lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:27

Jammer dat je geen vervoer hebt, Ben zou je prima kunnen helpen maar het is een beetje ver lopen ;) . De clinics met Antonio Borba zouden ook een aanrader zijn; misschien een keer komen kijken en tips zien en horen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:13

DeniseSoares schreef:
Lijkt me erg tof ElCid!!
Ik wil wel mijn E achter B gaan halen..is handig denk ik

Is zeker handig! Als het zover is horen we het wel, je bent welkom :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:05

Dank je. Hij zou een leuke match zijn voor Guapa ;) :j Ze is trouwens wel erg mooi geworden!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:21

Nouvel schreef:
Ik begrijp dat er vanaf vrijdag nieuwe mensen in het bestuur zitten en er een nieuwe voorzitter, dus nieuwe ronde nieuwe kansen! :D

Ik ben benieuwd maar eerst zien en dan geloven............ :j Zou een ernstige cultuur shock zijn als dit bestuur er wel iets positiefs van weet te maken :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:20

Nouvel schreef:
Nou ik heb hier anders iemand dicht bij die heel heel heel hard heeft gewerkt destijds om het bestuur op orde te houden...

En die het uiteindelijk lukte om papieren heel snel binnen te hebben en onopgeloste zaken uit te puzzelen en op te lossen voor mensen betreffende papieren e.d.

Dat weet ik en dit geldt ook niet voor die persoon ;) maar er zijn een paar anderen die niet zo hun best hebben gedaan................
Het is gewoon jammer dat de hardwerkende bestuursleden niet helemaal uit de verf zijn gekomen dus hoop ik van harte dat het nu beter wordt al betwijfel ik het ten zeerste

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:59

keona schreef:
Wil net zeggen Nederland heeft ons top geholpen. Want wij hadden grote problemen met dat Belgische stamboek, wat een lakse mensen zitten daar hou me op

Het ABEL schijnt inderdaad helemaal drama te zijn; er lopen een aantal veulens van Ultramar in België en de eigenaren waren niet echt blij met die club :o .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:14

Kan je niet via de LVN ( Lusitano vrienden Nederland ) het aanvragen. Die schijnen sneller te reageren dan ABEL.........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:28

De verenigingen zijn hier niet alleen debet aan ( al zouden ze wel sneller kunnen antwoorden :o ) maar vaak stagneert de boel in Portugal. Laten we het zacht uitdrukken maar het kantoor daar is niet hypermodern............en al helemaal niet snel. ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:06

Afbeelding

Ultramar tijdens een WE wedstrijd, sprong ook zo'n 1,5 meter nodig dan nodig.........Ben kon het maar net uitzitten :o :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:27

Duijfje schreef:
Oh wat leuk die springende foto’s!

Ik had een vraag, misschien dat jullie daar iets meer over weten. Wat zijn de ongeveer kosten van een lusitano hengsten veulen? Om te kopen. Beetje te vergelijken met kwpn veulens of?

Hangt helemaal af van wat je wil. Wil je een toekomstige dekhengst met top-papieren of een "gewoon" rijpaard die toch geruind gaat worden. Een toekomstige dressuurtopper met maat of een barokke ( echte :o ) Lusitano.
Toen wij in 2015 in Portugal waren stond er bijv. bij Francisco Bessa een hengstveulen te koop, Hostil x Rico, dus top bloed voor zowel dressuur als evt. dekhenst; VP was 12000,- Dat is zo'n beetje de gangbare prijs voor een goed dier. Geen schimmel, dan wordt je keus een stuk beperkter en de prijs van sommige kleurtjes is hoger.
Antonio Borba Monteiro ( eigenaar van Hostil en Rico) , Francisco Bessa de Carvalho http://www.lusitanosdatela.com/index.php?lang=en ( eigenaar van Soberano) , Joao Pedro Rodrigues ( fokker van de paarden van Pedro Torres), Coudelaria Quinta dos Cedros https://www.coudelariaquintadoscedros.com/ ( Rubi staat hier ter dekking) en zo zijn er nog wel een paar meer die de echte toppaarden fokken. Elevage de Massa zit wat dichter bij ( Frankrijk) http://www.elevagemassa.com/fr/. Allemaal goede fokkers en paarden met fikse prijskaartjes. Overigens is het kopen van een veulen vaak lastig, veel coudelaria's verkopen de paarden pas als 2 of 3-jarige. Voor die tijd lopen ze in de velden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:12

We hebben hier een zoon van Ultramar te koop staan, Azteca ( kruising met Quarter). 7 jaar oud, ruin, bruin, stokmaat 163 cm. Fijn paard met het ( sensibele) karakter van een Lusitano en de kont en cowsense van een Quarter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:59

Tessebes schreef:
Daar zal wel een prijskaartje aanhangen. :D

Valt wel mee, vinden wij, zeker voor dit paard......maar een "prijskaartje" kan voor iedereen verschillend zijn ;).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:29

rider schreef:
Afgelopen weekend ben ik met Santi en samen met een vriendin en haar paard bij ElCid geweest om te lessen. Ondanks de hitte, hihi. :D Het was een erg gezellig en leerzaam weekend, waarin we met bosal gewerkt hebben. Santi deed goed z'n best, alleen tijdens de laatste les had hij echt geen zin meer en toen werd ie echt bloedchagrijnig. :')

Het was gezellig! Gelukkig was Santi aan het eind van de laatste les zijn bokkenpruik aardig kwijt en deed hij netjes wat van hem gevraagd werd :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:01

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:10

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:25

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:32

Helemaal mee eens, de keuringen buiten Portugal stellen bar weinig voor ( en ook daar zal er een groot stuk politiek meespelen). Paarden van grote fokkers worden i.m.o. te vaak boven aan geplaatst; ik heb ooit in Gesves een hengst zijn rubriek zien winnen die er uit zag als een Welsh pony in wintervacht :o daarbij heb ik in de loop der tijd ook steeds meer mijn twijfels gekregen bij het hele keuringsverhaal. Paarden puur en alleen op exterieur keuren werkt niet, alleen op gangen werkt ook niet; een hengst of merrie kan nog zo goed in het type staan of goede gangen hebben, de vraag is of hij/ zij dat ook vererft. Daar wordt niet naar gekeken, daarbij is het vreemd om een dier in een keer voor het leven goed te keuren en nooit verder te kijken hoe bijv. een jong dier zich ontwikkeld, het in de sport doet en wat de afstammelingen doen.
Ik heb daar wel eens met een Portugese keurmeester over gepraat maar dat was een redelijk zinloos gesprek.
Ook bij de Lusitano wordt het oude type weggefokt doordat er "dressuurpaarden" gefokt moeten worden, groot, zonder kont, die maar kunnen strekken in draf. Als voorbeeld: toen wij Ultramar kochten stond hij voor die tijd in het moderne type........nu is hij 17 ( in 2008 nog beste paard van de keuring en hoogste aantal punten) en wordt soms als "te barok" bestempeld??!! Raar, want de Lusitano zou barok moeten zijn en geen hoogbenige strekmachine.
Ultramar is een van de vele voorbeelden van goede Lusitano's die door het hele fokbeleid opeens niet meer "in het type" staan.
Langzaam maar zeker wordt de Lusitano een warmbloed type wat steeds minder op het barokke paard gaat lijken.
Net als bij de Friezen, PRE, Haflingers, etc. etc. moeten het allemaal sportpaarden worden en laten we er daar nu al genoeg van hebben in alle warmbloedrassen. :j
Zonde en 1 van de redenen dat wij dus geen lid meer zijn van het LVN en niet meer naar keuringen gaan en ook onze hengst niet meer actief promoten omdat de kwaliteit van zijn kinderen niet mee wordt genomen. Door dat beleid worden heel veel goede paarden overgeslagen en heb ik de laatste keren dat we nog wel naar een keuring gingen dieren hoog zien eindigen met een mooi kleurtje, een bekende fokker, een "grote" eigenaar, etc. etc.
Keuren is leuk en kan voordelen hebben maar in te veel gevallen wordt juist door keuren een ras kapot gefokt omdat het aan de "mode" mee moet doen.

O.a. de Friezen zijn kapot gekeurd, daar lopen vrijwel alleen nog hoogbenige giraffen, de Lusitano gaat in rap tempo daar achter aan met "kont-loze" hazewindhonden met lange hertenhalzen en als ze een mooi kleurtje hebben kom je ook een heel eind.............

Toen wij in 2015 in Portugal waren stonden daar als mooi, goed gefokte, barokke ( wat kleinere) paarden te koop die voor een klein prijsje te koop waren omdat ze niet meer "in het type" stonden........... %)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:51

DeniseSoares schreef:
Ik loop ook absoluut niet warm het type wat ze nu willen gaan fokken!!
Vreselijk hoe sommige fokkers het ras willen vernaggelen.
Zo een eeuwenoud en prachtig ras...
Zelf vind ik de kleine barokjes juist prachtig,mijn hart maakt dan echt een sprongetje

Maar de keuringen ja...wat men zegt, eigenlijk weinig zinvol als nakomelingen niet gekeurd worden en hengsten en merries geen predicaten krijgen ed.
Het is ook echt omkoop werk.
Ze geven een dot geld en het paard krijgt dikke punten, ookal past het niet in de rasstandaard etcetera.
Ik zie soms exemplaren waarvan ik denk...HOE DAN?!

Ik denk dat veel mensen geen idee hebben hoe de keurmeesters werken! Ik weet bijvoorbeeld van een hengstenkeuring ( via de keurmeester die wij toen kenden en toen zelf niet aanwezig was) dat hij al wist welke punten de hengsten kregen voordat de punten goed en wel bekend waren....... net als dat een beetje "kenner" van de fokkerij al in het programma boekje kan voorspellen wat de uitslag wordt.
Het gaat ook hier er niet zo zeer om wat je kunt ( of wat voor paard je hebt) maar meer om wie je kent en daar is het APSL absoluut niet alleen in.

Ook ooit een hengst kampioen zien worden waarvan de fokker die we spraken ter plekke en later in Golega zich verbaasde over hoe slecht het dier bewoog.

Misschien is er, hopelijk, het een en ander ten goede veranderd maar daarover hebben wij toch echt onze twijfels.

Bij de warmbloed stamboeken gaat het over niet allemaal zoals het hoort ( bij geen enkel stamboek) maar daar moeten de hengsten wel afstammelingen laten zien, worden ze op de foto gezet en worden de prestaties gemonitord. Die hengsten kunnen op grond van hun afstammelingen wel degelijk afgekeurd worden.

Tuurlijk, foto's zijn een moment opname en geven niet weer hoe een dier zich ontwikkeld.

Er zijn genoeg hengsten die niet presteren maar wel dekken, prestaties in de sport zeggen weinig tot niets over de kwaliteit van de veulens. Er zijn vast paarden die wel talenten doorfokken maar aangezien "talent" een zeer relatief begrip is snap ik nooit waarom men zich daar zo blind op staart. Een goed paard onder een topruiter kan boven gemiddeld presteren, een toppaard met een slechte ruiter zal nooit iets laten zien. Zelfs een minder goed paard zal met een topruiter verder komen dan dan dat toppaard met die slechte ruiter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:18

Voor degenen die interesse hebben in het aan het werk zien/ lesgeven van een van de grootmeesters binnen het Lusitano ras; Antonio Borba Monteiro geeft dit weekend ( 29/ 30 sept) een clinic in Drenthe. Hij is de neef van Guilherme Borba ( mede ( her) oprichter van de Portugese school), leerling van Nuno Oliveira en heeft zelf ca. 40 jaar hij de school gewerkt. Hij is de eigenaar / fokker van Rico en de onlangs overleden Hostil.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:47

Het ligt zeker in de bedoeling dat Antonio volgend jaar weer komt. De data gaan we komend weekend met hem overleggen.
Zijn clinics/ lessen zijn echt 500% de moeite waard en klassieke dressuur ten voeten uit. Voor degenen met interesse; stuur me een PB dan zet ik je op de mailinglijst en ben je 1 van de eersten die weten wanneer hij er weer is ( we gaan proberen voor volgend voorjaar).

Karma; je mag ook komen kijken als dat haalbaar is met 36 weken ( geen ervaring mee ;) ).

Denise: geldt voor jou natuurlijk ook en misschien dat je een keer mee kan doen?!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:36

Duijfje schreef:
Ik kan wel *\o/* Het is alleen wel een beetje ver voor mij haha. :')

Och, Nederland is niet zo groot ;) .
1,5 uur naar Amsterdam van hier uit en naar de kop van Noord Holland ook, via de Afsluitdijk.

Voor degenen met interesse stuur maar een PB dan zet ik je op de mailinglijst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:30

Karma schreef:
Bespreek je voor zo'n clinic waar je aan wil werken of waar je tegen aanloopt? Of hoe gaat zoiets?

Ja, dat kan, wij doen dat altijd wel. Dat is voor iedereen vrij.
Antonio begint meestal met een stukje basis en bouwt vandaar uit verder.

Wij hebben de Bucas dekens ( niet de "big neck") en die passen bij Ultramar goed en die heeft een flinke hals.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:08

Duijfje schreef:
Vanuit huis naar Hoogeveen is 2u.
Was wel leuk geweest met Talis, maar zie net dat we zaterdag ook uit eten gaan voor verjaardagen..

Wie weet, een volgende keer. Je hoeft ook niet op 1 dag heen en terug, dat scheelt ook weer. Sommige deelnemers komen al op vrijdag en gaan dan zondagmiddag/ avond weer naar huis.
;)

Iets heel anders; hoeveel van jullie werken wel eens met koeien met je paard? Wij doen dat regelmatig met alle drie de heren: Lusitano, Paint en Aztece en ze vinden het alle drie even leuk, de Paint vind het het leukst maar die is er dan ook voor gefokt. Het is een mooie afwisseling op de dagelijkse training en paarden worden er heel alert en soepel door. Afgelopen weekend was er bijv iemand met een Tinker bij, die vond het in het begin doodeng maar na een klein uurtje begon het paard het echt leuk te vinden en werd dus heel voorwaarts en enthousiast. Maar dat is dus ook in Drenthe, in Pesse.

Wij hebben 's nachts wel regendekens op, de paarden staan in open stallen met uitloop. Overdag gaan ze af met dit mooie weer. Ze staan nu dan ook heerlijk "bloot" in de wei in de zon.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 19:11

Het is de bedoeling om in november weer een koeienclinic te organiseren. Ik zal dat hier dan ook melden voor de liefhebbers. /3 }:0

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:03

Ja, erg leuk dier. Ultramar heeft in totaal 3 Azteca kinderen: 1 ( merrie) is nog bij de fokker, 1 ( ruin) hebben wij en de andere ruin heeft een tijdje bij ons in training gestaan.

Dit is onze Azteca, Milagro dos Mundos, zoon van Ultramar en de Quarter merrie Sheza Nuclear Rebel: Afbeelding