lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

xyzutu2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:17

Geweldig, wat een springveer! Ik vind het een wonder dat hij uberhaupt zo lang overeind is gebleven met al die sprongen die hij eruit gooide. :D
Op je foto's lijkt hij ook al een stuk voller qua bespiering, ziet er goed uit. Ook leuk om zo het verschil in bewegingen tussen een Lusitano en Criollo te zien, hier zie ik dat ook altijd zo mooi als ik Rio losgooi met zijn vriendje, een Welsh K sportpony. Die is ook heel soepel en snel, maar dat is toch een totaal andere manier van bewegen dan je bij Andalusiers/Lusitano's ziet.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:14

Hier is de Welsh K wel een echt crossmonster, maar die crosst wel een stuk 'saaier' door de bak: hard is hard en een bok is een bok, en verder zit daar niet zoveel tussen. Rio is echt een benenkunstenaar die bokt, steigert en hupst (niet zo lenig/extreem als Santi trouwens), heel veel schakelt en er tijdens de draf ook gerust even een Spaanse pas doorheen gooit. Erg grappig, die verschillen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:23

Rio is een PRExMangalarga Marchador inderdaad, maar zo heel veel verschillen Lusitano's en Andalusiers niet qua beweging. ;) Ik herken duidelijk het verschil tussen Santi en de Criollo als ik Rio met de Welsh (laat staat Tinker 8-) ) door de bak zie gaan.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:39

Ik schrijf hier dan ook geen losse dagboekbijdrages over Rio. ;)
Ik lees en schrijf graag mee over Lusitano's omdat ik een aantal jaar op een Lusitano stoeterij heb gereden en ik daar als een blok voor ze ben gevallen, zoals ik hier eerder al eens heb geschreven. Helaas is Rio geen Lusitano geworden dus daarom beschrijf ik hier zoals je snapt ook geen trainingsavonturen met hem, daar is dit topic niet voor bedoeld. :)

Edit: heb er nog even over nagedacht, maar als het erg verwarrend voor je is dan kan ik (mocht ik Rio nog eens een keer noemen) er wel steeds bij zetten dat hij dus geen Lusitano maar een halve PRE is?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:29

Dat is alweer een flinke tijd geleden, maar ik reed op Centro Lusitano, voor ze emigreerden naar Duitsland (en nu Portugal). Jammer, want ze hadden erg leuke paarden, ook echte schoolmeesters wat natuurlijk een geweldige leerweg is. Voor ik daar belandde zag ik bij de Lusitano altijd een heel barok paard voor me, maar zij fokten juist heel erg (wedstrijd)sport gericht, dus heel modern en kruisten ook met warmbloed springmerries, compleet het tegenovergestelde van wat ik persoonlijk 'Lusitaans' ;) aan de Lusitano vond.

Toevallig ben ik laatst weer eens in de geschiedenis gedoken dus heb net weer de ontstaansgeschiedenis van de MM paraat: de MM is in het begin van de 18e eeuw ontstaan toen de Portugese koning voor Napoleon vluchtte en een paar Alter Reals in zijn bagage meenam. 8-) De Portugese Alter Real hengst Sublime werd de stamvader van het MMras toen ze hem met Braziliaanse merries kruisten. Die merries waren weer nakomelingen van de eerder overgevaren Berbers en Portugese paarden. Ik vind het historisch gezien wel boeiend dat de MM echt een zijtakje van de Lusitano is uit de tijd dat meergangigheid in Portugal (en de rest van Europa) nog heel gewoon was. Dat is er in Europa vervolgens uit gefokt, maar in Brazilie heeft men deze extra zweefmomentloze gangen van de 19e eeuwse Lusitano erin gehouden omdat het erg een comfortabele manier is om ellendig lange afstanden over ellendig slechte wegen af te leggen. 8-)

Ik heb ergens een filmpje van Rio als veulen van een dag oud dat vijf gangen tegelijk probeert te doen op veel te lange benen, heel sneu. :') Inmiddels is hij daar overheen gegroeid en lijkt hij een gewone drieganger, alleen heeft zijn arbeidsdraf geen zweefmoment waardoor het eigenlijk een soort Marcha Batida is. Maar dat zweefmomentloze draven is ook nog steeds wel bij sommige Lusitano's en Andalusiers te zien. Als hij aan de hand gestresst raakt dan merk je ineens ook dat hij gangenaanleg heeft, want in plaats van dat hij dan op de plaats begint te piafferen, gaat hij in een soort tölt op de plek. Dan hoor je ineens heel veel hoefjes zonder dat hij ook maar een stap vooruit komt. :D Gelukkig houdt hij het in het dagelijks leven bij drie gangen want hij heeft een hopeloze bouw qua rug en dat is voor hem al moeilijk genoeg.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:37

Wat leuk dat je een paard van CL hebt. Van het CL 'erfgoed' is eigenlijk niets overgebleven in Nederland, terwijl het toch een behoorlijk grote fokkerij was met zo'n 20+ Lusitano's op z'n hoogtepunt. Ik denk dat ze daarvoor toch te kort actief zijn geweest en met teveel heisa vertrokken zijn.
De naam Pahola zegt me wel iets, maar ik heb nooit op haar gereden. Ik reed vooral op de merrie Lixeta en de hengsten. Een bruine die nog jong was en de basics kende en een oude schimmel die alles tot en met de hogeschoolsprongen kende (die ik niet met hem gereden heb 8-) ). Die heeft ze allebei meegenomen naar Duitsland en volgens mij ook naar Portugal.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:50

Wat leuk dat je haar nog in Portugal hebt gezien. Ik vermoed dat Pahola in de buitenstallen stond; je had binnen langs de lange kant van de binnenbak binnenstallen waar de hengsten en Lixeta en nog een paar andere paarden stonden die het meest bereden werden. Buiten had je aan de korte en andere lange zijde van de bak nog een hele reeks buitenstallen waar volgens mij vooral de fokpaarden en nog in te rijden paarden stonden. Het zou dus goed kunnen dat ik haar daar eens heb gezien, want als er weer een veulen geboren was dan sleurde Gemma iedereen eerst mee naar het veulen. :D
Het was voor zover ik mij herinner ook meer op fokkerij dan handel gericht, want een hoop merries kwamen niet (vaak) onder het zadel.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:06

Het zou best kunnen dat ze inderdaad wel bereden werd. Bij CL werd echter alleen priveles gegeven dus zat je nooit met een ander in de bak en dan zie je dus ook alleen maar de rijpaarden waar je zelf op rijdt. ;) Volgens mij was er ook iets met Lixeta waardoor ze niet meer voor de fokkerij ingezet kon worden en ik haar dus ook steeds heb kunnen rijden zonder dat ze in die 2-3 jaar ooit en veulen had. Dat was erg jammer, want ze scoorde erg goed op keuringen en is ook eens een keer kampioen der kampioenen geworden. Hoeveel zo'n titel precies inhoudt ligt natuurlijk aan wat precies de concurrentie was, 8-) maar dat is in principe wel het soort paard waar je mee zou willen fokken.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:56

Heel mooi, ik hou ook echt zo van die kleur. Helemaal als het straks door gebruik echt gaat leven. <3
Hoe zien hoofdstel en borsttuig eruit? Wat voor kussens zitten eronder?
En hoe zwaar is zo'n zadel nou? Ik kijk ook regelmatig naar Spaanse en Portugese zadels maar ik vind het nog best lastig om iets van onder de 5 kilo te vinden.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:40

Ik dacht al, ik kende van Marjoman eigenlijk alleen maar het singelsysteem met korte singelstoten en bij jou zijn ze lang. :D
Is de boom nou ook flexibel op het paard of is hij alleen flexibel bij het maken/afstellen zodat hij precies op maat gemaakt kan worden? Beetje omslachtige beschrijving, ik hoop dat je het kunt volgen. ;) Ik zie namelijk wel steeds flexible tree voorbij komen, maar dacht dat de Marjoman bomen allemaal hard waren.
En hoe heb je de kussens laten vullen, met natuurlijke wol of kunstwol?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:41

Met het nieuwe hoofdstel! :D
Is dat nou ook al donkerder geworden door het zeewater? Hij oogt op de foto's een stuk groter/opgerichter, dus ik kan me wel voorstellen dat hij mensen op is gevallen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:38

Ik snap die opmerking wel. Hoe zou hij/zij anders moeten reageren als 'warmbloedhengst' niet mag? 'Ik heb liever een sportpaard?' ook daar zou hij/zij om uitgelachen worden. Of 'ik wil een dressuurhengst?' Precies hetzelfde. Dus eigenlijk had die persoon alleen mogen reageren met 'Ik zoek een oorspronkelijk Noord-Europees gefokt paardenras zoals een KWPNer, NRPSer, Oldernburger enz als het gaat om een hengst voor mijn merrie'? :+
Geen idee wat voor merrie die persoon heeft, maar ik vind het niet zo gek dat mensen die helemaal in de (noord Europees gefokte 8-) ) sportpaardenwereld zitten niets weten van Portugese of voor mijn part Italiaanse paardenrassen. Mensen die helemaal in het Iberische wereldje zitten weten over het algemeen ook niet het verschil tussen een Westfaler en een Rheinlander. ;)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:11

Ik ken die rassen ook allemaal, maar in tegenstelling tot jou vind ik het niet gek dat als mijn buurman die zijn hele leven lang alleen maar KWPN gefokt, gedacht, gedroomd en geademd heeft en nadenkt over een nieuwe dekhengst, hij gek opkijkt als ik een Maremma of Morgan suggereer. 8-)
Als hij die rassen niet kent of niet onder warmbloed of sportpaard schaart dan kan ik dat vinden getuigen van gebrek aan kennis en hem erom uitlachen, maar aan de andere kant weet hij precies wanneer en via welke routes er Engels en Arabisch volbloed het KWPN binnengesluisd zijn en hoevaak Amor er in welke merriestammen voorkomt. En ik niet. (maar jij natuurlijk wel 8-) )

Precies om jouw reactie op sportpaard noemde ik dus ook het woord 'sportpaard'. :j Want het is nou eenmaal best onhandig voor mensen om uit te leggen dat ze een KWPN-achtig paard zoeken ('hoezo zouden moderne lusitano's niet KWPN-achtig zijn???'), dus als je het nodig hebt om mensen uit te lachen en dom te vinden omdat ze niet dezelfde kennis hebben als jij (en eventjes vergeet dat diezelfde mensen op ander gebied mogelijk weer meer weten dan jij ;) ), dan valt er inderdaad een hoop te lachen om al die arme, domme KWPN/warmbloedmensjes. 8-)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:31

Nu moet ik zeggen dat ik laatst bij een vriendin was die haar lusitano reed in een bak vol KWPNers van 1,70+... Dat werd opeens ook een heel kleine pony - sorry, sportpony. 8-)