Angst om te galopperen

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:32

Emmaa_ schreef:
Het heeft bij mij heel erg geholpen om een keertje gewoon met een voltigesingel te galopperen. Paard aan de longeerlijn, iemand in het midden die weet hoe het werkt en dan gewoon lekker zitten en vasthouden. Vond galopperen daarna een stuk minder eng, terwijl ik er echt een angst voor had opgebouwd.

voltigesingel vind ik absoluut een goed idee..

kunnen we hier ook punten aan toe kennen?

ik ben namelijk ook niet de grootste held in het zadel.. doordat ik er een x aantal jaren geleden een keer heel goed ben afgesod****.. het was niet eens in galop, maar het paard stapte uit het bos, met het achterbeen glijdt het een ondiepe greppel in en een steen rolt weg onder die hoef.. in reactie lanceert hij zichzelf met een noodvaart naar voren.. let wel, dit gebeurde in een fractie van een seconde.. dus je zit in een hele rustige stap, lang teugeltje en het volgende wat je voelt is achterin inzakken, voet rolt weg en gelanceerd worden. hierdoor verschoot ik in het zadel, waardoor het paard weer overeind kwam en serieus begon te steigeren op het smalle met stenen bezaaide bospad tussen de bosrand waar de greppel zat met behoorlijke grote scherpe keien op de bodem en het prikkeldraad aan de andere kant van de kleine 2 meter.. er zat dus met het oog op de veiligheid maar een ding op en dat was proberen eraf te komen. Meneer hielp mij helaas op het laatste moment.. toen ik mijn been over zijn rug bracht, besloot hij een zetje mee te geven.. recht omhoog.. hierdoor kwam ik met mijn knieeen eerst op de grond (letterlijk alleen mijn knieen raakte de (met stenen bezaaide) grond.. nodeloos om te zeggen dat mijn knieeen nooit meer helemaal de oude zijn geworden.

dit heeft voor een angst voor snelheid en 'onverwachte' zaken gezorgd bij mij.. maar vooral ook om snelheid te ontwikkelen in de kleine ruimte..

ik heb geprobeerd om dit ooit op te lossen door op de volte aan de longeer te gaan bij iemand.. Maar je raad het al.. door de draaicircel waar ik geen controle over had maar degene in het midden werd mijn angst alleen maar erger.. zelfs met bokriempje.. Ik ben er wel achter gekomen dat dit vooral te maken heeft met de combinatie 'met zadel'. je kunt er minder 'makkelijk' afglijden en als je vliegt moet je eerst je zadel nog omzeilen (waardoor je vaak scheef komt te vliegen).

inmiddels heb ik gelukkig een paardje met een goddelijke galop waar ik vooral in de bak goed mee uit de voeten kan en volkomen vertrouw in zijn snelheid.. In het bos daarentegen, laat ik hem nog altijd geen gestrekte galop doen, laat staan rengalop uit angst om de controle te verliezen..

ik denk dat het werken met een voltige singel wel eens een hele goede remedie kan zijn.. juist omdat je dan iets meer meegaat (en glijd) in de beweging van het paard maar je kunt even helemaal op je eigen handen en armen vertrouwen als het erop aankomt om erop te blijven, of om er voor te kiezen het paard te verlaten (eraf glijden in nood zonder zadel gaat toch soepeler dan met).

thanks voor je topidee

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:17

hier zoals eerder opgemerkt ook een angsthaas..
niet specifiek voor de galop an sich..

Nog altijd ben ik 'bang' dat er iets gebeurd op het moment dat de draf zich strekt of er meer vaart komt in de galop.. Zelfs nu met een eigen paardje, heeft niet enorm veel body maar wel de neiging om als volleerde toerist over bospaden te zwalken (wijkend, travers, renvers noem het op, gewoon om alles te zien), maar dat doet hij dus ook in een uitgestrekte draf of in een galopje als het zo uitkomt.. is het pad aan de rechterkant leuker, hup dan voel je m zo van je ene been tegen het andere zijn gewicht verschuiven.. En dat vind ik echt echt in een volle galop.. als ik rechtdoor gaat en hij een paar pasjes soepeltjes naar de zijkant verdwijnt..

Ik bouw het nu heel langzaam op. veel stappen buitenuit, lekker draven en af en toe even het tempo oppakken inclusief het 'wiebelen' van hem. als het mij na een paar minuten teveel wordt en ik het idee heb dat ik bij een volgende zwalk wel eens mijn balans zou kunnen verliezen, dan gaan we weer een stukje stappen. Idem in de galop. handgalopjes gaan nu aardig, maar een middengalopje trek ik misschien net een kleine minuut voor ik hem echt terug neem.. Zo breng ik dan mijn nerveusiteit niet op hem over..

ik wil hem ook liever niet beperken door hem te dwingen kaarsrecht over het pad te lopen.. want het is puur zijn manier van genieten van het uitje, hij mag zijn eigen weg kiezen, zolang ik de route bepaal. af en toe zet ik hem even aan het 'werk', netjes rechtuit, wat kleine oefeningetjes etc, maar grotendeels laat ik hem lekker lopen binnen mijn tempo en mijn gekozen route..

mijn hoop is dat ik volgende zomer ook lekker in volle galop door het bos durf met hem.
ik ga wel met sprongen vooruit sinds ik hem heb op dat gebied.. Want wie zou ooit hebben gedacht dat ik een flinke voorwaards ponypaardje zou kopen (vind arabieren niet echt denderend mooi en veel te heet.. naar schijnt is de pappa van mijn pony volle papierloze arabier :') ), en dan ook nog eens zonder veel body (niet heel rank, maar zeker niet rond) waardoor hij zomaar 'verdwijnt' tussen je benen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:33

Mint schreef:
Ik volg dit topic even mee! De angst voor galopperen heb ik zelf ook haha! Het komt volgens mij echt heel vaak voor.... helaas s de manege waar ik rijd ook niet echt fantastisch...Prive hulp voor de galop zal ik er niet vinden.

je kunt toch een aantal privelessen, zitlessen nemen.. en dan van 0 rustig even opbouwen tot je eraan toe bent om tijdens een zitles te galoperen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:54

Dublinlove8 schreef:
Gewoon doen en niet bang zijn is het enigste wat ik kan zegge !
Tja zo ben ik ook van mijn angst voor galop afgekomen

als je op supervertrouwde en betrouwbare dieren zit en je bent jong (dan durf je meer.. kon bij mij niet hard/snel/hoog genoeg), is dat een goede optie.

echter, als je een iets gevoeliger paard rijdt is het onverstandig om gewoon 'te doen' als je zelf zeer angstig bent.. die angst breng je over op je rijdier waardoor er juist dingen mis kunnen gaan.
je kunt dan beter stap voor stap opbouwen met goede begeleiding, zodat iedere pas galop dan ook een galoppas is die je van plan was te maken en terug naar draf voordat de angst kan overheersen..

gewoon doen, werk bijna nooit tenzij je zeer jong bent en je 'overtuigd' kun worden door een instructeur dat er echt niets zal gebeuren ;). dan is het namelijk vaak bang voor het onbekende..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie