Danique, de dames zijn daar een stuk moeilijker mee omdat zij vrij territoriaal zijn, zeker wanneer ze broeds zijn (en dat zijn volwassen edelpapegaai dames bijna continu. Hun gedrag is dan ook vrij fel.
Maar de mannen zijn over het algemeen een stuk vriendelijker. Mijn man kan ook alles met hem doen en wanneer Mango vreemden vaker heeft gezien komt hij ook gewoon bij hen zitten. In het begin is hij dan wel verlegen maar ook heel nieuwsgierig.
Hij stapt ook rustig op bij de vogelarts, maar echt kroelen wil hij niet met vreemden. Daar moet hij je echt goed voor kennen. En als hij echt niet wil opstappen duwt hij je vinger of je hand weg
JPitty, in de natuur slijt dat natuurlijk vanzelf, maar hier niet. De snavel groeit hun hele leven door, maar wanneer je ze voldoende knaag en sloopmateriaal geeft, dan slijt het allemaal netjes af.
Ik ken wel edelpapegaaien die hun snavel regelmatig moeten laten bij knippen, maar bij Mango hoeft dat gelukkig niet. (Dat doen ze met een dremeltje).
Nagels knippen doe ik wel ongeveer 1 keer per 8 weken. Ze zijn dan niet te lang maar wel vrij scherp. En dat kan best pittig aan voelen in je arm
Het scheelt dat Mango graag op z'n rug ligt, dus mijn man houdt hem dan ondersteboven vast en ik knip zo snel mogelijk de puntjes eraf. Niet te veel want ik ben altijd bang dat het gaat bloeden
Mango heeft zwarte nagels en dan zie je de bloedvaatjes jammer genoeg niet zitten. Bij witte nagels zie je dat wel en dan weet je precies tot hoever je kunt knippen zonder ze pijn te doen.