handvat op zadel of aangepast zadel?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Ollytje

handvat op zadel of aangepast zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 09:04

ik zou graag mijn/ons zadel willen laten aanpassen zodat er aan de voorkant een handvat komt te zitten waaraan ik mijzelf kan vastpakken tijdens een vlotte rit. Omdat ik steeds frequenter last krijg van spierzwakte lijkt me dit wel een uitkomst, dan heb ik het niet over zo'n leren riempje die je los kunt kopen bij een bv divoza maar meer over een groot stevig handvat. heeft iemand hier misschien zoiets op zijn/haar zadel? zou dat uberhaubt wel kunnen op een zadel? je ziet het ook wel bij kinderzadeltjes, nu rij ik momenteel boomloos omdat mijn fjordje daar beter onder loopt als een boomzadel. zou dit gemaakt kunnen worden? en weet iemand misschien ook nog waar? of zou een gewone zadelmaker daar mee uit de voeten kunnen?

Sodeletuut

Re: handvat op zadel of aangepast zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:07

Is een zadel met knop niet een idee? Dat je daar aan kunt vasthouden?

They explain life to me every day ~

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:08

beter is een neckrope te gebruiken.
kan je ook mee afremmen en extra sturen.

succes

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:13

Het Trekker zadel (boomloos) heeft een pommel die je heel goed als handvat kunt gebruiken. Ik vind eht zelf een heel fijn zadel waar je erg stevig in zit en het is aan alle kanten aanpasbaar waardoor het ook super goed ligt op mijn Haflinger.
Op www.buitenzinnig.nl kun je veel informatie en foto's van de Trekker vinden.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 09:30

Afbeelding

zoiets zou geweldig zijn

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 09:37

hoi, ik heb het trekker zadel geprobeerd maar sloot niet aan op mijn fjord, dit was helaas geen oplossing. en een neckrope geeft niet de gewenste stevigheid.Ik zoek echt een handvat zoals op de foto, en dan ook nog het liefst een afneembare zodat ik hem kan gebruiken wanneer nodig.... het trekker zadel ben ik nog steeds helemaal verliefd op maar helaas het kan niet op mijn fjord.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:40

Jammer dat een Trekker zadel niet past. Ik heb er net een gekocht een aantal weken terug voor mijn haffie en hij bevalt echt super. Dacht ook gelijk aan dit zadel.

Kan je niet eens met een zadelmaker gaan praten. Vaak kunnen die best creatief aan je wensen voldoen door zoiets te maken. Zij hebben het materiaal waarschijnlijk wel liggen en de kunde ook wel om een soort van verbinding te maken die ook nog weer los te halen is.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 10:53

de zadelmaker hier in de buurt zei dat hij het niet kon, ik ben nog steeds bezig met zoeken maar t lukt nog niet echt.

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:57

Ik weet niet hoe stevig je zit en wat je wil, maar zou een voltigesingel met dik schuimrubberen dek om op te zitten misschien wat voor jou zijn?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

They explain life to me every day ~

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 12:26

Barefoot lexington, misschien zou het idd een idee zijn om een gaatje in de pommel te maken waar een soort van handvat aan gemaakt kan worden, dan zou ik de rits moeten vervangen zoals de ritsen zijn bij vork zadels... :)*

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:28

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:57

Ollytje schreef:
Afbeelding

zoiets zou geweldig zijn

deze bestaat, van Massimo!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:00

Op het seminar in Ermelo voor de aangepaste paardensport was Hulsebosch aanwezig met een uitleg over alles wat mogelijk was! Heel veel!
Vrijblijvend kun je vast ideeen opdoen, gewoon eens bellen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:08

Afbeelding

Citaat:
Massimo Smile

Massimo Smile is het ideale zadel voor therapiegroepen en rijscholen, maar ook voor de afzonderlijke ruiter.

De Handgreep
Brede greep in trapezevorm. Goede houvast voor grote en kleine handen. Fijne grip door omwikkeling met zacht leer.

De zit
Diepe en extreem zachte zit zodat het kruis ook tegen sterkere schokken beschermd is. Hierdoor wordt de kans op “doorrijden” en andere mogelijke ongemakken verminderd. Het zitvlak kan door twee verschillende kussens verkleind worden en daar waar noodzakelijk extra ondersteuning geven.

Wrongen
De uitgesproken wrongen verhinderen ongecontroleerd heen en weer bewegen van de benen en geven de ruiter zekerheid.

Klittenband
De benen kunnen probleemloos met een breed klittenband worden gefixeerd. Vanzelfsprekend kunnen ook beugels en beugelriemen worden aangebracht die eveneens met klittenbandriemen direct aan het zadel gefixeerd worden.

Kamerbreedte(s): 27-42
Kleur: zwart
Zitgrootte: universeel, met twee kussens aan te passen
Levertijd: 4 – 6 weken

Om op de specifieke wensen van van ruiters of groepen in te gaan (bijv. zonder handgreep), is de Massimo Smile alleen in opdracht te bestellen.

www.bluebalance.nl

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:10

TOP ik was ermee bezig om het erop te zetten maar t lukte niet
dankje wendy

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:12

Een westernzadel zou ook nog een optie kunnen zijn. Die wordt wel vaker gebruikt door mensen die door lichamelijke problemen moeite hebben om te blijven zitten, ook vanwege de stabielere beugels.
Maar die moet je dan wel passend kunnen vinden voor je fjord.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-11 16:11

ik heb een mailtje gestuurd naar Custom treeless en ben in afwachting van hun antwoord, het massimo smile zadel is prachtig maar ik zou het handvat graag aan mijn eigen zadel willen. We hebben heel veel zadels geprobeerd maar het zadel wat ik nu heb is het enige zadel waar mijn paardje goed onder loopt. Deze heb ik net een maand of 2 in gebruik, en zit perfect voor beide.

Ik heb een auto imuunziekte waarbij soms spierzwakte/stoornissen, ik kan mijn benen gewoon stil houden en lichtrijden lukt ook prima ( vanuit de knieen) en heel zachtjes een beetje been geven gaat me ook nog wel af. Maar op buitenritten die vaak wat langer duren word alles doof (soort van slaapgevoel)en dan vind ik het fijn om een beetje steun te hebben aan een handvat zodat ik de rest van mijn lichaam even kan laten bij trekken. Het zit wat gecompliceerder in elkaar maar ik heb het even zo simpel mogelijk verwoord. Daarom is een leadrope of een slappe constructie geen oplossing, een pommel met knop zou een iets betere oplossing zijn maar daar kan ik mijn handen ook niet op laten rusten.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-11 16:21

Ik heb trouwens een superfjord maar das wat anders . +:)+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:46

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of custom treeless je verder kan helpen.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-11 09:50

Custom Treeless is top! Ze is de enige die het wil proberen in iedergeval, ze gaat een speciale constructie maken en lassen en maakt het handvat precies zoals op bovenstaande foto. De kostten vallen naar mijn idee nog mee met een schatting van 100,- euro. een massimo smile zadel zou een kleine 1400,- euro gaan kosten en het is nog maar de vraag of deze wel gaat bevallen voor beide.Mijn paard reageerd veelal negatief op boomzadels ( de kussens ervan) .Maar Custom treeless is voor elke boomlooszadel liefhebber een aanrader, ze denkt ook goed met je mee en probeerd met allerlei oplossingen te komen. Iets wat ik bij de meeste zadelmakers hier in iedergeval niet tegen ben gekomen. Het handvat word zo gemaakt dat het "later"ook definitief vast gezet kan worden. Zo kunnen we vanaf nu en ook in de toekomst nog lekker veel genieten van elkaar.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:56

mylene32 schreef:
Ollytje schreef:
Afbeelding

zoiets zou geweldig zijn

deze bestaat, van Massimo!

volgensmij zijn die hier in de buurt niet zomaar te koop

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:00

ik denk dat het moet kunnen. Vriendin heeft door haar vader een GPShouder laten maken voor aan het zadel. Ze je vast met schroeven. MAar ja zij heeft wel een wintec, dus de houder wordt bij in de "boom" geschroefd...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-11 14:17

het prototype van karton is inmiddels klaar, vanmiddag word hij naar een lasbedrijf gebracht om te kijken of het mogelijk is.We worden bij elke stap op de hoogte gehouden door Custom treeless, echt leuk! Als hij klaar is zal ik ook weer foto''s plaatsen. Ik ben er in iedergeval nu al heppie mee. Op de foto is er een zadel met pommel gebruikt, deze even ter voorbeeld.Mijn eigen zadel is zonder pommel.

Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:18

Wat fijn dat er toch een goede oplosssing komt, super! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.