Wat maakt een therapiepaard geschikt?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Viv1992

Re: Wat maakt een therapiepaard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:51

Alle paarden en pony's zijn geschikt, tenzij je natuurlijk een ernstig getraumatiseerd paard hebt.
Paarden en pony's zijn gevoelige dieren, dit hebben ze van nature meegekregen en zullen dus ook altijd vanuit hun gevoel reageren op het kind. Als een kind boos of verdrietig is zal het paard dit spiegelen, door bijvoorbeeld ontwijkend of juist ondersteunend gedrag.

Uiteraard moet je rekening houden met het karakter van het paard, je zou kunnen beginnen met een paard die van nature rustig is, zodat het kind vertrouwen kan winnen. Grote paarden zijn vaak ook intimiderend, bouw het rustig op.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:02

Ik ben het niet met je eens dat alles paarden en pony's geschikt zijn.
Ik heb hier paarden staan die niet getraumatiseerd zijn maar wel ongeschikt door hun gevoeligheid.
Bv een paard van mij wat lasten blijft dragen van mensen die met haar werken.Op emotioneel vlak zou zij hier echt aan onder door gaan indien je met zo;n paard zou werken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:21

Wat maakt een mens geschikt als hulpverlener?
Op dezelfde wijze kun je naar de paarden kijken. Het ene paard wil meer met mensen dan het andere. Ook zijn er inderdaad paarden die (te) veel willen geven, net als sommige mensen en die moeten tegen zichzelf beschermd worden. Of leren juist ook van de therapie of de therapeut wanneer het genoeg is. Besef dat therapie altijd 2 kanten op werkt, het werkt voor de client en het werkt voor de hulpverlener en paard.
Voor mensen is het belangrijkste een hulpverlener te vinden die naast je wil staan, het verdriet en de woede kan verdragen, die betrokken is zonder over te nemen, waar het mee matcht. Daarom is het mooi meerdere paarden te hebben, een paard kiest dan zelf wie past bij deze client.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:23

Zo te lezen zijn we het dus wel eens met elkaar ;-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:24

Zo past mijn paard niet bij mijn oudste dochter,en bij de jongste weer wel.Hij kiest haar echt uit.(allebij hebben ze problemen).

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:29

In de buurt waar ik woon zijn meerdere maneges waar ze lesgeven aan jongeren met geestelijke problemen en aan mensen met een zware verstandelijke en lichamelijke handicap.
Op de manege waar ik heb gereden gebruikten ze gewone lespaarden. Dit waren vaak rustige beginnerspaarden maar er liep ook wel een hele drukke tussen die juist met zulke mensen heel rustig was terwijl ze normaal wel druk is. Ik denk dat het uitzoeken is per paard wat het beste werkt.
Op de andere manege zie je veel koudbloedpaarden lopen. Vooral tinkers worden veel ingezet. Dit zal ook te maken hebben met het coole gelijkmatige karakter.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:51

op de manege waar ik vrijwilliger ben en op dit moment tijdelijk les geef, rijden veel ruiters met een verstandelijke handicap. Ook hebben wij huifbedrijden op onze manege.

Deze combinatie zorg ervoor dat wij paarden nodig hebben die zowel voor de lessen als voor het huifbed rijden ingezet kunnen worden.
Daardoor hebben wij veel koudbloedponyrassen, dit omdat paarden niet onder het huifbed passen.
Tinkers, fjorden en haflingers hebben bij ons bewezen geschikt te zijn waarvoor wij ze nodig hebben.
Voor de grote ruiters hebben we op dit moment 3 paarden, 2 kwpn'ers met een koel karakter (helaas zijn ze beiden niet zo werkwillig als dat ze horen te zijn), en 1 noriker, een trekpaard die dus ook geschikt is voor de zwaardere ruiters en eventueel backriding (vrijwilliger achter de ruiter).

Qua leeftijd kopen wij vaak jonge paarden (5 jaar), die tijdens het kijken laten zien dat ze betrouwbaar en werkwillig zijn. Het is geen probleem als we er een jaar de tijd voor moeten nemen om hem/haar klaar te maken voor het werk, maar we moeten er wel zeker van zijn dat het paard de goede karakter heeft.

Als je vragen hebt, mag je me altijd een bericht sturen :)

09-04-2018 <3
05-01-2020 <3

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:01

Onlangs heb ik een grootschalig onderzoek gedaan naar paardondersteunde interventies in therapie, coaching en training.

Je kunt via het volgende mailadres het rapport van dit onderzoek aanvragen. Hierin staat o.a. ook informatie over de paarden, de goede voorbeelden en de knelpunten die er geconstateerd zijn. Verder is het geheel theoretisch onderbouwd. Wellicht dat je dit kunt gebruiken voor je studie:

onderzoekaaizoo@gmail.com

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:26

timokyana schreef:
Ik ben het niet met je eens dat alles paarden en pony's geschikt zijn.
Ik heb hier paarden staan die niet getraumatiseerd zijn maar wel ongeschikt door hun gevoeligheid.
Bv een paard van mij wat lasten blijft dragen van mensen die met haar werken.Op emotioneel vlak zou zij hier echt aan onder door gaan indien je met zo;n paard zou werken.

Ik zei ook, behalve getraumatiseerde paarden die dus eigenlijk niet eens meer paard kunnen zijn en dus niet als therapiepaard kunnen dienen.