Ik heb A.D.H.D, had depressies (slik antidepressiva) en een paniekstoornis.
3 maanden na mijn zoontje geboren was, MOEST ik iets voor mezelf. iets om uit huis te komen, iets ter afleiding en ontspanning.
In no-time kwam mijn paardje!!

(man werkt thuis, dus als de kleine op bed ligt smiddags ben ik naar m'n paardje)
Ze is precies aan alle kanten wat ik nodig had, en nogsteeds!!
maar het probleem:
ik had een belachelijk zware bevalling. (lang verhaal, maar ik heb op het randje gelegen)
Hierdoor was ik nog erg slap, en ondanks de bloedtransfusies nog erg slap!
Geen probleem, ik kreeg van manlief een scootertje, en deed gerust een uur over het poetsen waar een ander in 5 min klaar was.
maar nu, maaaaanden later, zit ik in de malle-molen van artsen en ziekenhuis, omdat de slapte en vermoeidheid aan hield!
Na metingen e.d. zijn we er al achter dan iniedergeval mijn bloeddruk abnormaal daalt (soms heb ik 80/40) en dat zal veel veroorzaken..
Ik zie vlekken, word duizelig, en val soms zelfs flauw!
Ze zijn nu nog bezig met onderzoeken waar het vandaan komt (over 2 weken ein-de-lijk de uitslagen van de hormoontesten) als het niet de hormonen zijn dan is het hoogstwaarschijnlijk een hersenbeschadiging.
Anyway. naast dat dit thuis al de nodige nadelen geeft (een kleine van 10 maanden, en niet snel iets kunnen doen!)
blijf ik op een erg laag niveautje hangen bij mijn paardje.
Heel eerlijk gezegd heb ik al weeeeeeken geen grondwerk meer gedaan (ik denk al maanden zelfs..

Ik schaam me hiervoor.. want ik wilde haar op die manier verder trainen (basis lukte nog, maar het gaat alleen maar meer achteruit met mijn gezondheid)
Ik merkte dat ik op haar rug ook kon trainen. (paardje is 3,5 jaar) en ging dus 1x per week 10 min rijden (zonder zadel) zo kreeg mijn paardje haar uitdaging, en ik zat, dus dat kostte minder energie..
toen ik merkte dat het mij teveel kostte om haar bitloos niet naar stal te laten lopen, ben ik met een bitje gaan rijden.
zo kon ik haar iets makkelijker stoppen.
Inmiddels heb ik een schat van een verzorgster. en ze rijd nu 1x per week max 20 min. Zo is vooral zij aan het inrijden. Ik heb een boomloos zadeltje.
Het rijden gaat super, we trainen SUPER langzaam (paardje is ook nog niet zo bespierd e.d.) paardje vind het heerlijk, en pakt het goed op allemaal! Ik hoef gelukkig niet meer moeilijk te doen om haar in de bak te houden, ze is heel lief voor me!
Maar ik ben dus eerder moe dan mijn jonge paardje! ik hou het net geen 10 minuten vol.
En als ik haar echt iets heb geleerd ben ik na 5 min op.
ik stap dan nog lekker uit (lees; aardappelzak op rug van lopend paardje) en zit dan vervolgens in de stal een half uur bij te komen..
Allemaal nog te doen (ik stap dus alleen nog maar..)
maar ik dit met drijven en sturen.
ik wil zo min mogelijk aan haar mond komen. dus vooral beenwerk en zit.
gelukkig reageerd ze hier super op, en vooral zonder zadel hoef ik hier weinig voor te doen.
Met het dunne boomloze zadeltje (bijna een barebackpad) merk ik dat ik inplaats van duwen met mijn hele been, prik met mijn hakken..

maar toch zit het me dwars dat ik niet 'normaal' kan rijden!
(ik rij western, even als voorbeeld, paardje staat in 1 ruk stil als je benen al strekt omzwaar te gaan zitten voor de 'whoa'

Mijn paardje mag mij heel erg, heeft alle geduld met me, en lijkt alsof ze 200% haar best voel als ik slapper ben!
ik heb echt niet te klagen..
maar ik ben maar aan het wachten tot het ineens weer beter met me is! en dan doe ik alles wel even goed ofzo.
maar ik denk.. dat ik er vanuit moet gaan dat het niet persee veel beter word dan dit. En gewoon moet genieten wat ik WEL kan, en dol en DOL gelukkig zijn met zo'n schat van een paardje!

Kwa praktische dingen sta ik gelukkig vol-pension. mesten, voeren alles word gedaan!

ik heb helaas ook geen kracht om haar (super lichte boomloze) zadel van kast naar stal te tillen. de poetskist gaat al met moeite

Ik heb nu afgesproken dat, omdat ze toch alleen maar buiten staat en ik de mega-box alleen voor poetsen en zadelen gebruik, ik een zadelkast in haar stal mag/ga zetten. Zo heb ik alles al gelijk bij de hand!
Zo merk ik dus dat ik al bezig ben met aanpassen..
Ik heb niet zo zeer een vraag of iets hier neergezet. ik wilde dit gewoon even kwijt.
Bedankt voor het lezen! en tips zijn altijd welkom natuurlijk! (vragen ook hoor!)
grondwerken (paar maandjes terug)

Mijn meissie