Visuele handicap

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

EstherHegt

Visuele handicap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-08 21:27

Leuk dat dit subforum er is gekomen.
Ik ben een visueel gehandicapte ruiter wat dus ook vaak praktische problemen geeft. Ik ben benieuwd hoe anderen er mee omgaan en waar ze ook ( letterlijk Haha! ) tegen aanlopen.
Ik vind het zelf absoluut onprettig om buiten een mij bekende omgeving te rijden, ( veroordeeld tot de bak zeg maar) maar wil zo graag ook het bos in. Ik heb dat wel gedaan als 'handpaard' dus aan een touw en de waarschuwingen van de begeleider "bukken er komt een tak'' . Ik had echt een supergeleidepaard 9 IJslander) die nu met pensioen is ze is nu 20 maar ze heeft een steeds terugkerende blessure, het valt me niet mee om vertrouwen te krijgen in haar opvolgster, dat is haar dochter in voorjaar wordt ze 5. We hebben de paarden aan huis, maar dochterlief is eigenlijk gewoon te jong en te speels denk ik. Ik ben benieuwd naar de trukendozen over hoe andere visueel gehandicapte ruiters dingen oplossen. Ik doe belletje aan paard voor het geval IK er afval, in de hoop dat ik het paard kan lokaliseren en ik wil perse een mobiel bij me hebben en een begeleider omdat ik zelf de weg niet terug kan vinden mocht er wat gebeuren.

dovish

Re: Visuele handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:30

Inderdaad een goed idee, dit subforum!
Een vriendin van mij heeft ook een visuele handicap, en zij rijd zelf ook veel. Ze zit hier ook op het forum, maar niet zo heel veel meer geloof ik. Haar gebruikersnaam is pjelk.
Enige dingen die ik ondertussen heb geleerd is dat ik niet meer elke paar minuten roep 'kijk, een hertje!', maar dat ik wel even wel even waarschuw bij 'pas op een kuil!'. Maar het hangt denk ik ook maar af hoe je handicap zich manifesteert. Ben jij slechtziend, of zie je helemaal niet?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:32

Ik heb een tijd lesgegeven aan visueel gehandicapten. Ik nam vaak een blinde man mee naar het bos. Hij reed dan achter mij en ik bleef steeds praten (zou natuurlijk ook een discman ofzo mee kunnen nemen met muziek) en idd even waarschuwen voor takken. ging prima ook in galop. Maar dan moet je wel alle vertrouwen in je paard en mederuiter hebben. Hoe werk je in de bak? Rijd je ook proeven? en gebruik je 'callers'?

Stable Enable Dressuurstal voor ambitieuze ruiters met een handicap

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-08 21:41

StableEnable schreef:
Ik heb een tijd lesgegeven aan visueel gehandicapten. Ik nam vaak een blinde man mee naar het bos. Hij reed dan achter mij en ik bleef steeds praten (zou natuurlijk ook een discman ofzo mee kunnen nemen met muziek) en idd even waarschuwen voor takken. ging prima ook in galop. Maar dan moet je wel alle vertrouwen in je paard en mederuiter hebben. Hoe werk je in de bak? Rijd je ook proeven? en gebruik je 'callers'?

Wat zijn callers?? Ik rijd puur recreatief en ben niet volkomen blind, het is afhankelijk van de situatie. Ik heb retinitis pigmentosa, het komt er op neer dat ik een heel klein gezichtsveld heb, ik zie van een paard bijv alleen een oog, of een oor, of een voet Afhankelijk waar ik me op richt. In schemer en donker ben ik volkomen blind, maar ook als de zon schijnt. En normaal gezichtsveld is iets van 180 graden, bij mij is dat tussen de 10 en 15 graden. Als complicatie heb ik staar.
Mijn oude paard vertrouwde ik blindelings, ze deed gewoon geen gekke dingen en ze trekt me ook om obstakels heen. Het probleem wat ik nu vooral heb is het vertrouwen krijgen in haar opvolgster, die is voor de duvel niet bang trouwens behalve plassen. Maar ze mist ervaring!!! Gevolg is dat ik haar nog niet vertrouw.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 01-02-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:47

Ik heb op dit moment een leerlinge met ongeveer hetzelfde gezichtsveld als jij.
Callers worden door blinde sportruiters gebruikt rond de baan. Bij iedere letter staat iemand die als de ruiter in de buurt komt de letter begint te roepen en als de ruiter bij de letter is roep je de letter extra luid. In het B kader van het Para Equestrian Team Holland zit een blinde amazone die mat callers werkt. Zij heeft al verschillende EK's en WK's gereden.

Stable Enable Dressuurstal voor ambitieuze ruiters met een handicap

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:49

Ik ben ook een ruiter met een visuele handicap.
Ïk rijd voornamelijk in de bak, maar als ik in bijvoorbeeld het bos rijd, levert dit meestal weinig problemen op. Zelf denk ik dat dat grotendeels door mijn karakter komt (ja klinkt heel raar Tong uitsteken) Ik ben ontzettend koppig en ik wil eigenlijk niet onder doen aan anderen. Met kuilen/takken heb ik niet zoveel moeite, maar een snelle galop over een bospad... Nee, liever niet.

Fester ♥

What doesn't kill you, only makes you stronger

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-08 21:57

_Pasja_ schreef:
Met kuilen/takken heb ik niet zoveel moeite, maar een snelle galop over een bospad... Nee, liever niet.

Pling ik vind het juist zo onprettig als ik in een tak hang, ik heb er ook eens een in mijn oog gekregen, zonder dollen, en dat doet verrekte pijn. Ik ben op zich niet bang om in een vliegende galop of telgang te gaan, maar ik ben juist wel bang voor obstakels. Met die tak gebeurde trouwens toen ik nog wel redelijk goed kon zien. ( achteraf ws het misschien al slechter dan ik dacht, maar ik was me nog niet bewust van mijn handicap omdat het traag progressief gaat)

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:02

EstherHegt schreef:
_Pasja_ schreef:
Met kuilen/takken heb ik niet zoveel moeite, maar een snelle galop over een bospad... Nee, liever niet.

Pling ik vind het juist zo onprettig als ik in een tak hang, ik heb er ook eens een in mijn oog gekregen, zonder dollen, en dat doet verrekte pijn. Ik ben op zich niet bang om in een vliegende galop of telgang te gaan, maar ik ben juist wel bang voor obstakels. Met die tak gebeurde trouwens toen ik nog wel redelijk goed kon zien. ( achteraf ws het misschien al slechter dan ik dacht, maar ik was me nog niet bewust van mijn handicap omdat het traag progressief gaat)

Takken ed zie ik wel aankomen. Maar in rengalop heb ik minder tijd om de omgeving in me op te nemen dus ook minder tijd om die takken/kuilen te zien aankomen.
Typisch dat het zo verschilt per persoon Pling

Fester ♥

What doesn't kill you, only makes you stronger

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 03:37

Hee Esther,

Fijn dat je ook je weg hiernaar toe hebt gevonden...ik vind het ook geweldig dat er nu een subforum is Ja
Ons enige probleem is de afstand Clown
Ik zat net even te denken aan die tak in je oog...ik weet dat je voor draverijen ed brillen hebt om je ogen te beschermen.Is het niet wat voor jou om een soort van ski-bril te dragen waar jouw roze bril gewoon onder kan?? Zo zijn je ogen goed beschermd mocht er onverhoopt een tak toch een poging doen om in je oog te porren Tong uitsteken
Ik bedenk zomaar even wat hoor op de belachelijke tijdstip van de dag...euh nacht...hmmmm ochtend Bloos

Groetjes,Tinky

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 10:21

Tinky12 schreef:
Hee Esther,

Ik zat net even te denken aan die tak in je oog...ik weet dat je voor draverijen ed brillen hebt om je ogen te beschermen.Is het niet wat voor jou om een soort van ski-bril te dragen waar jouw roze bril gewoon onder kan??
Groetjes,Tinky

Haha, toen had ik nog geen bril, maar ik kan het me zo voorstellen een ski-bril, dan over mijn mannenverslindbril ( dat is jargon voor loupe-bril) heen! Het is maar goed dat ik die bril alleen binnen op heb en de rooie buiten. Het is misschien wel een idee, ik zal eens op zoek gaan of er iets is dat er goed overheen kan en mijn zicht toch zo optimaal mogelijk blijft. Want het is inderdaad ook een 'angst' dat ik mijn bril verlies. Het duurt echt weken en machtigingen regelen etc. voor er weer nieuwe glazen zijn. Die glazen komen uit het buitenland. En ziekenfonds etc. is niet zo snel met machtigingen. Vorige bril heeft bij-elkaar wel half jaar geduurd, de oude had ik maar met plakband etc aan elkaar geplakt, die viel echt uit elkaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:18

Zou het voor de ervaring schelen om schrikparcoursjes in de bak te bouwen? Balkjes, takken, plassen, zeiltjes, wapperende linten, wat je maar kunt bedenken... Dan krijg jij wat meer ervaring met hoe de pony* reageert in ongewone omstandigheden en de pony krijgt meer vertrouwen in dat soort rare dingen en dat ze dat zelf moet opknappen...
(En voor de echt gevorderde situaties kun je ook nog proberen om haar te trainen dat ze (net als een blindegeleidehond of -paard) leert om zelf in te schatten of een doorgang groot genoeg is voor jullie samen. Lachen Maar ik denk dat je dan iemand met ervaring erbij moet halen, want het lijkt me niet makkelijk om dat te doen.)

Voor het eraf vallen en dan de weg niet kunnen vinden: zou een gps-apparaat/tomtom een oplossing kunenn zijn? Ik weet niet helemaal hoe praktisch het is, maar misschien dat je dan makkelijker de richting kunt vinden en dat is toch wel een voordeel.

* Met excuses aan iedereen die vindt dat IJslanders paarden zijn Lachen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 11:30

Mijn gepensioneerde ponnie hahaha (ook excuses aan iedereen die vindt dat IJslanders paarden zijn) was echt nergens bang van en schatte ook in of ik er langs kon. Met de jongste ponnie die de taak over moet nemen doen we schrikparcours en ze is echt nergens bang voor, behalve door plassen gaat ze niet dan gaat ze er óf omheen óf ze springt. Op een paraplu rent ze zelfs af om te kijken of er wat te eten in zit. Zeiltje kun je haar gewoon overheen laten lopen, daar gaat ze aan trekken inpakken in zeil gaat ook. Op zich is ze dus super geschikt maar ze schat dus nog helemaal niets in voor mij, ze is eigenwijs en neemt absoluut zelf het initiatief zonder rekening er mee te houden dat ik er ook nog aan vast zit. ( ze trekt gewoon haar eigen agenda omdat ik niet zie wat ze van plan is)
Ik heb met haar zeker hulp nodiig om haar ervaring op te laten doen buiten eigen terrein.
De GPS apparaatjes ken ik nog niet, daar zal ik eens wat info over zoeken, wie weet is dat hardstikke handig voor mijn orientatie, dat niet weten waar ik ben in een vreemde omgeving is echt eng. Nu ga ik weliswaar altijd met een begeleider maar het zou best schelen als ik zelf mocht er wat gebeuren ook de weg kan vinden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:08

Hmmmm..volgens mij zijn er ook hand-gps dingen.Ik meen dat ik een tijdje terug een edv hier ergens zag...volgens mij worden ze bij de endurance wel gebruikt,misschien daar eens informeren Knipoog
Anders blijf je toch zitten met een verlengsnoer...niet handig in het bos Tong uitsteken Haha!

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:30

Esther: het klinkt inderdaad gewoon als 'jong', nog half kind... tsja, de beste remedie daartegen is ouder worden, misschien dat een veulen hebben ook scheelt, maar dat duurt allemaal zo lang Scheve mond
Lastig probleem. Het zal toch neerkomen op oefenen oefenen oefenen denk ik... En het is vast niet altijd makkelijk om een begeleider te vinden - al kun je iemand lokken door ook het rijden aan te bieden, zodat ook je pony onder de man wat vaker buiten komt en met iemand op haar rug die net wat eerder in kan grijpen. (Dus als je in de buurt zit... Knipoog )

Tinky: de meeste gps'en zijn bedoeld voor wandelaars die de wilde natuur (in Nederland ROFL ) in gaan, dus ze worden ook zonder verlengsnoer geleverd hoor Knipoog
(Beversport levert allemaal van die stoere dingen: http://www.bever.nl/artikelen/ecatalog/ ... ica/38.gps
Voor de beste koop moet je uiteraard ook even rondkijken, maar gewoon voor het idee en voor je verlanglijstje Haha! )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 19:07

Shadow0 schreef:
Lastig probleem. Het zal toch neerkomen op oefenen oefenen oefenen denk ik... En het is vast niet altijd makkelijk om een begeleider te vinden - al kun je iemand lokken door ook het rijden aan te bieden, zodat ook je pony onder de man wat vaker buiten komt en met iemand op haar rug die net wat eerder in kan grijpen. (Dus als je in de buurt zit... Knipoog )

Ik zit jammer genoeg dus niet in de buurt, ik zit in de buurt van Wolvega, dus wie heeft er zin in en woont bij mij in de buurt hint Knipoog Het zou voor de ponnie heel goed zijn om veel buiten gereden te worden. Ze is echt erg grappig en gaat overal op af.
In de bak wil ze eigenlijk enkel maar spelen en niet lopen als je er op zit, rondjes lopen dat vindt ze onzin. Dat wil ik proberen op te lossen met een bal ofzo, ze moet er lol in krijgen. Ze is wel eens mee geweest met een groepje naar het bos en dan wil ze wel lopen omdat ze bij de groep wil blijven.
Ik heb even naar die GPS dingen gekeken en die lijken me verdomde handig, alleen wel reteduur zeg! Ik zal op zoek moeten naar iets betaalbaars, die dingen lijken me echt ideaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:09

Mocht je zo'n GPS ding aanschaffen, check dan van te voren goed of hij ook echt werkt in het gebied waar je gaat rijden. Ik rij zelf veel op de Veluwe en ik heb me laten vertellen dat ze daar niet goed werken.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 19:12

Ir111 schreef:
Mocht je zo'n GPS ding aanschaffen, check dan van te voren goed of hij ook echt werkt in het gebied waar je gaat rijden. Ik rij zelf veel op de Veluwe en ik heb me laten vertellen dat ze daar niet goed werken.

Bedankt voor de tip, het zou zonde zijn als ik er niets aan zou hebben omdat ie het niet doet.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:13

Hoihoi,

Ik wil je er graag even op wijzen dat, ivm. je beperking, het GPS-aparaatje
voor jou aftrekbaar is onder de post; bijzondere ziektekosten.
Misschien dat deze tip het voor jou nu aantrekkelijker maakt om het toch
aan te schaffen!

Succes!

Grtjes,
Vlindie

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 19:22

Vlindie schreef:
Hoihoi,

Ik wil je er graag even op wijzen dat, ivm. je beperking, het GPS-aparaatje
voor jou aftrekbaar is onder de post; bijzondere ziektekosten.
Misschien dat deze tip het voor jou nu aantrekkelijker maakt om het toch
aan te schaffen!

Succes!

Grtjes,
Vlindie

Dat is een handige tip, ik bedenk me dat dit soort tips misschien in een sticky verzameld kunnen worden. Er zullen vast bij meerdere handicaps ook hulpmiddelen aftrekbaar zijn. Ik was er zelf nooit niet opgekomen van die GPS, ( ik wist ook niet dat ze bestaan Cool )

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:37

Wat je ook nog kunt doen is je zorgverzekeraar bellen en vragen in hoeverre
zulke apparaatjes vergoed worden? Misschien zit het apparaatje wel in je (uitgebreide)-pakket,
of krijg je een deel vergoed? Evengoed, ik weet in ieder geval heel zeker dat het apparaatje
aftrekbaar is via de bijzondere ziektenkosten (leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker Haha! ).

Er is overigens best veel te vinden op het internet over dit apparaat tav. visuele handicap.

Succes gewenst!

Edit: hier een link met info; http://www.blinfotec.org/loadstone-gps/

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:44

Dat is idd niet verkeerd om centraal te melden...zoveel dingen zijn verschrikkelijk duur,lastig als je ze echt nodig hebt en niet kunt betalen.Dan is het fijn als de dure ziektekostenverzekering toch nog iets opleverd Haha!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 20:08

Vlindie schreef:
Er is overigens best veel te vinden op het internet over dit apparaat tav. visuele handicap.

Succes gewenst!

Edit: hier een link met info; http://www.blinfotec.org/loadstone-gps/

Ik snap er nog niets van, daar zal ik een techneut bij in moeten schakelen denk ik, als ik het goed begrijp gaat dit via een mobiele telefoon? Grijnzz kan ik daar ook gelijk mee om leren gaan Knipoog Er gaat ineens een hele wereld open van hulpmiddelen waar ik nooit van gehoord heb. Ik kwam ook hier terecht
http://www.slechtziend.nl/index_zonder.html#
Ik heb wel hulpmiddelen zoals blindenstok, loupe-bril etc maar er is dus gewoon meer mogelijk. Belangrijk met de GPS is in ieder geval dat ie het in het bos en in de natuur moet doen. Daar zou ik een hoop mobiliteit mee kunnen krijgen met de paarden, maar ook met wandelen.
Door hoge resolutiefoto's ben ik ineens ook planten etc. leuk gaan vinden en herkennen omdat de foto's op de computer details wel zichtbaar worden voor me, mits het een hoge resolutie is. Dat was ook zo leuk om te ontdekken.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:33

Hoi Esther!

Het is inderdaad 'verbonden' middels je mobiel.
Ik heb nog een link voor je, deze (zo vind ik) is iets duidelijker.

http://www.koc.be/info/gps_blinden/info_gps.html

Succes meid! Ik ben blij voor je dat nieuwe dingen hebt mogen ontdekken dmv. hulpmiddelen.
Krom geformuleerd, maar je snapt me wel!

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:40

Wij hebben sinds kort een Garmin Forerunner 305. Die zit als een polshorloge om je pols. Kan geen kaartjes inlezen, maar wel gewoon de richting.

Je kunt dus bijvoorbeeld de stal inprogrammeren en dan kun je op de GPS zien hoe ver je van de stal af bent en welke kant dat op is.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je met je handicap zo'n GPS kunt aflezen, het schermpje is vrij klein. De ontvangst is echter wel ok.

(dit is overigens een GPS speciaal voor hardlopers ontwikkeld).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-08 20:53

Ik zal ze uit moeten proberen de schermpjes, scherm van fototoestel of mobiel zie ik ook niet. Inmiddels heb ik contact met een techneut en de Trek voor blinden is niet geschikt voor wat ik wil, ik wil juist niet op de weg blijven maar het bos in etc.
Die van die Bever Zwerfsport kan wel wat ik wil, ik ga er gewoon kijken of ik het kan aflezen. Ik vind het echt een briljant idee en ik hoop dat het gaat lukken.