Is dit realistisch? Aankoop

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Kabayo

Is dit realistisch? Aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-16 13:59

Graag zou ik ooit een friese hengst willen kopen. Niet morgen of volgende week. Maar over 2/3 jaar. Hier ga ik voor sparen. Dit word het eerste paard wat ik zelf koop. Hiervoor ponys gekregen van mijn ouders en paarden gereden voor anderen. Hij komt thuis te staan.

mijn eisen zijn niet groot
-goedgekeurde stamboekhengst als vader
-hengst . Geen klophengst
-het liefst met beetje aparte ouders. Geen beart , norbert , jasper , thorben of andere bekende hengsten
-voorkeur Uldrik als vader. Wat anders mag ook
-100% zwart , geen wit
-1,2 of 3 jaar oud. Volledig groen het liefst.
-mooi behang mag zeker. Niet vereist

Ik wou 4000 euro sparen.
Heb ik teveel eisen? Krijg ik voor dit geld geen jonge friese hengst?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groetjes

Peppertree

Re: Is dit realistisch? Aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:50

Ik weet niet of je te veeleisend bent, maar ben wel even nieuwsgierig. Waarom moet het per se een hengst zijn?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:58

Hoe oud ben je?
Wat is je ervaring?
En je ervaring met hengsten?
Wat is je doel?
Krijg je hulp?

Voor dat geld zul je best een jonge Friese hengst kunnen kopen, zeker een jaarling. Maar de vraag is of het verstandig is. Een paard kopen is reuzeleuk, maar een jonge Friese hengst is niet makkelijk, zelfs niet altijd voor iemand met ervaring.

'What if I fall?'
'Oh but my darling, what if you fly?'

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-16 16:03

Ik weet waar ik aan begin. Ik werk op een trainingstal met allemaal friezen en ook jonge hengsten die zo van het land worden geplukt en even gelongeerd moeten worden.
Ik wil graag een friese hengst vanwege de mooie looks en karakter. Maar fijn. Het gaat er niet om waarom haha.

Ik ben nu 18. Heb op mn 11e mijn 4 jarige pony beleerd en helemaal zelf naar het Z gereden. Ik rij nu een kwpn en een friese merrie voor andere mensen. Ik heb ervaring net beleren en vooral met jonge dieren door mijn werk. (Paarden klaar maken voor keuringen , beleren onder het zadel en onder de kar)
Verder wordt ik goed begeleid en krijg ik goed les
Ik weet echt waar ik aan begin. Doelen met het dier is dressuur rijden , naar de keuring en als hij potentie heeft als dekhengst naar de hengstenkeuring om hem aan te bieden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:08

Dat klinkt inderdaad als genoeg ervaring. Dat zal het probleem dan niet zijn. En tja, 4000,- voor een veulen waarvan je hoopt dat gij het tot de hengstenkeuring gaat schoppen is een lastigere. Een fokker weet wel de potentie van zo'n dier. Dat wordt dus heel veel mazzel hebben óf genoegen nemen met minder óf zorgen dat je budget groter wordt door meer te sparen.

'What if I fall?'

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-16 16:10

Het hoeft ook zeker geen dekhengst te worden. Ik zie hoe die uitgroeid en als die toch heel gaaf wordt kan ik altijd een poging doen , maar het is niet mijn hoofddoel

Dankje voor je reactie! Heb hier zeker iets aan :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-16 21:07

Andere mensen nog meningen , tips of aanmerkingen?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:23

Juist omdat je nog enkele jaren de tijd hebt, zou ik contact zoeken met mensen die thuis zijn in Friese fokwereld/hengstenhouderij en daar je vraag voorleggen. Ook hebben ze bij je trainingsstal waarschijnlijk wel een idee of dit haalbaar is.
Kijk eens welke fokkers werken met de hengsten die je interesseren, wat voor paarden daaruit komen en hoeveel deze normaal kosten bij verkoop (en op welke leeftijd).

Je hoeft nu nog niet naar 'het paard' zelf te kijken dus je hebt tijd om jezelf kennis bij te brengen.
En wellicht zie je al een leuk jonkie die tzt verkocht gaat worden. Als ze (net) niet goed genoeg zijn voor goedkeuring als dekhengst kunnen ze nog steeds interessant zijn als rijpaard en dan wellicht leuker geprijsd.

Knert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:29

Het is haalbaar op het budget na. Voor mijn gevoel mag hier rustig 2000 bij op.
Denk ook aan kosten keuring

Echte bijzondere Fries naast het mooi papier kost wel wat meer dan 4000.

Vraag eens aan bokker Friesiszwart

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-16 21:39

Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop he := dat zou wat raar zijn.

Contact met hengstenhouders,mensen met verstand van friezen en friese dekhengsten, keuringsklaar maken voor de hengstenkeuring en voor het verrichtingsonderzoek heb ik. Tevebs zit ik elk jaar met steeds nieuwe hengsten bij dit traject. Ik koop ook de fries onder begeleiding en goed overleg met een van die mensen. verstand van friezen en goed bewegende paarden heb ik , alleen geen verstand van de prijs. Stalling , lessen,voer , zadel , hoofdstel en keuringen komt allemaal goed. Heb het nu over de aankoop

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:23

Maar wat ik niet helemaal snap, als je al zo in het wereldje zit, waarom dan deze vraag op bokt? Want volgens mij heb je dan veel betere bronnen veel dichterbij.
Ik heb 12 jaar geleden een 2,5 jarige friese hengst zonder papier gekocht voor 1750 euro, dus het lijkt me dat je voor 4000 wel iets moet kunnen kopen. Maar als je specifieke lijnen en kwaliteit wil dan denk ik dat je er nog iets bij moet leggen.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:50

Dacht ik ook.
Wanneer je al in de wereld van de Friezen zit hoef je hier toch geen tips meer?
Goed opletten wanneer de jonge hengsten weer uit het land komen,zit vast wel wat tussen voor je.
Wat betreft je budget moet dat te doen zijn zo rauw uit het land.
Die van ons hadden wij voor minder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 09:39

Nou hehe , ik vraag me af of de prijs reeel is met wat ik zoek. Of zou ik langer moeten sparen

Anders had ik het aan de profs gevraagd maar heb mijn bekken en staartbeen gebroken dus kom even niet op stal , en als je dagen op bed ligt bedenk je wel eens dingen :P

Bedankt voor jullie tips!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:43

Mijn tante kocht ook een Z geklasseerde Frieze hengst en m'n oom mocht gewoon 10.000 neerleggen... Mooie bloedlijnen zitten erop en paard kan ook echt wel lopen maar heeft heel vaak iets, dan weer ziek, dan weer kreupel, dan weer dit, dat en ga zo maar door. Hij is nu 19 en eigenlijk al met pensioen omdat hij áltijd wat heeft.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 09:46

Toothless schreef:
Mijn tante kocht ook een Z geklasseerde Frieze hengst en m'n oom mocht gewoon 10.000 neerleggen... Mooie bloedlijnen zitten erop en paard kan ook echt wel lopen maar heeft heel vaak iets, dan weer ziek, dan weer kreupel, dan weer dit, dat en ga zo maar door. Hij is nu 19 en eigenlijk al met pensioen omdat hij áltijd wat heeft.

Ik kan mij vinden in die prijs

Ik zoek echter een helemaal groene hengst van 1 2 of 3 jaar uit die zo uit het land komt.

Risico met paarden is dat ze altijd ziek , kreupel of zelfs nooit weer beter worden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:27

10.000 euro voor een Friese hengst met goede bloedlijnen die Z loopt, is een koopje.

'What if I fall?'

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:33

Denk dat je voor die 4000 wel een leuke hengst van 2 jaar kan kopen ja :j

3 jarige zie ik meestal voor 5000 + te koop staan

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:37

Ik denk dat het wel moet kunnen al weet je natuurlijk niet wat de prijzen gaan doen in de toekomst.
Wil je echt een hengst met potentie om dekhengst te worden dan zal je wel wat meer neer moeten leggen
Je werkt nu op een trainingsstal, is het geen optie om dit eens met je werkgever te bespreken?
De jonge hengsten die zo van het land komen, weet je daar de prijzen niet van?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 12:40

Ik begrijp dat een hengst met potentie als dekhengst meer moet kosten

Ja tis echt stom maar heb geen flauw idee van de prijzen :=

Ik zal het zeker eens met mijn werkgever overleggen maar het heeft niet echt nut het nu te vragen nu ik geen geld heb denk ik

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:44

Kabayo schreef:
Anders had ik het aan de profs gevraagd maar heb mijn bekken en staartbeen gebroken dus kom even niet op stal , en als je dagen op bed ligt bedenk je wel eens dingen :P

Beterschap ! Y;(

Voordeel van een jonge hengst is dat je die na enige tijd altijd nog -al dan niet met pijn in het hart- kunt laten ruinen mocht ie wel heel erg last van hengstenstreken krijgen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:59

Kabayo schreef:
Ik begrijp dat een hengst met potentie als dekhengst meer moet kosten

Ja tis echt stom maar heb geen flauw idee van de prijzen :=

Ik zal het zeker eens met mijn werkgever overleggen maar het heeft niet echt nut het nu te vragen nu ik geen geld heb denk ik

Dat valt misschien wel mee als je duidelijk aangeeft dat je niet nu wil kopen maar je aan het oriënteren bent voor de toekomst. Dan weet hij precies wat de bedoeling is en kan er best wel begrip voor zijn dat je nu alleen een indicatie wil hebben met het oog op sparen en toekomstige aankoop.
Een goede verkoper houdt ook een mogelijk toekomstige klant te vriend en zeker een goede werknemer die een serieus plan voor de toekomst heeft. En verder kan hij hooguit nee zeggen of geen antwoord geven... :P

Maar inderdaad eerst maar eens wachten tot je weer op de been bent en ondertussen kijken wat je via internet aan info kan verzamelen. Beterschap!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:01

Kabayo schreef:
Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop he := dat zou wat raar zijn.

Contact met hengstenhouders,mensen met verstand van friezen en friese dekhengsten, keuringsklaar maken voor de hengstenkeuring en voor het verrichtingsonderzoek heb ik. Tevebs zit ik elk jaar met steeds nieuwe hengsten bij dit traject.

Waarom vraag je het dan niet aan hen, ipv op bokt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:04

R12312 schreef:
Kabayo schreef:

Contact met hengstenhouders,mensen met verstand van friezen en friese dekhengsten, keuringsklaar maken voor de hengstenkeuring en voor het verrichtingsonderzoek heb ik. Tevebs zit ik elk jaar met steeds nieuwe hengsten bij dit traject.

Waarom vraag je het dan niet aan hen, ipv op bokt?

Zou mij een stuk getyp schelen als je mijn berichten leest. Ik zal het doen wanneer ik op stal ben volgende week ofzo. Via de telefoon vind ik niet echt persoonlijk. Ik ga liever langs. Maar aangezien autorijden best belastend is voor mij wacht ik liever even

Bedankt iedereen voor de lieve berichten :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:11

Een paar jaar sparen voor je droom is altijd goed.
Een droom kan veranderen, maar het is mooi om iets te hebben om naar toe te leven.
Qua prijzen, nog altijd geldt de regel "wat de gek er voor geeft".
Paarden met kwaliteit houden wel waarde, maar de markt doet soms ook gek.
Als bijv. een bepaald ras 'opeens' populair is in het buitenland, leeft de handel op en zijn de prijzen navenant... Maar er zijn ook tijden dat dieren voor relatief weinig worden verkocht.
Ik verwacht wel dat je voor 4000 iets leuks kunt kopen hoor, maar zeker heden zijn er niet.