lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:39

De oorsprong van de Lusitano is een veelzijdig gebruikerspaard wat makkelijk te rijden is. Je moet er het land mee op om vee te drijven, je kind op kunnen laten en hem op zondag voor de koets kunnen zetten om naar de kerk te kunnen. Een Lusitano hoort meedenkend te zijn, vlot op de hulpen en natuurlijk snel en wendbaar voor het stierenvechten en werken met vee. Maar iedereen hoort er wel mee weg te kunnen rijden. Sloom horen ze zeker niet te zijn, maar wel braaf. De spanning moet je heel makkelijk op kunnen bouwen als je het nodig hebt in het werk, maar het hoort ook direct weer af te vloeien op het moment dat jij ontspand. Op het moment dat hij niet snapt wat er van hem verwacht wordt zou hij eerder stil moeten gaan staan dan rennen.

Zo heb ik het geleerd van de fokkers en trainingsstallen die ik heb bezocht. En dat is ook mijn ervaring.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:30

Inderdaad verdrietig van Cedro. Echt wel een heel naar iets die melanomen.... Hopelijk houdt je hem nog een tijdje goed. En Scampi is al weer een hele vent zeg! Gaat snel. Heerlijk dat hij het zo braaf oppakt. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:06

Inderdaad heel mooi paard!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:19

Oh zo jong nog! 13 jaar... Wat zorgelijk allemaal. :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:22

Verschil met wat? Een PRE?

En wat de looks betreft, het is maar net waar je mooi vind. :) Waarom neem je geen tweede PRE er bij als dat het ras is wat je aanspreekt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:49

Dat snap ik raya00, anders zou je je hier niet melden. :D
De verschillen die Elisa2 beschrijft zijn inderdaad wel de punten die steeds genoemd worden. Ik zou het persoonlijk niet weten, ik heb immers geen PRE's. Ik heb de keuze tussen Spanjaard en Portugees zo'n 10 jaar geleden gemaakt en kwam al gauw op de Portugees uit.

Ik vind het een geweldig ras. Ik vind ze mooi, lief, betrouwbaar, slim, dapper, snel, en gewoon super fijn in de omgang en in training. Al zijn er nog wel andere rassen die ik ook graag zie, de PSL staat voor mij op nummer 1. :j

Als je echt kennis wil maken met het ras en zijn kwaliteiten dan raad ik je aan naar Portugal te gaan. Daar heb je er gewoon zoveel meer en kun je echt op grotere schaal het ras ervaren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:11

Leuk dier Tessebes!

Ja ik vind het gewoon lastig om een heel ras te beschrijven. Ik merk nu al aan de voorgaande reacties dat mijn mening gebaseerd op mijn ervaring soms heel anders is. Ik ben dus geen fan van de PRE en zie juist vooral de verschillen. Een PRE in de hogere prijsklasse vind ik vaak wel een verbetering maar nog altijd geen PSL. Hier in het topic ben ik al eens getest of ik het verschil altijd kan zien, en ja dat kan ik. De PSL in de hogere prijsklasse zijn uiteraard ook de betere paarden, maar dat geldt imo voor elke paard in de hogere prijsklasse. Aan kwaliteit hangt nou eenmaal een prijskaartje, ook bij de KWPNer zie je dat terug.

Daarbij speelt persoonlijke smaak een grote rol. De een vindt beide rassen mooi de andere enkel de PRE of juist de PSL.

En wat karakter betreft, ik vind het juist super makkelijke paarden. En mijn eigen hengsten krijgen juist weer heel veel vrijheid, dus ja... zo gaat het natuurlijk alle kanten op. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:24

Elisa2 schreef:
Leuk dier inderdaad Tessebes, die ziet er wel uit dat hij/ zij lekker barok gaat worden.

Juist interessant toch al die verschillende ervaringen meningen?

Misschien, maar lijkt me lastig voor iemand die het ras niet kent om daar dan een oordeel uit te trekken. :D Je mening kun je het beste zelf vormen, vandaar ook mijn tip om zoveel mogelijk paarden te gaan bekijken/uitproberen. Het liefst in Portugal.