Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:34

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar zag o.a. de vraag over het oortje.

Ik heb dispensatie voor een oortje, ik ben rechts volledig doof en links zeg ca. 50% (voor zover dat in percentages uit te drukken is natuurlijk). Daarnaast zijn mijn beide evenwichtsorganen zo goed als uitgevallen.

2 jaar terug heb ik me op advies van een instructeur laten keuren bij de KNHS. Ik ging erheen in de hoop dat ik in ieder geval dispensatie kon krijgen voor een oortje en mocht lichtrijden ipv doorzitten. De keuring was heel confronterend, ik bleek mezelf heel veel trucjes aangeleerd te hebben om dingen te verbergen. Daar prikken ze op zo'n keuring dus dwars doorheen. Ik kwam thuis met een Grade III classificering... dat is best heftig als je van jezelf denkt dat je waarschijnlijk niet eens "slecht" genoeg bent voor Grade IV. Dat hakt er best even in.

Wel moet ik zeggen dat ik sindsdien veel meer rust heb gekregen bij het wedstrijden rijden, het is mij een stuk makkelijker gemaakt. Ik mag namelijk veel meer (hulp)middelen gebruiken dan waar ik op hoopte. Zo heb ik dus dispensatie voor dat oortje en lichtrijden, daarnaast mag ik met 2 zwepen rijden (ook in de hogere klasses), mag ik alleen met mijn hoofd groeten, mijn voeten aan de beugels vast maken en mijn bokriempje vast houden. Allemaal hulpmiddelen die het rijden voor mij een stuk makkelijker maken :). Wat niet wil zeggen dat altijd van alle hulpmiddelen gebruik hoef te maken. Het ligt ook ah paard waar ik op rijd en diens invloed op mijn (on)balans.

Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!
Alissa Prok D-OC v. Olivi, Merrylegs D-OC v. Impact TN x Olivi, Nymphalanda v. Impact TN x WeltHit II, Cadanz v. Flemmingh x Grafiet

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:27

Zo dat is nogal wat, keshia, bewonderenswaardig dat je nog rijdt. Je zal veel pijn hebben, vermoed ik.

Ik mag mijn voeten ad beugels vast maken met elastieken, als je daar baat bij denkt te hebben, zou ik dat gelijk vragen :).

Ik startte altijd regulier, maar hoop met een of beide van onze huidige rijpaarden in de toekomst grade-proeven te kunnen starten. Maar dat is nog lang weg, "mijn" paard heb ik net 3 weken en "mijn man" zijn paard is een kasteel dat verwaarloosd was. Die moet hij eerst goed id spieren en weer makkelijker ad hulpen krijgen voor ik hem ├╝berhaupt uit kan zitten. Dus op zich logischer om mijn eigen paard te starten tzt. Ik moet dan grade VI starten (oude III).

Alissa Prok D-OC v. Olivi, Merrylegs D-OC v. Impact TN x Olivi, Nymphalanda v. Impact TN x WeltHit II, Cadanz v. Flemmingh x Grafiet

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:30

ievie schreef:
Soms hebben zij ook nog goede adviezen in wat je zou kunnen gebruiken

Idd ze gaven mij meer dispensaties dan ik aanvroeg, goed advies gehad tijdens keuring. Ik heb daar echt heel veel baat bij gehad, ze denken super met je mee :j.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 18:00

@cecil: ik ben al even niet op wedstrijd geweest, maar ik start ook met headset. Meeste juryleden waren destijds nog niet echt bekend met dispensaties maar deden er absoluut niet moeilijk over. Ik heb overigens wel meer dispensaties dan alleen de headset. Ik kreeg regelmatig "commentaar" als ik de ring in of uit reed. "Je mag geen zweep ih z" of "je reed licht tijdens je proef". Maar meestal goed bedoeld hoor en na paar x met dezelfde ruiters starten, weten zij het ook en kijken ze er niet meer van op :) .

Ziolette

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:45

Ik mag ook elastieken en kreeg idd postelastieken als tip :) .

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie