lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:33

Wij zouden geen redenen weten om wel lid te zijn/ weer te worden. De activiteiten van de LVN zijn, op zijn zachtst gezegd, erg beperkt..................

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:22

Er zijn wel wat activiteiten, inderdaad, met de nadruk op "wat". Vnl. is er de keuring, deelname HE en een paar keer per jaar een lesdag met Bento. Het was de bedoeling dat ze veel meer gingen doen, o.a. met WE maar dat is niks geworden omdat er niemand van het bestuur daar echt de schouders onder wilde zetten. In mijn ogen zijn dat te weinig activiteiten; wij vinden dat er bijv. veel te weinig gedaan wordt aan het laten zien van de veelzijdigheid van de Lusitano of op sportgebied. Het blijft teveel een fokkerijclub. De Lusitano wordt door veel mensen die het ras niet kennen nog steeds gezien als een "barok" paard wat niet kan draven en wat het leuk doet op shows maar niet geschikt is voor de sport. De LVN doet er te weinig aan om die kant ook te belichten.

HE gaan ze bijna ieder jaar naar toe en dan mag er een rondje gereden worden in de fokkerij rubriek :o

Wij gaan dus ook niet naar de keuring ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:55

Duifje, mijn man heeft in de activiteiten commissie gezeten.........we hebben samen diverse voorstellen gedaan maar er was weinig beweging in het bestuur te krijgen. We hadden zelfs hele plannen voor het lustrum ;) en dan was het echt een lustrum geworden met een echt Portugees tintje. De voorzitter is nog bij ons thuis geweest om kennis te maken met Antonio Borba ( wij organiseren clinics met Antonio) maar uiteindelijk is er dus helemaal niets van terecht gekomen en is de hele activiteiten commissie ter ziele omdat er gewoon niks kon, zo jammer.

Als je een goede Lusitano zoekt weten wij ook nog wel wat leuke adresjes in Portugal waar de betere Lusitano's gefokt worden speciaal voor de dressuur, o.a. bij Antonio Borba.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:57

_Bianca schreef:
Ik zou het ook erg leuk vinden als er meer georganiseerd zou worden. Ik ben nog best onbekend met het ras en de mogelijkheden en zou het leuk vinden als er regelmatig iets wordt georganiseerd, zoals clinics, meetings enz. Lidmaatschap is niet goedkoop en ik vind het dan eigenlijk een beetje zonde, als er ook niet zoveel gedaan wordt..

Is dus ook de reden dat wij geen lid meer zijn, voor het toch prijzige lidmaatschapsbedrag is er een keuring ( die maar voor een enkeling interessant is), een "glossy" Revista ( waar vaak ongeveer hetzelfde instaat en die een groot deel van de lidmaatschapsbijdrage opslokt), een ledendag en een vergadering. Daarbuiten worden er dan een paar keer per jaar lesdagen met Bento gedaan.
Het zgn. spectaculaire lustrum is er ook niet gekomen, echt zo jammer want er waren echt leuke plannen voor.
Het is erg jammer dat veel verenigingen ( de LVN is echt niet de enige) zo weinig voor de leden doen.

Mijn man heeft ca. 25 jaar geleden zijn 1e Lusitano's naar Nederland gehaald en toen geholpen met het opzetten van de LVN........maar ook toen was er al weinig mee te beginnen en ondanks dat er zeker positieve veranderingen zijn geweest de afgelopen jaren is het geheel te beperkt gebleven naar onze mening.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:42

Het bestuur is wel erg star daarin en niet makkelijk te mobiliseren voor iets anders, er waren dus wel degelijk plannen die ook werden toegejuicht door leden. Maar door de starre houding van het bestuur was het onbegonnen werk. Het is dan misschien in 1e instantie een fokkerij vereniging maar laten we wel wezen; hoeveel echte fokkers van Lusitano's zijn er in Nederland? Mensen die niet willen fokken ( of een ruin hebben) hebben bar weinig aan de club.

Het vreemde is dat er in 1e instantie dus wel opeens een activiteiten commissie moest komen maar dat alle activiteiten die ze voorstelde aan het bestuur niet serieus werden genomen...............

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:44

Nouvel schreef:
Ja dat is zeker jammer, je zou het nog eens aan kunnen kaarten of vragen of ze een enquete onder de leden willen verspreiden met wensen voor clinics en andere elementen.
Dan weet je een beetje waar de vraag ligt.

Been there, done that ;) . Er zou een enquete komen, we hadden zelfs al een opzet gemaakt. Uiteindelijk is er dus niks mee gedaan. :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:37

Nouvel schreef:
Oké dat is wel raar, dan zou ik ze er nog even aan herinneren... 8-)

Hebben we al vaak genoeg gedaan, wij zijn er klaar mee ;) .

Ja, het schijnt een euvel te zijn van veel verenigingen, stukje egotripperij lijkt het soms op :o

Dit was met het "nieuwe" bestuur, maar die gaan gewoon op de oude voet verder :(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:57

ilse27 schreef:
Waar zouden jullie heen gaan voor een wat groter gefokte (ik ben 1.80 met lange benen helaas), goed bewegende jaarling? Ik koop liefst rechtstreeks bij de fokker.
Aan welk bedrag moet ik denken?

Voor grotere paarden kan je o.a. terecht bij Antonio Borba, hij fokt niet zoveel meer maar zijn hengsten ( o.a. dressuurkanon Rico) heeft veel kinderen lopen die aan de maat zijn http://www.santoandrelusitanos.com/en/ .
Bij Quinta dos Cedros worden ook grotere paarden gefokt met als vaders Rubi en Disturbio, veel paarden met maat en goede gangen https://www.coudelariaquintadoscedros.com/sales
Pedro Torres en team en Miguel Ralao en team rijden en trainen de paarden daar.

Je zou ook bij http://www.lusitanosdatela.com/index.ph ... 33&lang=en kunnen kijken, hij fokt o.a. met Soberano en Hostil ( de onlangs overleden vader van Rico) en heeft ook paarden met maat en gangen.

Overigens laten de meeste Portugese fokkers hun jonge paarden tot een jaar of 2,5 a 3 in de kudde in het veld lopen.

Maar ook Santa Margarida is een goede optie en Joao Pedro Rodrigues fokt ook hele goede paarden, o.a. een aantal van de paarden van Pedro Torres ( Oxidado, Ahoto) komen bij hem vandaan. In Frankrijk zou je eens je licht op kunnen stekken bij Massa http://www.elevagemassa.com/fr/poulains-1-an/ Deze fokt overigens ook de zgn. "Portuguese Sporthorses" , veelal kruisingen met KWPN.

Overigens mag je er wel van uitgaan dat grote Lusitano's in de hogere prijsklasse vallen ( va. ca. 10.000) , zeker van bovengenoemde fokkers. Maar dan heb je wel een paard uit de betere bloedlijnen die op de juiste manier zijn opgefokt. Er zijn natuurlijk fokkers zat in Portugal, sommige beter dan anderen en er zijn ook daar hobby-fokkers, maar die zijn wat lastiger te vinden en bij sommige van de echte grote fokkers is het lastig binnen te komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:11

Een paar leuke foto's hierbij van Ultramar tijdens de clinic van Alex Zell ( [WN-EV] 2daagse clinic Californische (western)rijstijl met Alex Zell ) die wij afgelopen weekend organiseerden in Westendorp.
Ultramar wordt sinds augustus alleen nog op de Californische Hackamore ( = bosal) gereden en dat bevalt erg goed. Op de foto's waren ze aan het oefenen alsof ze aan het stierenvechten waren ( zweepje stelde een banderia voor). Jammer genoeg geen foto's van het werk daarna waarbij er geoefend werd op overgangen piaffe/ galop/ piaffe maar ook dat ging heel goed.
Ultramar wordt eind april 17 en "he's still going strong".
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het filmpje zichtbaar is: spelen met "nepstier" ( kruiwagen) met Ultramar, Ben en Alex Zell.

https://www.facebook.com/marije.eekels/ ... 749299392/

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:06

rider schreef:
@ Elcid: Wow, dat ziet er gaaf uit! Leuk ook, het spelen met de nepstier. Komt Alex Zell volgend jaar weer clinic geven? :j

Ja, zeker weten. Weer in november!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:50

en toch nog een filmpje met het begin van de oefening bij het rijden van de overgangen galop/ piaffe/ galop/ piaffe. Ging nog niet allemaal perfect maar ze hadden zeker plezier en dat is net zo belangrijk. Op 1 hand op een 1/2 inch bosal/ hackamore.
https://youtu.be/bJG0f07Em3A

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:00

Daphneeeej schreef:
Wat een stoer paard zeg die Ultramar! Wauw, ooit hoop ik dat de mijne ook zo fijn kan worden (heb die hoop eigenlijo al opgegeven :') )

De hoop nooit opgeven! Zoek een goede instructeur/ trainer die zowel jou als je paard kan opleiden. OOk bij ons gaat het soms wel minder of zelfs helemaal niet maar allebei onze paarden zijn nu op pinken te rijden met minimale hulpen; maar dat kost tijd en geduld maar het uiteindelijke gevoel is dat allemaal meer dan waard. :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:21

We kennen het probleem, daarom halen wij nu de instructie uit het buitenland...........en dat kost een paar cent :o .
Jammer dat je zo ver zit, wij geven ook les in de klassieke stijlen en gaan voor lichtheid en communicatie met respect voor paard en ruiter!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:44

rider schreef:
ElCid schreef:
en toch nog een filmpje met het begin van de oefening bij het rijden van de overgangen galop/ piaffe/ galop/ piaffe. Ging nog niet allemaal perfect maar ze hadden zeker plezier en dat is net zo belangrijk. Op 1 hand op een 1/2 inch bosal/ hackamore.
https://youtu.be/bJG0f07Em3A

Gaaf zeg! Zo leuk om jullie altijd weer bezig te zien met nieuwe dingen. :j Ik blijf stiekem hopen dat we jullie ooit naar het schermen te paard kunnen lokken. :D (Daar komt piaffe-galop-piaffe heel goed van pas overigens! ;) )

is niet zo nieuw hoor, wat we nu doen ;) . "Gewoon" klassieke rijstijl. Ben heeft Ultramar ook al eerder op een bosal gereden maar nu met de lessen van Alex en Jeff kan er klassiek gereden worden op een bosal, dus eigenlijk is dit pefect.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:15

Er zijn in Nederland en Duitsland ook fokkers en betrouwbare handelaars waar je een Lusitano kan kopen in dat budget of lager.
Jammer genoeg heb je ook niet altijd de garantie dat je in Portugal een goed en gezond paard koopt ( wij hebben al meerdere paarden uit Portugal gezien die niet goed/ gezond waren). Dus verkijk je er niet op dat alles wat uit Portugal komt goed is; het tegendeel is soms waar........
Hier in Nederland kan je bijv. eens kijken bij Ploumen/ Steiner ( wel hogere prijsklasse), Gaby Vegelin, Chawwa Visser etc. Allemaal betrouwbare namen die al vele jaren binnen de Lusitano's meedraaien.
Heel eerlijk gezegd, als wij weer een Lusitano zouden willen kopen gaan we daar niet voor naar Portugal. De manier van "opfokken" is niet altijd even betrouwbaar/ goed en soms wordt daar flink op bezuinigd ( bijv. op het ontwormen) en de manier van beleren/ opleiden is niet overal even correct. Overigens gebeurt dat zowel bij de "dure" fokkers als de "hobby" fokkers. We zijn regelmatig in Portugal geweest, in 2015 2 maanden daar getraind en rondgekeken en diverse keren daarvoor voor een kortere periode.
Ik zeg niet dat er geen goede paarden te koop zijn maar het is ook niet zo dat alles wat uit Portugal komt goed is en alles van daarbuiten minder goed; je zal zelf goed moeten weten wat je zoekt en moeten weten waar je moet zoeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:34

Sarah_Elise schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Dan wordt het dus onmogelijk om erachter te komen of de hengst agouti draagt en zo ja, homozygoot of heterozygoot. Vind dat soort dingen leuk om uit te zoeken.

Als de hengst niet op kleur getest is dan is het natte vingerwerk en de enige 100% zekere manier is dus testen. Als een hengst meerdere kinderen heeft kan je kijken naar de kleuren van de kinderen maar dat geeft ook geen 100% zekerheid over de kleur vererving omdat moeder dan ook een rol speelt maar er kunnen wel wat conclusies uit getrokken worden. Je kan ook er achter proberen te komen wat de kleuren van ouders/ grootouders waren maar ( zoals al opgemerkt) zijn de kleuren in de papieren of op de studbook site niet 100% betrouwbaar. Ultramar is volgens het stamboek bijv. "castanha" maar is dus echt hartstikke ( homozygoot) zwart. Ik heb ook wel eens gezien dat er Ruca ( schimmel) stond maar het dier in kwestie niet geschimmeld had. Alle speciale kleurtjes worden nogal eens onder de noemer "baja" gegooid; foto's zijn dan een betere optie maar die zijn meestal erg moeilijk te vinden, succes ;)

Wij hebben om die reden allebei onze hengsten op kleur laten testen; allebei homozygoot zwart, 1( de Paint ;) ) draagt agouti en is heterozygoot voor Tobiano. Het valt mij vaak op dat kleurtesten niet zo vaak gedaan wordt bij het gros van de rassen terwijl het bij Paints en Quarters juist bijna altijd gedaan wordt, zeker bij de meer bijzondere kleurtjes binnen die rassen ( en het jammer genoeg meer voorkomen van erfelijke en kleurgebonden ziektes).

Ik ben zelf ook veel bezig met kleur vererving en een paar feiten zijn heel simpel ( o.a. m.b.t. schimmels, vossen ( kunnen agouti dragen wat je dus niet ziet), zwarten ( hebben nooit agouti maar kunnen wel, als ze heterozygoot zijn) vos ( de roodfactor) vererven, bruinen hebben altijd de zwart factor met agouti ( homo of heterozygoot voor zwart, bij heterozygoot is vererving van de voskleur aanwezig). Alle verdunningen ( cremmelo, palomino, buckskin, etc. etc. ) zijn een verdunning van een basiskleur ( rood ( =vos) of zwart). Schimmel is dominant over alle kleuren maar een heterozygote schimmel kan dus wel een gekleurd veulen geven; schimmels worden nooit wit geboren maar "verschimmelen" in de loop der tijd en een zwarte is nooit zwart bij de geboorte maar chocolade bruin. Een echt zwart veulen wordt vrijwel altijd schimmel.
Zwart is dominant over vos en de voskleur is recessief en dus altijd homozygoot( met evt. onzichtbaar agouti) . Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg :o
Maar een hele leuke materie om mee bezig te zijn :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:12

Palomino is een verdunning ( het "Creme" gen) op vos ( en heeft dus altijd de Roodfactor nodig met de verdunning) en komt voor in verschillende schakeringen van "Gouden" tot "Sooty" ( of "Vuil") tot heel lichtgeel. Maar in alle gevallen zijn de manen en staart wit of vuil wit. https://en.wikipedia.org/wiki/Palomino.

Een creme verdunning op zwart in combinatie met agouti geeft Buckskin ( valk), ook hier zijn diverse schakeringen van donkerbruin/ geel tot bijna wit met zwarte manen, staart en onderbenen ( Buttermilk Buckskin).Creme verdunning op zwart geeft Smoky Black. https://en.wikipedia.org/wiki/Smoky_black
Op Wikipedia ( de Engelstalige geeft meer informatie dan de Nederlandse site) is veel informate te vinden maar als je echt interesse hebt in kleuren en vererving dan zou je er eigenlijk een boek over moeten kopen ;) .
Kleurgenetica is vrij complex en afhankelijk van veel factoren. Soms worden er ook lezingen over gegeven die het allemaal wat tastbaarder maken dan een boek.
Het fokken van een bepaald kleurtje is niet zo makkelijk en zeker bij "verdunningen" kan de uitkomst soms wonderbaarlijk zijn. Overigens is bijv. ook het fokken met een bontfactor vaak gokken want sommige "bonte" paarden tonen geen kleur en zijn effen terwijl ze genetisch gezien wel "bont gekleurd" zijn. Ik zie nogal eens voorbij komen dat homozygoot bonte hengsten altijd bont gekleurde veulens zouden geven, dat is dus niet zo. Soms is het "bont" niet meer dan een hoog wit been en/ of een vlek ( onder de buik ;-) ); dat heet dan een minimal white :o . Mijn Paint hengst is bijv. "regular"( wordt dus gezien als een bont paard) maar heeft alleen 3 witte benen, een vlek op de schoft en een "skunk" tail ( witte haren aan de bovenkant van de staart). Hij geeft overigens wel vaak "bonte" kinderen en zijn ouders waren allebei heel bont gekleurd.....

Binnen de Paint en Quarter fokkerij is heel veel te vinden over kleuren en kleur vererving.

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:26

Probleem is dat als de hengst niet getest is je het niet kan weten, er kan van alles onder de cremello zitten . Hij heeft in zijn stamboom veel "Isabel" ( wat dus weer van alles kan zijn, tot buckskin/ valk aan toe en dan zit er dus agouti op zwart achter......., maar ook Ruca ( schimmel) en Laza ( vos). Ik zie geen zwart of bruin bij de voorouders maar dat zegt ook weer niks want het is niet duidelijk welke kleur de schimmels bij geboorte waren.
Het is nog een vrij jonge hengst dus hij zou nog kunnen gaan schimmelen al acht ik de kans daarop heel klein. Aan zijn kinderen kan je het ook nog niet zien dus het is en blijft gokken; je kan Ploumen vragen om hem op kleur te laten testen. Dat kan voor de fokkerij een duidelijk pluspunt zijn.
Hij zou dan getest moeten worden op agouti, ( schimmel gen lijkt me onnodig maar beide ouders van de vader waren schimmel, moeder van de moeder was schimmel en de vader vos) dus 100% zeker kan je daar niet van ook omdat schimmelen op zo'n lichtgekleurd paard niet meteen te zien is. Ik zou daar geen 100% zekerheid op kunnen geven.

Waarom wil je zekerheid over de agouti factor? Omdat je geen bruine wil?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:06

Luckystory schreef:
Ice cream zijn moeder zou wel schimmel kunnen zijn ( Wat je niet ziet doordat ze dubbel cream is)

Baunliha, de moeder van Ice Cream, is al 11 en zou dus, als ze schimmel zou zijn intussen duidelijke kenmerken moeten hebben van het schimmelen. Haar vader is vos ( volgens het APSL studbook) en moeder is schimmel. Ergens heeft er dus ook het creamgen gezeten. Kans op schimmel acht ik dus heel klein omdat schimmel domineert over alle kleuren en het ( nog?) niet terug te zien is in de ouders, al weet ik niet of de vader ( die is nu 16) nog Isabel is ( of mogelijk wel al schimmel is).

Zolang er geen foto's zijn van de ouders nu en bij de geboorte. De laatste keer dat ik Baunilha heb gezien was in 2009 op de keuring. (Ultramar werd toen Kampioen der kampioen boven haar :D ) ze was toen 3.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:42

Sarah_Elise schreef:
@ElCid Zou jij mij nog wat (stand) foto's van Utramar willen sturen? Hij staat ook nog op mijn lijstje (:

Ja, sorry. Weinig tijd gehad i.v.m. verkoop huis en aankoop ander huis en binnenkort verhuizing. Ik zal een deze dagen kijken wat we aan foto's hebben en er evt. een paar maken.

Diepvriessperma luistert heel erg nauw en is kostbaar ( o.a. doordat de DA toch vaker moet scannen om het exacte moment te vaststellen, dan bij gekoeld of vers).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:25

KI uit het buitenland moet aan regels voldoen; in principe moet de hengst in quarantaine zijn geweest en moeten overdraagbare ziektes zijn uitgesloten ( overigens nemen niet alle hengstenhouders en transportbedrijfjes dat zo nauw, maar er wordt soms wel gecontroleerd). Binnen de Benelux en Frankrijk gelden minder regels van export/ import dus vandaar uit kan je eenvoudiger sperma binnen krijgen.
Realiseer je wel dat zoveel te langer ( vers gekoeld) sperma onderweg is zoveel te korter de levendigheid die nog resteert is. In principe mag je er van uit gaan dat sperma nog ca. 48 uur leeft na de deksprong; dat is belangrijk omdat je dan vlak voor de eisprong kan insemineren en er nog tijd over blijft voor de bevruchting. Dat is ook meteen het nadeel van diepvries, dat moet geïnsemineerd worden tijdens de eisprong en luistert dus veel nauwer, ook wat het werk en expertise van de DA betreft.

Jouw merrie heeft inderdaad een hengst nodig met korte, stevig rug en achterhand. Als je voor haar een lang gelijnde hengst gebruikt met weinig kont zal je weinig verbetering zien in het veulen. Jammer genoeg zijn veel van de modernere hengsten lang, groot en missen ze kracht in de achterhand. De meer barokke hengsten worden steeds schaarser; uiteindelijk zwicht ook het APSL voor het fokken van warmbloed modellen en ( volgens mij) zijn die er al zat en gaat het echte barokke type steeds meer verloren ( je ziet dat ook bij de PRE en Fries terug).
Persoonlijk hou ik niet van de hele grote Lusitano's met lange ruggen en zonder kont, ze missen nogal eens het oorspronkelijke type en gaan dus steeds meer neigen naar warmbloed of de minder goede PRE.
Het is leuk dat die paarden kunnen "draven" maar die steekdraf van tegenwoordig hoeft voor mij ook niet, ik zie liever een paard wat in balans is en in balans loopt :o 8-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:00

rider schreef:
@Westbest: wat een lieve foto! Heb je er nog meer? O:) Ben benieuwd naar de hele knapperd!

Even tussendoor, kan iemand me even kort vertellen wat de vereniging allemaal doet qua activiteiten? Ik weet dat as je lid bent dat je korting kan krijgen op bepaald papierwerk en dat je vier keer per jaar een magaine krijgt. Maar zijn er verder nog dingen? Fokken gaat lastig met een ruin :+ en de sport interesseert me niet :o maar wat meer PSL events o.i.d bezoeken zou ik dan wel weer leuk vinden.

Onze ervaring qua activiteiten; bar weinig! Keuring en ledendag en afgelopen jaren is er een groep naar Horse Event geweest voor de zoveelste demo :o en zo nu en dan een lesdag met Bento Castelhano ( lessen moet je betalen maar je schijnt korting te krijgen). Wij hebben in het verleden, weer, geprobeerd om een en ander te organiseren ( o.a. WE) maar dat lukte dus niet. We zijn dan ook geen lid meer. Het is en blijft een fokkersclub en echt veel aan rij activiteiten wordt er niet gedaan.

Je krijgt inderdaad de Revista, die het grootste deel van het abonnementsgeld opslurpt, en daar moet je dan net van houden. Is een leuk ( "penny" ;) ) blaadje met wat verhaaltjes van leden over hun paarden en wat tips, een agenda en veel reclame. :o

Er was ooit sprake van een buitenrit en springtrainingen maar voor zover ik weet is dat ook niet van de grond gekomen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:50

Jammer genoeg is dit al jaren aan de hand met als gevolg dat mensen lidmaatschappen opzeggen en/ of de keuring niet meer bezoeken: het is een klein select groepje wat daar nog paarden laat zien en bij voorbaat kan je aan de hand van de fokker/ eigenaar de uitslag al voorspellen ( dat heeft overigens niks met de LVN te maken maar met de manier van keuren van de Portugese keurmeesters, laten we zeggen dat "politiek" een aardige rol speelt).

Klinkt cru maar het is als trekken aan een dood paard om nieuw leven in die club te blazen.............

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:14

DeniseSoares schreef:
Ja..maar die oefeningen kan ik haar nog niet vragen. We zijn nog aan het inrijden en de galop zit er ook nog niet in onder de man.
Voltewerk ed. kunnen we natuurlijk wel. Werken met balkjes ook en dat vind zij ook leuk om te doen.
Ik wil ook nog altijd les in werken aan de hand, maar alle instructie is erg ver en heb zelf geen trailer.

Er is niks zo lastig om alleen je paard te rijden/ in te rijden. Dat heeft niks met ras te maken maar zeker bij een jong paard zou je 9 van de 10 keer iemand aan de zijlijn moeten hebben om tips te geven en mee te kijken. Wij hebben het geluk dat we allebei rijden en ( met beide ruim 45 jaar ervaring) elkaar dus kunnen helpen en tips kunnen geven.
We hebben hier nu een trainingspaard staan ( toevallig ook nog een zoon van Ultramar) die wat onhebbelijkheden heeft aangeleerd tijdens het inrijden o.a. doordat de eigenaresse net te weinig ervaring heeft om de puntjes op de 'i" te zetten wat zich vooral uit in een gebrek aan discipline ( in de goede zin van het woord :D ) met als gevolg een paard wat gewoon zijn eigen gang ging. Gelukkig was het hier snel over en snapte hij na 1x grondwerk en 1 x onder het zadel dat hij vertrouwen kan hebben en gewoon mee kan werken; na een week zijn de meeste kuren er uit al is het erg lastig om een paard met inrijtrauma's weer 100% te krijgen. Dat kan zich uiten in van alles zoals bijv. slecht aannemen van het bit tot paniek als zo'n dier iets niet begrijpt en van alles er tussen in. Die trauma's kunnen op diverse manieren ontstaan van te hard tot te "zacht" zijn, gebrek aan vertrouwen van de ruiter is ook een belangrijk ding en het niet op het juiste moment "door kunnen pakken" als er iets mis gaat.

Optie is om op zoek te gaan naar een betrouwbare plek om een paard in te laten rijden en even door te laten trainen; "groen op groen" werkt nu eenmaal niet, behalve als je heel veel begeleiding hebt. Inrijden doe je maar 1 keer en daar heb je de rest van het ( paarden) leven genot of ellende van ;)

Overigens is de galop niet interessant, ga eerst maar zorgen dat in stap en daarna in draf alles klopt. Galop is, voor de meeste paarden, de makkelijkste gang. Als in de langzamere gangen alles goed gaat komt die galop vanzelf. We kennen ( Portugese) trainers die de paarden het 1e jaar vrijwel hoofdzakelijk in stap rijden. De basis is alles en zonder dat zijn problemen voorgeprogrammeerd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:11

rider schreef:
Goede tips van ElCid! Inderdaad, begeleiding is natuurlijk het beste. (leuk dat jullie nu ook paarden in training nemen, trouwens! :D )

Ja, vinden wij ook, we hebben nu de ruimte en een binnenbak. Maar het blijft wel kleinschalig, meer dan 2 trainingspaarden tegelijkertijd doen we niet.
De volgende staat overigens al weer te trappelen om een paard te komen brengen :D *\o/*