Is dit realistisch? Aankoop

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:13

Je budget is wat aan de lage kant.
Voor een goede fries betaal je wel 6000-20000€ en ja ook groen.

Kabayo

Re: Is dit realistisch? Aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:16

Het is nog geen budget hoor moet eerst sparen en ik vraag of het realistisch is. Ik kan altijd een jaar extra sparen zodat ik 6000 heb

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:18

Kabayo schreef:
Het is nog geen budget hoor moet eerst sparen en ik vraag of het realistisch is. Ik kan altijd een jaar extra sparen zodat ik 6000 heb

Dan zou ik idd nog even doorsparen. Je kunt beter teveel als te weinig sparen. Indien je gewoon een goede fries wilt ben je dat echt wel kwijt. Ga er ook van uit dat als het paard 3 is en nog hengst is hij niet goed genoeg voor de hengstenkeuring is. Indien je hem bij een fokker/Friezen stal vandaan haalt natuurlijk. De goede hengstveulens doen op het moment al 5000-7000€ dus ga maar na ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:19

Ik vind het wel verstandig van je dat je zo ver vooruit denkt. Nu kan je nog beslissen om je je droom wilt aanpassen aan je budget of andersom. Kom je in de tussentijd ineens iets tegen dat een koopje en geschikt lijkt, ben je ook beter in staat te beoordelen of dat een gelukje is of een kwestie van te mooi om waar te zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:21

Jaa inderdaad. Thuis kan die altijd terecht. We hebben 4 paddocks met hoge houten omheining en draad. Ook genoeg weide en nieuwe stallen worden gebouwd.

Vind het idd wel verstandig om eerst wat info op te doen :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:23

Kabayo schreef:
Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop he := dat zou wat raar zijn.

Je gaat geen aankoopkeuring doen?

Iedereen kan sparen voor de aanschaf van een paard. De vraag is dus ook niet of je t.z.t. een paard zou kunnen kopen en wat dan het budget moet zijn. De belangrijkste vraag is of je dan in staat bent een paard te onderhouden.

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:25

Roodvos schreef:
Kabayo schreef:
Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop he := dat zou wat raar zijn.

Je gaat geen aankoopkeuring doen?

Iedereen kan sparen voor de aanschaf van een paard. De vraag is dus ook niet of je t.z.t. een paard zou kunnen kopen en wat dan het budget moet zijn. De belangrijkste vraag is of je dan in staat bent een paard te onderhouden.

Ja ik ben in staat het paard te onderhouden. Paard komt bij mijn ouders te staan. Hooi maken we zelf en de rest betaal ik mee. Aankoopkeuring is 100 euro ongeveer. Niet 2000. Daar ging ik op in

EDIT
Even ter aanvulling. Ik heb thuis 3 shetlanders , een kwpn met veulen , 2 nrps ponys en een nrps paard. Alles staat op mijn ouders naam behalve het nrps paard , die rij ik voor iemand. Mijn ouders vinden , nu ik volwassen ben, dat ik zelf voor mijn eerste paard moet sparen. Zelf wil ik dat ook graag zodat ik niet meer aan hoef te horen dat het officieel niet mijn paard/pony is want mijn ouders staan als eigenaar op het papier :P . Het nrps paard en de ponys heb ik uitgebracht op wedstrijd of nog steeds.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:20

Met 100 euro kom je voor een aankoop keuring niet weg hoor :=
Ga er maar vanuit dat je voor een volledige keuring 500-600 euro kwijt bent.

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:59

Hangt er van af of je alleen klinisch of ook röntgen wil doen en dat zal ook weer van de leeftijd van het paard afhangen. Bij een jaarling doet men zelden röntgen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:06

Als je nog geen goede stal weet voor een mooie aankoop kun je kijken bij www.dewaterhoeve.nl daar worden veulens gefokt, kun je ze voor een nooie prijs kopen. Hun fokken ook puur voor de sport en gaan naar keuringen. Misschien is het wat voor je ;)

Ojee <3Beertje & Mickey & Thyca <3
Believe in yourself..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:20

Ik denk dat je je kennissen echt niet voor de schenen schopt als je het gewoon eens vraagt.
Snappen zij ook heus wel. Als je gewoon aangeeft dat het een meerjarenplan is en je vraagt om een indicatie. Dan kan je zelfs nog zeggen, ik zoek het liefst zoiets als die-en-die (verwijzend naar paarden die zij hebben/gehad hebben) en dan vragen waar je dan aan moet denken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:15

Ik heb even vluchtig je topic doorgelezen en denk ook wel: waarom wil je een hengst? Maar goed je wilt graag een jong dier, die zijn vaak nog niet geruind... Daarnaast denk ik: waarom wil je een goedgekeurde vader? Want je hebt er verder geen fokdoelen mee?
En als laatste denk ik: waarom wil je een fries. Geloof me, ik ben ook gek op friezen.. Wilde er bijna 1 kopen, maar mijn ervaring is ook dat friezen vaak 'fokfoutjes' hebben zoals extra gevoeligheid en aanleg voor eczeem etc. Zou je niet voor een gave kruising (bijvoorbeeld fries x haflinger of een barock pinto (fries x vreemd bloed) wat overigens ook een opkomend en officieel erkend raa is in NL) gaan waar minder problemen in voor komen?
Deze rassen of kruisingen hebben de bouw en kalmte van een fries maar zijn genetisch iets anders(positief) . En dat is vaak ook terug te zien in de aanschafprijs.

Het is maar een tip :)

Second star to the right, straight on till morning.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:26

ik ken wel een friesse hengst die ze écht hebben moeten laten ruinen.

Daniël. fantastisch mooi dier, maar zo mans. en nadat hij geruind was liefste paard van stal.
houd er wel rekening mee dat het voor sommige hengsten écht geen plezier is om hengst te blijven.
als ze ontzettend last krijgen van hun hormonen bijvoorbeeld . (is voor jou ook niet prettig)

http://www.kopjansen.nl/wp-content/uplo ... 6815_n.jpg als ruin ook nog een plaatje hoor ;)

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
~Phoenix <3 Oldenburger merrie van 19 <3 veel plezier op je nieuwe plekje
~Duende <3 Frederiksborger van 2015

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-16 07:47

RoyceMack schreef:
Ik heb even vluchtig je topic doorgelezen en denk ook wel: waarom wil je een hengst? Maar goed je wilt graag een jong dier, die zijn vaak nog niet geruind... Daarnaast denk ik: waarom wil je een goedgekeurde vader? Want je hebt er verder geen fokdoelen mee?
En als laatste denk ik: waarom wil je een fries. Geloof me, ik ben ook gek op friezen.. Wilde er bijna 1 kopen, maar mijn ervaring is ook dat friezen vaak 'fokfoutjes' hebben zoals extra gevoeligheid en aanleg voor eczeem etc. Zou je niet voor een gave kruising (bijvoorbeeld fries x haflinger of een barock pinto (fries x vreemd bloed) wat overigens ook een opkomend en officieel erkend raa is in NL) gaan waar minder problemen in voor komen?
Deze rassen of kruisingen hebben de bouw en kalmte van een fries maar zijn genetisch iets anders(positief) . En dat is vaak ook terug te zien in de aanschafprijs.

Wat ik mij dan afvraag , waarom raad je mij een fries zonder papier aan of een kruising? Hengst wil ik altijd al rijden , heb altijd merries. En hoezo moet ie ruin zijn?

Ervaring heb ik genoeg , jammer dat er weer aan getwijfeld wordt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:54

Ik vind alles prima en prachtig.. Maar als je geen fokdoel hebt met je toekomstige hengst, dan vind ik t aan dierenmishandeling grenzen om hem hengst te laten.. Hij mag niet dekken, maar heeft wel de hormonen.. En hij kan nooit lekker in een kudde lopen.. Dat vind ik paardonwaardig..

En de bedragen die ik hier voorbij zie vliegen voor een goede fries, vind ik ook een beetje onrealistisch.. Ik heb nog nooit een groene hengst van 20.000 gezien.. En dan ben ik inmiddels persoonlijk 3 friezen verder..

Wel ga ik met iemand mee dat friezen wat problemen in het ras hebben.. Maar ook daar kun je omheen als je goed oplet wat je koopt..

<3 Wiebe & Sneakers <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-16 07:59

Wij hadden vroeger een shetlander hengst en die kon overal tussen lopen,tis maar net hoe je ze huisvest. En wie zegt dat ie zonder vriendje komt te staan.

Hoeveel hengsten staan dagelijks alleen? Volgens mij elke hengst. Maar fijn , dat is een andere discussie

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:14

Interessant topic :) Er komen beste prijzen langs, maar ik denk dat je al voor 4000 een leuke jonge hengst kan kopen. Niet eentje die op de keuring gaat komen, dat is een heel ander segment en die staan jong al bij de juiste mensen. Om maar niet te spreken over de hoeveelheid geld die het kost om die paarden de keuring door te krijgen. Ik vrees dat dat gedeelte van het plan niet heel realistisch is..

"Een draver, is gaver" :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:25

Ik kreeg een hele andere gedachte eigenlijk..maar jouw werkgever zit dus in de friezen. Is het niet een idee om een jonge talentvolle hengst samen met je werkgever te kopen/ aan te houden? als je goede afspraken maakt kun je voor een echt talentvol dier gaan waar jullie beiden in geloven en als hij dan word ggk dan kun je je droom waar maken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 02:41

Kabayo schreef:
RoyceMack schreef:

Wat ik mij dan afvraag , waarom raad je mij een fries zonder papier aan of een kruising? Hengst wil ik altijd al rijden , heb altijd merries. En hoezo moet ie ruin zijn?

Ervaring heb ik genoeg , jammer dat er weer aan getwijfeld wordt..

uh, nee ik twijfel nergens aan je ervaring? dat interpreteer je zelf zo?
Ik heb gelezen dat je veel ervaring hebt dus het zou raar zijn om dat tegen te spreken.
Bovendien heb ik ook een hengst, en ben een echte mannenmeid, dus ik heb geen recht van spreken als ik iemand een hengst wil afraden.
Je benoemt dat je geen fokdoel hebt. Tenzij je zelf stalling hebt, of een stalling waar hengsten welkom zijn, is een hengst niet gewenst omdat die simpelweg niet bij merries kan. zo makkelijk is het.
Ik twijfel neit aan jouw ervaring en ik weet ook dat sommige hengsten net makke ruinen zijn. Snap niet zozeer waarom het hebben van ballen daar invloed op heeft.

Ik raad jou een fries zonder papieren aan omdat die goedkoper zijn, en je geen fokdoel hebt met je hengst. Dus het bespaard geld, die je weer kunt besteden aan andere leuke dingen of in je spaarpot kunt houden voor eventuele onverwachte dingen.
Ik raad je een kruising aan, omdat daar veel vreemd bloed in zit zoals ik je uitlegde. Friezen hebben fokfoutjes, zoals eczeem. Heb je ook ervaring met eczemers? Dat is echt een ellende en als paard voor de zoveelste keer zichzelf tot bloedens toe heeft geschuurd weet je niet waar je het moet zoeken en wat je nog kunt proberen.
Als je een kruising hebt, heb je vaak het mooie en koele van een fries en het 'gezonde' DNA van een ander ras. Je krijgt dan een 'gezonder' ras/paard. Omdat de kans op fokfouten dan minder is.
Bovendien is een Barock pinto geen kruising maar een officieel nederlands erkent ras.
Moet minimaal 25% fries bloed in zitten.
Je weet nooit wat je koopt en ook kruisingen kunnen genetische aandoeningen hebben, maar het is bekend dat friezen vrij doorgefokt zijn.
Overigens raad ik je de dekhengst Jorn 430 aan. Komen vaak erg mooie, compacte, sierlijk bewegende dieren uit. Heb een ruin ingereden van hem. Helaas ook eczeem.

dus nee, geen twijfels aan jouw ervaring.

Second star to the right, straight on till morning.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 04:16

Jonge hengsten met goedgekeurde vaders kun je al voor €2000 hebben (tenzij de friezen markt weer aan t aantrekken is...)
Heb veulens gezien die n eerste premie kregen en als 3 jarige (en ouder) echt niet keurings waardig waren, en veulens die n 3e premie kregen en als 3 jarige makkelijk ster werden..
Wanneer ze jong zijn kun je (naar mijn idee) nog niet al teveel zeggen over hoe ze opgroeien

En €20000 voor n jonge, onbeleerde, ongekeurde hengst :+ ?! Heb n kroonmerrie gereden die voor maar €1000 meer is verkocht...

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 10:17

Oh sorry roycemack , dan heb ik het verkeerd begrepen , excuses.

Paard kan bij mij thuis op stalling dat is geen probleem. Ik denk zelf niet echt dat ik met dat exzeem probleem zit want zolang ik op ie trainingstal werk (3jaar) heb ik nog nooit een fries gezien met exzeem. Op die stal staan ruim 100 friezen , en steeds weer anderen. Ik zal als de tijd is aangebroken heel goed opletten en anders koop ik een exzeemdeken.

Ik ben zelf niet zo van de kruisingen :o heb liever goed papier en denk dat mijn werkgever er hetzelfde over denkt :o

liespower94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:00

Ik weet wel dat een hengst als uldrik een enorme vooruitgang boekt dus ik ben bang dat je voor hem over een x aantal jaar evenveel betaalt als een beart of Jasper veulen (6.000)

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:09

Prijzen waarover ik hier op stal over hoor, gaan de net afgespeende hengsten weg voor € 2000 en hoger. Ouders van beide goed gekeurd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 11:24

Jammer dat uldrik dan weer zo duur is. Zou daar graag een veulen van willen qua emotionele waarde (mijn moeder reed op uldrik zijn moeder)

liespower94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:05

Misschien moet je dan iets doorsparen, uldrik is een geweldige hengst met zoveel potentie. Als ik mocht kiezen ging ik ook voor Jasper of uldrik :)

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip