Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

keshia

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:30

Nee hoor.. is gewoon een medische keuring in een kantoortje. Ze praten even met je, en dan gaan ze kijken hoe de beweeglijkheid van je lijf is per ledemaat en zo. Daar geven ze een score aan, en uiteindelijk tellen ze die scores bij elkaar op. En als je een bepaalde score hebt krijg je een grade toe gekend.

Had je mij zien rijden ja? Heethoofd had ik bij he haha

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+6

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:51

Oh ja.. ik mag idd ook mijn voet vastmaken, en lichtrijden en met zweep.
Maar zit jij een grade 5? Met deze dispensaties zou ik denken dat je sowieso last hebt van meerder ledematen.

Ik rijd zelf niet met een lussenteugel dus daar kan ik je niet mee helpen.

Als je op m/z niveau traint, dan zou je in principe gewoon de grade proeven moeten kunnen rijden denk ik hoor! Ik kom daar nog net voor tekort met mijn m1 niveau. Er zitten appuyementen in draf, eenvoudige galopswissel, en keertwendingen in.
De introductory test a is ongeveer l1/l2 niveau. En de b zit ook 2x gebroken lijn in contra bij. :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:30

Ik kreeg het idd te zien vandaag van een stalgenootje.. ik ga een gokje wagen denk ik :') team test in grade v zijn we nog niet helemaal aan toe, maar ach. Niet geschoten altijd mis!

Ik ga zondag voor ronde 2 introductory tests in rosmalen :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:08

Gewoon opgeven hoor.. ik rij ook m1.. geeft toch niet. Welke grade heb je? Stel dat ze je voor het gemak een grade lager laten rijden dan ben je er al. Grade 4 is ongeveer m1 niveau. Met een ruime keertwending erbij

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:24

Haha nee grade 5 is echt z niveau he.. ik ben hard aan het ploeteren thuis want ik zal over 2 maanden die proef moeten rijden haha.

Er zijn 3 selecties uitgeschreven voor de brabantse kampioenschappen. Zondag is de 2e. :)

Dan rijd ik weer de introductory test a en b. Dat zijn de nieuwe proeven sinds 2018. Die zijn ee stuk gemakkelijker te rijden, in grade 5 zit er wijken, en een stuk contragalop in. Beetje L2/M1 niveau :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:41

Nee ik zit ook in 5. Geloof wel dat je al classificatie moet hebben voor outdoor gelderland. Maar dat weet ik niet zeker.. ik heb jullie zien rijden en was toch heel mooi en constant om te zien.

Je moest een toelichting geven wie je bent en je wie je paard is. Welk niveau je rijdt, en een filmpje bijvoegen waarop je te zien bent. Ook moet je aangeven welke grade je zit, of je wedstrijdervaring hebt en tegen welke beperkingen je aanloopt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:11

Even snel vanaf de roze wolk.. weer een tweetal fijne proeven gereden vandaag. Ik was helaas de enige in de grade 5 introductory vandaag.

Maar het plaatje is wel mooi <3
Afbeelding

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:03

Netjes montekarlo!Gefeliciteerd! Lekker mee komen doen joh met de introductory tests... dat is echt best te doen!

Ik mag zaterdag weer in volkel starten. Introductory test a en b selectie weer.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:21

Ik heb bij n.icole den d.ulk gezien dat ze een soort brede zwarte elastieken had. Misschien zelf zoiets maken?

Ik heb gisteren bericht gekregen dat ik van een stichting een paar magnetische beugels gesponsord krijg ! Dus ik was even helemaal in de zevende hemel! Dat gaat echt onwijs verschil maken <3

Volgende week brabantse kampioenschappen.. helaas zijn we niet op het niveau beland als we zouden willen, maar volgende zomer hopen we er helemaal te staan.
Dit keer dus gewoon genieten van de entourage van een grote wedstrijd. :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 18:30

Ik heb heeeel toevallig nog een kapotte kruiwagenband liggen! Haha.. kan hem wel opsturen ;)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:21

Weet iemand dat? Die zool, is die herbruikbaar? Stel dat mijn laarzen op zijn en ik wil andere laarzen kan ik dan de zolen opnieuw onder de nieuwe laarzen zetten?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:52

*\o/* *\o/* *\o/* Daar zijn ze! Mijn nieuwe laarzen met de ontyte zolen *\o/* *\o/* *\o/*

Net even de ijzeren delen onder de zolen gemaakt. En vanavond even een proefritje maken! :D

Afbeelding

Afbeelding

Edit:
Foto's vergeten :')

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:27

Wauw montekarlo! Jullie zijn ook hard gegaan dan! Knap hoor! Z startgerechtigd.. hoe gaaf! Ik hoop daar volgend jaar ook te staan ;)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:33

Oooh geweldig! <3 het maakt echt het verschil.. kan veel meer op mijn zit letten en zit echt een stuk rechter nu. Niet meer bang om mijn beugels te verliezen. Echt heerlijk!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:42

Woensdag gaan we foto's maken voor op de site en fb van dvb foundation. Zal hier ook wel spammen als ik de foto's binnen heb ;)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:42

Je kunt een steunaanvraag doen als je bijvoorbeeld net als ik baat zou hebben bij hulpmiddelen tijdens het rijden. Daar kun je een formulier voor invullen met een uitgebreide uitleg waarom je zoiets nodig hebt, en wat het voor je betekend.
Dan wordt dat beoordeeld en indien goedgekeurd kun je ze halen en krijg je het geld terug.
Verder kun je een buddy toegewezen krijgen die je helpt met het reilen en zeilen binnen de gehandicaptensport. Die heb ik inmiddels ook toegewezen gekregen en zal ik binnenkort contact mee opnemen. :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:36

Jaaaaaaaa |( |(

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:01

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:34

Ja hoop het ook.. maar ergens weet je gewoom dat de spullen niet meer terug komen. Baal er zoooo hard van.. net nu het lekker gaat op wedstrijd en zo. Maar goed... als het goed is ben ik weer voorzien van nieuwe spullen deze week.. nu alleen nog hopen dat de verzekering lief voor me is.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:24

Hoi spatie, wees welkom!

Waar heeft je vriendin moeite mee? Heeft ze moeite om de stijgbeugels aan de voeten te houden? Of pijn bij het rijden doordat er bijvoorbeeld teveel druk op de enkels komt?

Als ze moeite heeft om de voeten in de beugels te houden (net als ik) dan is de goedkoopste oplossing bijvoorbeeld de voeten vastmaken met poststieken aan de beugels. Mocht ze dat nu heel fijn vinden is het nog een optie om te gaan kijken naar magnetische stijgbeugels van ontyte. Dat is even een uitgave.. maar echt werkelijk hemel op aarde voor mij! Een setje zolen en beugels kost in totaal 400 euro.

Afbeelding

Afbeelding

Wat zou ze het liefst willen? Gewone reguliere wedstrijden starten? Of mogelijk paradressuur?

Wat voor dispensaties zou ze evt nodig hebben?

Want als je bijvoorbeeld met ontyte beugels zou gaan rijden dan mag dat gewoon in de reguliere sport. Maar de stieken zou je wel een dispensatie voor moeten vragen.
Een medische keuring bij de knhs kost 75 euro, maar is dus niet in alle gevallen perse nodig. Ze kijken of beoordelen ook niet anders dan dat ze bij valide sporters doen. Het is puur en alleen om de dispensaties of evt grade aan te kunnen tonen.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:35

Dan denk ik niet dat ze voorlopig een keuring hoeft te ondergaan hoor.
Ik denk dat er wel het nodige mogelijk is. Je hebt van gpg adapters die demping geven aan de enkels knieën en heupen. En met de magnetische beugels van ontyte zou ze zeker vooruit kunnen. Die adapters kunnen aan alle soorten beugels geplaatst worden. Dus dan heb je het beste van 2 werelden.
Met zweepje rijden mag sowieso tot en met de L2, zo ook de keuze voor doorzitten of lichtrijden. Dus zodra ze in de m1 komt zou ze kunnen gaan voor de medische keuring om gewoon zo door te mogen rijden met zweepje en lichtrijden.

Wat ook nog zou kunnen, is bijvoorbeeld het vastmaken van de beugel aan de singel. Zou kan het been niet overal naar toe. Daar heb je wel dispensatie voor nodig.

Wel heel lief dat je dit voor haar uitzoekt!

Montekarlo, nope.. helaas niet. Heb alles maar vervangen en ik hoop dat ik nog het een en ander vergoed krijg van de verzekering.. :(
Al ons spaargeld is er wel doorheen nu..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:23

Mag altijd. Ze mag me ook gerust pb-en.. het is heel confronterend, maar ergens ook een hele openbaring zodra je eenmaal binnen bent. Ik heb zoveel meer motivatie en plezier in de sport gekregen sinds ik mij heb laten keuren. En het is zo'n fijn warm bad waar je in terecht komt als je weer eerlijk kunt concurreren met je mededeelnemers. Waardoor ik nu ook meer plezier en zelfvertrouwen uitstraal in mijn reguliere wedstrijden en daar nu ook als een speer ga!

Maar ik ken de acceptatie struggles. Heel confronterend, maar je komt er vrijwel altijd sterker en wijzer uit! Kop op!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:53

Ja klopt! :)

Oeps snelle enter :')

Ik rijd nu M1 in de reguliere sport. En heb bij mijn keuring een Grade 5 toegewezen gekregen.
Ik heb afgelopen jaar de introductory tests gereden ( zijn de iets makkelijkere versies) en mij zo geselecteerd voor de allereerste brabantse kampioenschappen voor pararuiters. Daar ben ik uiteindelijk 2e geworden.
Verder train ik hard en fanatiek om verder te komen in de parasport. Maar de grade 5 proeven zijn gewoon enorm lastig, op z2 niveau. Er is maar 1 niveau zeg maar.
Waarschijnlijk ga ik binnenkort weer herkeurd worden, en wellicht terug gezet worden naar grade 4 vanwege mijn achteruitgang van mijn gezondheid. Dat is op m1/m2 niveau.

Je kan oa een aparte competitie meedoen voor pararuiters. Tot aan topsport. Ook organiseren ze dit jaar weer een zuidnederlands kampioenschap. Tegelijk met de brabantse kampioenschappen in schijndel.

Maar aangezien er zo weinig wedstrijden voor de paradressuur zijn, start ik er ook nog regulier naast. In de hoop nog in het Z te komen met mijn merrie :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:32

Hoi terorita!

Wat een rollercoaster is het he..
Acceptatie heeft bij mij een hele tijd gekost, vooral omdat ik steeds verder achteruit blijf gaan. Maar weet je, toen ik eenmaal het juiste paard onder mijb billen had, waar ik vertrouwen in heb en echt progressie kon gaan maken, veranderde de onzekerheid en neerslachtigheid in doorzettingsvermogen en strijdkracht. Zo bijzonder!
"Minder valide" mensen hebben zoveel te geven als het neerkomt op mentaliteit, levenslessen, en doorzettingsvermogen. Niets is vanzelfsprekend, en nadat we onszelf accepteren zoals we zijn of zullen worden hebben we zoveel meer te geven!
Echt waar, geef niet op! Ook voor jou houd het hier niet op!

Wat betreft praktische dingen, ik dacht ook dat beugels met demping mij gingen helpen, maar wat nog veel belangrijker was, was een goed passend zadel. Ik heb nu een anatomica cygnus. Met bovenbeen wrong. Daardoor kan ik niet meer mijn been optrekken, en blijft ie mooi lang en op zijn plaats liggen. Ook zou je eens kunnen kijken of je met post elastieken je voet aan de beugel vast kan maken. Dit geeft erg veel rust omdat je voet tijdens het rijden niet losschiet uit de beugel. Mocht je daar echt baad bij hebben zou je ook naar magnetische beugels kunnen kijken van ontyte. Die beugels icm mijn zadel zorgen ervoor dat ik echt een goede midden-en uitgestrekte draf kan uitzitten. Zo zalig!

Afbeelding

Zo reden we 2 jaar geleden rond:

Afbeelding
Afbeelding

En zo rijden we nu rond

Afbeelding
Afbeelding

De drempel om mij te laten keuren was erg hoog. Maar eenmaal je daar binnen bent voelt het zo vertrouwd! Ze zijn erg begripvol, en nemen je erg serieus. Heel fijn!
Na de keuring voelde het fijn om erkenning te hebben en ook dispensatie voor de onmogelijke onderdelen van de dressuur voor mij, zoals een proef lang doorzitten.
Binnenkort moet ik weer dan, om te kijken of ik inmiddels een grade op kan schuiven. Ik denk zelf ook dat ik in grade 4 beter op mijn plek ben.

Edit: wat mij trouwens ook enorm geholpen heeft, is eens gaan kijken bij een wedstrijd van de paradressuur. Daarbij zie je iedereen strijden op zijn eigen niveau, en zie je de meest bijzondere dingen! Mensen die keurig netjes rijden in het zadel, en vervolgens 3 mensen nodig hebben om van het paard in de rolstoel te gaan zitten. Heel confronterend maar die sfeer, en de gemoedelijkheid op zo'n wedstrijd, echt thuiskomen was dat voor mij! Hier zie ik mijzelf wel rijden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:01

Laura1982 schreef:
Er zijn ook onderlinge para wedstrijden bij de bio in Arnhem of de Máxima in den dolder en ook in Amsterdam. Ik heb hier zelf ook gestart en de samenhorigheid is enorm fijn de sfeer is net wat gemoedelijker. Welkom in deze groep en stel.vooral je vragen we hebben niet overal een antwoord op maar sparren kunnen we altijd.

Was jij er afgelopen keer ook bij den dolder?