Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:19

Wat mij trouwens opviel: je hebt de proef volgens mij goed geoefend omdat je een aantal dingen al reed voor de voorlezer eraan toegekomen was. Maar de bak is zo te zien geen 20x40 maar kleiner, doordat het stukje van de ring is afgezet. En ik vroeg me dus af of een deel van de haast en chaos komt omdat je in je hoofd hebt zitten hoe je het geoefend had met richtpunten in de grote bak (bv de hoek, of de dakbalken, of de spiegel), en doordat de bak nu kleiner was het niet meer klopt.

Verder: zitles en lekker zitten. Ontspannen de beweging van je paard willen volgen. Ik denk namelijk dat het grootste probleem voor je paard niet eens was wat je met je handen deed, maar ook dat je onbewust aardig klemde in je zadel. Je paard springt een paar keer in galop aan waar dat niet moet, en dan is klemmen waarschijnlijk de oorzaak. En lekker stil zitten komt nog voor je wat met je handen doet.

En ik zou inderdaad overwegen of dit wel of niet de goede instructeur is. Misschien dat iemand die meer kan meedenken vanuit jouw ontspanning fijner is. En lang niet iedere instructeur kan dat bij iedere ruiter. Dus kijken of iemand anders beter bij je past is niet gek. En misschien iemand die wel degelijk kan zien of bv scoliose of iets anders meespeelt, meer centered riding, ruime ervaring met verschillende ruiters, die kant op.
Dan zie ik nog heel veel mogelijkheden!

Shadow0

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:04

Ik vind ook dat men daar best wat flexibeler mee om zou moeten kunnen gaan. Een instructeur of manegehouder kan nooit zo goed zijn dat 'ie bij iedereen past, dus gun ruiters die iets anders nodig hebben de ruimte om dat te vinden. Dat zegt niets over de kwaliteiten van een specifieke instructeur, maar niet iedereen heeft hetzelfde nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:55

Kimmie: als zij het heel vaak meldt dan wijst dat er eigenlijk op dat jullie nog niet hebben achterhaald wat daaronder zit. Het moet niet iets zijn waar je steeds aan moet denken, maar iets wat eigenlijk vanzelf gaat (of waarvoor je de omstandigheden zo maakt dat het vanzelf gaat.)

Soms komen problemen er namelijk op een heel andere plek uit. (Een klassiek voorbeeld is dat je voeten bv wel kunnen aangeven dat er iets niet helemaal goed zit, bv als iemand haar tenen naar buiten houdt of hakken optrekt, maar dat dat bijna altijd een gevolg is van iets anders. Bv niet indraaien vanuit de heup, of uit balans zitten met het bovenlichaam. Steeds maar weer zeggen dat iemand zijn/haar voeten goed moet houden, helpt dan niet. Uitzoeken waar het wel zit is wel belangrijk. En als je daar mee bezig bent, dan volgen bv iemand voeten over het algemeen vanzelf.)

Niet alle instructeurs zijn daar goed in. Als je aangeeft dat je het uitstappen zonder zadel al lastig vindt, denk ik dat er heel veel te halen is in het verbeteren van jouw balans. En dan helpt het als dat iemand is die meer specifieke aanwijzingen of oefeningen kan geven dan zeggen 'ontspannen.'

Shadow0

Re: Weer eens wedstrijd met Ivy, slechtste proef ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:08

De hele verhaal van 'afgestompte paarden' gaat meestal om ruiters die niet goed aan kunnen sluiten bij de paarden, en niet omgekeerd. De paarden zijn gewoon paarden. Geef ze balans en ontspanning en dat is wat je terugkrijgt. Zeker ook bij manegepaarden, en vaak ook al snel.
Dit heeft niets met de paarden te maken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie