Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

detje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:36

Elk paard gun je een eigenaar zoals jullie!
Hadden maar meer mensen dit inzicht, dat een paard niet voor niets iets niet kan, ipv van dat het paard iets niet wilt.

Respect hoe ver en lang jullie hebben doorgezocht. Sterkte met je paardje en je eventuele beslissingen die er later uit volgen.
Wat fijn dat dit gedeeld wordt. Hopelijk een eyeopener voor andere eigenaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:37

Ik heb ook echt respect dat je naar je paard hebt geluisterd en je onderbuik gevoel bent blijven volgen.

En daarnaast inderdaad, dat hij ook echt mag blijven..goed dat je het verhaal deelt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:43

Wat een prachtige brief..... Meneer Anton had geen beter plekje kunnen vinden.

Waar de creativiteit van de horseman ophoudt, begint zijn grofheid

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:45

Wauw, tot tranen geroerd. Geloof dat dit de eerste keer is dat ik op bokt reageer op een bericht, maar hier log ik even speciaal voor in.

Jouw brief en boodschap is zo mooi, zo krachtig en zo belangrijk!

Meneer Anton heeft mazzel met zulke mensen in zijn leven en zo te horen jullie ook met zo’n bijzonder paard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:45

En zo hoort het, hoe moeilijk ook..
Wat vreselijk zonde, en wat moeten jullie je eerste instantie rot hebben gevoeld om alle moeite die gedaan is, terwijl hij wel wilde maar niet kon.
Hier ook een pony waarbij vanaf dag 1 bij mij duidelijk was dat er wat niet in orde was, maar hier heeft het na een paar jaar wel een happy end.
Metabolisch zat hij niet goed in elkaar, EMS, en in een mate dat het best lastig was om hem goed te kunnen helpen, dus ik heb me aangepast aan zijn kunnen.
Ik had dus een soort pre-pensioen pony, maar nooit, nooit, nooit gaat hij weg.
Enkele maanden terug werd hij ineens echt timide, en bleek het cushing in een nog lichte mate qua waarde, of zelfs nog negatief kritisch bekeken.
Vreselijk getwijfeld waar ik goed aan zou doen, maar de sprong gewaagd met prascend en dat is de beste keus ooit geweest.
Mijn pony is zo opgeknapt dat al zijn kwaaltjes weg zijn, en hij alles weer kan dankzij zijn magische pilletje: iets wat ik allang uit mijn hoofd had gezet.
Ik had zoiets van kan het nog is het fijn, maar zo niet.. Je blijft bij mij.
Dan gaan we andere leuke dingen doen, en ga je genieten met je vriendjes.
Hij is nu een maand echt goed, en sinds 1,5 week weet ik dat hij weer volledig inzetbaar is, maar nog elke dag moet ik mezelf even knijpen.
Als ik op stal kom, en hij staat met een huge pretbek te hinniken en gekke bekken te trekken dan is het net of ik droom, het is bijna niet te geloven.
Alleen een eigenaar die weet hoe het is om in zo’n situatie gezeten te hebben zal snappen wat je dan voelt, ongeloof, blijdschap, en nog net geen tranen.
Hopelijk kan jullie kanjer nog lang genieten en kan hij voor de wagen nog onbelast mee met Janouk straks.
Maar jullie dressuurdroom, ik snap heel goed dat dat voor jullie heel moeilijk is om die los te laten hoeveel je ook van je paard houdt.
Het is jullie passie, het zal wel afkicken worden, maar hopelijk komen er nieuwe dromen voor in de plaats.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:55

Wat een heftig verhaal, dat verwacht je niet, zeker niet als je alles qua training zo correct mogelijk invult. Toevallig hadden we dit jaar een soortgelijk geval op sta, net zo oud en die ook een enorme hoop 'weilandschade' met zich mee bleek te slepen in bekken en SI-gewricht. Bizar waar paarden mee rond kunnen lopen, en hoe braaf ze ook blijven als je in feite het fysiek onmogelijke van ze vraagt.
De pony bij ons op stal moest helaas ingeslapen worden omdat hij niet meer pijnvrij kon leven, dus toch ook heel positief dat jullie geweldige paard gewoon pijnvrij een geweldige weidedecoratie kan worden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:57

Ik vind jou een super baas! Hoeveel mensen zijn er wel niet die een paard wegdoen als hij niet aan de eisen voldoet. Die niet vechten voor een dier, maar het gewoon opgeven. Die mensen verdienen in mijn ogen geen dieren. Jij dus wel, maar dan is het extra sneu dat je hele droom nu weggevaagd word.

Ik vind het heel erg voor je, maar ik kan je enkel complimenten geven over wat je gedaan hebt en hoe je het gaat doen. Wees trots op jezelf en op je paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:00

Het nieuws is echt heel naar en enorme teleurstelling als je een jong paard hebt en vol met plannen zit, ik weet heel goed hoe dat voelt helaas...
Het is wel fijn dat je nu eindelijk weet waarom hij doet zoals hij doet en dat hij daar inderdaad iets mee aangeeft.
Alles wat ze doen is een signaal dat ze je iets willen vertellen, een paard doet nooit zomaar niet zijn best.

Heel veel sterkte voor jullie en een hele dikke knuffel voor Anton!

raya00

Re: Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:18

Ach wat zuur. En wat dubbel; de opluchting iets gevonden te hebben, de bevestiging dat je gelijk had, maar tegelijkertijd het gevolg, de conclusie.
Hij is zo'n gave kerel, ze stonden ook zo gaaf samen.
Veel sterkte.

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:22

Wat heftig nieuws over Meneer Anton .
Respect dat hij bij jullie mag blijven wonen . Jullie zijn een gouden baasje voor hem .
Sterkte met het verwerken van dit vreselijke nieuws.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 15:29

Bedankt. :o
Voor jullie mij heilig verkaren :D we hebben van frustratie echt wel eens achter zijn broek aangezeten. Als je hem ziet rennen, bokken en donderjagen door de wei en hem daarna opzadelt en hij wil niet voorwaarts. Maar we kwamen snel tot de conclusie dat wij zo niet willen rijden. Als het niet gaat, dan niet.

Ik besef ook goed dat wij in de gelukkige omstandigheid zijn dat wij de paarden aan huis hebben en het management van de paarden in eigen hand hebben. Daar werken we hard voor. Maar ik begrijp ook dat als je op een pensionstal staat, dat je dan misschien andere afwegingen maakt.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:36

Wat een teleurstelling! Maar meneer Anton mag blij zijn dat hij bij jullie terecht is gekomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:37

Voor mij is een paard een vriend en het is logisch dat die gewoon bij je mag blijven als hij ziek is. Maar natuurlijk is rijden,mennen,etc., leuk en als je een paard gaat kopen wil je er een waar dat ook mee zou kunnen.Jullie hebben hem indertijd laten keuren en toen is hij goedgekeurd. Dat is dus wel apart. Zo'n keuring is dan ook niet veel waard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 15:47

anjali schreef:
Voor mij is een paard een vriend en het is logisch dat die gewoon bij je mag blijven als hij ziek is. Maar natuurlijk is rijden,mennen,etc., leuk en als je een paard gaat kopen wil je er een waar dat ook mee zou kunnen.Jullie hebben hem indertijd laten keuren en toen is hij goedgekeurd. Dat is dus wel apart. Zo'n keuring is dan ook niet veel waard.

Hij liep afgelopen maandag in de kliniek ook goed op de harde en zachte volte en was goed op de buigproeven. Ik denk dat een klinische keuring heel veel laat zien en uitsluit, helaas bij hem komt zijn probleem dan niet naar voren.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:06

prachtige brief voor een prachtig paard!
Sterkte met dit nieuws :(:)

A horse is you best friend. you can tell them anything and no one else will ever know!♥

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:13

Wat een rotnieuws, maar anderzijds wel fijn dat jullie eindelijk een antwoord hebben. Wat mag Anton blij zijn met lieve baasjes en dat hij nog maar lang gelukkig mag zijn met zijn vriendinnetje!

Christian ♥
"Love, Language, Leadership" Pat Parelli
[PP] [VOLG] Op naar een nieuw avontuur...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:26

Wat een prachtige brief, met helaas een vreselijke boodschap.

Meneer Anton en Janouk mogen hun hoefjes dichtknijpen met zulk personeel.

Heel veel sterkte.

Gaat Janouk wel weer goed?

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:28

Wat een naar nieuws...heel veel sterkte! Wat goed dat je op je gevoel afgegaan bent, super baas zijn jullie. Zou evt een recreatief ritje voor de wagen niet meer kunnen? Ik hoop dat hij nog lang bij jullie mag blijven!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:52

Jeetje. Jeetje. Kippenvel om je brief, ik voel jullie verdriet. Wat goed dat jullie hebben doorgezocht en niet "doorgeduwd". Wat goed dat jullie hem bieden wat hij nodig heeft, tot het einde.
Diep respect. Echt waar.

Veel sterkte met het geven van een plek van dit nieuws en dit verdriet.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:55

Wat een mooie brief naar menneer Anton! En wat balen voor jullie. Wat zijn jullie toppers van een baasjes.

Ik heb verder geen woorden voor. Fijn dat hij mag blijven tot het echt niet meer gaat. Hij zal jullie dankbaar zijn

~volg mij en mijn haflingers op YouTube
http://www.youtube.com/c/HaflingersStanleyMaximus~
:-)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:06

Pff, je schrijft t weer fijn. We hebben het er van de week wel over gehad, maar ik zit weer met tranen in mijn ogen. Dikke knuffel voor jullie en de paardjes.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:08

Kippenvel!
Hij mag blij zijn met een baasje als jij <3

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:10

Hé toch, wat een tegenslag, maar aan de andere kant ook wel fijn dat jullie weten dat het niet aan het paard zijn onwil ligt.
Knap dat jullie zijn blijven zoeken naar een oorzaak. Ondanks dat hij nu weinig meer kan vind ik het bewonderingswaardig dat hij fijn bij jullie mag blijven!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:11

Wat een mooie brief aan je paardje … ondanks dat het wel heel zuur is natuurlijk :(:)
In elk geval is er duidelijkheid nu. En idd, laat dit een les zijn voor iedereen dat je echt je gevoel moet volgen als er iets niet klopt.
Hij boft maar met zijn gouden stalletje bij jullie !
Op naar nog vele mooie en pijnvrije jaren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:12

Waardeloos nieuws, knappe meneer Anton, ik herinner me de blijdschap toen hij bij jullie kwam en de plannen. Complimenten dat je bent blijven zoeken maar dat had ik eigenlijk ook niet anders van jullie verwacht. Een hele dikke knuffel