Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

MonteKarlo

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:21

Wat goed dat je toch deze stap hebt gezet!
Mijn instructrice vroeg een keer of het voor mij ook niets was om te laten keuren, maar ik ben nog lang niet zo ver dat ik er aan toe wil geven.
Houd mezelf nog steeds wijs dat het nog gaat verbeteren.
Respect dus dat jij (jullie, de rest die hier ook reageerd) deze stap wel hebben genomen en ik hoop en gun jullie dat je er voordeel uit kan halen :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:00

Hoe vraag je zon keuring eigenlijk aan ? Gewoon via de knhs of via je huisarts ?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:46

Myca schreef:
MonteKarlo schreef:
Hoe vraag je zon keuring eigenlijk aan ? Gewoon via de knhs of via je huisarts ?

Ik had bij de KNHS dispensatie aangevraagd om met bitclips te mogen rijden.
De KNHS heeft me daarna aangegeven dat ik een nationale classificatie moest aanvragen. Zij hebben mij de formulieren van het NOC-NSF, de FEI en de KNHS toegestuurd.
Daarbij zit ook een medisch diagnose formulier dat door een arts ingevuld moet worden.

Ah oke, thanks voor je uitleg.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:33

Lousje22 schreef:
Ik heb toch ook de stap gemaakt om een keuring aan te vragen. Net als ts wilde ik hier niet aan, maar ik loop nu vast doordat mijn kracht in mn benen niet goed is. Rechts functioneert mijn lijf zoizo minder goed en heb naast een NAH ook nog fibromyalgie. Nu ik in het M start heb ik echt mijn zweep erbij nodig.
Zaterdag moet ik naar Ermelo. Nou ben ik erg nerveus omdat ik geen idee heb hoe ze mij gaan bekijken..
Kan iemand daar iets meer over vertellen?

Wauw... net of ik naar mijn eigen beperking kijk. Op de fibromyalgie na gelukkig.
Ook hier in het M gestrand.. ook NAH
Heel veel succes! Ik duim voor je !

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:09

Lousje22 schreef:
Heb jij er nooit wat mee gedaan verder qua dispensatie? Ik vind het zo zonde om op te geven en het is ook geen paard voor buiten enz.

Nee (nog) niet om dat het bij mij pas sinds 2.5 jaar is en ik wil er nog niet aan toegeven, ben nog steeds niet klaar met revalidatie en heb er nog een soort van hoop op dat het nog beter gaat worden. Niet dat het weg gaat, die illusie ben ik voorbij, maar dat ik nog niet alles eruit heb gehaald.
Daarnaast ben ik een kei in compenseren. Ik kan bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts vanuit mijn romp voor elkaar krijgen.

Het paard waarmee in in het M heb gereden is nu trouwens met pension en heb nu een andere staan waar ik weer in de B mee ga beginnen :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:12

daffodil schreef:
Ik heb regelmatig ruiters met een classificatiepas in de ring en vraag als dat kan altijd aan de ruiter zelf wat ze mogen. De pas heb ik als controlemiddel.
Laatst wel heel erg gelachen, ik kreeg van het secretariaat een melding dat er een slechthorende ruiter zou rijden met behulp van een oortje. Vervolgens komt iemand de ring binnen en die vraagt mij of ik de classificatie gezien heb, dus ik zeg ja en vraag me vervolgens af waar dat oortje zit want ik zie niets. Ze wil starten en de voorlezer gaat gewoon lezen dus ik leg de proef stil en vraag voor de zekerheid nog even wat haar aanpassingen zijn. Is het een hele andere dan die slechthorende en mag ze met zweep, lichtrijden en groet ze alleen met hoofd en maakt ze haar teugels niet langer (halsstrekken door zelf mee naar voren te gaan).

Ik was blij dat ik het even gevraagd had maar soms is het best lastig hoor en staat het ook niet heel duidelijk op die pas. Ik vind het zelf prettig als het even gemeld wordt in persoon.

Ja echt ? Nog veel mensen die zo'n pas hebben ?
Ik dacht altijd dat het vrij moeilijk is om aan een te komen. Weet ook niet of het dan nog echt in je voordeel is om zo'n ding te hebben eigenlijk :P
Hoe ga jij er als jury verder mee om ? Ik ben bang dat jury's dan gaan denken god heb je dr weer zo een :=

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:23

Myca schreef:
Hoe gaat het met jullie?

Morgen gaan wij weer starten en dan voor het eerst met een jachtteugel.
Tijdens het rijden heb ik wel gemerkt dat de aanleuning rustiger wordt met die teugel, maar ik moest er wel even aan wennen.

Verder heb ik me opgegeven voor een clinic met de teugeldruk-meter. Ik ben benieuwd of je mijn handicap daarbij terug vindt en of ik daar op kan anticiperen.

Hoe gaat het nu met de teugels ?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:06

Thanks voor je reactie daffodil! Erg helder en leuk het een keer vanuit een ander oogpunt te horen. Of lezen. :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:16

Wauw goed dat sommige al de stap hebben gezet! Ik ben nog steeds eigenwijs haha en heb nu een nieuw paard staan waar ik weer mee in de B ga beginnen, met mijn andere paard had ik in de M pas moeilijkheden. Dus even kijken hoe dit dan weer gaat.

@keshia mag ik vragen waar jij precies last van hebt ook alweer ? Kan het zo snel even niet terug vinden. Mag eventueel ook via pb.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:21

keshia schreef:
Mijn instructeur zegt iets anders dan de meesten instructeurs en hoe kk het voorheen ook reed.. het wijken gebeurd hier ook met het binnenbeen op de singel ipv erachter.. dat was erg wennen maar ik merk dat het beter gaat nu!

Ik heb een kapotte heup, versleten ruggenwervels en 4 hernia's die niet verholpen kunnen worden. Ook heb ik vermindere kracht coördinatie en gevoel in mijn rechterbeen :)

Ah niet fijn...

Dit soort dingen maken mij ook aan het twijfelen, ik vind wat een ander heeft altijd stukken erger, en dan wordt jij hiermee in de lichtste grade geplaatst terwijl het wel heftig klinkt. Dan denk ik altijd ach bij mij valt het wel mee ik red het wel als ik wat harder mn best doe. Herkennen andere van jullie dat ?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:44

EllisL schreef:
Ik zou ook wel een PB'tje willen!

Ik ben spastisch aan benen en rechterarm, lastig met teugels en blijven doorzitten etc,
Wil me wellicht toch laten classificeren als ik echt ga starten.

Iemand die weet of je een dispensatie kunt krijgen voor starten met een lussenteugel?

Iemand in dit topic heeft dat dacht ik, starten met een lussenteugel :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:16

Laura1982 schreef:
Renske er zijn ook magneet beugels te koop van ontyte veel ruiters met een beperking rijden hiermee ik ook en die zorgen ervoor dat ik mijn beugels niet kwijt raak.
Daarnaast heb ik dystrofie en dus ook pijn naast de zenuwbeschadiging en dit is in mijn keuring wel meegenomen. Ook ik heb grade 5 en mag met zweepje rijden en lichtrijden tijdens de proef en dat zorgt ervoor dat ik mijn balans weer kan vinden tijdens de oefingen die ik wel graag met doorzitten wil doen.

Ik heb ook naar die beugels gekeken maar als het dezelfde zijn moet je die magneet in de zool van je laars laten zetten, dit heeft mij wel tegen gehouden omdat als je laars kapot gaat moet je die magneet eraf slopen en weer op een andere laars zetten ? Of werken deze anders?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:52

Oh ships ik zie dat bericht nu pas...
Zou het nog zin hebben om te mailen ? Ik zou wel heel graag een keer een training mee willen rijden.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:42

Wat lastig myca. Valt dit niet te trainen aan de loongeerlijn? Evt dubbele lijnen? Ik heb zelf een hoop dingen die ik zelf niet voor elkaar kreeg wel aan de longeerlijn kunnen trainen.

Ik heb zelf trouwens best wel veel hoogte punten gehad. Afgelopen herfst zijn we 3e geworden op de regio, en we hebben ook onze eerste twee winspunten in het M2 behaald. Ik heb zelfs een 7 op houding en zit gekregen, dat was echt een enorm hoogtepunt omdat ik best scheef zit door compensatie. Nu lekker verder trainen en wat een wereldpaard heb ik ook, 24 jaar en nog gewoon mij door een proef slepen <3

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:46

keshia schreef:
Hallo dames *\o/*

Hoe gaat het met jullie?

Waren er nog meer dames uit brabant hier, die interesse hadden in de competitie in brabant voor ruiters met een classificatie?

Ik heb vandaag wederom contact opgenomen en ben wat wijzer geworden.
Er komt in maart een trainingdag, waar je onder leiding van een aantal goede trainers kunt kijken wat er nog verbeterd kan worden, en of het niveau op peil is voor de grade proeven.

Verder komen er 3 selectie wedstrijden, en kun je je kwalificeren door minimaal 1x een minimum van 62% te scoren.
Dan ben je automatisch door naar de Brabantse kampioenschappen.

Mijn plan is dus om eens bij de training te gaan kijken, en kijken of het haalbaar is voor ons om mee te doen bij de selecties.
Ben er erg enthousiast over iig! Daar zal het niet aan liggen ;)

Ik woon in Brabant! Zou je me de info door kunnen spelen ? :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:24

keshia schreef:
Montekarlo, heb je fb?

Ja :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:39

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:36

Ik ben vooral benieuwd naar de trainingen. Omdat ik best redelijk mee kan komen in de reguliere sport is het voor mij misschien niet aantrekkelijk in een grade te starten. Maar misschien hebben ze bij trainingen nog fijne tips en handvaten en misschien ideeen voor een dispensatie.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:57

keshia schreef:
Ja precies.. ik draai steevast in de middenmoot mee.. maar heb wel interesse om mee te doen met grade wedstrijden..

Heb jij wel een grade/classificatie montecarlo? En welke klasse start je?

11 maart is iig de training in udenhout. Nog geen idee van de dagindeling of tijden of zo.. dat zou na het weekend op fb verschijnen :)

Ik heb me er nog niet onwijs in verdiept, ga binnenkort even mailen. Ik heb nog geen classificatie, ik heb wel een keer met zweepje mogen starten, maar dat was tijdelijk. Ik rijd nu in het m2 met winstpunten. Heb je voor de trainingen wel een classificatie nodig? Anders kom ik wel gewoon kijken zonder paard. Udenhout is niet heel ver weg.

Edit: ik hou de Facebookpagina in de gaten +:)+

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:05

keshia schreef:
De training is voor alle ruiters met interesse in de parasport blijkt nu. Heb vandaag een mail ontvangen :)
[ [url=m/ma1Xqm.png]Afbeelding[/url] ]

Fijn! Dan ga ik me denk ik opgeven! :) :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:25

Vadiz schreef:
Je moet wel lid zijn van een knhs vereniging in Noord-Brabant....

Ben ik :j
Wel jammer voor de mensen die dat niet zijn! Hopelijk komen er voor jullie ook nog kansen!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:26

keshia schreef:
Leuk!

Mijn paard heeft zich aangetikt op de wei, en staat met een ontzettend dik been... dus moeten nog even kijken of ze op tijd weer fit is.. uitgerekend nu :(

Ahh nee! Super balen, duimen draaien hier -O-

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:33

Ik zat er trouwens effe te zoeken op Facebook maar daar wordt er nog niets over bekend gemaakt, ik kon ook geen evenement vinden. Maar ik ga vanavond even mailen, mn ouders vinden het ook een goed idee om even heen te gaan! Ben benieuwd :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:27

Welkom mkapper !

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar de organisatie van de para introductie en training-bijeenkomst. Ben benieuwd!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:14

Ik had een mail gestuurd maar het is nog een beetje onduidelijk.
Ze gaf aan dat ik wel aan de voorwaarde moet voldoen, maar mijn inzien voldoe ik daar aan, behalve dat ik geen classificatie / handicap / dispensatie pas heb. Maar de flyer doet lijken alsof je dit niet nodig heb, zolang je maar interesse hebt ?
Ik heb hier nog om verduidelijking om gevraagd. :j