Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:43

Er werd me vriendelijk doch nadrukkelijk verzocht, me echt weer eens in te loggen op bokt, omdat ik hier volgens een vriendin antwoorden op vragen, en miss wel lotgenoten zou vinden.
Ik ben rustig aan beginnen met lezen van dit topic. En ik moet zeggen, best heftig en confronterend.
Kleine 2 jaar geleden veranderde van de ene op de andere dag mijn leven.
Ik zal en ga niet in details treden. Maar ik heb nu een "stempel" minder valide . Ik heb dat redelijk geaccepteerd. Tja een andere keuze heb ik helaas niet.
Ben na mn ongeval blijvend beperkt in kracht/beweging van mn linkerbeen. Inmiddels gaat het best ok, en maken veel hulpmiddelen mijn dagelijkse bezigheden een stuk gemakkelijker.
Rijden doe ik al sinds ik kan lopen. Pak en beet een jaar of 40. Waar een hoop mensen vragen, Je gaat zeker nooit meer op een paard. Antwoord ik steevast Echt wel!. Inmiddels ook al paar keer op onze oldtimer "gereden stap en paar keer gedraaft. Op en afstappen heb ik hulp nodig. En zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook nodig blijven hebben. Fhaar is 155...uiteindelijk wil ik op mn kanjer Harley die is 174. Da's een beetje hoger.
Mn zadel zit voor zover ok. Mn been is het probleem. Linkerbeen kan ik nagenoeg niets mee als in erop zit .frustrerend, maar ik moet daar ook erg aan wennen en leren hoe ik dat kan oplossen.
Controle over voet . Ik vloek van binnen hevig. Hakken uitdrukken tja de kracht heb ik niet. Voet vliegt dus ook de beugel uit..ben me aan het oriënteren op beugels..Maar weet niet echt wat voor mij het beste zou zijn
.als er tips trics zijn. Beugels met demping zal ik ook aan moeten.
En tzt de stap naar knhs dispentie..ect aanvragen paar ruiter of "gewoon hobbelen" weer een keuringsarts.
Accepteren loslaten...verder gaan.
Soms ontzettend moeilijk!

Als je los laat, heb je twee handen vrij
Soms ben ik wat neurotisch, phsychotisch en chaotisch
labiel en neogotisch, maar vandaag dus niet

terorita

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:23

Bedankt voor je warme welkom, en uitgebreide "verslag"
Je leeft idd in een rollercoaster. Momenteel beland in rustig vaarwater. En vooral concentreren op de toekomst, hoe wat waar wanneer, we zien het wel.
Het stuk acceptatie strijdlust en kracht, heb het geluk gehad, een topteam om me heen te hebben, van trauma chirurg, revalidatie artsen ,therapeuten en natuurlijk het thuis front.
Ondanks het feit dat ik met Harley het ongeval heb gehad, heb ik het vertrouwen in hem niet verloren. Het was ook niet zijn schuld, en hij is ook bij me gebleven..natuurlijk zal het echt even slikken en janken worden als ik weer op hem zit. We hebben gejankt met zn allen toen ik voor het eerst op fhaar zat.
Kwa aanpassingen aan mn zadel of beugels, wil ik even wachten. Eerst eens kijken of het "rijden" gaat lukken. Beugels met demping schijn ik nodig te hebben, ik heb geen "natuurlijke" demping meer in mijn lijf, mijn bekken zit zo vast "gespijkerd" daar is geen demping meer in. Of lichtrijden of doorzitten gaat lukken ,weet ik dus echt niet. Op fharos heb ik kleine stukjes gedraafd, maar hij heeft korte stramme pasjes, zit niet fijn.
Harley is een enorm soepel paard met 3 fijne gangen.
Magnetische beugels ga ik me ook in verdiepen..maar vast binden, doe ik.(nog) even niet. Vind ik eng. Waarom weet ik niet.

Ik wil van het voorjaar zeer zeker eens bij een para wedstrijd gaan kijken,
Ik heb Harley zelf gefokt, en ik geef die droom nog niet op. Gelukkig denkt mijn thuis front daar ook zo over. Hij is nog jong dus alle tijd!
Ondertussen word ie gij gereden door mn bijrijders.
Ben wel zo reëel om te beseffen dat het 5/6 x pw trainen nooit meer zal lukken. Ik heb goede dagen. Maar ook hele slechte, en dan kan ik eigenlijk niets.
Eerst binnenkort eens op hem proberen te klimmen..
Wilde dat vandaag doen. Maar het stormde mij te hard

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:51

<3 <3 :(:)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:00

Laura1982 schreef:
Dank je wel droversrun, Joyce heutink deelt deze wedstrijden altijd op fb. De bio en maxima manege hadden het op hun fb pagina gezet. Verder is er niet echt een site waar het op gezet wordt. Als ik de mailtjes krijg van hun zal ik het hier even delen dan kun je rechtstreeks contact opnemen.

Aha ik kon er al niets over vinden
Ik wil van het voorjaar zeker eens gaan kijken.
Zijn er ook wedstrijden in de buurt van almere of hilversum?
Klinkt miss "stom" of "raar" maar ik zou graag eens iemand met een soort gelijke beperking als mij zelf zien rijden. :j

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:16

Almere, mn paarden
Staan in loosdrecht.
Ben beperkt in kracht en beweging linkerbeen, mn bekken zit dermate vast met schroeven. Waardoor kantelen bekken ect niet of nauwelijks gaat. En eigenlijk alle dagelijks handelingen/ beweging gaan vanuit je bekken.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:29

Ik zie Amsterdam er tussen staan..waar in Amsterdam .

Een filmpje zou fijn zijn!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:31

droversrun schreef:
Ah ik woon ook in Almere, maar heb niet echt dezelfde beperkingen als jij hebt.

Dankjewel Laura. Die trophy had ik gezien inderdaad, ik twijfel nog op mee te doen... is wel heel snel allemaal maar lijkt me wel leuk. Zijn er hier mensen die er aan mee doen?

Echt wat een toeval.
Waar staat je paard/paarden.
Mag ik vragen wat jouw beperking is

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:43

Zie niets wat beperking betrefd! Maar ergens zit dat denk ik echt tussen mn oren. En kan ik me er geen beeld bij vormen. Omdat ik zelf zo beroerd loop .
Ergens hier boven werd dat al geschreven..ruiters waar je met rijden niets aan ziet, maar die vervolgens van hun paard getild moeten worden.

Daar ook mijn frustratie/struikelblok.
Onbegrip van sommige mensen in mijn omgeving. Ik weet niet hoe of wat ik daar mee moet, het maakt me zo verdrietig/ boos.. je zit /rijd op je paard en vervolgens loop je met krukken.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:51

Dat snap ik helemaal. Ik ga ook niet uitbreiden, mocht men willen weten hoe of wat, dan doe ik dat ook via pb.
De mijne staan in loosdrecht, daar hebben we een boerderij.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:53

keshia schreef:
Weet je.. schijt aan hebben ! {:} :D doe wat jou goeddunkt.. in de ogen van een ander kan het altijd beter he. Doe lekker wat goed is en voelt voor jou!

Bij mij denken ze ook vast wel, goh, ze werkt niet en een paard 5x per week komen doen. Maar ze zien niet dat ik daar mijn hele dag omheen plan, heel wat pijnstillers slik en het mij fysiek vooruit helpt. Mijn paard is een psycholoog een fysio en dagbesteding in 1 haha.

Jups daar heb je gelijk in..maar dat is ook een fase. Ene dag lukt me dat beter als de andere.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:22

keshia schreef:
Zojuist bekend geworden dat er volgend jaar september op de 2daagse in Tolbert (Groningen) ook een paradressuurwedstrijd plaats vind.
Het leukste, er worden ook introductory tests verreden, hoogstwaarschijnlijk op de zaterdag. Leuke kans voor aankomende (of twijfelende) paradressuurruiters!
Via fb zijn ze te volgen, para-dressuur tweedaagse Tolbert met kadervorming.

Thankx ik schrijf het in mijn agenda.
Ik hoop wel voor die tijd eens bij een para wedstrtijd te gaan kijken.
Is er facebookpagina, voor pararuiters?.
Een besloten pagina, met lotgenoten, "heb" en kan/durf ik denk ik meer over mn "beperkingen" te schrijven/praten dan bokt.
Bokt is niet zo anoniem en heb daar in het verleden ook negatieve ervaringen mee. Maar merk dat ik het "fijn" vind , lotgenoten te hebben gevonden, die weten en begrijpen waar je struikelblokken zijn.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:38

keshia schreef:
Niet dat ik weet!

Kon ik idd niets over vinden.

Weet niet of er daar meer zijn die daar behoefte naar hebben.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:43

Myca schreef:
Ik ben zelf geen fan van facebook, als ‘privacy’ de reden is.
Er wordt daar ook meegelezen, niet alleen binnen een groep, je gegevens worden verkocht.

Maar als er genoeg animo voor is dan kan je natuurlijk zo een groep aanmaken.

Dat klopt, maar op Facebook kan ik wel zelf bepalen wie van mn "vrienden" berichten van mij, wel of niet kan lezen. En Een groep op Facebook niet openbaar. Dan kan er buiten de leden ook niemand mee lezen.
Is natuurlijk ook persoonlijk.
Hoe heet die groep @laura

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:09

Daar heb je ook een punt Myca, anderen met soortgelijke issues kunnen helpen is ook fijn.
Heb daar zelf ook naar bij gehad.maar soms komen er best pittige /persoonlijke dingen aan bod. En schrijf je soms ook dingen op zonder er bij na te denken dat alles openbaar is. Juist omdat erover schrijven vaak ook een uitlaat kan zijn.
Ik heb omdat de breuken in mijn lijf vrij uniek waren, niet of nauwelijks info/ lotgenoten kunnen vinden. Uiteindelijk een pagina over een soort gelijk probleem. Kwa pijn klachten. Ik heb daar veel onbezorgd mn "hart " kunnen luchten.
En niet achteraf gehoord :wat las ik nu toch weer.

Maar ben ook lang niet op bokt geweest. En verder dan dit topic zal ik denk ik ook niet gaan. Tis voor mij kwa mindervalide zijn. Ook echt allemaal nieuw. jullie zijn miss al "profs" kwa dealen met je "probleem"
Ik heb soms best moeite met mn lijf. Het heeft me enorm veranderd. Volgens mn naasten die erg dicht bij me staa heeft het me fysiek maar ook mentaal veranderd.

Maar goed als het weer meewerkt en mn rijbaan droog is en blijft, hoop ik zeer binnenkort op mn knapperd te stappen. We hebben een hoge stevige opstap (ladder) aangeschaft.
Andere rijbroek. Mn ouden kreeg ik enorm pijn bij mn heup..dus nu één aangeschaft met hoge band.
Hopelijk bij deze geen last.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:27

Welkom mercedes, heftig "verhaal" respeckt ,
Ik lees hier best behoorlijk pittige "kwalen"
Maakt best veel indruk moet ik zeggen.

Myca, je verhaal wat de rollator
Herkenbaar maar ook mijn werkelijkheid. Hoe ongelukkig ik me voelde met dat ding, het herkenbare gevoel , ik ben toch geen oud wijf, ik red me wel met mn krukken.. komt tijd komt verstand zeg ik maar. Dat ding is zo handig! kan lange stukken mee lopen, er op steunen,zitten.
Onder tussen ben ik trots op mn rollie.
Maar na het lezen van jullie ervaringen kwa keuring , maak ik me niet meer zo druk. Kwa rijden geeft het me hoop, en durf ik daar kwa toekomst ook wel positiever tegen aan te kijken.
Voor dat stukje mijn dank voor het delen van jullie "leed"
Ik kan weer genieten van mijn paard . Dat heb ik lang niet gekunt. Omdat ik niet wist of ik er ooit nog wel mee zou kunnen rijden.
En heb lange tijd een knoop in mn maag gehad mee verkoop van Harley. Wat moet ik er mee als ik er toch niets mee kan...leuk dat hij fijn gaat bij mn bijrijders, maar moet ik een paard aanhouden voor mn bijrijders, ppfff.
@spatie . Toch bedankt dat je me op dit topic hebt gewezen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:24

Hoi hoi,
Tijdje geleden dat ik hier gepost heb,
Had eerlijk gezegd ook weining te melden.
Nog steeds niet op mn paard gezeten.
Ging ook niet zo goed,meer bewegen/ belasten, meer en meer pijn. Weer cts, en Arts uiteindelijk aangegeven weer te willen opereren . Ik snap jouw nobel dus hellemaal.
Weer operatie weer revalideren . Wil ik dat wel, word ik er beter van?
Maar slechter ook niet.
Uiteindelijk knoop door gehakt, en onder het mes.
Nu 2 weken geleden.
Kreeg daags na de ok nog ff griepje erbij. Maar ben nu aan de "betere" hand.
Moet zeggen deze operatie is me meegevallen. Ik stond er conditioneel ook veel beter voor als de vorige 7.
Heb gelukkig een fijn revalidatie team die me weer keihard laten werken.
Maar verdikkie het lijkt erop. Dat ik me beter kan bewegen minder pijn.
Ik snap je dilemma hellemaal nobel!
26 febr is het 2 jaar geleden dat ik mijn ongeval kreeg.
En ergens hoop ik die dag toch op Harley te kunnen. Al is het maar 2 min zitten.
Nu het wat beter lijkt te gaan, ga ik me weer eens meer verdiepen in de beugels/ zadels ect.
Zie hier de vraag kwa instructie voorbij komen.
Ik leste voor mijn ongeval bij Marijke de geus, wil dat tzt ook weer oppakken
Ze is zelf ook "beperkt" in gebruik van haar been. En weet dus waar ze over "praat"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie