CPL topic

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

DarkoFoitzik

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:20

Ze gaat mij morgen terug bellen. Zet jullie vragen hier neer dan stel ik die morgen. *\%/*

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:43

Iemand nog vragen???

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:10

even een klein verslagje over mijn gesprek met Maud Schmetz:

Er bestaat geen test om cpl vast te stellen bij een jong paard of ouder paard. Hier wordt onderzoek naar gedaan om een eiwit te isoleren dat hiervoor codeerd. op de dag van vandaag zijn daar nog geen resultaten uit gekomen. er kan dus puur aan de hand van symptomen bepaald worden of het paard cpl heeft.

het is een erfelijke aandoening. de kans is groot als een ouder dier het heeft dat de nakomelingen het ook hebben. de Nederlandse en Blegische trekpaard stamboeken fokken hier niet gericht op. het is dus een gok of je paard het zal ontwikkelen of niet. de grote en zwaardere type trekpaarden hebben er meer last van. ardenners en aanverwante rassen hebben dit minder. ze zijn kleinen en lichter gebouwd. maar het lijkt ook genetisch te zijn aangezien zweeuwen er ook minder last van hebben maar wel aan de maat zijn.

behandeling: de benen goed schoonhouden en zorgen dat er geen mogelijke infecties plaats kunnen vinden. dus uit de modder houden, droog houden, schone stal etc. het belangrijkste van alles is VEEL BEWEGING.
bandageren met druk verband zoals ze dan bij mensen doen met oedeem werkt. ze denkt dat lymfe drainage dus zeker een toegevoegde waarde kan hebben.

ze raad aan de sokken eraan te laten mits mogelijk. de sokken bieden namelijk een geode bescherming voor de huid. ze raad wel aan om dagelijk de rimpels te controleren op geur of afscheiding. zodra behandeld moet worden kan het voordelig zijn om de sokken eraf te halen om goed tot op de huid te komen. sybacil zou het beste werken tegen mijten. ze raadt het af om preventief te behandelen omdat het toch een aanslag is op de huid. ook raadt ze aan om tot de buik te benhandelen anders kruipen de mijten om hoog. niet alleen de sokken dus.

met betekking tot voiding, in principe is er geen wetenschappelijke basis om bepaalde voiding te geven. het voeren als een normal gezond paard zou voldoende moeten zijn. ze is wel een voorstander van een ransoen met onbeperkt hooi aangevuld met ene vitamin brok. in de winter eventueel wat extra vitamin e. met betrekking tot kruiden en andere zaken geeft ze aan dat de kwaliteit hier vaak niet van te bepalen is. deze is namelijk erg afhankelijk van het moment van oogst, bemesting, etc.

ik geloof dat dit alle informative wel was wat ik gevraagd heb.

aangezien er geen test is, is er ook geen kostenplaatje hiervoor.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:30

Ik denk dat we collectief al veel kennis hebben om dit topic. Veel wat ze aangeeft weten we al.

Wat betreft voeding weten wij collectief best veel uit ervaring.

Het was een super leuk gesprek en ze gaf aan dat ik haar altijd kan bellen zouden er nog vragen zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:00

Het andere probleem hiermee is de uiting van de symptomen. Die doen zich vaak pas op latere leeftijd voor. De dieren hebben zich dan al voortgeplant. Je kunt dan wel die lijn uitsluiten in de fok.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:29

De "zeeuwen" zijn belgiscge trekpaarden. Ik zie wel opvallend vaak de blonde vos met zeer weinig sokken terug. Kan het niet een aparte lijn zijn?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 06:38

Olie en zwavelpoeder. Dat houdt de vliegen op afstand en houdt de huid soepel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 07:31

Ik heb het besteld bij viatheek, geloof ik. De olie maakt niet echt uit. Hij moet blijven plakken op de benen. Je kunt ook een mengswl maken van uier creme met olijfolie (bijvoorbeeld) en wat zwavelpoeder.Ik gebruik het dagelijk. Als hij kortsen heeft of wondjes dan gaat het erop. Korten heeft hij wel gelukkig geen wondjes.

Je mengt het tot het een soort papje is. Ik breng het aan met een kwast en deb het goed in.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:48

Als de rimpels aanwezig zijn (wat op de foto zo is) dan is het zeker cpl.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:34

Zo fijn. Er is moeilijk aan te komen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:39

Ik heb echt lang moeten zoeken op Internet. Normaal heb je zo 10 sites om ergens wat vandaan te plukken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:11

Dat is prima. Vij de vitatheek was het 4 euro. Daar kwam nog eens 5 euro verzendkosten bij. Die 5.75 euro is een prima bedrag.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:55

Lijkt er prima op te zitten. Goed dik smeren werkt het best. Het ruikt in het begin nog niet sterk maar dat wordt wel flink. Dan ruiken ze echt naar zwavel. Hopelijk helpt het voor je!!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:24

Hier lijkt het weg te trekken. Hopeljk werpt alle behandelingen nu hun vruchten af.

Waarschijnlijk komt het door minder gras inname. We zullen het zien.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:10

Hmmm je hebt nog open wonden?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:41

Genezende wonden jeuken altijd.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:42

Sudocreme of olie op de genezende wonden smeren verzacht de jeuk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:14

Shelly21 schreef:
Hallo,

Ik kom ook even binnen vallen. Mijn tinker stampt van tijd tot tijd. Krabt met zijn ene achterbeen aan zijn andere achterbeen door ze langs elkaar de schuren. En soms zitten er wondjes, niet in de koorholte maar hogerop het been. Heb ik hier te maken met mijten of CPL? Door de sokken kan ik de dikte niet goed voelen. Door mok heeft hij in de koolholtes al dikke groeves gekregen.

Als ze groeven/rimpels heeft is het cpl.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:15

hoe erg zijn de benen en hoe behandel je ze? is dit de enige oorzaak van pijn bijhaar of heft ze ook artrose?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:19

Wat vervelend Koudblodkim...dat is wel echt het meest dramatische. ik zat ook aan voer te denken maar ik weet dat jij de paarden gericht daarop voert. meer beweging helpt ook niet? en eventueel stoppen met de spuiten inderdaad. vreselijk dit.

ik merk dat het ook snel verergerd nu hij minder buiten komt en minder gereden wordt. zodra het goed vriest dan staat hij alleen in de stapmolen. dan merk ik binnen een week dat het erger wordt. zaterdag aangepaste ijzers en dan kan ik weer aan de training. hopelijk hebt dat. misschien kun je haar meer rijden en dan vooral op verharde wegen rijden zodat de doorbloeding goed op gang komt.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 12-01-17 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:06

ik was altijd in de veronderstelling dat ze met naalden te werk gingen. weer wat geleerd (A)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:07

dat ziet er erg uit Jaan!!!! wat vreselijk om hem zo te zien.

goed ontsmetten en een crème erop smeren. mischien iets van asperine poeder zodat de zwelling minder wordt?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:18

we denken allemaal dat je goed bezig bent Jaan. ik ga ook mee met de anderen. niet zo veel wassen. zit er veel zand en mest spoel het liever gewoon met water af. droog het erna goed. door shampoo te gebruiken verwijder je inderdaad de natuurlijke vetten en afweer van de huid. prober de huid vet te huiden. ik heb zelf geen ervaring met klei maar het klinkt als een gode behandeling. zout water is goed tegen mijten maar lijkt me niet de beste behandeling tegen open wonden.

heel veel sterkte, ik ben blij dat ik wat kleine korstjes heb en meer niet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:38

Iemand ervaring met vaseline en de col plekken?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 06:57

Jaan81 schreef:
Heej Darko! :wave: Nog niet in the Staten? Hoe ist met t peerd? Al mooi nieuw huis gevonden?

Ondertussen al een kleine twee maanden in Arizona. De warmte en de droogte doen echt wonderen voor zijn artrose. De col is ook echt minder. Benen hebben minder rimpels. De stallen zijn groot, minimaal 6*6 en staat veel op de weide. Er hooi is van veel hogere kwaliteit wat wel een probleem veroorzaakt. Het zit namelijk veel te hoog in voedingswaarde. Stro doen ze hier niet echt, dus ik ben iets aan het zoeken daar geen weinig geeft kwaliteit voeding maar veel aan vulling. Stro zou ideaal zijn. Iemand nog ideeën?

Suiker in de voeding is echt een drama, goed dat je het eruit hebt gehaald. Zelf voer ik niks hoger dan 12% gecombineerd zetmeel en suiker gehalte.