Geen ervaring met Shetlanders, hulp nodig!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:28

Hij heeft dus geleerd overal mee weg te kunnen komen. Jij moet hem leren dat dat niet zo werkt. Kun je niet hem eerst vangen en dan met een leadrope aan de gang gaan. Eerst maar eens de basis van grondwerk erin en dat langzaamaan uitbreiden naar hem overal aan kunnen raken? Want volgens mij is dit niet uit angst als ik het goed lees, maar gewoon een "Nah, ik heb geen zin om aangeraakt te worden en als ik bijt houden mensen daarmee op". Daarom eerst vasthouden met iets zodat hij niet kan weglopen om zijn tik te ontwijken/alsnog de druk van de aanraking weg te halen. Hij zoekt namelijk nu zelf release van jouw druk door of te bijten of weg te lopen. En eigenlijk moet je hem die release zelf gaan geven, dus echt heel kort hem aanraken en dan release geven op het moment dat hij het goed doet, netjes stilstaat, de aanraking accepteren, door de lijn te verlengen en het zo uitbreiden. Mijne zijn overigens ook hardleers, maar luisteren in principe naar een eh en als dat niet werkt kunnen ze een schop onder hun reet verwachten :+

En inderdaad gewoon niet teveel erover nadenken en doen, maar hij moet jou eerst wel leren respecteren. Mijn ene pony is ook heel dominant dus ik gedraag me heel dominant in de paddock naar hem toe. Hierdoor was de jongste pony de eerste anderhalf jaar dat hij bij me was echt bang van me, want hij is juist heel onderdanig. Nu zoekt diezelfde pony mij op als hij Alex teveel verveelt heeft waardoor Alex hem van zich af jaagt en volgens zichzelf bescherming nodig heeft van de alfa. En dan stuur ik hem weg, want tja hij heeft zijn probleem dan echt zelf veroorzaakt.

Sint, kind, Ozosnel, stoomboot, koudwatervrees,stoomtrein Malle Piet, cadeau,schoen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie