Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:27

Ik help ook bij het paardrijden voor gehandicapten (alle soorten en maten).
Als er bij ons een nieuwe ruiter komt pakken we een schapenvacht en een tweebeugelsingel. Tenminste zo noemen we het. Zie dus dat het een voltigesingel is.. bij die van ons staan de beugels wat schuiner. Loopt met je bovenbeen mee.

Zoiets bedoel ik dus.. http://www.galoppaderuitersport.nl/a-26383279/voltige-singel/voltige-singel/
foto uploaden lukt even niet

Het opstappen gebeurt via het opstapperron. Bij die van ons staat het paard ernaast dus je stapt öp de normale manier" op.
Tijdens het rijden lopen er 2 of 3 vrijwilligers bij. 1 bij het hoofd van het paard en de anderen lopen ernaast. Houden die beugel vast en hebben dus hun onderarm op het been van de ruiter.

Eraf:ligt eraan wat mogelijk is.

We proberen zoveel mogelijk de normale manier. Neus naar de manen,been erover en glijbaan.

Of anders been van voor over het zadel, handen op de schouders van een lange vrijwillger/ster. Kont tegen het zadel houden en zo zachtjes glijden. De vrijwilliger/ster houdt haar vast en helpt haar naar beneden.
Kan niet zeggen dat de landing heel hard is maar je krijgt toch een klap op je enkels natuurlijk.

Bij de ruiter die zo eraf gaat merken we dat het veel fijner is dat de degene die haar opvangt vrij lang is. Ikzelf ben te klein (1.70 en ze rijdt op een fjord). Degene die haar er altijd afhelpt is rond de 1.80.

Whatsapp: 2 minuten staren naar "aan het typen" en een roman verwachten in de vorm van het Oude testament en alles wat je krijgt is "ok"

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-13 16:29

Koetsje achter de haflinger gaat niet ;) Heb dat in 10 jaar al niet meer gedaan en ben ook niet in het bezit van een koets..
Heb hier nog wel een dressuurzadel, maar mijn achterwerk is wel heel wat kleiner dan dat van de oma, dus dat gaat echt niet comfortabel zijn.

kellykeuhh

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-13 16:31

De 2 heren die erbij zijn, zijn beide +1m80 dus om erop en eraf te helpen moet lukken ;)

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:31

haha prachtig! wij laten iemand altijd opstappen via t opstap perron, maarja... die heeft vast niet iedereen thuis staan...

ik zou dan gaan voor een keukentrapje ofzo? hoewel dan de 'zwaai' nog best heftig is denk ik..

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:06

Wou ik ook zeggen, van het opstapperron, maar dacht meteen ook, tsja, dat is écht iets dat iedereen standaard op stal heeft...not.
Jammer, want het is wel heel erg makkelijk.

Zangles in Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug.
Pb voor info

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:11

Das inderdaad een mooie lengte. Alleen moet oma wel heel veel vertrouwen hebben in de mannen. kent zij de heren in kwestie ook.

Het fijnste is volgens mij wat iemand al zei die strobalen als opstap gebruiken.
Is lekker breed dus geen gevaar dat ze er naast trapt (oke kan altijd natuurlijk, hoop dat je snapt wat ik bedoel)

* edit: typo

Whatsapp: 2 minuten staren naar "aan het typen" en een roman verwachten in de vorm van het Oude testament en alles wat je krijgt is "ok"

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-13 18:04

Heren zijn haar zoon en kleinzoon ;) Kan niet beter hebben denk ik dan :D

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:16

Nee das waar. Dat gaat helemaal goed komen. Nu hopen op beter weer

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:23

Hup der op mevrouw :)
Moet wel lukken toch?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:34

En? Is het dit weekend gelukt? Ben wel heel benieuwd!

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Vemke
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal
[INSTA]Nova.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-13 15:50

Nee.. Jammergenoeg is het hier al een hele week aan het regenen.. Dit weekend geven ze ook sneeuw, dus het weer zit momenteel niet echt mee.. :(
Ook zijn net mijn hafje's ijzers eraf gehaald omwille van haar dracht.. en dan geven ze nét deze week weer nachtvorst.. Hopelijk zijn mijn mogelijks hoefversterkende producten hier dan op tijd..

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:18

Mijn oma ging ook eens paardrijden. We stonden natuurljk al klaar met een krukje, maar neee...oma wou er zelf op kruipen. Zo gezegt zo gedaan, voet in de beugel...1 2 3 en been dr over en ze zat er op. Wij allemaal verbaast natuurlijk ! maar het beste is gewoon een krukje/stoel/bankje... naast het paard zodat ze haar been er alleen over moet doen.

"I am and always will be the optimist, the hoper of far-flung hopes.
The dreamer of improbable dreams"

Follow us on facebook: Wings of Freedomღ

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:02

ik vind het wel schattig dat oma dit nog wil... en heel erg lief van jou dat je haar ermee wilt helpen

Ik heb er echter ook zo mijn bedenkingen bij... i.v.m spieren en banden... alleen al de bekkenbodemspier vind ik een reden om het niet te doen... als ze die "beschadigd" door een beweging te maken die ze totaal niet gewend is heeft oma een serieus probleem. Die bekkenbodemspier is bij ons amazones zeer goed getraind, bij anderen meestal een stuk minder goed... en zeker mensen na de de menopauze die ook nog eens 1 of meerdere kinderen gekregen hebben is deze bekkenbodemspier echt niet meer wat hij geweest is en ook niet meer zo eenvoudig te trainen. Dadelijk wordt ze incontinent of nog erger krijgt ze een baarmoederverzakking...

Rust zacht lieve Neon en Balu...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:04

Hijskraantje?
Nee, zonder gekheid: wat stoer van haar!!

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:07

Gaaf!!!
Als oma die wens heeft moet je je nergens door laten tegenhouden hoor!!
Ik zelf hoop echt dat als ik 90 ben ik nog op mijn paard zit en persoonlijk zou ik bij wijze van spreken liever doodgaan door de val van een paard op die leeftijd en dat ik genoten heb als dat ik weg zat te kwijnen in een verpleeghuis.
Wil je haar erg veel plezier wensen??

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-13 18:57

Zal ik zeker doen hoor! :)

AwesomeXKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:56

Ik Weet Niet Of Je Dat Moet Doen
En Als Je Het Toch Doet Zou Ik Een Body-Protector & Een Cap Op Doen Je Weet Maar Nooit!(En Een Trappetje!)
Xoxox Sterre /3

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:58

ja, dat is in ieder geval een goed idee :j
Laat je nog even weten hoe het gegaan is ?

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:18

Mijn toenmalige schoonmoeder van 75 stapte zelf op en liet mij omrollend van verbazing achter!:D :D :D
Ook zij had nog nooit op een paard gezeten...daar teken je op die leeftijd toch voor?

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:31

wow, wel respect! maar ik denk dat een stevig krukje inderdaad het makkelijkst is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:37

Wat stoer van je oma en lief dat je het allemaal gaat regelen! Al zou ik het mijn eigen oma uit haar hoofd praten (die is er ook gek genoeg voor, gelukkig brengt hier niemand haar op ideeën :') ), want je moet er niet aan denken dat er wat fout gaat. Ben heel benieuwd naar de foto's, het is zeker iets wat ze nooit zal vergeten. Mijn oma heeft het er ook nog steeds over dat ik haar 2 jaar geleden op haar 90e verjaardag met mijn pony's en wagen thuis heb opgehaald en naar haar feestje heb gereden.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:46

op mijn paard heeft ook ooit een vrouwtje van 95 gezeten ze kreeg van 3 man hulp
om erop te komen kontje zeg maar en geweldig dat ze het vond
hij had ook gewoon een zadel op geen probleem en paardlief was zooo voorzichtig
succes er mee en ik hoop dat het gaat lukken *D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:28

Whaaw, stoere oma hoor. Ik zou haar ook helpen haar laatse kans op paardrijden te verwezenlijken. Ze heeft naar wat ik versta nog haar verstand en dan kan ze ook zelf aangeven of het pijnlijk is of niet.
Veel suc6 voor deze nobele bedoeling :)

uva uvam vivendo varia fit

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:20

Echt respect hier voor!
wat een dappere oma :D

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-13 11:22

Balen dat het weer hier echt niet mee zit.. -O-