vraag over opzetten van pension/gehandicaptenmanege.

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

biebs007

vraag over opzetten van pension/gehandicaptenmanege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-07 02:18

hallo allemaal,
Via deze weg proberen wij zoveel mogelijk tips en advies te krijgen over ons plan...
Wij zijn bezig om een eigen pensionstal/gehandicaptenmanege op te zetten het is allemaal nog niet helemaal rond maar informatie is altijd goed..Het is de bedoeling dat er 3 pony's en 3 paarden komen we willen het kleinschalig houden.Wij willen het volgende weten:

ìs er voldoende animo voor dit idee?
Waar kan je instructeurs vinden die gediplomeerd zijn en ervaring met gehandicapten hebben
Waar kan je voor deze mensen de geschikte paarden vinden/laten opleiden
Heeft iemand ervaring met dit werk zo ja, wat zijn de voor en tegenslagen
Hoe zit het met verzekeringen..........

Dan gooien we nog een vraag neer nu we toch bezig zijn...voor onze aanstaande pensionklanten willen wij een aantrkkelijke prijs vragen wat is redelijk?
De locatie bestaat uit:
buitenbak 20x40 altijd te rijden
Binnenbak 20x40
genoeg weilanden
Locatie zuid holland nabij strand en voldoende uitrijmogelijkheden
afspuitplaats
longeerbak
Word gemest
Word gras en basisbrok gevoerd
paarden worden naar wens buiten gezet
Dekens worden eventueel verwisseld
oftewel het enige wat je zelf nog maar hoeft te doen is je paard rijden Knipoog

Graag zouden we willen weten wat jullie hiervoor zouden betalen...

Alvast bedankt alle tips zijn welkom!!

ozzy1

Re: vraag over opzetten van pension/gehandicaptenmanege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:59

Op de site van de federatie paardrijden gehandicapten moet je kijken en daar staan precies de eisen.
De instructeurs zijn niet dikgezaaid!

Op die site staan regelmatig ook paarden aangeboden.
Er komt heel wat bij kijken hoor
Maar zeker de moeite waard.En ik denk dat er zeker animo voor is.
Als laatste tip, ga gehandicapten manege's bekijken.
De mensen zijn bijna allemaal welwillend om jou je info te geven.

Succes

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:03

Mag ik jouw een weder vraag stellen? Ik ben benieuwd hoe je met zo een accomodatie en slechts 6 paarden dit wilt bekostigen?

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:16

inderdaad, je bent wel meer aparte dingen nodig lijkt me. Instructie op dit niveau zal ook wel duurder wezen dan gewone instructie, omdat ze er weining zijn.

Verzekerings technisch zal het ook duur wezen denk ik. Je kunt tegen dit soort personen niet zeggen: rijden is op eigen riscio, want je zult ze volledig moeten begeleiden. Daarnaast zullen dit soort getrainde dieren er niet veel zijn, dus ook weer duurder.

Tevens zul je natuurlijk je accomedatie geschikt moeten hebben voor gehandicapten. Denk aan toiletten en toegangen alles rolstoel vriendelijk. En wat moet een eventuele gehandicapte met een longeerbak?? Zullen ze vast niet veel mee kunnen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:19

Nobel doel...heel nobel doel, maar ik denk eigenlijk ook niet echt haalbaar in dit geval. Met maar 6 paarden gaat dit voor 100% niet lukken! Of is het de bedoeling om een gedeelte van de bestaande manege te huren?

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

MamaLissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:28

Volgens mij wilt ze inkomten halen uit de pensionklanten...
Dus een kleinschalige gehandicaptenmanege en pensionstal ineen.

Weet niet hoe het in jouw regio is, maar hier betaal je als pensionklant al gauw 275 euro p.mnd. voor stalling. Dan worden de paarden niet binnen en buiten gezet.
Ik zou gewoon prijzen bij pensionstallen opvragen in jouw omgeving en de voorzieningen die zij hebben vergelijken met wat jullie te bieden hebben.

Overigens lijkt mij 6 paarden/pony's voor een gehandicaptenmanege voldoende. Neem aan dat je niet met een grote groepen gaat rijden met gehandicapten.

Kleur in je leven hoeft niet per se binnen de lijntjes. - Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:06

Is er wel een vraag naar de dienst die jij wilt aanbieden? Wat is er momenteel aan mogelijkheden voor paardrijden voor gehandicapten? En wil jij je op lichamelijk of verstandelijk gehandicapten richten?

Zoek eens naar wat regionale organisaties voor vrijetijdsbesteding voor gehandicapten, kijk of je met hun wat kan regelen / samen werken Lachen

Mijn moeder zit in zo'n commissie van vrijetijdsbesteding voor verstandelijk gehandicapten, en zij hebben samen met een manege hier in de buurt zoiets opgezet. Eens in de zoveel tijd kunnen ze een middagje poetsen / verzorgen / rijden Lachen En dit is meer uit naastenliefde opgezet (puur kostendekking dus) dan om er winst uit te halen Lachen

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-07 21:12

Hallo allemaal bedankt voor de reacties maar lees alsjeblieft goed voordat je antwoord....Idd er zijn 2 bakken aanwezig en dat is goed te combineren denk niet dat gehandicapten 7 dagen per week de hele dag komen paardrijden daarom is 6 genoeg wat dan 14 paarden per keer?dat gaat m niet worden 6 is groot genoeg...En de kosten daar is natuurlijk als eerste naar gekeken anders hoef je zo'n plan niet op te zetten natuurlijk! We hebben al voldoende sponsors en we weten dat we hier niets mee gaan verdienen aangezien het een instantie is maar dat is onze bedoeling ook helemaal niet we willen met de locatie zoveel mogelijk doen..en waarom zouden we die mensen 1 dag in de week plezier met paarden ontnemen...Nog meer (nuttige) tips???heel fijn groetjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:16

Misschien handig dat je zelf ook goed leest voor je verkeerde conclusies trekt Lachen Maar je hebt mijn belangrijkste vragen niet beantwoord...

Is er wel voldoende animo vanuit de doelgroep die je zoekt? Heb je dat al bevestigd gekregen? Anders besteed je een hoop energie, moeite en investeringen die later niet eens benodigd blijken te zijn Lachen

Ook lees ik niet wat je doelgroep is, of je het voor lichamelijk of verstandelijk gehandicapten wilt doen. Beiden vragen een heel andere aanpak Lachen Zowel op het gebied van de uitvoering als benodigd materieel...

Verder denk ik ook dat je op de verkeerde plaats aan het zoeken bent Lachen Bel of mail mensen die dit al toepassen, vraag hun naar hun ervaringen, tips en meningen. Zij hebben al met het bijltje gehakt, zij weten de valkuilen, waar je het benodigde materieel kan halen etc. etc. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:00

Ik heb geen idee van de financien, daar bemoei ik me niet mee, maar verder zie ik wel mogelijkheden Ja

Bij ons is er voor het paardrijden met gehandicapten een wachtlijst van letterlijk jaren! Animo is er meer dan genoeg, maar de middelen om het uit te breiden (mankracht en geld) helaas niet.

Instructeurs zijn nog het moeilijkste geloof ik. Ik zou dan ook zeggen dat het handig is om zelf de FPG-opleiding te doen. Als je een ORUN of commandantencursus hebt is dit een 1-jarige deeltijdopleiding.

Wat betreft de paarden: ook dit is wel te overzien. Kalme, wat oudere pony's en paarden met vlakke gangen zijn het meest praktisch. Deze hoeven op zich niet zo duur te zijn, omdat de nadruk van de markt toch meer ligt op energieke, jonge paarden met uitgesproken gangen.
De opleiding van de paarden bestaat er bij ons volgens mij vooral uit dat ze om leren gaan met de meest bizarre situaties zonder te schrikken, te vluchten of te slaan, en dat ze niet uit evenwicht raken van de meest rare bewegingen op hun rug. Voldoende zelfvertrouwen helpt dan ook zeker Lachen

Dat is vaak vooral een kwestie van heel veel oefenen, en er in alle rust mee omgaan.

Bij ons maakt het in de praktijk niet zo heel veel uit of het gaat om mensen met verstandelijke handicap, met lichamelijke, of beide. Belangrijkste is toch weer enorm veel geduld en de mogelijkheid om het gewoon zo rustig te doen als nodig. Wel zijn tillift / opstapperron / rolstoelplatform van belang bij lichamelijk gehandicapten, maar dit kan in eerste instantie met beperkte middelen gerealiseerd worden.

Verder bestaat ons materiaal uit dekjes met singels om je aan vast te houden, gewone zadels, en 2 zadels die meer steun kunnen geven bij het zitten. Dat valt allemaal wel mee dus.

Vindingrijkheid, geduld en mankracht zijn veel belangrijker. En altijd het makkelijkst om aan te komen Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:47

Voor verstandelijk gehandicapten is er vaak wel al genoeg mogelijk om te rijden maar voor lichamelijk gehandicapten is er veel minder geregeld zeker als je volwassen bent.

Nodig is zeker heel veel vrijwilligers die meehelpen en meelopen bij een les. Stabiele paarden met een wat vlakkere gang (zit beter dan een stuiterpaard) eventueel aangepast harnachement zowel zadel als hoofdstel. Borstels die goed vast te houden zijn, opstap/til hulpmiddelen. Ruime toiletten met eventueel douchegelegenheid voor het wegwassen van ongelukjes.

En een goed stel instructeurs en een goede verzekering.

De stoomtrein hoorde ik gaan, fuut fuut met Ozosnel erachteraan. Koudwatervrees, daarom een schoen voor Sinterklaas en Malle Piet
Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:18

Ik zou eens een afspraak proberen te maken bij een andere gehandicaptenmanege en zo informatie inwinnen over allerhande zaken. Ik denk dat dit zulke specifieke zaken zijn dat je juist daar de beste informatie krijgt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:58

In Wassenaar is er ook een manege die paardrijden voorgehandicapten heeft op vrijdag.. Misschien leuk om een keer te gaan kijken en evt informatie te vragen bij de organisatoren?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:04

In zuid-limburg heb je een manege voor gehandicapten, zowel lichamelijk als geestelijk. Zij hebben ook jaren via een gewone manege gewerkt. Maar gelukkig met genoeg giften enzovoorts, is het hen gelukt om een eigen tent te maken. Zij hadden eerst (moet ik effe denken) volgens mij een paardje of 6 a 8. Er hielpen voornamelijk vrijwilligers. Daar draait het toch het meeste om. Eerst waren er slechts (volgens mij) 2 avonden les.

Maar nu hebben ze volgens mij meer les.

http://www.rsvg.nl/

Een huis met alleen maar mannen.
babyspullen en babykleding: http://verkopers.marktplaats.nl/7747657

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:58

op de site van de kvk (kamer van koophandel) kan je een ondernemingsplan downloaden,
daarin kom je alles tegen wat je moet uitzoeken en zo vind je uit of zoiets haalbaar is.
succes met je plannen!

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:44

finn2003 schreef:
. En wat moet een eventuele gehandicapte met een longeerbak?? Zullen ze vast niet veel mee kunnen

ik adviseer goed na te denken welke doelgroep je wil aanspreken en welke aanpassingen hierbij passen. Veel succes!

en offtopic: hoezo kunnen gehandicapten niet longeren of de longeercirkel gebruiken tijdens een zitles aan de longe bijvoorbeeld??

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:55

Geweldig dat jullie dit willen gaan doen!!!
Ik denk dat er wel animo voor is, ik weet niet of je de vrolijke ruitertjes kent, maar die kunnen de vraag bijna niet aan.
Ik weet niet waar jullie je willen gaan vestigen, dat heeft er natuurlijk ook mee te maken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:39

hoe wil je dat gaan betalen?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:54

TS heb je enige ervaring met het 'aangepast paardrijden'? Zo ja, dan zou je een deel van je eigen vragen al kunnen antwoorden. Ik zou me (als ik jou was) eerst eens gaan verdiepen in 'de tak van sport' alvorens serieuze plannen te maken. Bij het runnen van een degelijk bedrijf komt heel veel kijken. Naast zeer brave paarden, FPG opgeleide instructie heb je ook een heel pakket aan hulpmiddelen nodig. Ook een goede club vrijwilligers is onmisbaar! Ga eerst eens kijken bij stichtingen en verdiep je in de materie. Mischien dat je dan gerichter met je plan aan de slag kan, of niet. Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 02:32

Hey,

mijn reactie is eigenlijk dezelfde reactie als precies hierboven. Als ik heel eerlijk ben denk ik dat als je een beetje bekend met aangepast rijden, je de vragen die je zelf stelt al zelf zou kunnen beantwoorden, en je met andere vragen zou komen. (No hard feelings, ik vind het een onwijs nobel iets om uberhaupt over zoiets te dromen, maar het is zó pittig...)

Ik weet zeker dat er animo genoeg is, bijna alle maneges die bij fpg zijn aangesloten hebben een wachtlijst. Lastiger is de kant van de begeleiding. Vrijwilligers zijn erg belangrijk, gediplomeerde instructie is lastig te vinden (inderdaad ws simpeler om zelf een diploma te halen), het is denk ik écht lastig om alleen te doen.

Paarden en pony's gaat wel lukken, vooral bom-proof maken inderdaad. Ik ga helemaal mee met ShadowO. Als je het kleinschalig wilt houden is 6 echt genoeg. Als het even kan zou ik ze laten bijrijden door een gevorderde ruiter uit je leskring (over toekomst gesproken) of er zelf op klimmen, want mijn ervaring is dat de paarden toch wel erg hard slijten door het werk. Uiteraard ligt dat heel erg aan de manier waarop je clienten rijden (mate van handicap, enz); maar de paarden moeten echt zwaar werk leveren. Onderschat dat alsjeblieft niet!

Een pensionstal ernaast lijkt me zeker handig. Ook daar is ongetwijfeld animo voor, en je kunt een relatief hoge prijs vragen hier in de regio. Je krijgt denk ik wel een bepaald soort mensen op je stal, sommige mensen hebben het nu eenmaal niet zo op aangepast rijden. (Geen idee hoe ik dit anders moet verwoorden, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel... Knipoog) Volgens mij is dit heel positief. Je hebt door je stal wat minder kosten en als je nog verder in de toekomst kijkt, zijn het potentiele vrijwilligers (even grof gezegd).

Ik ben heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen, ik zal dit topic zeker blijven volgen. Lachen

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:24

Ik rij/werk op een manege voor gehandicapten en we hebben zo'n 15 paarden, maar dat is veel te weinig. Daarnaast hebben we ook een tekort aan vrijwilligers, die elke dag nodig zijn.

Heel mooi dat je zo'n manege wilt oprichten, maar je moet goed nadenken over het aantal paarden en vrijwilligers.
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 14-02-08 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:31

Waar ik stage loop op de manege.. daar hebben ze aan 14 paarden juist net genoeg en vrijwilligers genoeg. Maar het is dan ook kei gezellig. Op zaterdag rijden er dan "normale" mensen en de rest van de week de mensen met een verstandelijke beperking. Maar we hebben ook nog koeien, schapen, kippen en nog kleine knaagdieren. Genoeg te doen op deze boerderij! En de mensen vinden het geweldig om mee te helpen met klusjes, dus ook uitmesten enzo Lachen Voor ik daar stage deed lopen, deed ik daar al vrijwilligerswerk.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie