Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:29

Sorry dat ik zo kom binnenvallen.
Toevallig zie ik dit topic voorbij komen.
Mijn vriendin heeft paar jaar geleden een ongeluk gehad met haar paard. Daarbij heeft ze blijvend letsel overgehouden. Beperkt in beweging en kracht in haar been. Ze is weer een beetje aan het rijden. En ze hoopt en droomt dat ze in de toekomst toch weer tussen de witte hekjes kan komen
Zijn er hier die beperkt zijn in het gebruik kwa kracht en beweging. En miss tips hebben kwa beugels ..ze is daar echt zoekende in.
Om met zo min mogelijk pijn zo comfortabel mogelijk te kunnen rijden..
En dispensatie aanvragen gaat neem ik aan via knhs.

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:01

keshia schreef:
Hoi spatie, wees welkom!

Waar heeft je vriendin moeite mee? Heeft ze moeite om de stijgbeugels aan de voeten te houden? Of pijn bij het rijden doordat er bijvoorbeeld teveel druk op de enkels komt?

Als ze moeite heeft om de voeten in de beugels te houden (net als ik) dan is de goedkoopste oplossing bijvoorbeeld de voeten vastmaken met poststieken aan de beugels. Mocht ze dat nu heel fijn vinden is het nog een optie om te gaan kijken naar magnetische stijgbeugels van ontyte. Dat is even een uitgave.. maar echt werkelijk hemel op aarde voor mij! Een setje zolen en beugels kost in totaal 400 euro.

[ [url=m/OD8y5y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3Ufs8K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zou ze het liefst willen? Gewone reguliere wedstrijden starten? Of mogelijk paradressuur?

Wat voor dispensaties zou ze evt nodig hebben?

Want als je bijvoorbeeld met ontyte beugels zou gaan rijden dan mag dat gewoon in de reguliere sport. Maar de stieken zou je wel een dispensatie voor moeten vragen.
Een medische keuring bij de knhs kost 75 euro, maar is dus niet in alle gevallen perse nodig. Ze kijken of beoordelen ook niet anders dan dat ze bij valide sporters doen. Het is puur en alleen om de dispensaties of evt grade aan te kunnen tonen.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust!

Dank voor je antwoord.

Ze heeft nog maar 20% kracht en beweging in haar linkerbeen, been geven gaat dus niet echt met links. Ze verliest nu )tot groot frustratie van haar zelf) haar linker beugel.
Verder moet ze demping in haar onderlijf, doordat dat vast zit met de nodige schroeven.
Pijn heeft ze altijd, daar krijgt ze pillen voor. Het is niet zo dat ze meer pijn heeft na/ of tijdens het rijden. Ik begreep dat er ook beugels zijn waar demping in zit. Maar kan daar nog niet echt iets over vinden

Ik vermoed dat ze gewone reguliere wedstrijden wil (blijven) rijden..
Ze zal links een zweep nodig hebben. Been opzij/achter singel liggen ect, gaat links niet. Haar paard word daar momenteel ook in "getraind"
Doorzitten zal niet gaan . Ze heeft weining tot geen beweging in haar onderlijf.
Ik verdiep me er een beetje in voor haar..aangezien dit ook weer een stap is in haar revalidatie..en ze al best veel heeft moeten inleveren na haar ongeval..
Mediche keuring. Of ze zit te wachten op (zoals ze het zelf omschrijft) weer een "arts" die denkt dat ie professor is en haar wel.even wil onderzoeken
.( Haar breuken waren nogal "zeldzaam")

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:50

Bedankt voor je snelle antwoord.
Haar ongeval is een kleine 2 jaar geleden geweest..
Gelukkig werd ze nadat artsen de ctscan/foto's hadden gezien, meteen doorgestuurd naar het amc, daar hebben ze haar weer in elkaar geknutseld. Haar bekken was zeer gecompliceerd gebroken. Daarbij waren er veel complicaties. Ze kan lopen kleine stukken en vertrouwde omgeving zonder krukken. Maar verder loopt ze met 1 of 2 krukken.
Ze kan (nog) niet zelfstandig op haar paard komen.. Ze "rijd" nu op één van hun oudjes. Die is niet zo groot (1,54) ze heeft wel al paar keer gedraaft..op en af stappen lukt haar niet alleen. Ze stapt op via een trap. Heeft hulp nodig met het been over heen gooien..Ze stapt wel met linkerbeen in de beugel op. Rechts heeft ze geprobeerd, maar met haar slechte been kan ze de "zwaai" niet maken. Ze wil met een aantal weken wel weer op haar grote vriend waar ze het ongeval mee heeft gehad. Deze is aanzienlijk groter (1,76)
Dit paard was 5 ten tijde van het ongeval, nu dus bijna 7. Ze starte hem toen in het L2(meen ik) ze heeft hem zelf gefokt.
Ze longeert hem nu wel zelf .en nog meer op stem als voorheen. Haar bijrijders lessen bij haar instructie en proberen hem zo scherp mogelijk aan het been te houden/maken , ze reed nl voorheen nooit met zweep. fijne weet ik hier ook niet van
.Ik.rijd nl niet op deze. Maar ze kan met dit paard lezen en schrijven. En ik heb haar weg van revalidatie frustratie pijn en verdriet zo nabij gevolgd. We hadden niet verwacht dat ze ooit nog zou lopen. En te paard al hellemaal niet. Heb gejankt van blijdschap toen ze vertelde in het zadel te hebben gezeten. Gun het haar zo erg

Ik ga ff aan haar vragen of ik "Haar" verder mag bespreken hier

spatie

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:43

Ik heb het met haar besproken..Ze moest even slikken. Omdat dit weer een "stap" in een richting waar ze niet voor gekozen heeft.
Ze wardeer het enorm mag het hier bespreken. Ze is zelf een "oud bokker" miss komt ze tzt zelf ook nog eens hier met vragen

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:32

@keshia
Jij rijd reguliere wedstrijden maar ook "aangepast" begrijp ik dit goed?

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:49

keshia schreef:
Ja klopt! :)

Oeps snelle enter :')

Ik rijd nu M1 in de reguliere sport. En heb bij mijn keuring een Grade 5 toegewezen gekregen.
Ik heb afgelopen jaar de introductory tests gereden ( zijn de iets makkelijkere versies) en mij zo geselecteerd voor de allereerste brabantse kampioenschappen voor pararuiters. Daar ben ik uiteindelijk 2e geworden.
Verder train ik hard en fanatiek om verder te komen in de parasport. Maar de grade 5 proeven zijn gewoon enorm lastig, op z2 niveau. Er is maar 1 niveau zeg maar.
Waarschijnlijk ga ik binnenkort weer herkeurd worden, en wellicht terug gezet worden naar grade 4 vanwege mijn achteruitgang van mijn gezondheid. Dat is op m1/m2 niveau.

Je kan oa een aparte competitie meedoen voor pararuiters. Tot aan topsport. Ook organiseren ze dit jaar weer een zuidnederlands kampioenschap. Tegelijk met de brabantse kampioenschappen in schijndel.

Maar aangezien er zo weinig wedstrijden voor de paradressuur zijn, start ik er ook nog regulier naast. In de hoop nog in het Z te komen met mijn merrie :D

Wat goed!! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat jouw "beperkingen " zijn.
Mijn vriendin gaat één dezer dagen op het paard waar ze in 2017 haar ongeval mee heeft gehad. Ik hoop en duim dat het "goed" gaat.
Ik hoop zo voor haar dat ze het rijden zonder al teveel napijn. kan oppakken, ze is zich in het verdiepen in stijgbeugels met demping.
Ik hoop dat ze hier eens komt lezen. Weet zeker dat jullie "verhalen" haar goed doen

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:16

Ben ik aan het doen @montekarlo. Best heftig :(

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:37

Je zo een doorzettingsv ermogen bent zo sterk!, wat ben je uit een diep gat geklommen. En steeds als we dachten, yes het gaat "goed",lag je weer in motel amc. Diepe buiging,
Jij en Henk weer tussen de witte hekjes! Ik weet zeker dat dat gaat lukken. En ik zal daar staan

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:07

Ik schrijf het in mijn agenda!!

spatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:36

Hebben we ook naar gezocht ,maar niet gevonden .

Miss zelf een pagina opzetten terorita?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie