Ik heb een 3 jarige ruin Shetlander in bruikleen om mijn volbloed gezeldschap te houden. Deze Shet heeft tot recent bij zijn moeder gestaan vanaf geboorte, 24/7 in een wei met kort gras. Hij is bijterig, opdringerig en totaal niet schrikkerig maar is wel gauw onrustig en voorwaarts. Hij houdt er ook niet van om aangeraakt te worden (behalve voor kriebels in z’n manen). Het lijkt erop dat hij vaak snoepjes heeft gekregen bij zijn vorige adres want hij is erg happerig bij je kleding en handen. Trappen heeft hij nog niet geprobeerd. Hij heeft wel mijn dochter twee x met z’n tanden bijna van achteren aangevallen waarbij ik dat net op tijd zag.
Nu waren zijn hoeven ver overgroeid en ik moest ze bekappen (ik ben barefoot trimmer). Normaal gesproken heeft de boer (z’n eigenaar) hem in de houdgreep omdat hij bijt en niet staat. Maar omdat hij nu bij mij is ging dat niet.
Ik heb hem bekapt maar het was een hele onderneming en ik zou hem graag helpen dit minder erg te vinden. Ik heb weinig ervaring met Shetlander gedrag en training. En hun tanden zit erg dichtbij de voorhoeven

Omdat zijn hoeven nu okay zijn heb ik even de tijd om met hem te werken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken met hem? Met clickertraining vind ik risicovol omdat hij al zo happerig en opdringerig is. Ik heb gewerkt aan mijn persoonlijke bubbel waarbij ik hem wegstuurde als hij direct op en in mijn bubbel kwam (vond ik belangrijk vanwege het bijten), maar dit heeft hem wat argwanig gemaakt geloof ik. In het begin kon ik hem niet goed vangen in de wei maar dit gaat nu super. Bijten is minder geworden, we kriebelen elkaar nu veel maar ik stuur hem weg als hij z’n tanden gebruikt.
Er speelt dus veel en ik wil graag wat tips en ideeen voordat er meer gekke dingen bijkomen.
Waar begin ik met dit typje zodat zijn hoeven goed verzorgd kunnen worden en het bijten e.d verminderd