lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:38

Dat heeft hij ook maar zonder goede foto's blijft het daar ook bij.
PRE ( Pura Raza Espagnola) is een Spaans stamboek
Lusitano is Portugees stamboek.
Deze 2 stamboeken zijn pas in 1967 echt gesplitst en daarom zie je in veel stambomen nog wel "purebred Spanish" omdat alle paarden het Iberisch schiereiland dat toen waren ;)
Het verschil tussen een goed gefokte PRE en een goed gefokte Lusitano is klein, de goede paarden zijn nauwelijks uit elkaar te houden qua type. Bij de PRE zie je nog steeds wel meer front en weinig kont, als nasleep van de "plaatjesfokkerij".
http://www.paardenvandezon.com/nl/1467/ ... -PRE-.aspx / http://lusitano.nu/?page_id=32

Een Andalusiër kan elk paard zijn wat uit Spanje ( of zelfs Portugal) kan komen en geen stamboek papieren heeft. De term Andalusiër is een soort verzamelnaam voor alles wat Spaans is of er zo uitziet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:05

Er zijn ook Lusitano's die dat doen, weliswaar minder, maar uiteindelijk komen ze zo'n beetje van dezelfde oorsprong. Lusitano's zijn toch meer als "werkpaard" gefokt en dan zijn dergelijke gangen minder gewenst. Zou met de plaatjes te maken kunnen hebben, durf ik niet te zeggen. Ik ben niet zo thuis in de PRE.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:19

Faya_barock schreef:
Even een vraagje hier (aangezien er volgens mij helemaal geen Facebookpagina's zijn waar je nou eens lekker kunt praten over Lusitano's). Ik zou eens een mooi Portugees zadel willen kopen. Rij zelf nu met een Ludomar Ronda en een Zaldi New Trades. Dit zijn hoog opgebouwde zadels (vind ik persoonlijk fijn want dan komen mijn lange benen niet onder de buik vandaan...). Graag zou ik jullie ervaring horen met Portugese zadels.

Bij Gomes Equestre in Portugal kan je terecht voor de echte Portugese zadels. Ze versturen en maken ze op maat en zijn ook nog zeer vriendelijk geprijsd.
http://www.gomesequestre.com/pt/pagina-inicial

Wij hebben er al diverse zadels ( zowel een echte Portugesa, een Zaldi en een Relvas ) gekocht; prima service, ze spreken Engels en als je een keer naar Golega gaat, daar hebben ze een winkel, dan kan je uitzoeken.

http://www.gomesequestre.com/pt/loja-on ... alos/selas Ze maken de zadels in de kleur die je hebben wil, wij hadden toen een blauwe. Wij hebben de Portugesa uiteindelijk verkocht omdat we een zadel wilden met meer contact met het paard maar het zat echt heerlijk.

Op deze foto nog met de Portugesa toen Ultramar werd goedgekeurd.

Afbeelding

en iets beter te zien tijdens het werken met koeien:

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:53

De Portuguesa zit inderdaad heerlijk maar door de hoge opbouw is er weinig contact met de paardenrug en je zit er wel heel erg "vast" in; het zijn natuurlijk zadels die van oorsprong zijn ontworpen voor stierenvechters en dan wil je wel graag erg vast zitten maar voor het gewone (dressuurmatige) werk zijn ze niet handig omdat de bewegingsvrijheid van de ruiter niet optimaal is.
In Portugal rijden overigens vrijwel alle dressuurruiters gewoon met dressuurzadels en zie je de speciale zadels alleen op de Hogeschool of tijdens speciale gelegenheden.

Het Portugese WE team rijdt wedstrijden met een Relvas model, ook een vaste, zachte, zit maar meer bewegingsvrijheid maar ze trainen met gewone dressuurzadels of een variant als de Zaldi Lusitanus zadels. Wij hebben de Zaldi Lusitanus de luxe en die geeft een vaste zit maar wel bewegingsvrijheid. Overigens gebruiken we nu een eigen ontwerp zadel, zonder kussens op een westernboom, die optimaal contact met het paard geeft en dus veel fijner is omdat de hulpen veel beter en puurder doorkomen.
De Zaldi Lusitanus de Luxe: http://www.equus-libris.com/catalog//ca ... hbaikwrmhv
Relvas model : http://www.baroquetrade.com/images/large/PL30%20SL.jpg

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:55

_Zsazsa_ schreef:
Die genoemd zijn zijn Indd mooie hengsten. Ultramar is ook een gave. Moet nog even kijken wat ik precies wil. Heb ook nog 2 pre merries die gedekt worden dus ook het kostenplaatje in z'n totaliteit bekijken. Heb nogal wat pech gehad laatste maanden..

en het voordeel van Ultramar is dat je 100% zeker een zwart veulen krijgt! Qua bloedlijnen passen die 2 ook nog eens prima bij elkaar ;) . Leuk voordeel is ook nog dat het veulen de 1e ( echte ;) ) Nederlands Kampioen Working Equitation als papa zou hebben en wij misschien wel interesse zouden hebben in het veulen................Hij heeft ook nog 2 zilveren medailles en is met 71 punten goedgekeurd en toen Kampioen der Kampioen geworden en vererft zijn type, maat en hele fijne gangen. :o

Ook een leuke match voor Guapa, want dan behoud je de kleur :D ( sorry, moest even reclame maken voor onze mooie man }> )

Afbeelding

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:51

Eefiepeefie schreef:
Na een castratie schijnen ze ook vaak nog flink te groeien dus misschien heeft dat geholpen!

Dat geldt alleen maar als je jong, onder de 1 jaar, castreert na die leeftijd maakt het niks uit. Heeft te maken met het feit dat Testosteron de groeischijven doet sluiten en je dus zal moeten castreren voordat de ballen zijn ingedaald want dan begin de productie van testosteron..........
Een oudere hengst castreren zal dus geen invloed hebben op de maat en de vraag is altijd hoe groot de invloed zou zijn geweest.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:53

rider schreef:
Ivo ziet er goed uit! Fijn dat hij alles zo braaf oppakt. :D

Kennen jullie in NL iemand met een Alter Real? Staleigenaar vertelde dat er een nieuw pensionpaard komt in Juni. Nu ben ik natuurlijk benieuwd, haha, want zoveel Luso zijn er niet in Nederland. :D

Er staan/ stonden een aantal Alter merries te koop in Zuid-Limburg, misschien 1 van die?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:20

Daphneeeej schreef:
Is er ergens een overzichtslijst van Lusitano dekhengsten in nederland?

Dat stond in het verleden op de site van de Lusitano vrienden maar dat is er af gehaald en nooit meer terug gezet! Waren ze toen wel van plan maar jammer genoeg is dat dus niet gebeurt.

Ofwel kort antwoord; nee :o

Er staat nog wel een handjevol fokkers op de site maar dat is ook niet compleet.

In dit topic zijn al zo'n beetje alle Lusitano dekhengsten genoemd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:29

Daphneeeej schreef:
ElCid schreef:

Is dan dus eigenlijk voor binnen nederland niet bijster veel? Ik ben benieuwd hoe mijn hengste het gaat doen op de keuring als hij volwassen is. (eerst maar zien of hij beetje leuk uitgroeid :') )

Denk ik niet, als je het afweegt tegen het aantal ggk merries. Zoveel Lusitano's zijn er nl. niet in Nederland ( ik weet geen exact aantal maar het zullen er een paar honderd zijn) en als je dan ook nog gaat kijken welke dieren fokwaardig/ goedgekeurd zijn zal er weinig overblijven. Als er nog meer dekhengsten zouden zijn zou het de moeite en kosten helemaal niet meer lonen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:29

keona schreef:
welke moeite en kosten bedoel je elcid

De kosten en moeite van het houden van een dekhengst ;) ( in de vorm van keuring, spermogram, ritjes naar dekstation en terug, administratie, etc. etc. etc. ) .

Staan Ufano en Salquerio nog in Nederland? Ik weet dat Jan zijn merries te koop heeft staan maar weet niet waar de hengsten gebleven zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:15

keona schreef:
ook vind ik dat elcid zegt dat zo veel kosten zijn,nou bij de lusitano vind ik dat toch echt wel mee vallen hoor je hoeft nergens aan te voldoen als je hengst maar in het plaatje past.en dan is dek geld ook nog vaak behoorlijk van een lusitano terwijl er vaak niks bekend is van.

Een paard moet
a. eten
b. gekeurd worden
c. spermogram gemaakt worden
d. wij doen alleen KI dus voor iedere levering moet er naar het dekstation gereden worden
e. als je je hengst "in the picture" wil houden zal je met de hengst naar keuringen, wedstrijden, etc. moeten gaan
f. dekgeld lijkt misschien vaak behoorlijk maar als je de tijd en alle hierboven genoemde kosten er af gaat trekken blijft er niet zo bar veel over.
g. evt. promotiecampagnes kosten geld, websites kosten geld, administratie rondom dekkingen kost veel tijd ( en dus geld).
h. dierenartskosten aan de hengst voor een CEM test, soms meerdere CEM testen als er natuurlijk gedekt wordt

Voordat je de hengst aan kan bieden voor de keuring ben je al zo'n 1000,- armer. Als je geluk hebt en je hebt te maken met een merriehouder die weet wat hij/ zij doet kan alles snel, als je pech hebt en de merrie wordt niet goed voorbereid kan je je lol op met heen en terug rijden naar een dekstation.

Meestal, en zeker hier in Nederland, zal een dekhengst hobbymatig geëxploiteerd worden o.a. omdat het aantal dekkingen nou niet bepaald in de tientallen loopt al was het alleen maar om het geringe aantal ggk merries en het, in verhouding, grote aantal ggk hengsten.

Diepvries uit Portugal kan problematisch zijn, laten we voorzichtig zeggen dat ze daar nog niet zo ver zijn als veel andere landen op dat gebied. Daarbij zijn de kosten voor diepvries altijd hoog en de kans op slagen veel kleiner dan bij vers of gekoeld. Een kennis heeft vorig jaar haar merrie laten insemineren met Soberano...........de kosten zijn dan op zijn zachtst gezegd pittig ( 2500,- dekgeld) + DA kosten en uiteindelijk viel de kwaliteit van de rietjes ook nog tegen. Merrie is drachtig geworden en er is een veulen maar de romslomp er omheen was heftig.

Recommended is, i.m.o., een aardige wassen neus de eisen daarvoor lopen i.m.o. te ver uiteen ; sommige hengsten die er op staan hebben minder dan de geëiste punten en presteren ook niet, dus leuk idee maar het werkt niet. Het zou een veel beter idee zijn om hengsten regelmatig te keuren, dus niet maar 1 x zoals nu gebeurt en evt. zelfs op afstammelingen. Een hengst kan er zelf leuk uitzien en leuk lopen ( want op iets anders wordt niet gekeurd) maar het is altijd maar de vraag wat hij aan zijn kinderen doorgeeft en soms is dat bar weinig. Ik heb in Portugal kinderen van een aantal recommended hengsten gezien die ik nog niet voor niet zou willen hebben ; slechte ruggen, slechte benen en de hengsten zelf waren niet altijd veel beter. Natuurlijk lopen er ook goede hengsten maar de term is vrij hol.
Daarbij wordt de invloed van de merrie toch nog veel te vaak onderschat en verwachten veel fokkers dat een tophengst ook altijd een topveulen geeft zelfs bij een kromme merrie; die heb ik nl. ook gezien in Portugal, merries die wel goedgekeurd waren maar die m.i. weinig kwaliteit hadden. Sommige fokkers zijn daar over heel makkelijk is; "cullen" wordt daar meer gedaan dan we denken!

Het hele keuringssysteem ( ook bij de PRE) is vreemd, veranderd te vaak onder invloed van modegrillen ( zoals nu dat er toch veelal warmbloed types ggk worden; overigens gebeurt dat vooral in het buitenland, in Portugal heb ik veel meer barokke types goedgekeurde hengsten ( en merries) gezien dan in de rest van Europa. Dat keuringssysteem is de laatste tijd zo vaak veranderd en ik heb soms dieren ggk zien worden waar ik echt hele grote vraagtekens bij heb gezet dat het niet bepaald betrouwbaar meer is. Het is zo afhankelijk van persoonlijke smaak van de keurmeesters en redelijk "politiek" getint ( als je een naam hebt als fokker is de kans op goedkeuring/ hoge plaatsing van een paard groter) dat de verantwoordelijkheid voor het fokken van goede paarden nog meer bij de fokkers wordt gelegd omdat een echt goed doordacht beleid er gewoon niet is binnen het APSL.

Daarbij zet ik nog vraagtekens bij paarden die het "zo goed doen" in de sport omdat een goede ruiter met een middelmatig paard prima hoog kan scoren maar een slechte ruiter op een goed paard veel minder en een middelmatige ruiter met een middelmatig paard met een superbegeleiding en een trainer die het paard soms even "bijtraint" heel ver kan komen. Sommige paarden komen nauwelijks in de sport maar zijn wel goede paarden bijv. o.a. omdat ze een afstamming hebben om je vingers bij af te likken. Net als de zgn. "kleur" fokkerij ( gelukkig minder aanwezig binnen het APSL en dat is maar goed ook omdat er een hoop paarden zijn waarvan de kleur een raadsel is zolang ze er niet op getest zijn en de termen in stamboek niet altijd kloppen; voorbeeld, volgens het APSL is Ultramar "castanha" terwijl hij toch echt homozygoot zwart is en zo zijn er wel meer onzorgvuldigheden!).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:24

Welke negativiteit? Het zijn gewoon feiten, niks negatief aan maar misschien wel dingen die ooit eens verbeterd zouden kunnen worden. Niks en niemand is perfect, dit is gewoon zoals het is. Daar kan je je ogen voor sluiten maar i.m.o. is het beter om het beestje bij de naam te noemen en te hopen op verbetering, geen enkel stamboek of vereniging is perfect maar soms zouden ze dat wel wat meer mogen nastreven. Als er nooit ergens ( opbouwende) kritiek op komt zal er ook nooit iets verbeteren. Veel mensen hebben toch de neiging om een roze bril op te zetten ( niet alleen in de paardenwereld ;) ) en uiteindelijk zal er op die manier geen verbetering plaatsvinden.

En inderdaad, geld verdienen aan dekhengsten ( of aan de fokkerij an sich ) is zelden het geval het is toch vnl. hobby voor de meeste.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:20

Jessix schreef:
ElCid schreef:
De kosten en moeite van het houden van een dekhengst ;) ( in de vorm van keuring, spermogram, ritjes naar dekstation en terug, administratie, etc. etc. etc. )

Dit is ook wat mij tegenhoud. Daarbij vind ik het merriebestand ook niet zo interessant dat ik sta te popelen om mijn hengst daar op te zetten. Dus voor die paar dekkingen denk ik "laat maar...". :D

Ook ben ik een te grote muts om zomaar veulentjes op de wereld te zetten. Die moeten dan natuurlijk de allerbeste start krijgen en een heel lang en gelukkig leven bij de allerbeste mensen. :') Ik ben ook absoluut niet geschikt om te fokken. Als ik merries zou hebben zou mijn paardenbestand alsmaar blijven groeien, want ik kan niets weg doen!

Dus ik houd het maar gewoon bij mijn bachelor groep. 8-)

Grappig, zo werkt het bij ons ook. Vandaar dat we dus ook alleen maar hengsten hebben en soort van "spaarzaam" dekken. Ultramar heeft hoofdzakelijk kinderen in het buitenland ( België, Dld, Denemarken) en een paar in Nederland, die we ook nog steeds in het oog hebben. Hetzelfde van onze Paint hengst, die heeft alleen kinderen in Nederland.
Er zijn zat hengsten eigenaars die niet zo nauw kijken en hun hengsten letterlijk overal opzetten zolang het maar een paar cent oplevert, dat vind ik dus echt `not done` omdat er dan meegeholpen wordt aan het vermeerderen en niet aan het verbeteren van een ras/ paardenbestand; er loopt al genoeg schroot rond.

Soms twijfelen we wel eens om er een leuke merrie bij aan te schaffen maar probleem is dat we ook niks zouden kunnen/ willen verkopen maar het de enige manier is om zeker te weten dat we een goed gezond paard zou kunnen "maken" voor ons zelf ( dus lang genoeg bij de moeder ( maandje of 11!), lang genoeg jeugd ( dus niet als 3-jarige onder het zadel), echt goed voer ( dus geen goedkope brok en kuil)).
Het is best lastig maar wij hebben dus echt wel merries afgewezen omdat we geen "rare" kruisingen willen doen........... :o of onze hengsten op minder goede merries willen zetten. Nadeel is nl. dat als er een slecht veulen wordt gebeuren veel merrie eigenaren dan naar de hengst gaan wijzen en niet twijfelen aan hun merrie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:16

Lusitana schreef:
keona schreef:
Maar dan is mijn vraag wat vind jij een goede merrie. Want wat de een goed vind ,vind de andere weer niet goed. Ben benieuwd waar jij een goede merrie op bazeert

Dat is niet zo random hoor, een goede merrie is een merrie die aan de rasstandaard voldoet, geen conformatie fouten heeft (dat sowieso inschrijving uit kan sluiten, maar soms wordt het opgeheven in het puntenaantal door andere sterke punten) en een karakter heeft dat geschikt is om een veulen op te voeden tot een prettig paard.
Gangen worden ook van de moeder na geaapt, dus die moeten ook kloppen in wat je wilt voor je veulen.

Je moet niet met een merrie met conformatie fouten beginnen en hopen dat de hengst het wel goedmaakt.

Een hengst maakt geen kopiën van zichzelf.

Enfin wat een goede merrie IS, is geen kwestie van smaak. Wat je van een paard VIND vaak wel, daarin kan dus iedereen verschillen.
Maar fokkers zijn, als het goed is, meer bezig met het bekijken van de paarden als duurzaam materiaal/product dan wel maker van een product, en niet als plaatje dat het oog moet plezieren. Hoewel het een het ander niet uitsluit. :D
Maar voorop moet staan dat het product deugt (voor het doel waar het voor gefokt is).

Inderdaad :D
Een goede merrie/ een goed paard kan je baseren op bouw, gangwerk, karakter, evt. afstamming ( al is dat vaak wel weer een kwestie van smaak net als wedstrijdprestaties).
Ik vind niet alle paarden en rassen even mooi maar herken wel een goed paard, ook als het ras, kleur of type mijn smaak niet is. Er zijn rassen waar ik "niks" mee heb maar dat wil niet zeggen dat ik daarin geen goed paard/ pony kan herkennen. Zoals Lusitana zegt, er is een rasstandaard die je kan aanhouden als je binnen een stamboek wil blijven maar er zijn natuurlijk ook andere zaken als je niet naar ras kijkt en dat zouden bijv. slechte beenstanden, weke ruggen, afwijkende vorm hals, etc. etc. etc. kunnen zijn. Daar zou ik mijn hengsten dus niet "op" willen zetten omdat dat niks zou toevoegen aan een ras of aan het ras paard in het algemeen. Een goed gebouwde merrie, met goed karakter, goede gangen is dus een 1e eis en daarbij zal de merrie ook nog bij de hengst moeten passen om een goed product te krijgen.
Het lukraak dekken als er maar betaald wordt gebeurt al veel te veel en wij zijn faliekant tegen het vermeerderen en onze hengsten zullen dan ook nooit merries dekken met conformatie fouten of merries van een ras wat te ver afstaat van de rassen van onze hengsten.
Ultramar heeft bijv. 3 Azteca nakomelingen, kruizingen met Quarter merries maar wel merries van hoge kwaliteit met een uitstekende bouw en gangen met als gevolg 3 uitstekende Azteca kinderen. Maar dat wil dus niet zeggen dat we hem zomaar iedere Quarter merries zouden laten dekken omdat daar ook nogal wat schroot rondloopt.
Iets niet mooi vinden wil nooit zeggen dat het geen kwaliteit heeft en het is niet makkelijk om dat onderscheid te kunnen en te leren maken. Daardoor zie je, zeker binnen de hobby fokkerij, nogal eens wat op zijn zachts gezegd "opvallende" kruisingen omdat men de hengst zo "mooi" vind en de merrie ook; alleen zo jammer dat de 2 in sommige gevallen absoluut niet bij elkaar passen of omdat de merrie ( of hengst of beide ) misschien toch een fikse conformatie fout heeft.
Fokken is meer dan een merrie laten dekken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:16

Joolien schreef:
DeniseSoares schreef:
Voor degene die wilde weten waar Salgueiro en Ufano staan, hier:
[ [url=m/empuxw.png]Afbeelding[/url] ]

Ik weet nooit zo goed wat ik hiervan moet vinden...

Op zich niks mis mee zolang het op de juiste manier gedaan wordt en geïntroduceerd. Op de klassieke scholen wordt veel op deze manier gewerkt en ik heb het een aantal keer gezien bij de Portugese school. Als de paarden op een rustige manier bekend worden gemaakt met dit werk is het een mooie manier van werken en niks erger of minder erg dan een paard onder de man of aan de hand.

Ooit ergens een mooi filmpje gezien van de Portugese school over het introduceren van een jong paard in de pilaren en het rustig werken, dat gaat met zoveel geduld gepaard. Maar zoals alles kan overal misbruik van gemaakt worden en ja, dan is het minder aangenaam. Maar dus goed gebruikt is het een aanvulling.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:18

Massa is een van de grootste fokkers uit Frankrijk, ze werken of werkten o.a. samen met Daniel Pinto. Jammer genoeg hebben ze een hele grote vinger in de keuringspap, ondanks dat ze mooie en goede paarden fokken. Wel veelal "dressuurpaarden" wat betekent dat ook daar de authentieke barokke types langzaam maar zeker naar de achtergrond verdwijnen.

Op sommige dagen, de keuringsdagen, zijn er in Golega wel mooie paarden te zien maar het is toch hoofdzakelijk een volksfeest en "zien en gezien worden", er lopen, of beter rijden, heel wat mensen rond die ergens een paard of pony gehuurd of geleend hebben en daarop dag en nacht door de straten lijken te rijden.
Voor goede Lusitano's zijn de keuringsdagen daar leuk maar het internationale Lusitano festival in Cascais staat garant voor meer kwaliteit ( en minder volksfeest) en is eigenlijk de belangrijkste Lusitano Fair van Portugal http://www.lusitanohorsefinder.com/inte ... festival/#

Ik ben 3 jaar geleden de laatste keer in Golega geweest voor de 3e of 4e keer en hoef eerlijk gezegd niet meer terug. Het is zeer zeker de moeite waard om mee te maken maar het lijkt wel steeds drukker, chaotischer te worden en er lopen meer toeristen rond dan echte paardenliefhebbers maar je moet het wel een keer meegemaakt hebben :D

Er zijn overal goede en slechte fokkers, ook in Portugal. Wij kennen een paar hele goede maar ook daar zijn (hobby) fokkers die het niet zo nauw nemen. Ik heb ook bij een paar van die goede fokkers vol verbazing staan kijken hoe er met de paarden wordt omgegaan...........en niet omdat het zo goed ging. Gelukkig ook gezien hoe het wel kan maar over het algemeen is de manier waar op de Portugezen met hun paarden omgaan toch wel een stukje anders dan wat wij gewend zijn en hoog in het vaandel hebben staan. Paarden staan vaak veel op stal, tot 2,5 a 3 jaar lopen ze veelal buiten en dan worden ze ingereden en komen op stal. Dat geldt dan vooral voor de "sport" paarden en dekhengsten, fokmerries lopen wel vaak het hele jaar buiten.
Overigens is dat een hele normale gang van zaken daar net als dat jonge paarden op stal met een halster om staan met een touw eraan; dan zijn ze makkelijker te pakken en leren ze "geven" omdat als ze op het touw gaan staan ze dat voelen door het halster; normale praktijken bij veel stallen en ook bij de stallen die hoog scoren op bijv. Golega." 's lands wijs, 's lands eer".

Net als er in Nederland goede en slechte KWPN'rs te koop zijn, zijn er in Portugal goede en slechte Lusitano's te koop en net als hier zijn de slechte, middelmatige en redelijke paarden makkelijk te vinden en voor een leuk bedrag te koop. De echte goede paarden zijn lastiger te vinden en dat zijn ook de Coudelaria's waar je niet maar even binnen loopt en daar hangt logischerwijs ook een heel ander prijskaartje aan.
Ik denk dat veel "gewone" Lusitano's naar het buitenland verkocht worden voor bedragen die ze er in Portugal nooit voor zouden krijgen en dat is mooi voor de fokkers van die paarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:09

Jeetje, arm dier en met die warmte! Zal toch niet zo lang meer kunnen duren nu!
Dat ze gaat schuren als ze het gras op gaat is niet zo vreemd, fructaan is soms best hoog en dat kan, bij gevoelige paarden, jeuk geven. In combinatie met de knutjes gaat het dan vaak echt mis.
Wij houden nauwgezet de fructaan wijzer in de gaten, als die gemiddeld of meer dan gemiddeld aangeeft zetten we de paarden niet op het gras. Niet zozeer omdat we bang zijn voor hoefbevangenheid maar we zijn er nu wel achter dat bij hoog fructaan de kans op schuren groter wordt.
Zo lang de nachten koud blijven is er vooral in de ochtend kans op veel fructaan in het gras, als je de paarden dan vroeg op het gras hebt krijgen ze dus teveel suikers binnen met alle gevolgen van dien.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Sterkte met de merrie, ik hoop dat er snel een baby naast staat /3

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:39

Het lange wachten waard geweest, toch. Mooi meisje!

Was de vader bruin? Weet ik niet meer..... :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:45

_Zsazsa_ schreef:
Al zijn veulens van dit jaar zijn bruin die ik gezien heb Indd.

Hij wisselt per jaar qua kleur die hij door wil geven ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:33

Waar is er dan een WE wedstrijd? In ieder geval niet in Pesse want daar zijn wij met de clinic van Jeff Sanders...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:00

Ik had het gevonden. Is inderdaad een meerdaagse en onderdeel van 4 wedstrijden. Verder weet ik er weinig van, wij komen daar nooit. Succes, al lijkt een beetje voorbereiding toch wel handig ;-). Als ik er
aan denk zal ik Jeff de groeten doen.

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:42

Een andere optie voor dergelijke zadels, ook prima kwaliteit, is Gomes in Portugal. http://www.gomesequestre.com/pt/loja-on ... alos/selas Daar kan je ook in de Engelse taal terecht en hun service is erg goed en snel.
Wij hebben al diverse zadels van en via hun besteld, ze sturen zonder probleem op en er is goed met ze te communiceren. Prijzen lagen toen tussen de 500 en 800,- voor hun eigen merk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:41

Voor zover ik weet zijn ze allemaal met boom, ik weet niet precies wat je bedoelt met hoe het tussenkanaal en kussens er uit zien ;) . Maar alles is netjes en glad afgewerkt en tussenkanaal is breed genoeg.
Als je meer wil weten kan je ze het beste een mail sturen en om foto's van de onderkant vragen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:57

popov schreef:
ja, ik ......heb me nog niet eerder gemeld hier, maar bij deze. Ik rij zondag mee met mijn paard. En ik ga denk ik zaterdag ook heen om te kijken...

Gezellig, dat je ook bij bent ;)

Citaat:
Wie weet er hier hoop van lijnen af.en kent hengsten die het ook goed doen met springen.

Novilheiro was natuurlijk een springpaard bij uitstek ( en mogelijk een uitzondering) , waarschijnlijk deels dankzij John Whitaker , maar of zijn afstammelingen ook perse goede springers zijn...........?? Overigens is onze ervaring dat de meeste Lusitano's prima kunnen springen. In Portugal wordt er ook genoeg mee gesprongen; met alle mogelijke bloedlijnen en types.
Als ik bijv. naar Ultramar kijkt, die springt ook goed en hoog en zo ken ik ook hier in Nederland zat Lusitano's die leuk springen tot een bepaald niveau.

De vraag is alleen wat wil je ermee; wil je een Olympisch springpaard fokken :o of wil je deelnemen aan springwedstrijden of wil je gewoon voor de lol zo nu en dan een sprongetje wagen.
In het 1e geval moet je veel geluk hebben of een top springruiter zijn of binnen een ander ras zoeken, in de andere 2 gevallen zal je met vrijwel elk paard leuk mee kunnen doen al is het meestal wel prettig om een wat groter paard te hebben als je echt wil gaan springen, dan lijken de hindernissen kleiner ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:00

popov schreef:
Hey Ben en Loes!

zijn jullie er ook vh weekend???

Nee, we zijn geen lid meer :o .