[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

kusvoorjou

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:35

Oeh zonnebloem, ik ken dat niet? Beterschap!

~ Floris (Keimper van Hylpen x Maeije 440)
Nieuwe toekomst❤️

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:52

Beterschap zonnebloem. Sierou had dit jaar ook einschuss gehad. Zij stond letterlijk op 3 benen binnen een paar uur. Het kan heel heftig zijn. Gelukkig ben je er op tijd bij door gelijk de dierenarts te laten komen.
Moet je die van jou nu ook spuiten en metacam geven? Hopelijk knapt ie snel op.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:06

Oh zonnebloem.. beterschap met Emma. Gelukkig ben je er snel bij. Had ze een wondje of i.d.? Sterkte. Hou ons op de hoogte!

Janinevv; Jelske ziet er goed uit! Veel liefde en aandacht, dan komt het vast goed. Ons veulen Oukje is ook een zorgenkindje. Ze is van 13 mei maar we laten haar bewust wat langer bij de merrie omdat ze zo ziek is geweest de eerste periode. Als er wat heerst heeft zij het altijd meteen erg. Hoop dat ze er over heen groeit!

Thornforest; wat groeit Nanne!! En hoe gaat het met je merrie?

Tsjalling A, Z1 +5
Swarte fan'e Klaai Z1 + 2
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 06:31

Beterschap voor de ziekenboeg!

M1+10

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:01

Hylkje, wat een mooi zadel!!
Boemel, bij mijn weten zijn Fryso bomen niet aanpasbaar of verwisselbaar nee. Ik heb ook een Fryso Legacy, superfijn zadel :j

Nanne en Jelske, goed te zien dat beide veulentjes goed gaan :D

Zonnebloem, beterschap met Emma!

Well that escalated quickly... :') 2017: Piet & Abby 2019: Picasso 2020: Bart & Kiran

Volg mijn lieve minipaardjes op: https://www.instagram.com/miniaturehorse.abby.pietje/

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:23

Lys_PPA schreef:
Hylkje, wat een mooi zadel!!
Boemel, bij mijn weten zijn Fryso bomen niet aanpasbaar of verwisselbaar nee. Ik heb ook een Fryso Legacy, superfijn zadel :j

Nanne en Jelske, goed te zien dat beide veulentjes goed gaan :D

Zonnebloem, beterschap met Emma!

Ik vind ze hartstikke mooi, maar met een jong paard en een paard dat lang stil gestaan heeft, wil ik echt een aanpasbare boom.

Vind het anders zo erg om naar een jaar weer opnieuw een zadel te moeten kopen.

M1+10

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:30

Ik ook boemel, daarom ligt er nu een Kent&Masters op puppy.
Heb al tegen hem gezegd, dat als ie 10 wordt, dat hij dan een grote jongetjes zadel krijgt :')

Toos Onderschriftloos :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:45

Haha grote jongens zadel *D
Ik wil voor volgend jaar ook een meegroei zadel kopen. Alleen is mijn budget niet extreem hoog.

Ben niet zo moeilijk qua looks als het voor beide maar lekker zadel is.

Vz of dressuur wat heeft voor jullie de voorkeur?

En ik wil me oriënteren voor een deken ! Haar aller eerste. Maar aan wat voor maat zou je moeten denken? Ik las iets over de boven en onder maat. Ze is wel erg breed gebouwd dus hals opening niet te smal.

Dit is overigens voor volgend jaar winter, deze winter lekker haar eigen deken nog :)

[o]

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:33

Ha ha
Ik heb diverse meegroeizadels geprobeerd.
Of t lag niet op mn paard, of ik kon niet zitten.

Erg blij met mijn Sella meegroeizadel.
Het is al wel een grote meisjes zadel zeg maar :D Afbeelding

M1+10

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:39

@ Zonnebloem en Janinevv Veel sterkte.. Altijd naar als je paard iets mankeert..

Op het korte ruggetje van Diablo heb ik nu een 16,7 inch Kn Symphonie liggen met brede boom :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:44

Erg mooi boemel !

Voor nu heeft Tjitkse een afgedankt oud zadel op om te oefenen :+
Afbeelding

Vandaag was ze zo braaf!

[o]

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:03

DJZ schreef:
@ Zonnebloem en Janinevv Veel sterkte.. Altijd naar als je paard iets mankeert..

Op het korte ruggetje van Diablo heb ik nu een 16,7 inch Kn Symphonie liggen met brede boom :)

kN's zijn prima zadels. Helaas passen ze niet op mijn dames.

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:06

Janinevv schreef:
Erg mooi boemel !

Voor nu heeft Tjitkse een afgedankt oud zadel op om te oefenen :+
[ [url=m/PSFvMe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag was ze zo braaf!

Das toch prima om mee te oefenen!

Volgende maand krijgt Tess een nieuwe peesscan. Mocht ze groen licht krijgen om weer voorzichtig te beginnen, dan denk ik dat ik eerst een Wintecje aanschaf.

Ze is hartstikke dik geworden en haar zadel is passend gemaakt voor Diekke.
Eerst maar afwachten of de pees stabiel blijft voor ik een hoop geld uitgeef voor een nieuw zadel.

M1+10

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:11

Hier ook een KN zadel op Véline .

Vandaag weer een lesje gehad. Ging erg fijn, jammer dat er nu geen wedstrijden mogen.
En thuis proefje filmen vind ik niet wat.
Mis dan toch de competitie..

Véline dressuur B+6

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:17

Even voervraagje...wie van jullie voert er Vitalbix? En welke variatie?

Ik heb ibbeltje op de breed & grow gezet en overweeg Tim ook over te zetten. Wrs active+ bijvoorbeeld. Heb er een goed gevoel bij. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

24 maart 2018 geboren Ibbeltje fan d’canneburgh Take 455 x Fetse 349 ... mijn heerlijke allerliefste friese meisje. Totally in love
Tim de Loo hoeve Time 38 x Jitse 361 mijn super eerlijke werkwillige ruin!

http://www.wasgeluk.nl...de finishing touch voor je was !

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:18

Ik voer mijn merrie VitalBix. Ze krijgt de combi van Active+, lucerne en de mash.

B+12 pr 203 L1+4 pr 191

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:31

En? Bevalt het? Voldoende energie ?
Ik gebruik al de mash voor mijn beide paarden en dus voor het jonge ding nu de breed&grow en ik wil mijn ruin dus over gaan zetten. Hij is van nature niet echt loperig maar werd van zijn huidige voer wel wat schieterig en dus krijgt hij daar nu maar heel weinig van maar dan zou hij wellicht te weinig voediingstoffen binnen krijgen. Vandaar mijn zoektocht naar vitalbix.

24 maart 2018 geboren Ibbeltje fan d’canneburgh Take 455 x Fetse 349 ... mijn heerlijke allerliefste friese meisje. Totally in love

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:29

Ik was en ben erg tevreden. Voorheen stond mijn merrie op de Complete met Agrobs Mash erbij, waar ze het prima op deed, voldoende energie. In de tussentijd zijn we geswitcht van stal. Trainingsniveau is flink opgeschroefd, hele dag buiten en 's nachts binnen. Staat samen met een andere merrie 's nachts in een loopstal. In het begin heb ik nog bij iedere training zelf VitalBix gevoerd, toen heb ik wel besloten dat ik voor de Active+ ging omdat ik vond dat ze net iets meer mocht hebben, maar dan deed ik wel 5 dagen in de week iets met d'r. Dat deed ik op de vorige stal ook maar was de training toch van lichtere intensiteit. Momenteel voert de staleigenaar ook nog iedere dag 1 kg Pavo Condition bij. En ik geef nu alleen de Vitalbix als ze echt een zware training gehad heeft of we 3 uur naar het bos zijn geweest bijvoorbeeld. O Heb niet het gevoel dat mijn merrie er anders op reageert, het is niet de makkelijkste merrie maar dat is ze nooit geweest.

B+12 pr 203 L1+4 pr 191

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:26

Timmie06 schreef:
Even voervraagje...wie van jullie voert er Vitalbix? En welke variatie?

Ik heb ibbeltje op de breed & grow gezet en overweeg Tim ook over te zetten. Wrs active+ bijvoorbeeld. Heb er een goed gevoel bij. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Yes ik. Ik ben nogal van het uittesten. Met veulen eerst de probreed van cavalor gehad, daar gaf mn merrie enorm veel melk van, teveel ( voor merries met te weinig melk dus zeker een aanrader!) Toen breed en grow gevoerd, super fijn. Merrie mooiere conditie en minder melk gift wat fijn was aangezien het er echt uit spoot. Nu standaard daily complete bij allemaal, luzerne van vitalbix, de olie en de active. Ik ben pas ook cavalor fiber force gaan voeren, daar merk ik wel verschil in. Ze zijn een stuk joliger omdat ze helemaal ontsuikerd zijn. Niet heet maar gewoon prettig energie level. Fries due veulen heeft gehad mag wat extra dus due krijgt 2 fiber force, 2 luzerne, 500 gram daily en olie. Als ze weer aan het werk gaat krijgt ook die active bij

Roze schoentje

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:46

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik heb er veel over gehoord en ik denk dat ik hier een goede zet mee zet. Wil idd vooral minder suikers enz.
Even wachten op voeradvies, heb het schema ingevuld online gisteren

BopjeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:22

Ik heb het naar volle tevredenheid gevoerd, totdat er 1 het na een jaar niet meer wilde eten, helaas hoor je dat vaker. En vind het ontzettend duur, ook al geef je er weinig van, en dat gemix met maatbekers en olie werd ik zat. Snoepjes nog wel van Vitalbix, daar zijn ze nog wel dol op. Voer nog wel op ongeveer dezelfde manier en gedachtengang, maar dan van Pavo producten die ze wel lusten. En dat is iets goedkoper.

Bo 08.06.2000 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * L1+3
Marten 01.07.2020 Elias 494 x Olof 315

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:46

Wij voeren ook vitalbix. Allemaal de daily complete, de sportfriesjes krijgen het in combibatie met de active en de drachtige en zogende merries krijgen de breed and grow. Ik ben echt overtuigt van de kwaliteit van dit voer. Ze zien er top uit en ook de zogende merrie hou ik prima in conditie met de breed and grow. Is alleen wel prijzig..

Tsjalling A, Z1 +5
Swarte fan'e Klaai Z1 + 2
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:55

Ik voer beide Pavo Vital in combinatie met 2 maatbekers Daily Plus van Pavo.
Goedkoop voeren, paarden in conditie.

M1+10

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:05

ynekes schreef:
Wij voeren ook vitalbix. Allemaal de daily complete, de sportfriesjes krijgen het in combibatie met de active en de drachtige en zogende merries krijgen de breed and grow. Ik ben echt overtuigt van de kwaliteit van dit voer. Ze zien er top uit en ook de zogende merrie hou ik prima in conditie met de breed and grow. Is alleen wel prijzig..

Heb jij ook met je merrie dat je meer moet voeten dan de dagelijkse hoeveelheid die aanbevolen word?

Roze schoentje

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 08:04

ynekes schreef:

Het is idd best prijzig he maar ik ben wel enthousiast over samenstelling enz. Ik rij tegenwoordig 4a5 x per week. Combinatie van bos of dressuurmatig. Vandaar dat ik zelf aan active+ dacht. Zodra ii mijn advies binnen heb ga ik langszaam overschakelen. Hoeveel voer jij je sportfriesjes ervan ongeveer?