aangepaste rijlaarzen, of je eigen schoenen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

hiphopje

aangepaste rijlaarzen, of je eigen schoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-08 16:43

ik zit met een probleem.
ik draag orthopedische schoenen, ik kan zonder mijn schoenen eigenlijk niks.
vroeger (jaja, ooit was ik jong, ben nu 39) kon ik nog wel rijlaarzen aan, maar dat gaat echt niet meer lukken. Ik heb het geprobeert maar mijn rechterlaars valt gewoon van mijn voet, dus dat werkt niet.
Ik heb van mij 12e tot mijn 32e gereden, eigen paard gehad en zelfs nog wat dressuurwedstrijdjes gedaan bij de 'gewone ruiters', dus het ging allemaal best goed. Nu mijn dochter besmet is met het paardenvirus, heb ik het ook weer te pakken gekregen en vorige week mijn eerste lesje gehad. Was maar een kwartiertje maar ik heb alles gedaan in dat kwartier, haha.
Probleem is nu dus mijn schoenen, het gaat op zich wel, ze passen in de beugels, maar het rijd gewoon niet lekker. Of ik moet er gewoon aan wennen dat het heel anders aanvoelt als toen ik nog rijlaarzen aankon.
Nu zouden ze een speciale beugel voor mij eraan doen volgende week, met een elastiek om mijn hiel, zodat ik beter in de beugel blijf zitten want ik schiet er iedere keer uit.
Chaps pas ik ook niet, want ik heb geen kuiten. En ze passen ook niet om mijn gewone schoenen heen, heb ik al geprobeerd.
Dus ga ik maar weer op mijn gewone schoenen volgende week.
Ik heb nu een jodphur-rijbroek gekocht, die blijft tenminste zitten door het eleastiek onder mijn schoen door.
Wat ik nu wil weten is, of er hier meer lezers zijn, met een dergelijk probleem?
rijden jullie op je 'gewone schoenen' of heb je rijlaarzen laten aanpassen. En zoja, wat zijn de kosten en krijg je dat vergoed?
Jaren geleden heb ik mijn verzekering eens gevraagd, maar ik kreeg het toen niet vergoed, zou het uit eigen zak moeten betalen en dat gaat als snel in de duizenden euro's lopen !! en die heb ik niet.

taverno

Re: aangepaste rijlaarzen, of je eigen schoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:09

Heb je al eens andere beugels geprobeerd?Ik rijd met Flex ride beugels,die hebben een breder onderkant en daar slip je niet snel uit.
http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _home.html en dan bij beugels kijken.Daar staan ook beugels bij die de hele voet ondersteunen.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
www.staldegroenemeer.nl

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:14

Vlindie komt hier zo nu en dan ook wel eens aanwaaien. Ik weet dat zij 'aangepast beslag' Haha! heeft. Anders doe je haar een pb'tje, zij kan je vast wel meer vertellen over het hoe en wat qua vergoedingen en dergelijke Lachen

Faber quisque fortunae suae

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:23

Ik herken het hiphopje! Heb ook een tijd met orthopedische schoenen gereden. Dat voelde eerst heel vreemd, maar voor mij wende het wel. Rijlaarzen kan ik vergeten, maar ik ben heel blij dat ik jodhpurlaarsjes met veters én een rits aan de achterkant heb gevonden waar ik mee kan rijden. Met zooltjes erin gaat dat bij mij tegenwoordig meestal wel. Mij bevallen Sprenger beugels goed. Ik geef trouwens de voorkeur aan doorzitten, da's minder belastend voor mijn enkel/voet.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:05

Ik werk met gehandicapten en een stel rijden er ook paard. Die hebben bijna allemaal orthopedische schoenen. We hebben het zo gedaan dat ze gewoon hun eigen schoen aan kunnen houden, maar dan chaps erbij!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:06

Hellowwww, hier Vlindie, nu zonder m'n aangepaste beslag..... gezien het feit dat ik al in bed lig Haha! .

Wel, ik probeer mee te denken, mijn situatie is anders dan de jouwe. Jodphurlaarsjes met veters waar koeke over schrijft
kan een oplossing zijn. Toch lijkt het me beter dat je met je orthopedische schoen/instrumentenmaker in overleg gaat.
Zoals je weet heb je recht op 2 paar schoenen per jaar. Heb je misschien ergens nog 'oude' schoenen liggen? Wellicht kunnen
deze met enkele aanpassingen zo gemaakt worden dat deze prima gebruikt kunnen worden voor het paardrijden?
Wat de kosten betreft; Kom je al langer bij dezelfde Orth.schoenmaker? Is het dan een optie om hem om een gunst te vragen.
Ik doel dan natuurlijk op zijn goodwill. Het gaat eigenlijk om hoe het verzekeringstechnisch 'weggeschreven' wordt wanneer
het om vergoedingen gaat. Ik denk dat je het balletje zo moet opwerpen. Mijn schoenmaker is hier absoluut bereidt toe, 100%!

Bedenk ook even; omdat het om een 'gemaks-cq. verbeteringsvoorziening' gaat tav. je handicap/beperking, je alle gemaakte kosten
(welke niet vergoed worden door de verzekering) opgebracht mogen worden op je jaarlijkse belastingformulier -> teruggave, kopje ziektekosten.

Even voor het gemak, stel dat het lukt om oude schoenen aan te laten passen, dan kun je idd. voor je onderbenen chaps gebruiken.
Deze zijn in uiteenlopende wijdtes te verkrijgen, dus dat moet lukken!

Heel veel succes gewenst!

Groet,
Vlindie

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-08 00:44

thanks voor het meedenken iedereen
ik heb dinsdag mijn eerste echte les van een uur (vorige week was ik ziek)
zal het er met de begeleiding daar eens over hebben.
het is ook nog een kwestie van wennen voor mezelf denk ik. maar ik ben wel van plan het rijden weer helemaal op te pakken, heb mijn dochter beloofd deze zomer samen de bossen in te gaan, en daar kom ik echt niet meer onderuit ben ik bang Haha!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:31

Ik gebruik trouwens chaps van Pikeur met vijf klittenbanden. Dat is makkelijker bij dunne kuiten en dikke schoenen.
Heel benieuwd hoe het morgen gaat hiphopje! Veel plezier in ieder geval.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-08 15:55

koeke schreef:
Ik gebruik trouwens chaps van Pikeur met vijf klittenbanden. Dat is makkelijker bij dunne kuiten en dikke schoenen.
Heel benieuwd hoe het morgen gaat hiphopje! Veel plezier in ieder geval.

ik heb verschillende soorten chaps gepast maar ze passen allemaal niet, ik heb GEEN kuiten namelijk. Maar daar verzinnen we tzt wel wat op.
Ik heb in ieder geval wel een jodphur rijbroek gekocht zaterdag bij Hypo-weert. Mijn dochter keek haar ogen uit, zo groot is die zaak Haha!
Ik wilde perse een jodphur broek, omdat ik die met die elastieken mooi onder mijn hak vast kan zetten. Een gewoon model is namelijk ook veel te wijd om mijn onderbenen en dat gaat irriteren met die klittenbanden. Een huid met brandwonden is namelijk heel erg dun en gevoelig voor alles, ik heb dus geregeld wondjes. Maar dat mag de pret niet drukken.
Hopelijk hebben ze nog aan mijn beugels gedacht op de manege, en anders help ik ze wel even herinneren Cool
Maar ik heb er onwijs veel zin in, voel me nog wel een vreselijke knurft op het paard, hahahahaaaaa ben namelijk vreselijk stijf en geen conditie, dus denk dat ik geen uur volhoud. Bloos Maar dat gevoel weer, zaaaaaaaaaaalig

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:52

ik heb door de stand van mijn voeten een soortgelijk probleem. ik kan alleen geen laarzen EN schoenen aan. ik rijd op mijn sokken... ik ga orthopedische schoenen krijgen, maar heb geen idee hoe ze die vorm gaan geven en of ik met die dingen in de beugels pas. zo niet dan wordt dat waarschijnlijk zonder beugels rijden...

ik wilde je trouwens wel even veel succes en vooral veel plezier wensen de volgende keer (keren...)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-08 21:32

ik heb rechts een giga spitsvoet, en geen tenen.
mijn schoen ziet er redelijk uit hoor, ze kunnen tegenwoordig heel veel. de neus van mijn schoen is gewoon net, zit vulling in.
(kon ik vroeger op school flinke schoppen mee uit delen als ik weer eens ruzie had Duivel )
toen ik nog laarzen aan kon, zat er in de neus van mijn rijlaars dus niks, ik rijd dus op de bal van mijn voet en kan mijn hak ook niet omlaag.
met mijn schoenen aan merk ik wel dat het minder pijn doet aan mijn voet, maar het voelt gewoon anders als toen met laarzen.
over een paar weken krijg ik nieuwe schoenen, en dan zal ik eens overleggen met meneertje orthopeedje of hij iets voor me kan doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:08

ik heb ook 2 spitsvoeten. ze staan naar binnen, en dan nog een keer gedraaid naar opzij, dus de buitenkant van mijn voet staat naar onder, en ze staan naar binnen. iig op 3 manieren gedraaid... daarbij heb ik 2 grote tenen die niet normaal zijn en die 11 maart er voor de helf af gaan...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-08 00:20

ikenindi schreef:
ik heb ook 2 spitsvoeten. ze staan naar binnen, en dan nog een keer gedraaid naar opzij, dus de buitenkant van mijn voet staat naar onder, en ze staan naar binnen. iig op 3 manieren gedraaid... daarbij heb ik 2 grote tenen die niet normaal zijn en die 11 maart er voor de helf af gaan...

ik ben dus niet het enigste kneusje hier Nagelbijten / Gniffelen

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 07:44

Mijn linkervoet/onderbeen is onderhevig aan dystonie en mijn voet
neigt daardoor ook naar een spitsstand. Ook draait mijn voet/been
zonder 'tegendruk' naar binnen, vrij extreem. Zeker wanneer ik 'loop'
is dit goed te zien. Met mijn orth.p.schoenen kan ik
niet in de beugels komen, helaas.

Wat heb ik gedaan; Hele soepele schoenen, type bergschoen, gekocht.
Spalk aan laten meten die in deze schoen, en andere schoenen, past.
Zo lukt het eigenlijk best aardig.

Vanwege de dwangstand, dystonie, krijg ik iedere 10 weken botuline-injectie's
om de spasmen eruit te krijgen. Dat lukt goed. Jammer genoeg werken deze
injectie's tijdelijk, dus moet ik telkens opnieuw een serie.

Ik hoop echt voor je dat je je droom (en belofte) deze zomer kunt waarmaken!
Van harte, en vanuit ervaring, kan ik je een rit met IJslanders aanbevelen Haha! .
Voordeel is dat (wanneer het paard het goed beheerst) deze paardjes tölten en
je zo dus lekker kunt blijven zitten. Overweeg het eens, het is de moeite waard!

Veel succes en plezier gewenst!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-08 13:06

er zijn hier geen ijslanders in de buurt, ik rijd gewoon op een manege, waar mijn dochter ook rijd.
ik ga geen eigen paard meer aanschaffen, daar heb ik de tijd (en het geld) niet meer voor.
maar wie weet?????? ooit, als we de lotto winnen, twee ijslanders, of twee haflingers, eentje voor mij en eentje voor mijn dochter, hihi

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:10

Oh, maar dat bedoel ik ook helemaal niet, dat je meteen maar een paar paardjes
moet aanschaffen.....
Het was enkel een suggestie om te overwegen wil je eens een fijne buitenrit
maken die minder belastend is tov. 'gewone' paarden. En dan doel ik m.n. op
het lichtrijden, dus druk op je benen/voeten.....

Ik weet niet waar je woont, maar probeer eens via Google te zoeken of er
mogelijk toch een IJslandermanege/stoeterij in de buurt is.
Bij ons zit er eentje, op nog geen minuutje vandaan, en ik wist niet eens dat
deze bestond. Ik bedoel maar Haha! .

Nogmaals succes en veel plezier!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-08 22:35

daar ben ik weer
als je me nu kon zie, zie je mij zitten met een hele vette BIG SMILE op mijn gezicht.
Het was heeeeerlijk, ik had een ander paard, lekker rustig, en we waren maar met zijn vijfjes in de les.
Ze had voor mijn voeten in de beugels te houden, een speciaal riempje. Een stuk leer gaat voor mijn tenen langs en word dan aan de beugel vastgemaakt, en achter mijn hak om een postelastiek. Man, wat was dat fijn, nu hoefde ik niet meer op mijn voeten te letten of ze nog wel in de beugel zitten. Ik heb heerlijk ontspannen gereden, was wel moe. Op het laatst nog voor de fun caroussel gereden, heerlijk.
Ik kan niet wachten tot het weer dinsdag is!!!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:41

Haaaaaaaaaa die HipHop!!

Ik geniet mee hoor. Ooh, ik kan me je gevoel zo goed voorstellen!
Héérlijk meid! Wat zal deze week lang duren eer het weer dinsdag is!

En wat onwijs goed dat men zo meegedacht en gehandeld heeft tav.
het beugelprobleem, helemaal top!

Fijne avond gewenst!
Grtjes,
Vlindie

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:39

Hiphop wat super! Ik zit ook helemaal mee te genieten. Wat goed zeg die actie met riempje en elastiek.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:46

Fijne lessen nog verder dan he!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:52

hiphopje schreef:
ikenindi schreef:

ik ben dus niet het enigste kneusje hier Nagelbijten / Gniffelen

nope, wees gerust;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-08 11:09

mijn dochter heeft gisteravond stiekum foto's gemaakt met mijn mobieltje, ze zijn alleen niet erg duidelijk.
zal haar volgende week mijn fototoestel meegeven, hihi

ik heb trouwens geen spierpijn, wat ik wel verwacht had.
of zou dat nog komen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:26

Ik heb ook orthopedische schoenen. Ondertussen kan ik daar al bijna ruim zes maanden gewoon niet meer oplopen omdat ze mijn enkel onvoldoende vast zette. Deze schoenen waren voor mij de enige uitweg nog... In begin hielpen ze echt wel! Maar na een paar weken kwam de pijn net zo hard weer terug (reuma patiente al 25 jaar ben nu 26) mijn enkels zijn helemaal versleten op kapot! Ik loop nu op een soort spalken het lijken wel sneeuwschoenen! Vreselijk lelijke dingen maar ik ben er zo blij mee! Rijden kan ik er niet mee, maar ik kon al niet meer rijden voor ik die dingen kreeg! Ik ben 8 weken terug geopereerd aan mn knie ik heb een totale prothese rechts gehad. Ik heb hierna niet meer op mn paard gezegen hoewel ik al anderhalve week weer mag. Het is voor mijn andere gewrichten te belastend en het komt er steeds niet van.

Ik moest in begin heel erg wennen aan die schoenen met rijden. Dat deed zeer, een vreselijk rotgevoel maar na verloop van tijd (het is even op je tanden bijten) maar ging het beter en op het laatst had ik er helemaal geen last meer van!

Dat van die schoenen aan laten passen die oude is echt wel een goed idee (helaas voor mij gaat het alleen niet op zal ik later uitleggen)

Citaat:
Zoals je weet heb je recht op 2 paar schoenen per jaar

Dit is of onlangs veranderd of het is niet waar! En daar ben ik het lopende bewijs van Huilen Ik had de eerste keer dat ik schoenen kreeg 2½ jaar terug 2 paar schoenen gekregen. Eerst een paar en na drie maanden heb je dan recht op een wisselpaar. Het volgende jaar heb je er geen recht op! (kan mij herrineren dat het zelfs 2 jr was maar daar zet ik mij niet op vast) Vervolgens heb je iedere 15 maanden recht op een nieuw paar, dus niet zoals jij zegt ieder jaar! Ik kan het weten want mijn schoenen waren helemaal op! (ja dat heb je als je meerdere schoenen per krijgt en allemaal anders zijn dan loop je op een paar en de rest kan je niet op lopen zonde maar waar!) bovendien waren mijn enkels zo achteruit gegaan in de 2 jaar dat ik gewoon weg niet meer lopen kon. Ik kreeg van de arts een nieuwe verwijzing. Ik naar een andere schoenmaker omdat ik het niet eens was met de gang van zaken bij de ander. En daar was alles opgemeten en ze zouden worden aangevraagt maar ik kreeg mooi een nee te horen. Ik moest wachten! Of ik moest een brief krijgen van de dokter dat ze echt nodig waren en geen drie maanden meer konden wachten. Dan waren ze bereid ook water bij de wijn te doen en iets langer op hun geld te wachten! Dit was voor mij zo van belang anders had ik eerst nog drie maanden moeten wachten en dan 8 weken voor het leveren waar ze bij mij ook nog eens vaart achter wilde zetten!

Helaas moet ik het je zeggen dat je recht hebt op een paar. Of het is in 2008 anders geworden anders heb je de eerste keer recht op een wisselpaar en dan om de 2 jr weer! Ik vind het belachelijk want je moet zelf ook nog eens een rotbedrag bij betalen voor een paar schoenen denk jij dat ik een paar zou kopen voor 110 euro! Nu heb ik er een paar voor. En daarmee moet ik paardrijden mesten naar het ziekenhuis feestjes enz...! Een tweede paar had ik een geen recht op en twee als ik er recht op had heb ik er binnen de korste keren weer niks aan gezien mijn aankomende operatie om mijn enkels vast te gaan zetten Huilen

Wat ik wel weet is dat ze eventueel ook rijlaarzen voor je kunnen maken. Daar heeft de verzekering niks mee te maken. Maar ja dat is voor mij lastig als ik echt ALLES alleen op deze schoenen moet doen kan moeilijk in mn paardrijlaarzen overal naar toe Haha! Maar het is een idee! Of als je eens een hele flinke meevaller hebt in de jackpot kan je ze eventueel zelf laten maken ik weet niet of je veel orthopedische dingen nodig hebt?!

Rust zacht lieve Imka ik heb van je genoten en zo veel geleerd. Je was m'n maatje m'n allessie. Nu zal ik al m'n liefde aan je "pleeg" kind geven. Maar jou vergeet ik nooit Lieffie

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:29

mijn vriend heeft ook aangepaste schoenen ( model legerkist) en geen kuiten
hij krijgt imperial riding minichaps wel over zijn schoenen doro de elastiek aan de voorkant en met maatje M ( voor een volwassen kerel, dus ook geen kuit) gaat het prima

Bandages... mensen dragen toch ook geen verband omdat ons paard dat zo mooi vind

TK: Furexel wormspuiten houdbaar tot 03-2011, pb voor info

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-08 20:27

toch wel leuk, te lezen dat er meer mensen zijn met orthopidisch schoeisel die besmet zijn met het paardenvirus Ja