Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Moderators: Firelight, xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja

Cayenne
Vlinderlicht en onze Berichtenkampioen!

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 10:02

De camera blijft wel een dingetje ja :')
Ook met praten is hij dan opeens stil :') Edelpapegaaien staan bekend als closet-talkers, wat betekent dat ze vooral praten wanneer je niet naar ze kijkt en spontaan stil zijn wanneer je wel naar ze kijkt :')

Ja, hij heeft veel meer kleuren als je op het eerste gezicht zou denken :D De meeste kleuren zitten onder zijn vleugels :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 17:05

Wat leuk dat Pino ook meer uit zijn schulp begint te komen!
Hoe lang hebben jullie hem nu?
Wij zouden Mango echt niet meer kunnen missen :=

Baasje maakt chili con carne en dan mag ik de zaadjes van de paprika opeten :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 17:12

Het is alleen iets minder grappig als hij daarna zijn snavel schudt en opstijgt om weg te vliegen.
Seed explosion all over :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 00:00

Hij vindt het idd echt heerlijk!
Daar kwam ik een tijdje terug pas achter :') Hij krijgt altijd stukjes paprika maar de zaadjes zijn blijkbaar veel lekkerder :+

Ja, onder zijn vleugels zitten idd hele mooie kleuren! En zijn staart krijgt ook steeds fellere gele uiteindes.

Ik ga zijn spanwijdte niet opmeten als je het niet erg vind _O- Maar volgens de rasbeschrijving zou het ongeveer 90 centimeter moeten zijn. Hij is momenteel erg aan het ruien waardoor hij wat slagpennen mist en daardoor hoor je de vleugels ook wat meer als normaal, maar over het algemeen valt het geluid best mee! :D

Momenteel hebben we net nieuwe gordijnen besteld voor in de serre omdat er aan de onderkant een loodrand zit. Mango speelt tegenwoordig steeds vaker op de grond en ik ben ontzettend bang dat hij een keertje per ongeluk de loodrand van het gordijn pakt en dat is bijna altijd dodelijk.
Ze stonden ons in de winkel wel wat raar aan te kijken dat we per sé geen loodrand in het gordijn willen vanwege onze papegaai :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 16:35

Ahhh, knappe Pino! <3
Ik heb ook een filmpje van Mango die net een paar uur geleden toen had geleerd om pootje te geven (hier noemde we het zwaaien :P ). Hij was toen net een paar maanden oud. Echt nog een baby <3

Lukasje: Heb ik wel naar gekeken maar dat breekt in stukjes, dus dan moet je een halve centimeter van de onderkant afknippen. En de gordijnen komen nog uit mijn oude huis en passen eigenlijk ook niet, dus dit was een mooie smoes idd O:)

Mango is echt zo'n mega pretletter. Hier poetst hij zich ondersteboven terwijl hij aan één poot hangt _O-
En een lol dat hij dan heeft met zichzelf :')

(Manlief was Formule 1 aan het kijken, vandaar het gejoel op de achtergrond :') ).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 16:50

Ook een edelpapegaai?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-19 20:51

Ik ga het morgen even terug kijken! Ben nu wel benieuwd :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 09:43

'Mango, breng stok!'
'Okee, baasje. Uw wens is mijn bevel 8-) '

Een apporterende papegaai heeft wel als nadeel dat je af en toe moet bukken omdat er van alles door de kamer vliegt :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 10:32

Hij zit wel regelmatig op de trap, maar hij zal nooit zomaar naar de bovenverdieping vliegen.
Daar zit trouwens ook nog een deur tussen, dus hij kan sowieso niet daar naar toe.
Hij gaat wel heel soms mee naar boven wanneer ik hem weer eens moet droog föhnen :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 08:06

Hij heeft inderdaad een super balans! Dat zei de vogelarts laatst ook al.
Ook in de lucht kan hij heel makkelijk afremmen en van koers veranderen wanneer iets in de weg staat.

Wat zei je? Ik mag niet in mijn waterbak duiken?
Dat heb ik dan zeker verkeerd verstaan! 8-) O:)
Afbeelding

Afbeelding

Ik zal hem maar weer even droog föhnen :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 08:58

Welk zonnetje? :')
Hij is gisteren wel een paar uur buiten geweest maar daar was hij het niet mee eens :+

Hij heeft idd een bijdehandte kop _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 13:02

Hij staat nu inmiddels ook buiten nu de zon aanwezig is.
Even zonlicht (UV) opsnuiven met zijn veren, want dat is ook belangrijk voor papegaaien.

Hij roept de hele tijd 'KUSSSSSSJE' want hij kan de S-klank slecht uitspreken :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 13:06

Mango is de laatste tijd enorm sneaky en spookt van alles uit zodra hij denkt dat ik niet kijk }>
Het grappige dat hij er ook echt op wacht tot hij denkt dat ik even niet op let :')
Ik heb het deze keer weten te filmen :+

(Hij is momenteel flink zijn babyveren aan het ruien en zit daarom niet helemaal strak in het verenpak :+ )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 14:08

Hij gaat ook echt op zijn teentjes staan om er net bij te kunnen _O-
Ik kan echt niet kwaad op hem worden ook al haalt hij geregeld kattenkwaad uit _O-
Zelfs toen hij een flinke hap uit de houten kast nam vond ik hem nog steeds schattig :') Manlief was iets minder blij met onze plofkip.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-19 14:19

Oh, die opvoeding krijgt hij ook hoor :D Maar bij papegaaien heeft 'straf' weinig nut. Je bereikt bij hen veel meer door het positieve te belonen en de rest te negeren. Maar Mango weet heel goed wanneer hij iets niet mag. Dat hoort hij aan mijn stem en daar reageert hij ook meteen op met een bepaald geluid waarvan ik weet dat hij snapt dat hij in moeilijkheden zit :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 11:49

Mango heeft ons vandaag flink laten schrikken :=
Hij zit graag bovenop de gangdeur, al weet hij dat ik dat liever niet heb.
Nu zat hij er ook weer op en opeens zie ik hem weg vliegen met iets in zijn snavel. Ik dacht dat meneer een hap uit de houten deur had genomen dus probeer het af te pakken, maar hij wist al hoe laat het was en maakte er een mooi spelletje van :+
Uiteindelijk liet hij het los en bleek het een scherpe punaise te zijn :oo Die zat blijkbaar bovenin de rand van de deur en dat konden we dus niet zien. Vast overgebleven van de vorige bewoners want wij hebben zelf helemaal geen punaises in huis.
Gelukkig geen schade en geen wondjes te vinden, maar ik moet er niet aan denken dat hij het had ingeslikt %)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 11:59

Ja, normaal gesproken wel. Hij apporteert ook stokjes en balletjes en ander speelgoed en laat dat heel zachtjes los in je hand.
Maar dit was wel een leuk spelletje om eerst niet los te laten :+

Ik moet er niet aan denken wat een schade zo'n rot punaise kan aanrichten brrrr.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 16:48

Daar worden ze qua intelligentie wel mee vergeleken en herken ik ook idd :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 08:29

Divers, het zal niet zo veel schelen denk ik! We waren gisteren in een vogelspeciaalzaak waar ook grijze roodstaarten zitten (Ik koop daar alleen speelgoed, voeding etc, geen vogels :P ). Ik heb nog even vergeleken en Mango is echt een stukje groter.
Op zich wel ironisch want manlief wilde in eerste instantie geen grijze roodstaart omdat hij die te groot vind :') Kwam hij even bedrogen uit _O-
Er zit daar ook een schat van een edel dame die mag verhuizen. Echt een onwijs leukerd en ze volgt je als een hondje zodra ze je in de gaten heeft. Maar helaas krijg ik manlief niet zo gek :') En het zou ook niet verstandig zijn, maar oeh ze is zo leuk.. Dus als iemand belangstelling heeft voor een kleine dame met personality? <3 <3 Ik had het echt wel geweten! Ze is wel iets kleiner als Mango en nu ongeveer 2 jaar oud.
JPitty, ja heb alles gevoeld maar niets meer ontdekt! Ik denk dat ze aan die deur de kerstkaarten hebben opgehangen en er toen een punaise is achter gebleven ofzo.

Mango vandaag aan zijn ontbijt <3
Meneer is momenteel zijn vleugelpennen aan het ruien en is daar snel moe door. Hij doet 's middags ook echt een dutje omdat het veel energie kost :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 09:42

Verse spinazie, sugar snaps, sperziebonen, wortel, courgette, paprika, radijs, rijst, granaatappelpitjes, mango, blauwe bessen en aardbei :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 11:00

Hij krijgt altijd standaard te veel :') Ik ben heel slecht met inschatten hoeveel genoeg is haha :')
Maar nu zat er ook nog rijst bij en dan lijkt het nog eens extra veel. Normaal gesproken krijgt hij 1 a 2 keer per week rijst of pasta voor de koolhydraten. En ook 2 keer per week zoete aardappel. Dan lijkt het bakje helemaal vol :') Ik moet dan ook opletten dat hij niet te selectief gaat eten omdat hij zoveel keus heeft.
En met warm weer maak ik 's middags nog een nieuw vers bakje extra klaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 13:54

Nou, hij heeft ons gisteren nog een keer flink laten schrikken :=
Hij was lekker op zijn kooi aan het spelen. Niets aan de hand..
Tot hij opeens als een speenvarken begon te gillen en te slaan met zijn vleugels.
Meneer zat namelijk met zijn snavel vast in een gaatje van de kooi, en kwam daar niet meer uit.
Helemaal in paniek dus wij schrokken ons ook lam. Ik heb hem uiteindelijk kunnen los krijgen door zijn vleugels in te vouwen en tegen zijn lijf te duwen zodat hij geen vleugel zou breken en vervolgens zijn kop een kwart slag gedraaid. Dat duurde wel even want hij zat muurvast :=
Hij heeft zich gelukkig niet verwond en had na even troosten al snel weer praatjes. Maar ik heb nog een paar uur na zitten shaken van de adrenaline :=

Het gat in kwestie. Volgens manlief worden de kooien bij productie thermisch verhit en zijn de gaten nodig om ervoor te zorgen dat ze bij het proces niet exploderen. Nu dus een manier zoeken om de gaatjes dicht te maken.

Afbeelding

Kan iemand hem misschien uitleggen dat hij ons niet steeds zo moet laten schrikken? Ik ben in één week al 30 jaar ouder geworden ofzo _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 16:38

Dicht lassen zou idd de beste optie zijn want met andere dingen het gat dicht stoppen zorgt voor een vogel die het er juist uit wil peuteren. Het blijft nou eenmaal een losgeslagen terrorist :+
Ik ga de fabrikant ook zeker mailen want ik hoorde via FB al dat hij niet de eerste is met wie het is gebeurd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 16:49

Ik heb even geteld. Er zitten 9 van die gaatjes op de kooi. Die horen er blijkbaar echt te zitten wanneer de kooi wordt gemaakt, maar toch heel lastig dat je vogel er in vast kan komen te zitten.
Dit is de kooi, ook geen goedkoop kreng dus :') https://www.avonturiashop.nl/montana-ha ... ntiek.html

Ja, wel bijgekomen maar Mango lijkt momenteel op een missie te zijn om zichzelf te verwonden. Net had ie zichzelf bijna vast gewikkeld in een onschuldig speeltje. Ik denk dat ik hem maar in watjes rol en opsluit in zijn slaapkooi :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 17:07

Oei, daar had ik niet aan gedacht. Roest is giftig, dus dat schiet ook niet op :=

Ja, meneer is echt een brokkenpiloot opeens := Normaal is hij dat absoluut niet!