Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:08

Je hebt je ellebogen nu goed naast je lijf, dat had je niet toen je nog met Oreo en Shan reed, dus dat is een verbeterd punt. Echter heb ik je andere galop filmpje gezien en ik heb het idee dat je heel houterig en stijf op je paard zit. Je beweegt totaal niet mee in de beweging van je paard, maar je beweegt wel alle kanten op (omdat je paard beweegt, dus jij schudt alle kanten op).

Probeer te ontspannen, waar word niet lui of apathisch. Je paard moet doorlopen maar niet onder je uit rennen.
Je teugels mogen een stuk korter, mits je je hand mee laat bewegen met de paardenmond. Ik zie nu regelmatig je handen in je kruis of op je bovenbenen om contact te houden en daar mee zet je dus je handen vast. Houd ze een cm of 10 omhoog en naar voren, en beweeg je armen mee vanuit je ellebogen.

Ik weet niet wat reden is dat je je paard zo omlaag zaagt, maar als jij vindt dat een paard in een wedstrijd aan de teugel hoort te lopen, dan zou ik oefenen tot je paard correct aan de teugel loopt, in plaats van hem zo in de houding te zagen zodat het er mooi uit ziet. Daar trapt een jury echt niet in en wordt je proef ook niet beter of mooier van.

Dan maak ik maar zin.

Divers

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:40

Waar ik eigenlijk een klein beetje van schrik, en dat bedoel ik echt niet vals of persoonlijk, is dat je dus al 10 jaar rijdt. Dat vind ik erg lang voor het niveau dat je nu laat zien op je video's en ik hoop dus van harte dat je naar een andere instructeur gaat.

Dan maak ik maar zin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:19

TS, als jij zelf naar de video's kijkt, zie je dan ook het probleem en hoe zou jij het oplossen/wat voor advies zou jij geven als deze video's van een ander waren?

Dan maak ik maar zin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:06

Goed dat je het zelf inziet! Erg knap :j Probeer er actief iets mee te doen!

Dan maak ik maar zin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:30

Ik heb oude foto's en filmpjes van je gezien (op je andere paarden). Daar zit je met gestrekte ellebogen en amper contact op de teugels. Ik gok dat deze paarden stug in de mond zijn, en dat jouw zagen toen resulteerde in ''de kop omhoog''. Oreo was een oud manege paard, die zijn vaker zo. Van Shan geloof ik dat hij nooit correct is doorgereden, naar info uit je andere topics. Ivy heeft zo te zien een veel zachtere mond, en jouw zagen resulteert dan in kin op de borst.

Op het filmpje waar je bij Ivy gaat kijken doe je het niet. Wellicht omdat dit de eerste keer op dit paard is, of omdat je er niet te veel aan durft te zitten (nieuw paard, de eigenaar staat te kijken, niet gewend... etc)

Hoewel dat ''mooi staat'' is dat niet de bedoeling. Ik snap ook dat je, na 10 jaar, eigenlijk wel een keer een paard gewoon rond wil kunnen rijden, zowel in de hals als door de bak. Wellicht dat je je zelfs een beetje schaamt om het feit dat jouw paard niet dressuurmatig correct loopt, en bijv. die van stalgenoten wel. Dat kan ook onbewust gaan (omdat je blijkbaar niet bewust bent van het probleem).

Wellicht heb ik het fout, maar dit herken ik van mezelf toen ik jonger was. En dat is niet eerlijk tegenover het paard.

Ik snap dat dit niet heel aardig overkomt, en wellicht een hoop bokkers tegen het hoofd stoot. Het kan ook zijn dat ik er volledig naast zit, sorry in dat geval.

Zoek alsjeblieft een andere instructeur, zonder excuses dat dat niet mag op stal. Verhuis van stal, neem je paard mee met de trailer, huur een trailer met chauffeur... Er zijn zo veel opties maar je moet er wel in (willen) investeren.
Laatst bijgewerkt door Divers op 22-06-19 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dan maak ik maar zin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:37

Je kan niks dwingen, maar als jij beter wilt leren rijden zal je toch een andere instructeur moeten zoeken. Het is niet eerlijk naar je paard op deze manier, omdat je haar lichamelijk wel kunt verslechteren of zelfs pijn kunt doen. Zoals een andere bokker al zei; soms loopt Ivy op je filmpjes zelfs kreupel door de manier waarop zij haar lichaam (niet) gebruikt. Na 10 jaar mag jij zelf ook wel eens wat gaan verwachten! Ik zie op een filmpje Ivy's hoofd van links naar rechts getrokken worden, en op dat moment zegt je instructrice ''zo ja!''.... Daar gaat dus iets mis.
Laatst bijgewerkt door Divers op 22-06-19 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dan maak ik maar zin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:13

Kimmie25501 schreef:
Divers schreef:
Je kan niks dwingen, maar als jij beter wilt leren rijden zal je toch een andere instructeur moeten zoeken. Het is niet eerlijk naar je paard op deze manier, omdat je haar lichamelijk wel kunt verslechteren of zelfs pijn kunt doen. Zoals een andere bokker al zei; soms loopt Ivy op je filmpjes zelfs kreupel door de manier waarop zij haar lichaam (niet) gebruikt. Na 10 jaar mag jij zelf ook wel eens wat gaan verwachten! Ik zie op een filmpje Ivy's hoofd van links naar rechts getrokken worden, en op dat moment zegt je instructrice ''zo ja!''.... Daar gaat dus iets mis.

Hmm over welk filmpje heb je het? Dat was me nog niet echt opgevallen eerlijk gezegd

https://www.youtube.com/watch?v=6qN1xdRuiNk Dit filmpje, na dat je de hoek door bent op de lange zijde.

Dan maak ik maar zin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:08

Ik bedoel er niet mee te zeggen dat jouw instructrice het zagen goedkeurt; ik bedoel er mee te zeggen dat ze je ''beloont'' op het moment dat je loslaat, maar niet corrigeert op het moment dat je vasthoudt. Zonder loslaten geen vasthouden en vice versa. Dat jij 'helaas' een harde hand hebt vind ik een beetje laks overkomen, alsof het een probleem is dat niet zo groot is, of zichzelf wel oplost.

Dan maak ik maar zin.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie