Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Moderators: Muiz, Ods, MirandaT, Essie73, Duhelo

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:15

Nee, een scottish fold wordt NOOIT met een scottish fold gekruist. En verreweg de meeste scottish fold hebben een britse korthaar-achtergrond (en enkele keer zie je een outcross met een amerikaanse korthaar). Het zijn dus geen HTK's.

Ik ben overigens tegen het fokken met scottish fold vanwege de kraakbeenproblemen en daaruit volgend dat een groot deel van de SF pijn heeft/krijgt. Maar dat is een ander verhaal.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:38

Dat klopt inderdaad: https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... angend-oor

Citaat:
De voorwaartse gevouwen oren zijn een belangrijk kenmerk van de Scottish fold katten. Het wordt veroorzaakt door een afwijking (Osteochondrodysplasia, OCD) waardoor kraakbeen- en botontwikkeling verzwakt. Deze conditie wordt als dominant overgeƫrfd. Homozygote Scottisch fold katten worden aangetast door misvormde beenderstructuren aan de voor - en achterkant van hun ledematen en staart. Ze ontwikkelen ernstige degeneratieve gewrichtsaandoeningen en dit op een vroege leeftijd. Heterozygote fold katten zijn ook aangetast, maar meestal in veel mindere mate en op latere leeftijd, zelfs asymptomische katten zijn beschreven. Een causale mutatie werd in het gen TRPV4 geidentificieerd.

De hoeveelheid last wisselt bij heterozygoten (als het goed is de enige vorm van Scottish Fold die gefokt wordt) sterk. Maar beschreven als asymptomisch door eigenaren blijkt in werkelijkheid vaak toch niet asymptomisch te zijn als het door een dierenarts moet worden onderzocht is mijn ervaring bij dieren.
Bij satijncavia's is het probleem (van asymptomisch volgens eigenaren) vergelijkbaar. Volgens fokkers zijn hun lijnen (uiteraard) vrij van satijnziekte, maar bij wetenschappelijke onderzoeken zijn nog geen satijndieren gevonden van 3+ jaar die geen botaantasting hebben en zijn een hoop satijncavia's lichter dan hun niet-satijn familieleden, ook worden ze minder oud.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie