[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, Ymor, Melissa0304, RianneH, Neonlight

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:46

hallo allemaal! wat een prachtige paardjes zie ik hier voorbij komen. Ik heb sinds 2 maanden een mooie fries gekocht, net 4 jaar geworden. Ik ga hem lekker rustig oppakken en kijken hoe ver we komen. Afstamming: Harmen x Jillis. Toevallig nog meer hier met deze afstamming?

Tot nu toe doet hij het super, erg werkwillig en voorwaarts. Het is nogal een powerhouse! Soms beetje TE zelfs! Ik zelf heb meer dan 8 jaar niet meer paardgereden hiervoor dus het is erg wennen met alles. Hij is een flinke jongen, 1,71, dus ik probeer ook veel grondwerk met hem te doen voor het vertrouwen, tot nu toe loopt het lekker. Hoop dat ik hier mee mag kletsen! zien jullie mijn foto? ik geloof dat het niet helemaal lukt

Zuchini

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:49

@nadezda: Spannende tijden dus, veel succes!!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:14

Afbeelding

Meneer vandaag voor de training

Afbeelding

En lekker in de wei

Eindelijk gelukt met de foto's! Dit is mijn lieveling.

Céline hoe gaat het nu met Famke?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:26

Ahww Celine, wat balen dat er zo weinig duidelijkheid is. Lieve Foto's van Famke, heel erg veel sterkte en hou ons op de hoogte.

Wat leuk voor dat meisje zeg, mooi paardje rijdt ze. Daar gaan we vast nog meer over horen!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:53

Vraagje. Mijn fries heeft afgelopen dagen na het trainen flink staan pompen na de workout. Uiteraard kan dit aan het warmere weer liggen, maar waar ik wat bezorgd om ben is de manier van pompen. Hij knijpt namelijk ook echt zijn buikspieren aan om soort van kracht te zetten, in combinatie met wijd open neusgaten. Nu ben ik beetje gaan googlen en staat er dat het mogelijk dampigheid zou kunnen zijn. Nou is mijn vraag of 1 van jullie toevallig ervaring heeft met dampigheid en hoe jullie paardjes het afgelopen dagen uitgehouden hebben. Vandaag overigens na 20 minuten longeren niets aan de hand geweest.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:16

iEmmaaa schreef:
Sorry ik ben niet bekend met dampigheid, maar merk wel vaak dat Friezen toch iets sneller last hebben van het warme/benauwde weer.

De kwpn'ers hier zie je allemaal gewoon vrolijk rond huppelen en alleen wat zweten tijdens het werk. Alle Friezen staan daar en tegen in een hoekje een beetje voor zich uit te staren en te wachten tot ze weer naar binnen mogen.

Hij is nog even actief als altijd, al merk ik inderdaad wel dat hij wat minder fris is in gedrag aan de hand bijvoorbeeld. Bedankt in ieder geval voor het meedenken, het zal vast aan het weer liggen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:32

Afbeelding

Vandaag lekker gereden en het pompen was echt niet abnormaal. Denk dat het toch aan de benauwdheid heeft gelegen. Heb m even mooi gevlochten, aangekleed vandaag haha, ik hou zoveel van tutten met m!

Rijden was wel weer paar stapjes terug, daar waar hij vorige keer lekker ontspannen in de aanleuning liep en mooie overgangen liet zien was het nu weer constant de concentratie verliezen en uit de aanleuning willen (Alleen de stap, wat hij sowieso al niet leuk vind om te doen). Kon in draf wel een stukje verruimen, werd hij helemaal heet van :') . Hoe gaat het hier met iedereen? Céline hoe gaat het met Famke?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:01

Galop is bij mij ook nog niet zoals ik het wil, linksom loopt hij nog teveel uit elkaar en verlies ik de verbinding. Wat de stap betreft, het interesseert hem gewoon niet, kijkt naar alles en reageert op fictieve zaken die buiten spelen etc, het enige dat hem boeit zijn bv zij gangen en figuren. Hij wacht gewoon op het minste teken van mij om aan te draven en speelt dan een soort drama-king: hé hé, eindelijk mag ik draven :+ _O-. Hetzelfde in galop, lijkt wel alsof hij dat nog het liefste doet. Het is me er eentje.. deni hoe oud is die van jou? En wat gebeurd er dan in die stap bij jullie?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:24

gett schreef:
Bij de stap word ik zelf altijd lui, dus wordt het actieve minder.

Gisteravond onverwachts op buitenrit geweest, was heerlijk! Was ook een paard van 1.83 mee en stapt en draaft natuurlijk veel harder. Dus had een lekker voorwaarts paard en met de galop bijna niet te houden haha. Maar oh zo braaf <3

Oh wát fijn!! Hier op stal zijn er niet zoveel liefhebbers van buitenritten en maar 2 ervaren paarden. Ik ben dus nog maar 1 keer buiten geweest met mijn jonkie, zou dat écht graag elke week doen.

Deni11 schreef:
Haha herkenbaar! Die van ons is net 6 en sinds een jaartje 2/3x per week onder het zadel waarnaast ze voor de kar loopt, helaas door ziekte en gebrek aan instructrices zijn we sindskort pas echt lekker bezig aangezien we een goed passende instructie gevonden hebben waar het fijn mee klikt! Dit is meer vanaf het rechtrichten en samen werken en opeens hebben we een totaal ander paard (hiervoor was het meer van vast houden tot ze los laat maar dan is ze een sterke tegenstander die graag tegen je battelt)

Bij ons word galop beloont en dat vind mvr dus erg leuk. De laatste keren dat ik reed was het alle bochten of zijdes dat ik een verruiming vroeg zo van ja "we gaan toch zeker wel galopperen "sprong >;) zodra ze er in zit zijn het max 7 passen maar dat terzijde haha, ze geeft dus wel een reactie de laatste tijd en doet graag mee _O- daarnaast is de stap snel te gedribbeld en probeert ze graag te gaan draven. Al gaat dit wel beter al vind ze alles in stap maar "saai" :=

Ja dat begin huppeltje van galop haha, met hoofd naar beneden duiken, staart zwiepen, geluidjes maken :+ het zijn soms nog echt puppy's... en dan in elke hoek opgewonden gaan lopen doen /3 . Gaat het goed voor de kar? Ik wil de mijne ook graag inspannen zodra de aanleuning stabiel is.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:34

Leuke vraag! Ik heb ambities om het Z te behalen. Maar ik heb de tijd en ik wil er vooral veel plezier in hebben, en hij ook. Ik heb nog geen officiële wedstrijd ervaring (wel veel onderlinge wedstrijden en jarenlange rij ervaring) en mijn paardje is pas net 4, dus voor hem is het ook allemaal nieuw. Ik ben bezig met mijn BE rijbewijs en daarna sparen voor een trailer.

Daarnaast sta ik op een stal waar ze internationaal niveau mennen en waar dus ook alle voorzieningen voor aanwezig zijn. Wil hem ook graag inspannen, maar wel pas zodra hij onder het zadel helemaal bevestigd is en wat meer conditie en spieren heeft opgebouwd.

Verder gewoon lekker recreatief, mooie buitenritten maken, strand ritjes etc, wil ook graag eens een paar dagen weg met hem.

Btw ik heb hem lekker in de stapmolen gezet vandaag na het longeren, dan maar op deze manier :=

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:46

Oooh wow wat een knapperd hierboven!! Geweldig om te lezen wat sommigen al bereikt hebben.

Kim een kuhr op muziek lijkt mij ook zo leuk!! Maar bestek je dan ook echt op wedstrijdniveau of voor de show oid?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:56

@Celine: Knappe pablo, wat een behang!! En fijn dat ze nu rustig staat, logisch dat ze inderdaad even wat frisser was. Dan hou je je hart vast. En straks lekker wat stappen aan de hand, ik hoop echt dat het allemaal gaat werken voor jullie!

Vandaag even gelongeerd in de buitenbak met touwtjes, ging weer lekker. De overgangen gingen best netjes, hij reageert heel alert maar valt dan nog even uit elkaar. dat heeft zijn tijd nodig denk ik. Ik oefen veel korte stukjes galop om hem daarin sterker en stabieler te krijgen. Merk nog steeds zwaar ademen na training. Lichtelijk bezorgd... als t maar geen dampigheid is

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:00

Celine heb jij het wel eens gezien? Ik ga volgende keer een filmpje maken na de workout. Hij knijpt echt met zijn buik

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:32

Ik weet niet hoe ik hier video's kan plaatsen, maar ik vertrouw het niet. De dierenarts komt maandag, en zal zowel voor als na inspanning naar zijn longen luisteren. Vandaag ff zijn borst en hals geschoren, en verder alleen ff lekker gaan wassen en op tijd weer op stal gezet. Bij ons op de weide is er nergens schaduw te vinden, met dit soort weer... erg balen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:30

Gefeliciteerd gett, ja ze hebben allemaal last van de hitte. Het is in nl ook gelijk zo benauwd

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:14

Update: de longen zaten niet vol met slijm oid dus dampigheid is het niet. Maar wat dan wel? Ik krijg antibiotica voor 10 dagen, hij mag rustig bewegen bv stapmolen. Als het na 10 dagen niet verbeterd gaan we naar de kliniek moeten voor verder testen en onderzoek. Het zou behalve een ontsteking ergens ook allergie kunnen zijn, en dan zijn we verder van huis.

Filmpje is na een les en het was redelijk warm al om 9 uur ochtends.als iemand nog adviezen heeft of dit herkent... hoor t graag ;(

https://youtu.be/UvEK_gKAIyQ

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:29

Hij doet t nou ook in volledige rust , en ook na het afspuiten. Ik ben echt ongerust

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:44

Céline, dan denk ik: ze houden je wat dat betreft toch echt niet voor de gek, als ze lekker doorstapt en energiek is zal het echt hopelijk wel wat beter met haar gaan. Ik help je duimen in elk geval. Wat gaan ze precies nakijken?

ik heb echt een lange regel-dag achter de rug. Ik heb ten eerste besloten niet zomaar met zware medicijnen te gaan uitproberen. Ten tweede heb ik hulp gevraagd en gekregen, iemand met soortelijke ervaring heeft me verwezen naar een voedingsdeskundige. Zij kwam al vrij vlot naar ons toe en heeft hem eens onderzocht. Het ziet ernaar uit dat hij bloedarmoede heeft, kan de nasleep van de castratie nog zijn om combinatie met te weinig/ niet juiste voer. Nu aangepaste voeding en een goed ijzersupplement. Ondertussen elke dag in de stapmolen en over 2 weken zien we weer verder.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 01:31

TerraHowrse schreef:
Vervelend Zuchini! Inmiddels al wat meer bekend?

Mooi beestje hierboven!

Mijn paarden hebben nog steeds vakantie agz ik nog steeds niet kan rijden. Ze vinden het wel prima, af en toe haalt mijn nicht er even een borstel overheen en voor de rest lekker op de weide. Merk wel dat de spieren verdwijnen :=
[ [url=m/AAbm8F.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aRPOoO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lief dat je het vraagt. In overleg met de arts toch gestart met de Prednisolon. ze zei dat er toch een afwijkend geluid te horen was en dat we echt prednisolon moeten geven om verdere schade te voorkomen. Maar van de andere voeding in combinatie met ijzersupplement zag ik al heel erg snel verbetering, dus ik hoop dat hij er na deze kuur weer bovenop komt. Dat gaat snel hè, met die spieren! Die van mij zal ook wel weer bij 0 moeten beginnen qua conditie :(:)

Leuk beestje kris! Kan me voorstellen dat je er gek op bent

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 02:54

Kris_P schreef:
@TerraHowrse Wel vervelend ja dat de spieren verdwijnen :n Ach de paardjes vinden het meestal niet zo erg als ze lekker vakantie hebben. Hopelijk kun je over een tijd wel weer rijden!
@zuchini Hopelijk slaat de kuur goed aan en komt het weer goed! En ja de conditie... dat word wel nog wat :+ :=

Bedankt!! Jaaa gewoon weer rustig opbouwen, lekker longeren en daarna weer keertje erop, lekker lang en laag draven. Komt vast goed.

Droversrun wat leuk en spannend! Hoe oud is je merrie? En hoe lang blijft ze weg? Kan me goed voorstellen dat je haar mist....

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:05

Oh dat zou geweldig zijn, stuur maar wat foto's door als het zover is.ik help je duimen!!

Wat leuk dat middeleeuws kostuum, wat voor soort demonstratie was het?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:53

iEmmaaa schreef:
Nee ik breng haar niet weg. Maak haar zelf gewoon klaar, moet alleen nog even een voorbrenger voor die dag regelen.

Ze is hier geboren bij mijn stalbaas en is verder, behalve wedstrijden en instructieweek, nog nooit geweest. Ze heeft nogal last van heimwee :'). Als 3-jarige hebben ze haar toen wel naar Folmer gebracht maar na twee dagen belde hij op of ze haar weer kwamen halen. Ze vernielde alles waar ze bij kon :'). Zodra haar oude eigenaar (mijn stalbaas dus) weer in beeld kwam was alles weer goed :=

Dat wordt wat dan!! Haha de sloper.

Update: het gaat erg goed hier. Ben hem weer lekker aan t longeren en hij is lekker fris en lekker aan het sjouwen. Geen gehijg of gepomp. Mag er van de da weer rustig eens op en de medicatie afbouwen. Zij denkt aan een allergische reactie wat zich uitte in een soort van astmatisch geluid.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 06:12

Hoe gaat het hier met iedereen? Ik klim er straks weer voor t eerst op.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:59

Celine_Famke schreef:
Ik weet het nog niet. Mag komende zondag kijken hoe Famke draaft en moet dat dan filmen voor de kliniek. Spannend dus!

Oooh meis wat spannend, hoe doet ze het toe nu toe?

E_J schreef:
Ik heb dit weekend weer show in Boxmeer met m'n Friese omaatje. Ben dood nerveus :=

Gaaf hoor, veel succes en vergeet niet om iemand foto's te laten maken! Wil jouw knappe oma wel zien sjouwen.

Het was opstappen en wegrijden, netjes aan de contact teugel lang en laag draven, geen opgefokt gedoe (inmiddels alweer 2 weken op de wei gestaan). Heb denk ik 20 minuutjes getraind, eerst maar eens opbouwen.t was ook al wat warm. Maar geen overdreven gehijg, gewoon normaal beetje neusvleugelen. Ben de prednison aan het afbouwen

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:42

meid ik voel echt met je mee, als er iets is met je geliefde paard ligt dat zo gevoelig!! Dan ga je ook overal op letten en probeer je alles om het maar weer in orde te krijgen. Wat is je verwachting van morgen? Draven op het verharde neem ik aan?