hoe snel weer te paard met een knieprothese??

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Chewany

hoe snel weer te paard met een knieprothese??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-08 02:03

bijna is het dan zover, vrijdag de 15e krijg ik mijn nieuwe knie (volledig) maar ik vraag me eigenlijk af hoe snel je dan weer kan rijden?? ik lees wel wat verhalen van andere bokkers maar het is voor mij nog steeds niet duidelijk wanneer je dan echt weer wat kan rijden
natuurlijk ligt dat voor iedereen weer heel anders ook ivm de herstel procedure en alles wat er dan om heen hangt maar ik vraag het me toch af??

dusss................
je hebt een nieuwe knie gekregen en wanneer reed je dan weer voor het eerst??

ben benieuwd, kan ik het mss nog net allemaal lezen voordat ik straks dagen mn inet moet missen en de leuke verhalen die mij vermaken hier op bokt Knipoog

ikenindi

Re: hoe snel weer te paard met een knieprothese??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:02

ehm... vraag het aan je arts? is bij iedereen anders. ligt toch ook aan je herstel...

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-08 14:28

herstel is idd bij iedereen anders maar dta had ik ook al bij mijn verhaal neergezet en ik heb t wel al aan mn arts gevraagd maar die heeft geen patienten die paardrijden, het zijn dan ook imo meestal ouderen die een prothese krijgen
vandaar mijn topic

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:30

Mijn vader heeft in december een nieuwe knie gekregen, maar hij kan nu net pas weer fietsen. Dus ik neem aan dat het wel even duurt voor je weer kunt rijden, en dan vooral het op stappen enzo.

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-08 22:44

zooooo, ff een update, ik ben vandaag eindelijk thuisgekomen incl een nieuwe knie, heeft allemaal wel wat langer geduurd maar kon ook niet anders ivm mn rheuma
ik heb dus nu mijn eigen rollade Verdrietig
moet zeggen dat het me eigenlijk best wel tegen is gevallen maar t is natuurlijk ook nog vers, maar de pijn is flink heftig en vooral enorm veel spierpijn, ik heb daarom een voorraadje spierverslappers en morfine mee naar huis gekregen en een pak huiswerk met oefeningen. Ben blij dat ik me nu wat voort kan bewegen met mijn krukken en heb mijn lieve hoppie ook al weer ff gezien, en nu is het dus maar oefenen, vechten en knokken en rustig blijven.
jammer genoeg heb ik geen arts gesproken die patienten hebben gehad die ook paardrijden omdat je dan weer het standaard zinnetje krijgt: meestal krijg je pas een prothese op oudere leeftijd en niet al zo jong, ik voelde me met mn 38jaartjes dan ook behoorlijk jong want mijn medepatienten waren tussen de 57 en de oudste was 73, en dan lijk ik ook nog eens een stukkie jonger dus voelde me toch wel een klein meisje, maar ben wel goed opgevangen

ik hoop dat ik mijn andere knie voorlopig nog ff kan houden want t is echt niet niets, petje af voor diegene die het allemaal al achter de rug hebben Lachen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 02:27

ik heb op mijn 25e een knieprothese gehad welke kant heb je ?
ik heb rechts en zat met 3 mnd weer op mijn paard , heb ook beide heupen protheses in mar daar zit jeer met een maand of anderhalf a 2 wel weer mee op
maar ligt er echt aan of het je opst ap knie is of niet
waar heb je hem latendoen ?

Sparky 08-07-1997

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-08 11:45

@Sparky: het is bij mij ook idd mn rechterknie,maar ik gebruikte al steeds vaker een opstapje en dat zal ik voorlopig ook wel blijven doen
ik ben geholpen in leeuwarden in het mcl

trouwens vreselijk geslapen vannacht en mijn rheuma is ook nog eens actief geworden en kan bijna mijn krukken niet meer gebruiken omdat mijn ellebogen zo pijnlijk zijn, mss toch maandag maar ff een rolstoel gaan lenen want ik heb natuurlijk ook geen zin om dagen niets te doen en alleen op de bank te vertoeven

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:23

ja kan achter de pc zitten haha maar ja dat is ook niet altijd wat alhoewel ik verslaafd ben aan een spelletj zucht , maar ja vandaag eerst ff gereden en nu weer spelletje Haha!

pijn is ff maar zodra je hechtingen eruit gaan lucht het enorm op heb je nietjes of draadjes ?
trekt allebei maar met eruit halen zijn nietjes fijner

maar ik stap met link op weet nie hoe jij het doet , maar als me liknerknie zou moeten geen diee hoe ik opstap

Sparky 08-07-1997

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-08 22:59

@sparkyover het algemeen stap ik dus al vaker op met een opstapje maar hoop dat straks wel weer gewoon te kunnen
pc spelletjes zijn idd wel erg leuk om te doen maar ik kan niet de hele tijd stilzitten en doe dus intussen gelijk maar ff wat oefeningen
morgen is het trouwens eindelijk zover ze gaan eruit....... de nietjes Knipoog ik hoop dus idd dat die minder gevoeliger zijn zoals jij zegt dan hechtingen
mijn knie krijgt al weer aardig vorm maar paars en blauw zijn nu de huidige bling bling kleuren van mijn kuit en enkel
vandaag ook weer ff op stal geweest en het blijft toch enorm kriebelen hoor, des te meer reden om goed te oefenen en mijn best te doen om weer te gaan rijden

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:06

Ik weet niet of het te vergelijken is, maar ik heb eind oktober m'n knie gebroken. 7 weken gips en nu 1 keer per week fysio. ik heb afgelopen zondag weer voor het eerst gereden, dit omdat ik vooral erg veel last had van pinnen die erin zaten. 3,5 week geleden zijn die eruit gehaald, even gewacht totdat de hechtingen eruit waren en toen maar weer een poging te paard gewaagd Lachen

KNHS: L2 + 8

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:43

In 1998 heb ik een flinke puinhoop van mijn knie gemaakt door rechts van mn paard te vallen, waarij de linkervoet vast bleef zitten links. Mijn tibia-plateau was een legpuzzel. Na de operatie mocht ik 8 weken helemaal niet lopen; daarna maandenlang 3 ker per week revalidatie; en in februari 1999 zat ik weer op t paard.

Bij een nieuwe knie zal het genezingsproces imo wat minder complex zijn. Probeer bij een goede (sport-) fysiotherapeut te revalideren en die kan je misschien wat beter advies geven!

Wat het opstappen betreft: aangezien ik met mijn linkerknie nog steeds behoorlijk problemen heb, heb ik mezelf aangeleerd om aan de andere kant op te stappen; na enige oefening gaat dat net zo gemakkelijk als links hoor!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:39

@fabienne ik heb het ook met een sportfysio allemaal uitgezongen , maar gelukkig is het bij mij tot nu toe rechterknie wel beide heupen maar ja daar voel je niet veel van knie is een stuk ingrijpender

Sparky 08-07-1997

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-08 00:56

hier weer ff een update:
de krammen zijn er dus donderdag uitgehaald en dat was best wel al een hele opluchting, jammer genoeg dat de wond weer iets is opengegaan en nu komt er dus wat wondvocht uit, als het maandag nog zo is dan moest ik weer aan de bel trekken dus ik heb nog een hele dag vol hoop, moest ff een beetje rustig aandoen met oefenen dus dat was ook weer een beetje een tegenvaller. Mn been is super mooi paars maar dat begint ook gelukkig al een beetje af te zakken, morgen ff goed afplakken want ik wil natuurlijk wel ff naar mijn lieve ponybeestje

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:02

Chewany schreef:
hier weer ff een update:
de krammen zijn er dus donderdag uitgehaald en dat was best wel al een hele opluchting, jammer genoeg dat de wond weer iets is opengegaan en nu komt er dus wat wondvocht uit, als het maandag nog zo is dan moest ik weer aan de bel trekken dus ik heb nog een hele dag vol hoop, moest ff een beetje rustig aandoen met oefenen dus dat was ook weer een beetje een tegenvaller. Mn been is super mooi paars maar dat begint ook gelukkig al een beetje af te zakken, morgen ff goed afplakken want ik wil natuurlijk wel ff naar mijn lieve ponybeestje

Hey,

Nou zoals ik zo lees was het druk in het ziekenhuis voor de knieen. Waarschijnlijk zit jij dan wel in een ander ziekenhuis als ik Knipoog .

Ik heb afgelopen 7 januari mijn eerste knieprothese gehad Haha! . Ik ben er echt verschrikkelijk blij mee! Ik was toen nog 25, ondertussen ben ik nu 26 en dacht ik vraag nog een nieuwe knie afgelopen donderdag. Maar helaas dat vonden ze niet zo'n goed idee Huilen Ik zal mijn verhaal hier onder vertellen...

Ik heb mijn hele leven al reumatoide artritis. Toen ik een jaar werd ondekte mijn moeder dat ik ineens niet meer lopen/kruipen kon. Ik huilde altijd heel vervelend voor mijn moeder (als ik zo wel eens kinderen om mij heen zie en vooral hoor Bloos ). Ik ben toen naar het Juliana ziekenhuis geweest in Denhaag. Ik heb daar een kijk operatie gehad in mijn linker been. Daar kwam uit dat ik reumatoide artritis heb.
Ik heb mijn lage school niet af kunnen maken op een reguliere school. Mijn ouders hebben er voor moeten kiezen om mij op een mytyl school te moeten doen. Dat vonden ze vreselijk want ik was verder "normaal" behalve mn slechte dagen! Ondanks dat ik het in begin vreselijk vond kon ik daar wel mijzelf zijn want ik was immers niet appart met mijn kromme benen! Ik was vaak afwezig op school door ziekenhuis bezoekjes en onderzoeken! Heb zelfs een keer zes weken in het ziekenhuis gelegen om te rusten omdat ik altijd maar door bleef (blijf) gaan!

Ondertussen ben ik van school af en 100% afgekeurd. Ik heb de hobby paarden gekozen, niet echt handig als je reuma hebt in die tochtige en vooral vochtige stallen rond te dwalen. Maar niks is mij meer waard! Alleen verziekt mijn ziekte het tegenwoordig behoorlijk!
Ik kon niks meer niet meer rijden mesten plezier hebben in mn paardje niks! 3 jaar geleden ben ik begonnen met vragen of ik een nieuwe knie mocht.... In het LUMC in Leiden!
Ik heb zoveel verschillende antwoorden gehoord dat ik het jou wil besparen. In ieder geval de ene keer kreeg ik er twee tegelijkertijd. De keer erna kreeg ik niks bla bla bla! Goed mijn enkels deden zeer dus ik wilde een nieuwe enkel ook! Ik dacht als jullie dan niet aan mijn knie willen beginnen dan maar mn enkel! Nou het zelfde begon met mn enkel alleen dan erger! Ik mocht een nieuwe, kom ik bij de arts die zou opereren. Nee ik kreeg geen enkel want ik was te zwaar (nu nog steeds) ik moest eerst maar 15 kilo afvallen. Dat had ik gedaan toen was een enkelprothese onmogelijk want dat bestond helemaal niet. Ik was kapot van verdriet! Ze verzieken mijn leven daar! Ik ben gestopt en heb het geprobeerd te accepteren!
Op een gegeven moment met orthopedische schoenen ging het een tijdje beter! Tot vorig jaar ik een knie ontsteking weer kreeg. Ik hem inlaten spuiten. Zes weken later weer een ontsteking dacht ik....
Maar het was het niet, het was de artrose! En dat ging niet meer weg! Ik moest weer naar de orthopedie. Ik heb uitgelegt dat ik dat niet wilde dat ze je toch van het kastje naar de boom sturen. Maar ja uiteindelijk hield ik de pijn niet meer! Echt een jaar ben ik bezig geweest met afspraken. En iedere keer een ander verhaal. Uiteindelijk wilde ze geen nieuwe knie plaatsen Huilen Ik heb wat afgehuild dat ik het gewoon niet meer trok daar!
Uiteindelijk wilde ze mijn knie (die erg scheef staat door de ontstekingen ik heb een valgus stand) recht gaan rekken. Iedere week een beetje. Dat hield in dat ik tig weken het gips in moest. En dat alles voor een soort uitprobeerseltje. Uiteindelijk kwam ik met Sparky in contact die heeft mij naar het Radboud gestuurd!

Wat een verademing daar ze luisteren naar je. Ze vragen wat JIJ wilt, en kijken daarnaast of het in HUN advies past. Ok ik ben 25 maar mijn leven had weinig tot geen nut meer voor mij op deze manier. Bij hun heb ik dan ook na 3 maanden een nieuwe knie gekregen! Go jij! Go jij!

Pff wat een hel die eerste 2 dagen. Ik had een infuus in mn lies die werkte niet (blijkt achteraf) en wat was ik blij dat ik niet meer terug kon ondanks de pijn. Ik ben vanaf het aller eerste begin niet bang geweest voor de operatie. En heb dan ook alleen een traan gelaten toen ik uit de kamer gereden werd en mn ma om de hoek kwam! Waarom.... ik weet het niet denk toch een beetje zenuwen en blijdschap dat het eindelijk ging gebeuren! Toen ik wakker werd was het enige wat ik voelde PIJN!
Nu morgen negen weken terug weet ik eigenlijk weinig meer van die verschrikkelijke pijn! Ik heb afgelopen donderdag voor het eerste gereden dat was 8 weken en 3 dagen na mijn operatie. Ik mocht van de fysio al een weekje eerder maar het kwam er niet van. Omdat mijn andere gewrichten vervelend zijn op het moment. Drie weken terug heb ik een pretnison prik gehad maar die lijkt nu ook weer uitgewerkt te zijn.
Soms voel ik mij nog heel erg nutteloos. Ik doe de hele dag NIKS! Thuis niet op stal niet nergens niet! Afgelopen vrijdag lag ik om 19.30 in bed tot de volgende ochtend 10.15. Ik heb geslapen met een slaappil anders kom ik niet in slaap. Maar word nog moe wakker!

Hoe was jou ervaring? Ik ben er echt heel erg nieuwschierig naar! Toen ik hier aan begon had ik alleen Sparky dr ervaring waar ik iets aan had. Ik hoop dat ik nog meer lotgenoten tref... Die in ieder geval ook de zelfde hobby hebben...PAARDEN

Ik heb afgelopen donderdag gevraagt al weer voor mn volgende operatie maar ze vinden dat ik eerst zeker drie maanden moet revalideren. Ze moesten wel lachen dat ik zo aandrong volgens mij...! Maar ik ben er geestelijk wel weer aan toe. Ik wil gewoon weer kunnen doen wat al die meiden op stal doen van MIJN leeftijd. Ik heb 26 als mijn leeftijd maar voel mij vaak al 80 jaar! Nergens zin meer in bah!
Ze willen nu mijn linker knie nog gaan vervangen, en allebij mijn enkels vast zetten. Lees anders mijn site eens www.nieuweknie.come2me.nl

Ik hoop dat ik jou vraag in ieder geval ook beantwoord heb naast mijn lange verhaal. Echt antwoorden kan ik niet gezien ik ook nog hard aan het revalideren ben. Maar in ieder geval mocht ik na 7 weken weer op mn paardje van de fysio als ik maar niet zo vallen Haha!

Rust zacht lieve Imka ik heb van je genoten en zo veel geleerd. Je was m'n maatje m'n allessie. Nu zal ik al m'n liefde aan je "pleeg" kind geven. Maar jou vergeet ik nooit Lieffie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie