Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:31

@ Ayasha: Ik heb in 2010 dispensatie aangevraagd voor de springproef van de Initiator omdat ik door zenuwschade en spierschade aan mijn rechterbeen controleverlies, krachtverlies en gevoelsverlies had. Voor mij was het toen voldoende dat ik mijn medische verslagen + beeldmateriaal doorstuurde voor de commissie van de VTS en Bloso. Hun arts heeft toen groen licht gegeven voor die dispenstatie, ik ben nooit bij hen zelf op controle moeten gaan omdat het letsel duidelijk genoeg was.

Intussen ben ik tegen alle verwachtingen in toch weer in staat om te springen, maar ik doe het alleen met mijn eigen paard. Die heb ik vanaf 0 opgeleid, ik weet hoe hij aanvoelt én hij vergeeft me ook als ik een fout maak. Maar zelfs in dressuur mis ik nog regelmatig de controle. Dat been hangt daar dan wat te zwieren en ja, ik zie dat soms terug op een protocol. Vooral onder de noemer "zit en hulpen", omdat de hulpen ofwel heel groot lijken met dat been ofwel komen ze niet door.
Op zich zou ik kunnen proberen om een dispensatie te krijgen en met zweep aan die kant te starten, maar daarvoor vind ik het zelf niet ernstig genoeg.

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

Varekaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:40

Ik bedoel eigenlijk dat je op dat vlak dus wel al een bewijs hebt van een overkoepelend orgaan (Bloso/VTS) dat je een beperking hebt binnen de ruitersport. Want die maken gewoon deel uit van de VLP. Je komt niet aanzetten met een simpel pijntje in jouw geval, je hebt een erkend probleem die je beperkt. Het is dan wel in de discipline springen die je niet kan/mag uitvoeren, maar de beperking is er en is al erkend binnen de ruitersport an sich. Je gaat nu een stap verder om het ook binnen de dressuur te laten erkennen maar in feite is je basis er wel al.

Icaro (U.S. x Quick Star)
LRV Oost-Vlaanderen: B1+24 / B2+28 / L1 startgerechtigd
VLP - HROV: niv. 1 + 3
I am not especially talented. I'm just passionately curious

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie