leuke spelletjes met gehandicapte kinderen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Lumi

leuke spelletjes met gehandicapte kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-13 17:22

hallo allemaal,
weet iemand van jullie misschien een leuk spelletje die je met gehandicate kinderen kunt doen?
Ik ben vrijwilligster op een gehandicaptenmanege en nu zo langzaam door mijn voorraad heen.
Iemand een idee?
xx

Ik moet meer opletten, beter lezen en soms wat vaker zwijgen. Bedankt Granoek en Giolli!

Nargles don't believe in you either!
• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

veravogels

Re: leuke spelletjes met gehandicapte kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:27

Annamaria koekoek ( iemand bij a/c draait zich om met zijn haar paard de rest gaat op een rij staan en moet iederekeer vooruit totdat degene bij a/c zich omdraait dan moet je stil staan), tikkertje te paard, balkendans(stoelendans met balken paard moet met voorbenen over de balk achterbenen erachter)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:35

Estafette met slalom is ook wel leuk :)
Of ze de paarden laten sturen door een doolhof van balken op de grond.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:46

Parcour bouwen in de bak met strobalen, balken, opstapblokken en pionnen. Wedstrijdjes doen wie het snelst in stap/draf het parcour kan rijden. Stoelendans, boefje vangen, liedjes zingen of paardenvoetbal.

Wat voor beperkingen hebben de kinderen? Zijn ze in staat zelf te sturen? Hoe is de motoriek van de kinderen? Zijn de paarden boomproef?

Het is afhankelijk van een aantal factoren. Misschien kan je wat meer info geven...

You never know how strong you are until being strong is the only option you have.

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:20

ik heb met gehandicapten kinderen gewerkt een poosje, en er valt heel veel te doen, en al hellemaal als ze op het paard zitten. bijvoorbeeld balletjes na ze gooien als ze op het paard zitten, de kleuren van de ballen herkennen. letters en nummers gebruiken, kijken wie het als eerste weet. en dit allemaal op het paard tijdens het stap, zodat ze zich aangenaam voelen op de paarden. er moer wel altijd iemand met ze mee lopen, het liefst 2 mensen, een iemand die het paard mee neemt en nog iemand die er naast loopt voor het geval dat.....

bv wie als eerst de oren van het paard aanraakt, wie het dichtst bij de staart komt, enz enz op die manier bouwen ze vertrouwen op met het paard.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-13 12:06

lovehorses4 schreef:
Parcour bouwen in de bak met strobalen, balken, opstapblokken en pionnen. Wedstrijdjes doen wie het snelst in stap/draf het parcour kan rijden. Stoelendans, boefje vangen, liedjes zingen of paardenvoetbal.

Wat voor beperkingen hebben de kinderen? Zijn ze in staat zelf te sturen? Hoe is de motoriek van de kinderen? Zijn de paarden boomproef?

Het is afhankelijk van een aantal factoren. Misschien kan je wat meer info geven...

het is verschillend per kind, sommige kinderen kunnen wel zelf sturen, sommige niet. De paarden kunnen heel veel hebben (we hebben baskets in de bak hangen, als ze per ongeluk een bal op hun hoofd krijgen maakt dat ze niet veel uit)
De kinderen waar ik spelletjes voor zoek kunnen geen groepsspelletjes doen, dus zoek ik echt individuele spelletjes die ik met ze kan doen terwijl ik ernaast loop.

Ik moet meer opletten, beter lezen en soms wat vaker zwijgen. Bedankt Granoek en Giolli!

• / • / • / •

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:33

pimp your pony!!

a horse is the best friend that a girl can get

gothicpizza6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:05

paarden voetbal en schipper mag ik over varen.

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:29

Inderdaad oren laten aanraken! Rondje draaien in het zadel, hoofd schouders knie en teen

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:19

Lienie_F schreef:
lovehorses4 schreef:

het is verschillend per kind, sommige kinderen kunnen wel zelf sturen, sommige niet. De paarden kunnen heel veel hebben (we hebben baskets in de bak hangen, als ze per ongeluk een bal op hun hoofd krijgen maakt dat ze niet veel uit)
De kinderen waar ik spelletjes voor zoek kunnen geen groepsspelletjes doen, dus zoek ik echt individuele spelletjes die ik met ze kan doen terwijl ik ernaast loop.

Gaan jullie ook wel eens naar buiten... een speurtocht met individuele opdrachten is ook erg leuk! Wij hebben een klein parkje waar we vaak gaan rijden... ik weet niet of dat bij jullie mogelijk is.

You never know how strong you are until being strong is the only option you have.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:21

Een soort gym op je paard?
Oren aanraken, staart aanraken, je eigen tenen aanraken ;)
Is ook goed voor hun lenigheid en balans op het paard.

kusjmanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:51

een soort van stoelen dans maar dan op paard? en dan met balken, dat de voorbenen over de balk moeten staan en de achterbenen? een idee?

kusjmanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:52

of iets van zumba te paard?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:53

Wij doen de stoelendans meestal gewoon met pionnetjes.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:24

Wij doen ook meestal stoelendans met pionnen. Hebben jullie een geluidinstalatie in de bak? Je zou dan soort BOM (bewegen op muziek) kunnen doen of eventueel bij de stoelendans kunnen gebruiken. Ieder op zijn eigen manier en niveau. Handen op een bepaald moment in de lucht/klappen.

Bij ons reageren de paarden niet op de muziek (tot een bepaald volume), maar ze moeten er wel aan gewend zijn natuurlijk.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-13 13:07

we gaan wel vaak naar buiten, maar dan stappen we gewoon in een rijtje achter elkaar aan
volgens mij is er geen geluidsinstallatie, maar de ruiters waar ik spelletjes voor zoek kunnen ook geen stoelendans, al is het voor de "slimmere" kinderen wel een heel leuk idee :)

• / • / • / •

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:57

balken dans , eieren spel

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-13 12:36

waaiertje schreef:
balken dans , eieren spel

is ook een leuk idee, alleen ook voor deze spelletjes moeten de kinderen wel iets kunnen. De ruiter(s) waar ik spelletjes voor zoek kunnen niet sturen, weten niet wat links en rechts is, en een spelletje tegen iemand doen is heel moeilijk.
Als we twee ruiters laten overgooien moeten we bij iedere "gooi" weer zeggen dat ze naar de ander moeten gooien, dat bedenken ze niet uit zichzelf, ook niet na tien of twintig keer.
Met een bal richten kunnen ze ook niet, ze gooien gewoon.
Dus, ik heb echt hele simpele spelletjes nodig :j

• / • / • / •

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:52

Ruiters op dat niveau hebben toch een eigen vrijwilliger bij zich? Bij ons gaat stoelendans altijd prima, want de vrijwilligers helpen. Dat geldt bv ook voor Annemaria Koekoek of estafette / slalom. Bijna alle ruiters zijn fanatiek en doen mee (bv door te roepen), de vrijwilligers regelen dan meer de praktische uitvoering: het echte sturen of halthouden. (Behalve als mijn ruiter al een keer gewonnen heeft, dan moeten ze het zelf doen ~~}> )

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:00

balkjes stoelendans
eieren naar de overkant brengen
koekhappen

Paardje2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:52

Een parcour met de paarden in de bak!

Ik hou van mijn friesje!!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:58

Mickael schreef:
ik heb met gehandicapten kinderen gewerkt een poosje, en er valt heel veel te doen, en al hellemaal als ze op het paard zitten. bijvoorbeeld balletjes na ze gooien als ze op het paard zitten, de kleuren van de ballen herkennen. letters en nummers gebruiken, kijken wie het als eerste weet. en dit allemaal op het paard tijdens het stap, zodat ze zich aangenaam voelen op de paarden. er moer wel altijd iemand met ze mee lopen, het liefst 2 mensen, een iemand die het paard mee neemt en nog iemand die er naast loopt voor het geval dat.....

bv wie als eerst de oren van het paard aanraakt, wie het dichtst bij de staart komt, enz enz op die manier bouwen ze vertrouwen op met het paard.

Heel leuke ideeen, maar ik zou uit kijken ( is vooral aan de TS aangezien wij de kinderen niet kennen natuurlijk ) met het wedstrijd element. Als je kinderen bij elkaar hebt met vergelijkbare uitdagingen en die een beetje op het zelfde niveau zitten, is dat goed te doen :j Maar als daar veel verschil in zit, krijg je toch al snel dat de een sneller kan en zal reageren dan een ander. Hoewel dit misschien helemaal niet het geval hoeft te zijn. Als ik dan weer naar mijn zusje kijk (syndroom van Down kindje), die kan gewoon oprecht blij zijn voor een ander als die wint. Hoe vaak dit ook is :D

LisaDubbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:41

een ritje rondrijden

FOTOREPORTAGES
Nijmegen en omgeving! (Gld)
https://www.facebook.com/pages/Lisa-Dub ... 666?ref=hl

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:22

Tussen balkjes over balkjes ;)
Euhm de vrijwilliger geeft hen een voorwerp (ze kunnen toch iets vasthouden hoop ik?) ze moeten naar de overkant over een balkje een schop tegen een bal geven een bal vangen en dan het voorwerp afgeven de vrijwilliger doet het in de emmer en dan weer terug etc.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-13 12:09

jadeken schreef:
Tussen balkjes over balkjes ;)
Euhm de vrijwilliger geeft hen een voorwerp (ze kunnen toch iets vasthouden hoop ik?) ze moeten naar de overkant over een balkje een schop tegen een bal geven een bal vangen en dan het voorwerp afgeven de vrijwilliger doet het in de emmer en dan weer terug etc.

de meesten kunnen wel dingen vasthouden, maar niet allemaal, en ze kunnen ook echt niet allemaal richten.
Met de down-kinderen doen we ook wel wedstrijd spelletjes, en met de andere ruiters met lichtere beperkingen ook.
Ik zoek echt specifiek iets voor kinderen die absoluut niet samen met anderen spelletjes kunnen doen (de voorgestelde spelletjes zijn trouwens heel leuk, maar het niveau is net iets te hoog (al doen we het met de andere kinderen dus wel :+ ))
Ook gaat het dan om 20-jarigen met de hersenleeftijd van een 3-jarige, dus oren aanraken gaat nogal snel ruw, omdat het gewoon een groot mannenlichaam is, en aangezien dat rijpaard niet zo dol os op een ruwe omgang ... :Y)

• / • / • / •