Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Alet

Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-08 14:34

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar heb ik epilepsie. Gelukkig houden de medicijnen het goed onder bedwang en is het tot nu toe bij 1 aanval gebleven (die ik nota bene te paard kreeg!).
Ik ben vooral van het lekker buitenrijden/trainen en nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn met epilepsie die buitenrijden en of je ook voorzorgsmaatregelen treft.
Het eerste halfjaar na de aanval heb ik bijvoorbeeld altijd samen met iemand gereden die wist wat te doen bij een aanval. Van de neuroloog 'mag' ik inmiddels alweer alleen op pad, maar echte voorzorgsmaatregelen heb ik niet echt getroffen, behalve dan dat mijn vriend altijd weet dat ik naar de paarden ben en hoe laat ik ongeveer thuis ben/opgehaald word.
Hij wil graag dat ik een bodyprotector aanschaf voor het geval ik er door een aanval toch eens naast lig.
Zijn er meer mensen met epilepsie die (buiten)rijden? En wat voor voorzorgsmaatregelen tref je dan?

Groetjes, Alet

Faber quisque fortunae suae

_inge_

Re: Epilepsie en buitenrijden, welke voorzorgsmaatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:38

Mischien aan jezelf en aan je paard een lebeltje met naam adres telefoonnummer voor als ze je paard of jou alleen aantreffen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:01

wat voor aanvallen heb je dan?
abcanses, of grote aanvallen?
voel je het aankomen, als is het maar een paar tellen van tevoren?
als je het zou voelen aankomen, kan je er misschien aan denken een belangrijk waarschuwings telefoon nummer onder een sneltoets van je telefoon te zetten,
en je zou je paard onder het hoofdstel een halster kunnen omdoen met touw aan het halster, en om de hals/aan zadel tijdens het rijden,
als je dan een toeval voelt aankomen kan je ernaast springen, het halstertouw vasthouden, en de sneltoets op je foon indrukken..
een label dragen met daarop je medische info is ook een goede ja!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 02-02-08 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:01

En altijd iemand bellen net voor je te paard gaat en afspreken hoe laat je van plan bent klaar te zijn en dan ook te bellen. en als je naar buiten gaat dat iemand weet welke route.

Stable Enable Dressuurstal voor ambitieuze ruiters met een handicap

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-08 20:20

Wat fijn dat er zo met me wordt meegedacht Lachen
Die labels vind ik een heel goed en handig idee, dat ga ik zeker doen Lachen
Telefoon heb ik niet altijd bij me, ik vergeet dat vaak, maar spoednummer onder de sneltoets is een goed idee, aangezien dat ook altijd wordt nagetrokken (ja toch?).
Wat voor soort aanvallen ik heb vind ik moeilijk te zeggen, omdat ik 'slechts' 1 aanval heb gehad. Dat was een combinatie van absence en grote aanval. Het was tijdens een buitenrit op de Veluwe. Ik reageerde op een gegeven moment niet meer op de andere ruiters, stuurde het paard heel andere kanten op, maar deed wel alles (inclusief galop) mee. Tot ik ineens verslapte, van het paard gleed en een grote aanval met schokken (tonisch-clonisch) kreeg. Het paard bleef gewoon staan, ondanks dat ik in de teugels hing en haar wel pijn heb moeten doen. Saela, zo heet het paard, betekent geluk en die naam doet ze echt eer aan.
Het enige wat ik mezelf nog kan herinneren is dat ik een vieze smaak in mijn mond kreeg en op de grond gespuugd heb. Degene die naast me reed maakte daar een grapje over, maar dat heb ik al niet meer gehoord. De tijd tussen het aura en van de wereld is dus erg kort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:40

Als kaartje / label / informatiedingetje is dit ook nog een idee: http://www.sostalisman.nl/

(Even tussen haakjes: wat zijn paarden soms toch knap in dat soort situaties! Lovers )

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-08 21:21

Wat een goede tip Anca! Ik heb al iets gezien wat me wel wat lijkt, het valt niet zo op als een ketting, dat vind ik namelijk niet zo mooi Bloos Het springt zo in het oog, ook als er niets aan de hand is... Maar de armband zie ik bijvoorbeeld wel zitten Lachen
Afbeelding

arabiernrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:05

ik heb ook al vanaf mijn 4e epilepsie en ben nu 30
ik heb het al heel land geen aan vallen gehad, want ik mag autorijden en paardrijden.ik rijd geen wedstrijden maar fok veulentjes met mijn merrie, en heb nu een hengstveulen van mijn merrie en mijn merrie heb ik al 10 jaar en heb haar zelf ingereden

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:46

Effies off-topic......;

Zucht Alet....... Saela is gewoon geweldig!!
Wat een rots in de branding is ze toch!

Lang leve 'onze' Kandia-paarden!!

Liefs,
Claudi (Vlindie)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:57

Ik heb je topic ook even gelezen , ik heb zelf geen epilepsie maar werk al meerdere jaren met epilepsiepatienten in de gehandicaptenzorg .
Z 'n s.o.s. armband of ketting wilde ik je ook aanraden , dan kan iemand je altijd helpen door te lezen wat er met je aan de hand is als je evt. in een aanval krijgt en toch lelijk van je paard valt .
Ik geloof ook in de geest van het paard , volgens mij voelt een paard ook wel aan als jij niet oké bent .
Maar dat dat lieve paard op je hebt gewacht is wel erg bijzonder en superlief !!
Maar denk om je telefoon , gebruik je iets als rivotril of stesolid e.d. om uit je toevallen te komen ?? Cap op , bodyprotector dat is ook al heel veilig . allemaal dingetjes om er voor te zorgen dat als jou iets gebeurt je zelf voor hulp kunt zorgen of dat omstanders je kunnen helpen !

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-08 16:07

Hallo azile. Op mijn werk heb ik ook te maken met mensen die epilepsie hebben, gek genoeg heeft geen een van hun zo'n sos-talisman. Zal ik ook eens een balletje over opgooien.
Rivotril en stesolid heb ik niet, het is bij een aanval de bedoeling dat ik ergens op een veilige plek lig en de aanval over laat gaan. Ik bedacht me laatst dat dat op zich best raar is; alle bewoners op mijn werk met epilepsie hebben nml wel een spierverslapper.
Dan gaat mijn voorkeur toch wel echt uit naar rivotril, maar dat zit in een flesje en dat is dan weer kwetsbaar als ik van mn paard zou vallen...

Sommige mensen begrepen niet dat ik nog durfde te rijden, maar ik was ergens juist blij dat ik de aanval te paard kreeg! Paardrijden is inmiddels zoiets natuurlijks voor mij dat ik gedurende een absence van 10 minuten gewoon door heb gereden Clown Had ik deze aanval op de snelweg in de auto gehad, dan was ik verder van huis geweest.

@Vlindie; ja, Saela heeft bij mij wel een speciaal plekje Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:08

die sos armbanden worden hie op bokt ook door iemand te koop aangeboden. moet je even bij comercieel kijken...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-08 18:08

Oh.... ik heb er net eentje besteld bij de apotheek! Kom koud weer in huis vallen!
Maar heel erg bedacnkt voor je tip!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:17

wat kosten ze bij de apotheek? en hoeveel tekst past daarin?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-08 18:18

Ik heb deze besteld:
Afbeelding

En dan alleen de talisman zelf 18 mm breed, zonder band (ik wil zelf graag een brede zwartleren band kopen).
Dan kost ie bij mijn apotheek 13,71. Ze had het erover dat hij misschien vergoed kon worden, maar dat zou ik nog uit moeten zoeken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:22

ok, maar op 18 mm kun je vast niet een hoop info kwijt?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-08 18:23

Oh he vergeet ik dat stuk van je vraag helemaal. Ga anders even naar de site die Shadow0 aanhaalde, daar is ie namelijk afgebeeld. Hij is erg compleet vind ik Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:27

ik heb even in die link gekeken, maar het is inderdaad hetzelfde idee...

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:33

Ja ik heb ook sinds een aantal jaar epilepsie, ik lijd aan de zwaarste vorm maar ook bij mij houden de medicijnen het goed. Heb maar een paar aavallen gehad en ben nu 2 jaar aanvalsvrij. Ik rijd ook gewoon buiten op de straat, soms met een vriendin maar heel vaak ga ik ook alleen. Ik ga enkel als k mijn telefoon bij heb! Ik maaK me er verder geen zorgen over of er wat gaat gebeuren eigenlijk, ik vertrouw op de medicijnen, anders kan ik alles wel gaan laten Knipoog Heb verder ook niet zon bandje met gegevens om ofzo.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-08 19:15

Probleem bij mij is dat als ik de telefoon te pakken heb ik al nokkie-out ben. Dan is het toch handig voor de hulpdiensten/voorbijgangers dat ze weten waarom ik op straat lig Clown

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:22

kan je niet alleen voor als je naar buiten gaat met je paard een soort kaartje bij je dragen, zodat als ze je te hulp schieten dat ze kunnen zien wat je hebt? Denk dat een kaartje aan een touwtje om je nek onder je trui/jas wel voldoende is, een klein geplastificeerd kaartje: ik heb epilepsie.

Ik zou als EHBO'er niet snel naar een polsbandje zoeken. Ik zoek eerder om de nek en in iemand zijn portomonee naar een diabetes- of SOS kaart. Zo'n SOS polsbandje kijk ik denk ik erg snel overheen, omdat het net een horloge lijkt. Dan vallen die van Ikenindi meer op. Na een seconde of 10 zoeken naar SOS kaartjes en toestandjes hou je wel op denk ik zo.

Je moet je niet vergissen dat als iemand EHBO verlenen moet er vaak geen tijd te verliezen is. Zorg dus ervoor dat het wel opvalt dat je epilepsie hebt en dat ze je dus in feite begeleid je aanval moeten laten doormaken, in plaats van dat er gelijk een ambulance wordt gebeld als je stilligt. Bovendien zijn de reanimatieregels sinds dit jaar aangepast, er wordt nu direct gereanimeerd en niet eerst pols gevoeld en ook geen pijnprikkel gegeven als de patient stilligt en niet reageert, omdat dat allemaal tijd kost en de eerste reanimatiedrukking ook een pijnprikkel is, maar dan een behoorlijk grote. Kan dus erg verwarrend zijn en voor kou naderhand erg pijnlijk als je dus niet trilt, maar alleen nokkie op de grond ligt.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-08 19:53

Daar zit wel wat in Teuntje. En gekneusde/gebroken ribben zijn ook geen pretje.
Ik ga eens nadenken hoe ik het zo handig mogelijk zichtbaar kan maken, zonder dat de hele honduitlatende wereld meteen ook weet dat ik 'iets' heb als ik gewoon op zondag een lekker ritje maak.
Misschien toch wel de armband, in de zomer is dat wel goed zichtbaar en 2 horloges draagt (bijna) niemand, dus dan zal het wel opvallen.
Voor Amber maak ik denk ik een label aan zadel/hoofdstel voor het geval ze haar zonder mij aantreffen. Daar kan ik ook iets opzetten qua gegevens van stal en misschien kort 'mijn baasje heeft epilepsie' oid.

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:28

jekna altijd een speciaal zadel maken met een hengsel als je dan een aanval krijgt dat je je dan goed kan vasthouden en met een bod pjector gaan rijden(of hoe je dat ook maarschrijft:P)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:24

Toen ik net wist dat ik epilepsie had durfde ik niet goed meer alleen buiten te gaan rijden, en al zeker niet ver, maar nu het er naar uitziet dat het medicijnen (Keppra) z'n werk doet heb ik eigenlijk helemaal geen angst meer. Scheelt misschien wel dat er bij mij geen aanwijsbare oorzaak gevonden is, ook niet na een MRI met contrastvloeistof en een paar EEG's, dat stelde me wel gerust.

Sindsdien rijd ik wel altijd met cap op en telefoon bij me (voor zover ik dat niet al deed) en ik zorg altijd dat ik mijn ID-kaart of rijbewijs (dat ik nu niet mag gebruiken omdat ik nog geen auto mag rijden Zij zijn groot en ik is klein! ) makkelijk vindbaar op zak heb. Ik had ook zo'n epilepsiekaartje waarop staat wat mensen moeten doen, maar dat had ik beter kunnen plastificeren, is nu een onleesbaar vodje geworden Cool . Zo'n SOS-hangertje ga ik misschien toch nog wel halen, al is het maar alleen voor tijdens het paardrijden of voor als ik onderweg ben van huis-werk-huis, lijkt me toch verstandig als ik die post van Teuntje zo lees.

Stesolid heb ik ook voor noodgevallen (ben het alleen altijd kwijt Clown ), maar dat is idd niet erg handig mee te nemen, en mensen moeten maar net weten wat ze er mee moeten doen. Tot nu toe ben ik altijd zelf uit een aanval gekomen, nou ja, die drie keer dan, en verder waren het voornamelijk absences in de zin zoals jij die had tijdens het paardrijden. Alleen heb ik ze nooit gehad terwijl ik echt actief was zoals bij het paardrijden of in de auto/op de scooter, maar wel onder douche, aan mijn bureau, in de keuken. Met die pillen zijn ze sowieso weg.