Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CurlyHorse

Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-14 12:06

Sinds een paar jaar heb ik enkele curly paarden. Hier ben ik mee begonnen omdat mijn dochter allergisch was voor mijn ( Haflinger) paarden. Met de curlies gaat het gelukkig heel goed! Ik heb enkele merries waar ik zo nu en dan een veulentje mee fok en een jonge stoere curly hengst, die toch eigenlijk stiekum een watje is die vooral van kroelen houdt.
Regelmatig komen mensen langs die allergisch zijn voor paarden, om te testen hoe het gaat met curlies. En... Dit gaat vrijwel altijd prima. Een groot deel heeft geen enkele allergische reactie, bij sommigen een hele milde reactie zoals een snotneus terwijl ze normaal ziek worden in de buurt van paarden.
Als je allergisch bent voor paarden, maar toch eens zonder klachten wilt paardrijden, kom dan gerust eens langs. Ik woon Bennekom, gemeente Ede, in het midden van het land. Leuk om te ervaren hoe het gaat met die bijzondere ras! Stuur me gerust een berichtje als je interesse heb. Hartelijke groeten, Mireille Wösten

Voor curlyfans: facebook.com/curlyhorse

CurlyHorse

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-14 15:45

Hoi Leanne,
Wat leuk! Ik dacht dat ik de meeste curlies wel kende in NL, er zijn er maar zo weinig, maar ik wist niet dat er ook een drachtige in Uithuizen stond. Wat leuk!! Hoe heet de merrie en van wie is ze drachtig? Spannend hoor! Mireille

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-14 15:48

Ha Ninthe, yep, ik ben ook steeds weer verrast als mensen mijn curlies komen bezoeken. Vooraf meldem ze me al hun klachten bij gewonen paarden, soms tot ziekenhuisopnamen aan toe. Dan vind ik het toch altijd weer spannend als ze komen testen. En zoooo leuk als het dan goed gaat! Vandaag kwam iemand een uur rijden, die de afgelopen jaren nooit langer dan 5 min. bij een paard kon zijn. En, dat ging gewoon goed. Echt super.
Die curly hengst zal Fire denk ik zijn uit Apeldoorn. Dat is de enige bonte curly dekhengst in NL. Echt jammer dat er nog maar zo weinig zijn!

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-14 19:54

Amalarab schreef:
Is er ook een 'homozygoot-voor-krullen' Curly hengst in Nederland?

Hoi, het is moeilijk vast te stellen of een paard homozygoot is voor krullen want er is geen test voor. Wel heb je zogenaamde extreme curlies vrijwel altijd homozygoot zijn voor krullen. Deze krullenbollen verharen ook hun staart en manen! Dat groeit wel weer snel terug. Ik heb zelf zo'n krullen hengst. Ik ben er vrij zeker van dat hij homozygoot is voor krullen. In april worden zijn eerste veulens geboren! Ik ben echt ongelooflijk benieuwd!
En yep, er lopen nog meer curlies in Bennekom. Er zijn er nog maar een stuk of 25 van in Nederland.

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-14 14:18

Danique_G schreef:
Wat ik me wel altijd afvraag, door die krullen, krijgen ze niet eerder schuurplekken van het zadel oid?

Hoi, nee hoor, nog geen schuurplek gezien bij mijn paarden van het zadel. En dat terwijl ik aardig intensief rijd. Met mijn zwarte krullenmerrie Shanti ben ik dit jaar in de endurance gestart (1e klasse) Nu dat seizoen voorbij is ben ik haar dressuurmatig aan het trainen. Ze gaat supergoed! Ik hoop haar binnenkort ook in de dressuur uit te brengen. Maar, eerst nog wat trainen :)

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-14 18:45

Hoi, de curlies zijn inderdaad erg veelzijdig, je hebt ze dan ook in allerlei soorten en maten. En, het zijn vooral ook hele relaxte paarden, met de vier benen op de grond. Ze zijn meestal weinig schrikachtig, al is het moeilijk om te veralgemeniseren, elke curly is toch wel anders.
De verzorging van de vacht is het niet veel anders dan 'gewone' paarden. Al heb ik vaak wel het gevoel dat die modder wel heel erg goed blijft hangen in de krullen. Ook gaan de manen kroezen als je ze niet kamt. Maar worden ze juist weer pluizig als je ze wel komt. Net als mijn eigen krulhaar eigenlijk :)

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-14 19:05

Haha, wat leuk. Op mijn facebook staan wel foto's van mijn krullenbollen. Facebook.com/curlyhorse.

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-14 21:40

Ghostattack schreef:
Lijkt me erg leuk om een keer te doen! Ben zelf sinds een jaar of 2 allergisch geworden (niet duidelijk of het nou paarden is of misschien hooi/stro/oid?). Maar heb altijd last van niezen, rode ogen, traanogen etc. als ik bij de paarden ben :(

Hoi! Stuur me gerust een prive berichtje, dan kan je eens komen testen. Tiel is niet zo ver!

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-14 17:01

De curly paarden kunnen alle kleuren hebben, en dus ook bont. Bont komt in Nederland zelfs relatief veel voor ( als je dat kan zeggen bij 25 curlies in NL) omdat een van de curly dekhengsten bont is, en al meerdere bonte veulens in NL heeft lopen.

En over dressuur, bij de curlies heb je verschillende bloedlijnen. Daarin zijn ook curlies die het goed in de sport doen. E wordt ook richting het curly sport horse gefokt. Zelf rijd ik zowel endurance als dressuur met mijn curlies, en dat gaat super. Er zijn ook curly gangenpaarden, en de curlies zijn ook heel geschikt voor western. Er zit in sommige bloedlijnen ook quarterhorse. In anderen weer arabier en ook veel mustang.
Aardig veelzijdig dus!

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-14 20:21

Afbeelding
[/img]

De curlies zijn fotogeniek! Hier een foto van mijn curly veulen van dit jaar.

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-14 21:03

Afbeelding
Wat een knappe curly paarden zijn er in Nederland!
Er zijn ook enkele curly dekhengsten in Nederland. 50% kans op een krullenveulen. Zelf verdenk ik mijn eigen curly hengst ervan homozygoot te zijn voor krullen, voor wie zelf een krullenveulentje wil fokken :) Op de foto is hij 2 jaar.

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-14 11:33

Dit super lieve curly veulen zoekt nog een nieuwe baas... Ik kan hem niet langer houden omdat ik volgend jaar vier nieuwe curly veulens verwacht. Mocht er iemand interesse hebben....
Afbeelding

CurlyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-15 19:49

limagirl schreef:
Weet een van jullie misschien hoe het komt dat mensen die allergisch zijn voor paarden dat niet zijn voor een curly?

Hallo Limagirl, dat is een goede vraag! En die ik mij ook steeds afvraag. Op mijn verzoek heeft de universiteit Wageningen hier naar gekeken, maar daar is geen eenduidig antwoord op doordat er weinig onderzoek naar is gedaan. Er zijn circa 20 eiwitten in huidschilvers/ speeksel en urine die bij de meeste mensen de allergische reactie veroorzaken. Uit een van de onderzoeken blijkt dat curly paarden juist deze eiwitten in lagere concentraties hebben dan reguliere paarden. De concentraties van die eiwitten verschillen weer wel per curly. Dat maakt ook dat het soms even zoeken is naar de goede match tussen allergische ruiter en de juiste curly.
Gelukkig zijn de curly paarden juist hele sterke paarden en hebben hun krullen niet extra verzorging nodig. Ze zijn juist heel winterhard en hebben hele harde hoeven wat maakt dat ze meestal geen ijzers nodig hebben. Met die van mij rijd ik zelfs endurance zonder ijzers! Ze zijn heel makkelijk.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie