Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: balance, Ymor, Melissa0304, RianneH, Neonlight

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:07

Zo weer wedstrijd gereden 1e proef 185 punten en 1e plaats 2e proef ging voor mijn gevoel wel goed maar jury dacht er anders over 173.5 punten.
Moeilijk punt waar ik tegen aan loop op dit moment is spanning waardoor hij enorm kort in de hals word. Ik krijg het neusje er dan niet uit en halsstrekken daalt hij nu wel maar neusje er niet uit ook is hij zo scherp aan been nu dat hij bij bijna iedere hulp naar galop wil iplv aandraven bv. Thuis oefen ik dit uiteraard maar op wedstrijd wil het nog niet echt lukken. Contra galop en sluiten daarin tegen erg goed 7.5 of 8.

B + 13 L1+13 L2+11 M1+11 M2+11 Z1+2
10-09-2019 06:52 uur Dex geboren.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:40

Klinkt bekend Laura! Mike wil ook constant aangalopperen, hoef mn been maar een paar mm te verleggen en daar gaat ze al. Heeft ons al een aantal punten gekost, jammer.
Spanning kun je ook niet juist door naar voren te rijden oplossen?

Mike. Never thought I'd fall for a Friesian.
B +12 L1 +19 L2 +12 M1 +14 M2 +13 Z1 +7
Winnaar klasse Z1 Koudbloeden dressuur competitie

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:27

Eergisteren heeft de eigenaresse weer gereden, en ze was zoals altijd weer dood nerveus :')

Ze was wat te vroeg gaan losrijden met als gevolg last van haar rug en heupen dus ze was al niet meer zo spontaan over de komende proeven :')
Ook hier de spanning te snijden, ze moest continu inhouden etc, maar alsnog met 189 en 197 punten allebei 1e plaats! :)F

Denk dat we er allemaal last van hebben, zolang we ons best doen en plezier hebben is het belangrijkste! +:)+

Every accomplishment starts with the decision to try.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:38

Splinterz schreef:
Klinkt bekend Laura! Mike wil ook constant aangalopperen, hoef mn been maar een paar mm te verleggen en daar gaat ze al. Heeft ons al een aantal punten gekost, jammer.

Nee helaas wordt hij daar nog heter an en springt dan aan in galop.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:43

Laura1982 schreef:
Splinterz schreef:

Nee helaas wordt hij daar nog heter an en springt dan aan in galop.

Hier had ik zelf ook last van bij mijn laatste wedstrijd. Naar voren hielp ook niet, en bij het minste been vloog ze weg. Bij de 2e proef had ze het helemaal gehad en begon ze te bokken tijdens de galop... kreeg ze vlug weer terug, maar ze liep echt op hete kolen :')

Heb er gewoon het beste van gemaakt, en alles zo netjes mogelijk opgelost zodat ik toch kon laten zien dat ik correct met deze situaties omga :) eerste proef toch 1 winstpunt gereden en 2e nét niet. Al bij al was ik naar omstandigheden toch tevreden :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:47

Ik wou juist dat ik dat had haha, precies het omgekeerde hier, merrie stopt juist met lopen door de spanning :P

V i d a l
      & R i e n a

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:07

Voorop gesteld ben heel blij met de voorwaartse drang omdat dit eerst ook door spanning niet zo was. We zijn hem nu aan het leren niet het simpele drafje te nemen maar net iets meer en dat pakt hij super op.

Alleen nu nog leren dat niet alle hulp galop is hahaha. Het is dan echt net een vliegtuig die loskomt van de grond vier benen los van de grond. Ik moet er wel beetje om lachen maar is wel frustrerend dat hij buiten in de losrijbaan het dan wel kan. Wellicht heb ik zelf ook onbewust spanning en draag ik dat over. In ieder geval.genoeg om aan te werken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:40

Laura beetje ruilen? Mijn galopknop werkt meestal niet zo goed.
Gloria is meestal wel fijn voorwaarts. Toen ik haar vorig jaar begon te rijden, was ze ook heel vaak te vlug en echt rennerig. Daarna is ze een tijdje tegen het been geweest en juist erg zuur en traag. Nu lijkt ze het een beetje te begrijpen en vind ik het tempo meestal wel goed. Ik heb weer twee wedstrijden opgegeven, dus we gaan het zien of we het in een proefje voor elkaar gaan krijgen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:43

Hahaha annetje ja hoor je mag wel een beetje van ons hebben.
Vanmiddag ging douwe helemaal uit zn dak in de paddock bokken springen hinniken echt helemaal blij en uitgelaten. Ik sta dan heerlijk naar te kijken en geniet.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:32

Mag ik mij ook melden?

Ik zal mij en het paard even voorstellen.
Ashley,net 21, 1.58 klein en rij vanaf ongeveer mijn 4de paard, veel verschillende dieren gereden maar tot afgelopen zondag nog nooit een officiële wedstrijd gereden.

Het paard wat ik rij, is een friese merrie genaamd kitty (olof 315 x sjaard). Schofthoogte 1.52 daardoor ook niet opgenomen in het stamboek.
Geboren in 2003 wat haar nu 15 jaartjes maakt. Er is niet veel over haar verleden bekent behalve dat er niet veel met haar gedaan is. Huidige eigenaren hebben haar nu 5 jaar, in die 5 jaar is ze recreatief gereden waarvan de laatste 2 jaar bijna niet meer. En heeft ze afgelopen jaar een prachtig hengstveulen van Aarnold gekregen.

We hebben 2x in de week prive les, en afgelopen zondag ons eerste wedstrijd gereden. Wat resulteerde in 183,5 en 184,5 en een 1e en 2e prijs.

Galop blijft het grootste struikelpunt daar scoorde we ook onvoldoendes op. De aanleuning kan ook nog beter, maar als je nagaat dat ze voor 2 maand terug nog geen 2 meter ontspannen kon lopen en nu op de galop na wel ben ik al super trots!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 09:50

Gefeliciteerd! :)
Wat een waardeloze protocollen heb jij gekregen, er staat maar amper commentaar op.
Mijn schrijvers zitten vaak te zichten en te steunen omdat ze zoveel moeten schrijven.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:05

KarinvdM schreef:
Gefeliciteerd! :)
Wat een waardeloze protocollen heb jij gekregen, er staat maar amper commentaar op.
Mijn schrijvers zitten vaak te zichten en te steunen omdat ze zoveel moeten schrijven.

Ja daar verbaasde ik me ook over. Vooral omdat je nu niet echt verbeterpunten hebt mee gekregen behalve de galop en mijn eigen houding

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:52

Zo, eindelijk weer eens tijd om te reageren! Jullie zijn weer druk geweest zie ik. Bedankt queenE en hannelover. Nog jammer van je wedstrijd hannelover, maar ik denk niet meer dat het lang gaat duren voordat jullie gaan scoren :P

Goed bezig Splinterz! Die van jou begint wel aardig te groeien, heeft ze geen last van het veulen?

En natuurlijk ook goed bezig queenE, dat probleem ken ik en volgens mij het halve topic :P Ik denk dat die van mij het nooit meer gaat afleren, dus ik vrees dat het na de Z1 voor mij stopt. Ik zou bijna een moord doen voor een scherp paard zoals die van jou Laura1982 _O-

Vervelend om te horen KarinvdM :( Heb je nog wel een ander paard om te rijden?

Welkom paardrijmiep! Zo klein ben je niet hoor :P Gefeliciteerd met je punten en met je prijs! Belooft wat voor de toekomst ;)

Wij gaan misschien weer eind maart de ring in!

Gerret <3 (Feitse x Oeds) ... M2+3 Eindstand
Mazzeltov Carl ♥♥ (Trafalgar x Concorde) ... zadelmak
Gipsy ♥♥ (Porthos x Tuskerbister Jarl Haakon) ... M1+2

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:00

Ooit vroeger lang geleden, toen wij beide minder grijs waren :D was mijn Syb echt niet vooruit te branden. In de M1 moest je B afwenden en X halthouden, dat had ik dan al wel 2x geoefend en dus stond ze zo’n 3 meter voor X al stil en dan moest je na 5 seconden wegdraven. Tegen de tijd dat we eens bij E waren had ik haar weer in een sukkeldrafje met ontzettend veel been en moeite en duwen en binnensmonds vloeken erbij.
Tegenwoordig is ze niet te houden, gelukkig wel beter dan voorheen, maar ze lijkt wel onvermoeibaar en dat is soms best heel vermoeiend. Ze heeft inmiddels de knop passage ontdekt, dat is ook een prima manier om te ontduiken wat ik eigenlijk wil.
Dus vooral niet opgeven, blijf consequent in je hulpen. 1 is normale hulp, 2 is grotere hulp en 3 is weg zo hard je kunt en dan weer beginnen bij stap 1. Laat ze de fout maar eens maken door eruit te vallen, beter dan constant een onderhoudende hulp te geven.

Volhouden meiden!

Syb ZZ-Zwaar+6!
Lyr topper in de dop
#FriezenGek 27#

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:01

Welkom paardrijmiep, mooi debuut toch!

Dat geeft moed Sanet! Moet zeggen dat het thuis best prima gaat hoor, op les ook, maar moet dus nog consequenter zijn denk ik.

V i d a l
      & R i e n a

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 09:40

Ik heb Jetteke nog Hananass. :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:58

Sjouke zit op dit moment weer in een lastige periode.. Alles wat maar een beetje geluid maakt of beweegt is eng. :( Het is dan ook meer regel dan uitzondering op het moment dat hij aan de kletter gaat helaas. Had afgelopen zondag weer wedstrijd en wat een drama was dat zeg.. Al vanaf het moment dat hij van de trailer kwam was hij helemaal gek.. Inrijden ging opzich niet echt heel slecht, maar de proef was een regelrechte ramp. Achterin de bak was het vol spoken, dus meneer ging eerst al in de achteruit, toen met heel veel pijn en moeite hem er uiteindelijk een beetje langs gekregen en bij een van de eerste oefeningen uit de proef reed ik weer op dat stuk, klapte iemand bovenin in het juryhokje een deur dicht.. Nou ik moet zeggen, was vrij snel weer in de inrijbaan >;) Meneer zet m op een lopen, springt over het hekje naar de inrijbaan en was helemaal van t padje. Heb daarna niet meer fatsoenlijk dat stuk mee kunnen rijden, echt vreselijk.. :x

Vladimir (v. Optimist, Mv. Burggraaf)~verkocht
Sjouke fan 't Zand (Tije 401 x Jakob 302)
Ball Alley Boy, aka Baileys

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:25

Dat is balen fenia! Hoop dat de rust snel terug komt

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:25

Dat hoop ik ook! zo is het ook niks.. :( Helaas neem ik zelf de spanning ook snel over, waardoor er een cirkeltje ontstaat. Vandaag had ik weer les en die ging echt weer heel goed! Ben weer echt even goed door mijn spanning heen geholpen, dus hopelijk dat het nu weer de betere kant op gaat. :D

Vladimir (v. Optimist, Mv. Burggraaf)~verkocht
Sjouke fan 't Zand (Tije 401 x Jakob 302)
Ball Alley Boy, aka Baileys

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:32

Welke sjngel gebruiken jullie voor je paard?

Zadel is aangemeten en laatst opgevuld. Maar met name met aanspringen in de galop schuift het zadel naar rechts..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 19:55

Wat jammer Fenia!

Ik heb een anatomische singel van Hulsebos met aan beide kanten elastiek.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:13

Hananass schreef:
Goed bezig Splinterz! Die van jou begint wel aardig te groeien, heeft ze geen last van het veulen?
!

Nee valt me reuze mee! Travers word wel iets minder maar dat neem ik voor lief. Voor de rest loopt ze als een trein, oortjes dr op en gasss (soms iets teveel gas haha)
Wil deze maand nog 2 wedstrijden rijden en dan is het denk ik wel klaar.. maar aan de andere kant hoor ik ook mensen die gewoon echt doorrijden tot het paard NIET meer wil. Tot zover geeft ze me dat absoluut nog niet aan. Meningen??

Wat jammer Fenia! Hoop dat het een tijdelijk iets is..

Ik heb een Thorowgood singel, beide kanten elastiek.

Mike. Never thought I'd fall for a Friesian.
B +12 L1 +19 L2 +12 M1 +14 M2 +13 Z1 +7
Winnaar klasse Z1 Koudbloeden dressuur competitie

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:13

Ik heb een Fryso, ook met elastiek (maar ik ben bevooroordeeld :') )

Ik stopte wel op een gegeven moment met drachtige merries, sommige gaven zelf al aan dat t niet meer ging (soms ook al veel eerder) maar sommige gaan ook gewoon door tot t einde en dat vind ik zelf niet helemaal eerlijk. Is toch een stress moment zo'n wedstrijd hoe braaf ze ook zijn. Dan blijf ik wel gewoon door rijden maar gewoon lekker relax geen druk.

V i d a l
      & R i e n a

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 06:22

Ik heb een Prestige met een klein stukje elastiek. Maar voor de toch al erg ronde en ook big eens drachtige merrie die ik rij, heb ik sinds enige tijd een Prolite, zonder elastiek en dat scheelt echt een hele hoop. Het zadel ligt daarmee een heel stuk stabieler. Behalve na de linkergalop. Dan moet ik echt weer even in de linkerbeugel staan om hem weer recht te krijgen.

Syb ZZ-Zwaar+6!
Lyr topper in de dop
#FriezenGek 27#

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:34

Gelukkig ben je dan niet paardloos KarinvdM. Wel een vervelende situatie :( Heb je al een nieuw baasje gevonden?

Dat is pech hebben Fenia! Hopelijk kunnen jullie het weer oppakken. Ik was zelf altijd blij als die van mij schok, aangezien die van mij dan wel ineens ging lopen :P

Ik heb voor mijn paard een normale neopreen singel zonder poespas paardrijmiep. Ik had/heb voor hem ook een fairfax, maar hiervan kreeg hij ontzettende grote schuurplekken op zijn lichaam. Echter lag het zadel wel veel beter met deze singel.

Wel fijn dat ze zich nog zo laat rijden Splinterz. De moeder van ons veulen was al snel niet meer te rijden (misschien ook door het zadel). Alhoewel ze een keer met de bijrijder in rengalop er vandoor is gegaan, terwijl ze voor die tijd alleen maar zat te steunen en kreunen tijdens de buitenrit :P

Gerret <3 (Feitse x Oeds) ... M2+3 Eindstand
Mazzeltov Carl ♥♥ (Trafalgar x Concorde) ... zadelmak
Gipsy ♥♥ (Porthos x Tuskerbister Jarl Haakon) ... M1+2