Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, Ods

Kinke

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:52

Ik hoopte zo op dit jaar een dierdagdosering van 0, maar helaas....1 koe met zonnebrand en dus pijnstilling

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:55

Als het nodig is is het nodig.
Niet behandelen grenst soms aan dierenmishandeling en mag niet primeren op het anti-medicijngebruik beleid.

Preventief ab gebruik mag in geen enkele sector meer.
En ook een biologische boer mag ab gebruiken naar moet dat driedubbel verantwoorden (net als elke boer) en het desbetreffende dier mag dan niet meer als biologisch verkocht worden. In die zin is biologisch idd wel beklemmend.

Grootste ab gebruik bij melkvee zit in de droogzetters. Is in zekere zin preventief maar niet elke koe kan zonder ab drooggezet worden. Mja, kan wel maar moet je soms achteraf toch nog behandelen voor uierontsteking.

Nu is Nl wel 1 van de koplopers qua dalend ab-gebruik en ook met de droogzetters wordt er steeds minder ab gebruikt. In andere landen gaat die evolutie wat trager.

Ab gebruik op zich is het probleem niet. Je zou zelf maar eens met een infectie moeten doorlopen zonder ab want je hebt vast genoeg zelfherstellend vermogen.
Het moet alleen met beleid gebruikt worden en er zijn vroeger excessen geweest. Maar dat is ondertussen toch al flink veranderd.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:04

Mijn vriendin werkt in cow management. Ik ben vrij lang vegan geweest, maar door te leren wat zij doet, ben ik toch heel anders naar de veehouderij gaan kijken, en ik denk dat we het in NL vrij goed doen eigenlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:05

vrij goed? Heeeeel erg goed :D

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:08

Vind ik ook hoor :j koeien hebben het veeeel beter voor elkaar dan 90% van de paarden in NL.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:34

Erg leuk om te zien dat er nog zoveel oude koeien rondlopen. Er wordt altijd geroepen dat een koe 20-25 jaar kan worden en dat dit de natuurlijke leeftijd is (en dat daarom dat gemiddelde van 4 jaar zo erg is). Ieder mens wordt ook geen 100 jaar en in welke gezondheid moet die koe dan 25 worden? Richting de 20 kan dus nog wel en is mooi om te zien, maar ze zijn dus wel echt oud en het is niet vanzelfsprekend dat een koe zo oud mag worden (zeker de wat meer op productie gefokte dieren).

Ik ben het er ook mee eens dat onze Nederlandse koeien het heel goed hebben!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:00

Wij melken 105 koeien, waarvan 40 boven de 6 jaar, waarvan de oudste twee 13+ zijn. Daarna 30 van 4 tot 6 jaar en de rest 4<. Alle koeien bij ons worden op o.a. productie gefokt, alleen vergeten veel mensen/niet-veehouders dat als je het gezondheidskenmerken/bouw niet meeneemt en deze niet in balans is, de productie er ook niet komt :) De twee oude dames gaven vorige week respectievelijk 32,6 en 45 kg/dag :D

Ook een interesse in dieren en hun kleurslagen? Ik blog erover op KleinGrootVee!
Laatste geschreven blog: Thüringer vleugelduif, 11-02

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:59

Leuk topic om te volgen. Ook de laatste bijdrages zijn leuk om te lezen.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:37

Heel interessant. Ik ben al vanaf 1998 uit de melkveehouderij (reden is hier eerder in dit topic al wel duidelijk geworden) en vind het erg mooi om deze ontwikkelingen te lezen.