CPL topic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

mindful

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:51

Super Jackytje, kga het ook proberen als het afkrabsel positief is. De veearts is geweest daarstraks, ben benieuwd, nog niks gehoord, hij ging bellen.

TEST & AANKOOP GHOSTZADELS BELGIË
http://www.beterboomloos.com

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 06:22

mindful schreef:
Super Jackytje, kga het ook proberen als het afkrabsel positief is. De veearts is geweest daarstraks, ben benieuwd, nog niks gehoord, hij ging bellen.

hoi iedereen, afkrabsel is positief voor schurftmijt Chorioptes
ik heb hem gevraagd of ik de Zerox-P mocht gebruiken en dit is geen probleem bij paarden.

@Jackytje
Is het resultaat goed bij jullie ondertussen?

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:56

Ik heb gisteren voor de 2de keer behandeld dus ik wacht nog even af voorlopig.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:55

Jackytje schreef:
Ik heb gisteren voor de 2de keer behandeld dus ik wacht nog even af voorlopig.

En schuurt ze minder? Ik moet zeggen van sinds ik het voer naar de zero van mijten veranderd heb dat ze drogere benen heeft, minder wondjes ook

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:40

Ik heb het idee dat ze minder stampen. Ik heb de benen gisteren ook bijgeschoren. Voorbenen zijn best netjes. Achterbenen toch weer wat wondjes gevonden onder het teruggroeiende behang. Dus de boel weer netjes ingesmeerd.

Ik vond de Zero ook wel interessant maar de luzerne en wortels erin vond ik mwah. (Verkoopster zei dat t voor t oog was, tja snap ik maar ik hoef dat allemaal niet in een voeder) En omdat het niet gecocentreerd is moet je er weer zo veel van voeren om aan vit/min behoefte te voldoen. Daarnaast las ik op t proefzakje dat het een aanvullend paardenvoer is? Vond ik vreemd haha.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:51

ik geef in de winter zowiso wat vitaminen extra, Ze staat mooi en met een glanzend vacht(je) dus ik denk wel dat ik goed bezig ben, het verschil is toch te zien.
Wat voer jij weer Jackytje?

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:36

Ik voer Pavo Vital (100 gr) en Pavo FibreNuggets ca 400 gr. Merrie krijgt wel nog Bodybuilder bij van Mijten want die staat snel schraal. Vind t wel jammer dat er melasse in zit, maar t helpt wel goed dus durf niet goed er mee te stoppen. Ben wel aan t afbouwen nu ze ook op gras staan af en toe en ze dus voldoende vit e binnenkrijgt zo. :) Ook 50 gr proferm probiotica.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:30

in veel voer zit melasse, ze doen dat om het smakelijker te maken en te binden dacht ik

daarnet het poeder op de benen gedaan, wat een werk, heb bijna evenveel binnen als er op haar sokken hangt :')
Zou je dat poeder niet wat mogen bevochtigen om aan te brengen?

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:48

Heb je het enkel op de benen gedaan? Ik doe ook streep over de rug. Best doen als er niet te veel wind is idd, poeder everywhere :') Nat maken geen idee, gok dat je dan misschien de werking verliest.

Klopt, melasse is bindmiddel en maakt de boel smakelijker. Maar eigenlijk is het pure suiker. Dus ik ben er geen enorme fan van en probeer het zo veel mogelijk te vermijden :o

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:10

ja heb ook op de staartaanzet en wat op de rug gedaan, het is idd moeilijk te doseren.
Ik ben denk op de helft gestopt = 200 gr zoals ze als maximum dosis voorschrijven, denk wel dat ze zo'n 700 kg weegt.
Ik ga eens proberen of ik het poeder in een grote spuit van 50ml krijg en zo tussen de haren kan 'opspuiten'
Er gaat veel verloren vind ik als je inwrijft

_Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:20

mindful schreef:
ja heb ook op de staartaanzet en wat op de rug gedaan, het is idd moeilijk te doseren.
Ik ben denk op de helft gestopt = 200 gr zoals ze als maximum dosis voorschrijven, denk wel dat ze zo'n 700 kg weegt.
Ik ga eens proberen of ik het poeder in een grote spuit van 50ml krijg en zo tussen de haren kan 'opspuiten'
Er gaat veel verloren vind ik als je inwrijft

Ik spring er even tussen. Wat voor poeder gebruik je?

Ik gebruik sindskort diatomeeënaarde en deed het eerst ook met de hand. Afgelopen week heb ik het in een fles gedaan (AA fles maar ne kan ook zo’n drinkfles met een trekdop nemen) met behulp van een trechter en dit is zooo veel makkelijker aanbrengen! Wel mega stofwolken maar de poeder komt wel overal waar ik het wil hebben.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:54

Melasse is inderdaad smakelijk, het bestaat voor 50% uit suiker. Daarnaast is het behoorlijk vitamine- en mineraalrijk, hoewel dat voor de kleine hoeveelheden, vaak maar maximaal 3-5%, ook weer niet zo'n grote impact heeft. 3-5% melasse betekent dus 1.5-2.5% suiker toegevoegd. Niet vreselijk spannend dus.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:55

@Dominique, deze Afbeelding
Afbeelding
Is echt een gedoe met deze bus. Heb kleine gaatjes geprikt in de aluminium afsluiting maar het is moeilijk om tussen de haren te mikken. Ook onhandig om vast te houden. Heb je een foto?

_Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:27

Ah ja!

Ik kan straks wel even fotos maken als ik op stal ben! Ging een wereld voor me open nu ik het op deze manier doe haha. _O-

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:26

Of een lege fles afwasmiddel goed omspoelen en laten drogen. Die tip kreeg ik voor de diatomeeënaarde ;)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [BEH] Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag] -~-~-~-~-~-~-~-~-

_Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:05

Zo’n drinkdop! Of idd van een lege fles afwasmiddel.

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:17

oooh dankjewel! Jaan en Dominique
ik had het nu in een drinkbus gedaan, geen idee of dat gaat lukken
vandaag schuurde ze nog altijd erg met haar benen, wanneer mindert dat? of zou ik opnieuw beginnen?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:51

Mijn 3-jarige begint helaas al de eerste tekenen van CPL te krijgen. Op 1 achterbeen in het spronggewricht zit een korstige wond die maar niet dicht wilde met zalf van de veearts. Ik heb hem vorige week behandeld met Cydectin, een paar dagen geleden zijn benen gewassen met betadine shampoo en smeer nu dagelijks groene leem op de wond. En ik ben blij!! In 3 dagen tijd is de wond al bijna helemaal dicht! Positief dus, we hebben iets gevonden wat hem helpt.

Daarnaast gelezen dat kleefkruid een goede ondersteuning is voor het lymfe systeem. Dus ik had hem een handje gegeven en was bijna m'n hand kwijt :+ Hij vindt het super lekker en mijn tuin staat vol met die zooi. Dus dat komt mooi uit! Ik heb een hoop geplukt en dat ligt nu te drogen in m'n garage. Elke dag krijgt hij een flinke pluk.

Ondanks dat hij er zo jong al last van krijgt: so far so good.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:03

tjaakje schreef:
Mijn 3-jarige begint helaas al de eerste tekenen van CPL te krijgen. Op 1 achterbeen in het spronggewricht zit een korstige wond die maar niet dicht wilde met zalf van de veearts. Ik heb hem vorige week behandeld met Cydectin, een paar dagen geleden zijn benen gewassen met betadine shampoo en smeer nu dagelijks groene leem op de wond. En ik ben blij!! In 3 dagen tijd is de wond al bijna helemaal dicht! Positief dus, we hebben iets gevonden wat hem helpt.

Daarnaast gelezen dat kleefkruid een goede ondersteuning is voor het lymfe systeem. Dus ik had hem een handje gegeven en was bijna m'n hand kwijt :+ Hij vindt het super lekker en mijn tuin staat vol met die zooi. Dus dat komt mooi uit! Ik heb een hoop geplukt en dat ligt nu te drogen in m'n garage. Elke dag krijgt hij een flinke pluk.

Ondanks dat hij er zo jong al last van krijgt: so far so good.

Kleefkruid kan je ook prima vers voeren. Hier krijgen ze ook dagelijks Eem flinke bos

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:43

Vers lust hij het ook prima inderdaad. Maar ik wil ook wat gaan drogen als wintervoorraad. Hoeveel vers kleefkruid voer jij per paard? Wat is een flinke bos?