lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:39

De stier wordt, in Portugal, niet gedood in de arena. Maar na de show afgevoerd naar het slachthuis waar hij geslacht wordt. In Spanje wordt de stier wel in de ring gedood.
Overigens ben ik geen fan van stierenvechten maar er zijn verschillen in de gevechten in de verschillende landen. In Portugal is jet toch hoofdzakelijk show en laten zien hoe goed een paard aan de hulpen staat, in Spanje is het echt niet om aan te zien. Overigens bestaat er ook het zgn. "bloodless" bullfighting, dan krijgen de stieren een kussentje van Velcro op de schouder waar de prikkers op gegooid worden; daar zit ook Velcro op dus die blijven plakken.
Overigens is de stress bij de stieren wel heel heftig, ook bij het bloodless maar aan de andere kant hebben deze stieren een prachtig leven op de velden en worden er maar een paar "opgeofferd" voor het gevecht..........Nog steeds niet goed te praten maar het is dus niet zo dat alle Portugese stieren de ring in gaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:02

Citaat:
Je ziet ook wel bloedloze variant met klitteband banderillas maar (nog) niet in Portugal.

Het bloodless schijnt hoofdzakelijk en op kleine schaal in California, Texas, etc. ( dus in de VS) te gebeuren.
https://laughingsquid.com/fighting-mad- ... ullfights/

Maar heel eerlijk gezegd vond ik het Portugese stierenvechten ( qua "bloedlust") niet zo vreselijk om naar te kijken, de banderillas komen in het vetkussen van de stier en dus niet meteen in de spieren. Het trieste vond ik de stress bij de stieren die echt compleet de weg kwijt zijn, er ging er zelfs 1 maar op de grond liggen toen wij een keer mee zijn geweest toen we in Portugal waren, en die moest dus de arena uitgesleept worden ( en was nauwelijks gewond). Die reageerde ook niet meer op de ossen die hem mee moesten lokken.

Sommige stieren gaan terug voor de fok, maar dat zijn er niet zoveel. De rest wordt, net als de maatjes uit de wei geslacht. De stieren die dus niet in de ring komen hebben een leven waar menige Nederlandse stier jaloers op kan zijn }:0 , de rest...... -O-

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:34

Citaat:
Ik ben bang dat het ouderwetse type Luso dan ook verdwijnt, die hebben dan immers minder 'nut'.

Jammer genoeg is die trend al in volle gang. Toen we in 2015 is Portugal waren vertelde de Portugees die ons meenam naar het stierenvechten dat hij deze "sport" nog 15 jaar gaf en dat was een gerennomeerd paarden en stierenfokker.
We zullen het zien over 11 jaar ;) .
Maar de barokke Lusitano, PRE, Fries, etc. zijn straks alleen nog op foto's te zien ;(

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:30

Misschien hier nog mensen die interesse hebben om 28/ 29 en/of 30 juni mee te doen met de clinic van Martim da Cunha? Leerling van Antonio en Guilherme Borba, student aan het Cadre Noir en student aan de Coudelaria Alter Real. https://www.facebook.com/events/2019247518377659/

Een trieste mededeling: Rico, top Lusitano hengst, zoon van Hostil, en in de Grand Prix uitgebracht door o.a. Kyra Kirklund is 15 februari ingeslapen nadat hij zijn achterbeen had gebroken in de paddock. Hij is 21 jaar oud geworden. Rico was de favoriet van Antonio Borba, gefokt door zijn oom Guilherme, en na Rico's sportcarriere heeft Antonio hem naar huis gehaald om hem een fijne oude dag te geven; hij werd nog dagelijks gereden.
https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX

Edit: ik lees nu ook net dat Filipe Graciosa is overleden, hij was al een hele tijd ziek. Grootmeester aan de Portugese Hogeschool. Hij heeft nog de opa van Ultramar ( Bau) gereden. http://www.cavalo-lusitano.com/pt/notic ... mQNkeqbCs#

Ik had het ook opgegeven voor Voorpagina nieuws maar blijkbaar is het niet interessant genoeg om ook maar ergens te vermelden!

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:20

Jammer genoeg is de hele FB link verwijderd i.v.m. de dood van Rico. Ik denk dat ze het alleen, kort, wilden vermelden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:15

Bellen, mailen, via facebook etc. etc. Hester Bischot kan je misschien ook via FB een bericht sturen. Het is jammer dat er zo slecht gereageerd wordt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:11

Ik denk gewoon met spelen, heb er verder niet naar gevraagd.
Hieronder ook een plaatje van Filipe Graciosa met Bau.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:25

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:25

Lukasje schreef:
Hoe zit het nou met lusitano’s en PSSM2 ? Zijn er bepaalde lijnen of vaderdieren gekend, of is men daar zo ver nog niet in?

In Amerika zijn er wel gevallen bekend heb ik mij laten vertellen maar geen 100% zekerheid omdat er ( (nog) geen bevestiging is daarvan: op veel plekken wordt wel de "Andalusian" genoemd en in sommige gevallen wordt/ werd die naam ook gebruikt voor Lusitano's!, voor zover ik weet hier in Nederland e.o. ( nog ) niet. Bij de PRE zijn wel meerdere paarden positief getest en bij vrijwel alle andere rassen.
Omdat de ziekte toch nog heel onbekend is en er binnen het APSL, en stamboeken buiten Portugal, geen aandacht aan wordt geschonken zal het nog wel even duren.

De kans dat het binnen de Lusitano niet voorkomt is heel klein maar laten we duimen dat het zo is.

De PSSM2 test is duur en als er geen duidelijk vermoeden bestaat op de ziekte dan zal er niet getest worden. Maar het kan ook komen doordat men gewoon niet op de hoogte is en er dus wel paarden met PSSM2 klachten zijn maar dat deze niet herkend worden. Het is nog maar heel kort bekend dat PSSM 1 bij vrijwel alle koudbloedrasssen voorkomt ( men dacht eerst alleen bij de Quarters en Paints) en met alle onderzoeken naar PSSM2 ( officieel geen PSSM omdat het niet suikergerelateerd is maar een myopathie ( spierziekte) ) en alle varianten wordt er hopelijk steeds meer duidelijk over de ziekte, het ontstaan etc. etc.

Zolang er geen Lusitano's ( positief) getest worden zal het nog onduidelijk blijven.

Het is wel jammer dat het stamboek daar niet meer mee doet, gezien het feit dat een nauw verwant ras als de PRE dus wel PSSM2 lijders/ dragers heeft zou op zijn minst een waarschuwing aan de orde zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:14

Testen is inderdaad niet nodig als er geen vermoeden bestaat op de ziekte, probleem is echter wel dat niet iedereen, waaronder veel dierenartsen, de ziekte/ symptomen niet herkennen.
De scheiding van de stamboeken heeft pas in de 1967 plaatsgevonden dat is dus maar kort geleden en "defecten" hebben veel langer nodig en een duidelijke visie om er "uit gefokt" te worden. Ondanks verschillen in fokkerij en genetische kenmerken voeren de PRE en PSL dus wel deels hetzelfde bloed; in veel Lusitano lijnen zijn dan lijnen terug te vinden die als "Spanish Purebred" worden aangeduid, vaak dichterbij dan men denkt en is er tot '67 met Spaanse lijnen gefokt; hopelijk lijnen zonder PSSM2. Er hoeft maar 1 lijn tussen te zitten met PSSM en "bingo" .

Laten we hopen dat het inderdaad niet voorkomt bij de Lusitano maar ik denk dat het simpelweg wachten is op de 1e die wel PSSM klachten heeft en laat testen. In Portugal zal de ziekte nog helemaal niet bekend zijn en zullen paarden die mogelijk deze klachten hebben misschien wel als onbruikbaar naar de slager gaan. Het heeft ook vele jaren geduurd voordat PSSM2 werd aangetoond in veel andere rassen en het is ook nog niet zo lang bekend dat PSSM1 dus niet alleen bij bepaalde Amerikaanse rassen voorkomt maar ook bij koudbloeden, die deels aan de wieg hebben gestaan van de stock types Quarter en Paint. De huidige Quarter en Paint staan ook al heel ver af van de koudbloeden ( o.a. de Percheron die ooit gebruikt is en waar dus dragers/ lijders van de ziekte voorkomen) maar de ziekte zit er na al die tijd nog steeds in; die verdwijnt niet zomaar.

Maar we blijven duimen :).

Het lijkt me wel van belang dat alle paardeneigenaren, ongeacht ras, op de hoogte zijn van de ziekte om te zorgen dat een ziek paard de juiste voeding en zorg krijgt en niet wordt afgeschreven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:10

Lusitana schreef:
Als ze naar de slager gaan, wordt er niet mee doorgefokt ...

Volgens mij is hoe je paarden houdt en wat ze te eten krijgen een veel grotere factor in problemen dan wat er genetisch in zit als je het hebt over spieren, pezen en skelet.

Klopt, als ze naar de slager gaan wordt er niet mee gefokt dus is het dan hopen dat dat voor alle paarden met een genetisch defect geldt en dat er niet eerst mee gefokt word.

Geloof me maar, als je ooit een PSSM lijder hebt gezien dan begrijp je ook dat je die genetische afwijking absoluut niet wil in je paard en dat je dan dus wel het dieet aan zal moeten passen om te zorgen dat ze zich goed blijven voelen. Buiten dat wil je dit elk paard ( en eigenaar) besparen! Genetische defecten kan je deels ondervangen met een goed dieet, en sommige PSSM'ers kunnen dan zelfs als rijpaard functioneren maar sommige niet. Als ik zie op wat voor "diëten" veel paarden nog aardig tot zelfs goed functioneren dan gaat de vlieger van management niet altijd op. Zieke paarden, zeker met afwijkingen als PSSM, Waterhoofden, kleurgerelateerd afwijkingen, HYPP, Herda, Fragile Foal, etc. etc. functioneren niet.............en hebben pijn en ongemak.

Filmpjes van PSSM aanvallen, deze kunnen dus variëren van spiertrillingen tot "rare" deuken in de spieren tot plat liggen en niet op kunnen staan:

https://www.youtube.com/watch?v=l-d7eevUXow
https://www.youtube.com/watch?v=XHce2pEitEE
https://www.youtube.com/watch?v=jjCKzq-CxlE
https://www.youtube.com/watch?v=h3_kEwiyT44

Nogmaals laten we hopen dat de Lusitano een van de weinige rassen is waar het niet voorkomt maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Tegenwoordig met alle hobbyfokkers en pretveulens zal er sneller gefokt worden met niet fokwaardig ( in de zin van genetisch correct) materiaal. Een goedkeuring zegt niets over evt. genetische defecten, zeker als deze onbekend zijn.

De Alter real is een product uit de fokkerij van, in 1e instantie, PRE en Arabier ( waarbij dus ook PSSM 2 voorkomt) :
Citaat:
After eight years, the stud was moved to Alter, a town known for mineral-rich soil and grazing with a high nutrient content. The breed was started with 300 Andalusian mares, imported from Spain, and Arabian stallions.

http://horsehints.org/Breeds/AlterReal.htm

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:46

Luckystory schreef:
Ah, dat is bij mijn valkjes ook. Die verkleuren helemaal naar het einde van de winter. Zelf Aquilo die heel donkerbruin-valk is, heeft nu gele haren.

Dat PSSM is helemaal niets nieuws hoor. Ik snap de plotselinge commotie errond niet zo goed.
Mijn 21 jarige half-quarter zat in haar jonge jaren gemakkelijk tegen de spierbevangenheid aan en PSSM werd toen ook als mogelijke optie genoemd. (Gelukkig bleek dat niet waar.) Maar daar werd toen helemaal niet zoveel gedoe rond gemaakt.
Maar dat is dus al meer dan 15 jaar geleden. En nu wordt opeens gedaan alsof het wat nieuws is? :o?

Het feit dat het bij meer rassen dan de Quarter en Paint is ontdekt is iets "nieuws", ja ( bij de Quarters/Paints en Appies is het inderdaad oud nieuws). Eerst kwamen de koudbloeden erbij ( Tinkers vooral) en nu blijken de varianten ( die weliswaar myopathieen zijn en niet suikergerelateerd) bij vrijwel alle rassen voor te komen; vooral dat laatste is pas sinds enkele jaren bekent en dan nog alleen bij een vrij klein publiek.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:50

mlanghou schreef:
Beste mensen, wat is het genieten om jullie foto's en verhalen hier te zien en lezen.
Na het overlijden van mijn lieve PRE hengst ben ik nu voorzichtig aan het denken over een waardige opvolger.

Ik zoek een dressuurtopper:
- Liefst lusitano / kruising (geen Veiga)
- Hengst / ruin
- 160-165 cm
- Leeftijd 4 - 7 jaar; wel goed aangereden
- kleur maakt me niet uit
- doel: dressuur / werk aan de hand / lange teugels / buitenritje / misschien WE
- karakter: betrouwbaar, mensgericht/aanhankelijk, werkwillig, sensitief (niet rillerig), dapper, geen hengstenmanieren, samen met 2 mini-shetjes op de wei/paddock
- alle keuringen toegestaan; ook test op PSSM

Ik heb te bieden:
Huisvesting met 2 mini-shet ruintjes in paddock of op de weide, afwisseling in werk, aandacht voor voeding en eigen rijbaan met goede bodem, begeleiding van goede instructeur. Het is de bedoeling dat we samen oud worden!

Hebben jullie tips / contacten om deze spelt in de paardenhooiberg te vinden?

Alvast super bedankt!!!

Ik denk dat je budget hierin zeker van belang is. Ik weet een aantal zeer goede fokkers in Portugal maar of die interessant zijn is wel afhankelijk van de prijsklasse. Mag ook per PB.
Als je nog een leuk uitje wil en de echte goede Lusitano's en fokkers wil zijn kan je naar de show in Ponte de Lima in juli https://www.feiradocavalo.pt/pages/1029 .
In november is de show in Golega, waar op de keuringsdagen ook goede paarden aanwezig zijn, verder is dit meer een, heel gezellig :D , volksfeest met paarden. http://welcome-to.pt/feira-da-golega-20 ... do-cavalo/

Goede fokkers zijn er zat in Portugal maar zoveel te beter ze zijn zoveel te moeilijker te vinden/ benaderen. Op de shows is contact leggen makkelijker of via via. Denk er aan dat niet alle paarden die uit Portugal komen toppers zijn en dat de prijs niet altijd klopt met de kwaliteit van het paard. In Nederland zit een handjevol wat kwaliteits paarden fokt/ verkoopt. Duitsland en België zijn ook opties. In België ken ik een hobbyfokker die zeer goede paarden fokt bijv. In Frankrijk zitten ook goede fokkers o.a. Massa; goede sportpaarden maar met prijskaart.

Als je meer wil weten hoor ik het wel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 13:47

Wij gaan misschien, wonen er vrij dichtbij ( 30 minuten met de auto). Zonder paard; Ultramar mag lekker thuisblijven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:04

Nouvel schreef:
Ah voor jullie wel lekker in de buurt dan!

Inderdaad, hier bijna "om de hoek". ;) Nog wel over gedacht om mee te rijden met de WE maar Milo ( de zoon van Ultramar) is daar nog niet klaar voor en die zwarte is niet fit genoeg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:30

Met Milo gaat het heel goed, begint echt een superpaard te worden maar nog niet genoeg bevestigd voor een wedstrijd. Ultramar komt wel weer maar dat heeft even tijd nodig, hij is al 18 en heeft wat blessures gehad en dat kost bij zo'n oude heer meer tijd.

Geen recente foto van Milo ( problemen met harde schijf, maar toch even wat Milo spam)
Azteca; vader Ultramar, moeder Sheza Nuclear Rebel ( Quarter horse)

Milagro dos Mundos tijdens clinic van Cody Deering
Afbeelding

Geen beste foto maar toch leuk ;) tijdens clinic van Jeff Sanders
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:17

Is Bruno ( da Silva, neem ik aan ;) ) op de keuring dan? Laatste keer dat we hem spraken was in 2015 in Portugal dus misschien wel aardig om hem daar weer eens tegen te komen :D .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:19

rider schreef:
Leuk om wat plaatjes van Milo te zien, ElCid! Ik vind dat hij (vooral qua hoofd) echt op zijn vader lijkt!

Niet alleen qua buitenkant van het hoofd, ook qua wat er tussen die oren zit; dus een heerlijk, vriendelijk karakter en een grote vreetzak :o .

Wij kunnen ons ook nooit erg druk maken over afstanden; na een reisje naar Portugal met de paarden ( 2500) km, naar Beieren ( 800 km) en Zeeland ( ruim 300 km).
Gelukkig hebben we een goede combinatie ( Pick up truck en grote "Gooseneck" trailer met living; totaal gewicht met paarden ca. 7000 kg) , dus dat scheelt ook :o ;) .