in België?
Vencedor valt af, liefst palomino of cremello, zou graag een buckskin hebben ;-). Mijn Lusitano merrie is bruin met zwarte manen.

Als je een Buckskin/valk wil zou ik juist niet voor palomino hengst kiezen maar juist wel voor valk hengst of een perlino hengst. Met perlino heb je grootste kans op een Valk veulen.

Daphneeeej

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:14

Perlino hebgsten zijn er niet veel volgensmij word goed zoeken, zijn er meer in buitenland. Hebben er zelf 1 maar die is sowieso nog te jong.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:50

Volgensmij al even geen foto’s gespamd hier hihi.

Even terug met Cedro een koeienclinic gedaan. Was echt super leuk!
Afbeelding

Scampi word al wat meer een echte vent, hij groeit mooi en word ook sterker in zijn lijf en bewegen. Wel blijft hij echt bijna het makkelijkste paard van stal. Iig makkelijkste van alle hengsten die er op stal zijn hihi.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:02

Ik zelf vind valkuil dat er bij dit soort type paarden snel kort en terug gereden word ipv ook lang, laag over de rug en voorwaarts. Iig dit heb ik gemerkt bij veel instructrices die ik heb geprobeerd dat ze altijd maar terug denken. Werd ook wel eens letterlijk gezegt: “ja maar bij jou type paard hoort dat” Ik dacht toen zelf... Nee mijn type paard kan dat makkelijk, wil niet zeggen dat het hoort.
Verder durf ik er niet zo veel over te zeggen omdat ik vaak genoeg struggles heb met mijn lusitano :') Ik weet dat hij heel anders is met rijden ivm reguliere warmbloed paardjes. Maar op wat voor vlak kan ik nirt zo goed uitleggen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:49

Mijn luso is zeker geen koel of stoer paard. Maar wel nooit gevaarlijk! Kan er verder wel alles mee wat sommigen niet met hun paarden kunnen. Maar hij is denk ik geen schoolvoorbeeld voor de luso. Onze jonge luso zal wel zo zijn die is in grote lijnen wel heel mak en rustig met pit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:45

keona schreef:
Daphneeeej schreef:
Mijn luso is zeker geen koel of stoer paard. Maar wel nooit gevaarlijk! Kan er verder wel alles mee wat sommigen niet met hun paarden kunnen. Maar hij is denk ik geen schoolvoorbeeld voor de luso. Onze jonge luso zal wel zo zijn die is in grote lijnen wel heel mak en rustig met pit.

Denk ook dat het ermee te maken heeft hoe ze worden opgefokt, wat ze mee maken en hoe ze beleerd worden

Geloof ik ook best in idd. Basis is heel belangrijk voor paard om
een fijn paard te kunnen worden. De mijne heeft in 9 jaar zeker 7 eigenaren gehad (hij is nu 13 en heb hem 4 jaar) Wel een tijdje mogen opgroeien zonder beleerd te zijn geweest bij de fokker. Daarna ergens 2 keer sowieso verwaarloosd geweest kwa voeding. Beleerd met een stangbit volledig in de krul bijgezet ed ;( Niet zo een goede basis/verleden dus idd.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:39

Hier is scampi bijna 3 jaartjes jong. Nog wel een slungel maar groeit goed (bijna even hoog als onze Cedro maar wel 2x smaller :') ). Hij is mentaal wel echt heel erg werkwillend en wil altijd heel graag wat doen. Die gaat als zijn been weer helemaal goed is (oude wond) eerst voor de wagen beleerd worden. Dan kan hij al wat aan werk maar nog zonder ruiter op de rug.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:54

Onze lieve hengstje Scampi is ondertussen uitgegroeid tot een heuze kerel (bijna net zo groot al als mama guapa). Vandaag is hij 3 jaar geworden. Y)(^) Nogsteeds super mak, super lief en heel sociaal. Lekker spelen met zijn hengsten vriendje(s).
Afbeelding
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:31

rider schreef:
Wow, wat wordt ie al groot! Da's geen garnaaltje meer. :D Prachtig paard is het. <3

Ja hij meet al 1.56,5 ongeveer. Word echt al een leuk formaatje. En nog genoeg groei jaartjes te gaan.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:09

Ik ben eens meet een deel hier boven mij over de Lusitano, wat Jessix ook uit typt. Het zijn juist paarden die heel veilig zijn. Heel mens gericht, braaf maar wel scherp als nodig is.
Op onze Cedro kan tegenwoordig (kon vroeger niet) iedereen rijden. Als het nodig is staat hij aan voor een ervaren ruiter. Als er een beginner op zit zorgt hij er voor dat deze veilig thuis komt.
Laatst heeft er nog een 11 jarig beginnent meisje net de halsring zo op hem weg kunnen rijden, zo voorzichtig dat hij dan word. Ook met een onbekende beginnende ruiter er op, een bosrit wezen maken. (was wel een vriendin op ander paard mee die Cedro ook goed kent.)
Terwijl als ik er wel eens op rijdt en hij moet echt aan het werk kan hij best heet en pittig worden.

Scampi onze jonge hengstje is ook echt super super mak. Is ook een super veilig paardje.

Scampi groeit als kool is nu net zo hoog als Cedro maar nog wel 2 keer zo smal hihi.

Afbeelding

Scampi word heel voorzichtig en heeeel rustig aan door mij beleerd onder de man. Heb er nu in totaal 6 keertjes opgezeten 2 keer heeft er iemand naast gelopen en verder alles zonder hulp. Gewoon alleen scampi en ik samen. Vandaag hebben we al zowaar een buitenrit kunnen maken achter Cedro aan waar mijn paps op zat. Alles zonder druk, stress aangeleerd. Bitloos en zonder zadel nu nog.

Afbeelding
Afbeelding

Cedro gaat sinds vorige week soort van ietsje minder goed. Zijn Melanomen groeien en zijn uitgezaait naar zijn oogleden. Knappe ventje zal dinsdag voor een operatie gaan om zo veel mogelijk melanomen overal te verwijderen. Dit zal een laatste operatie zijn. Uiteindelijk zal er tijd komen dat hij Ingeslapen moet worden vanwegen de melanomen.

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:25

Scampi is nu 3 jaar en 3 maandjes oud. Hij vind het heel leuk om te leren en samen te werken. Staat nogsteeds ook lekker buiten te spelen elke dag met 2 andere jonge hengsten. Heel afentoe er dus al wel op maar verder voornamelijk gewoon aan de hand lange wandelingen in het bos. Max 1 keer per 2 weken aan de longe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:02

Elisa2 schreef:
Mooi dier! ik vind die blauw ogen zo mooi..welke kleur is hij precies? perlino?

Inderdaad afschuwelijk die melanomen, komen ze alleen bij schimmels voor? en zoja bij alle schimmels? of is er ook een erfelijk stuk? Hoe oud is Cedro nu? ook een vreselijke manier om je paard te verliezen zeg.

We vermoeden Perlino omdat hij best rossig is (donkerder/gekleurder dan een cremello die we op stal hadden) Maar hebben hem niet laten kleurtesten nog.

Melanomen kunnen ook bij andere kleuren voorkomen maar word vooral gezien bij schimmels ivm bepaalde pigmentatie van de huid. Melanomen is een vorm van huidkanker waarbij pigment cellen zich gaan ophopen. Daarom komt er ook vaak zwarte smurrie uit als ze open gaan. Ook groeien melanomen daarom alleen op plekken waar de huid diep zwart is en vaak haarloos. (koker, liezen, staart wortel, anus, oogleden, lippen etc)
Cedro is nu 13 jaar, in de bloei van zijn leven. Hij is wel een schimmel die al heel jong spierwit was geworden. Weet niet of dat ook nog een meer verhoogde kans geeft op zilke melanomen zoals hij ze heeft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 03:31

Ik bump het topic weer eens even onhoog. Heb nooit meer laten weten hoe het daadwerkelijk met cedro verder verloopen is. De operatie was geslaagd, veel weggehaald alles is ook heel vlot genezen.
Op dit moment... Is Cedro fitter dan ooit te voren en dressuurmatig zijn we ook met hele grote sprongen vooruit gegaan voor zij doen. Binnenkort voor 2e keer een crossles samen en volgende week voor het eerst een Oefencross.

Afbeelding
(mijn houding is beroerd, i know. Wilde met hem gaan springen en had mijn beugels al lekker kort)
Afbeelding

Scampi gaat ook heel goed, is braaf onder het zadel de enkele keer dat we er op zitten. konden al stap, draf en galop in bos zonder ander paard er bij. Hij is nu ook 2 keer voor de menkar geweest. dit moeten we nog goed gaan vervolgen.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vader heeft ook laatst een keer op zijn Scampi mogen rijden. Was hun aller eerste keer samen. Mijn vader is nog een vrij beginnene ruiter.

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:50

Elisa2 schreef:
Wat een braverd! en wat fijn dat de operatie bij Cedro goed verlopen is. Denk je dat hij fitter is omdat alles weggehaald is? of zit hij sowieso lekker in zijn vel?

Leuk dier is Guapa.

Ik durf niet te zeggen of hij zich nu beter dan ooit voelt mede door de operatie. Lijkt mij onwaarschijnlijk omdat geen van de melanomen werkelijk in de weg hebben gezeten vooralsnog.

Ook ben ik wel anders met hem gaan trainen en ook zijn dieet een beetje omgegooid.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:07

Elisa2 schreef:
DeniseSoares schreef:
Dank je Elisa2.
Zij is de moeder van Scampi,van Daphneeeej

Grappig ze heeft zo'n jonge uitstraling dat ik dacht dat het nog een jong paard was.

Guapa is ook nog jong :) 7 a 8 jaar dacht ik. Scampi is pas 3,5 :) Jonge mama.