Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BabbieB

Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-11 21:30

Even een vraag aan de dove bokkers onder ons: Is er behoefte aan instructeurs die gebarentaal beheersen?

En zou je bereid zijn wat verder te reizen of wat meer voor les te betalen als je een instcructeur zou kunnen krijgen die in gebarentaal les kan geven?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-11 20:48

Mijn man en twee van mijn leerlingen zijn slechthorend. Omdat les krijgen met wind vaak problemen geeft als je hoortoestellen hebt, grapte ik eens dat mijn man ons wel les in gebarentaal zou kunnen geven zodat we elkaar altijd kunnen 'verstaan'. Het was een grapje, maar het zette me wel aan het denken. Als je blind bent, kun je paardrijden met geluidshulp en kan je een 'gewone' instructeur vragen. Maar ik vraag me af of dat wel werkt als je doof bent.

Ik weet dat veel doven kunnen liplezen, maar voor zover ik weet is dat bij lange na niet ideaal. Het kostte mijn man in ieder geval veel moeite en gebaren lijken me een stuk beter te lezen op afstand.

Gebarentaal heeft me altijd aangesproken en ik heb in verband met mijn werk weleens overwogen het te gaan leren. Ik zou het nu te weinig gebruiken, dan zou het teveel wegzakken. Maar als ik het bij mijn lesgeven zou gebruiken, blijft het vast wel hangen en kan ik er misschien nog mensen mee van dienst zijn.

Als er veel vraag naar is, zou ik best bereid zijn een eind te reizen om les te geven, maar dan zal ik mijn reiskosten wel moeten berekenen om geen verlies te lijden. Vandaar mijn vraag.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-11 20:52

Ik zie dat er in Hippisch Centrum Nootdorp vanaf april 2010 les gegeven wordt in gebarentaal. Dat is voor mij zo dichtbij dat het waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie