Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Roodvos

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:57

Ik denk dat je niet veel wedstrijdruiters ziet in hetzelfde schuitje omdat velen dezelfde terughoudendheid zullen voelen die jij hebt. Ook is het niet per sé vanaf de buitenkant duidelijk te zien natuurlijk.

Ik heb zeer beperkte ervaring vanuit het juryhok. Heb nu 3 keer een ruiter met een grade indeling (alle grade 4 geloof ik) in de ring gehad. Daar zag je zo ook eigenlijk niets aan. Maar de ene mocht met zweep rijden in de M, de andere had een speciale teugel en weer een volgende had iets met lichtrijden/doorzitten.

Wel mis ik vanuit de KNHS een stukje voorlichting naar de juryleden over deze ruiters, en hoe je daar in de beoordeling mee om gaat. Ik vraag dus maar gewoon aan de begeleider die bij de auto komt wat het probleem is en wat dat betekent. En dan maak ik er het beste van.

Ik vind het als jurylid heel knap en stoer dat ruiters zich hierdoor niet laten weerhouden en toch proberen het beste uit zichzelf en hun paard te halen. Vooral doen dus.
Succes!

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:50

Princesj schreef:
Ik lees even mee, ik twijfel al een aantal jaar om mij te laten keuren. Ik heb Fibromyalgie en daardoor verminderde spierspanning en spierkracht. Aan de ene kant lijkt het mij fijn, maar aan de andere kant, als ik kan presteren in de reguliere sport en daardoor blijf werken aan mijn 'handicap' lijkt mij dat juist heel goed. Door mijn 'handicap' rij ik wel alleen zelf opgeleide paarden.

Zoals Kaatjemuts al aangaf kan je gewoon deelnemen aan reguliere wedstrijden. Een paar geleden is dat "vrij" gegeven.
Het beste voorbeeld is misschien wel Frank Hosmar, die succesvol is in de gewone sport, een eigen stal runt en Grade 4 pararuiter en ook ons land vertegenwoordigd op diverse kampioenschappen:
http://www.frankhosmar.nl/

@Ayasha: Je komt op mij over als een gedreven paardenvrouw. Gewoon volgend jaar aanvragen die keuring. Zodat je als je wil weer met plezier op concours kan op een manier die bij jouw lijf past.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 06:23

Vadiz schreef:
Ik mis mijn rechteronderarm en rijd daarom met een armprothese. Ik heb een dispentatiepas en ben geclassificeerd in grade IV. Persoonlijk heb ik er nu nog niks aan, tijdens reguliere wedstrijden is het soms zelfs lastig omdat een jury niet weet wat te doen en hoe mij te beoordelen. En geloof mij er kunnen dan hele vervelende situaties ontstaan.

De KNHS heeft wel de reguliere sport vrij gegeven voor de aangepaste sport(ers) maar helaas verzuimd de juryleden bij te scholen hoe daarmee om te gaan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook lastig vind als ik iemand in de ring krijg.
Ik probeer er naar eer en geweten het beste van te maken. Maar ja, kan me goed voorstellen dat het niet altijd helemaal goed verloopt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie