Duke op weg naar zijn nieuwe carrière

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Buffelduke

Duke op weg naar zijn nieuwe carrière

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 17:53

Hallo allen,

Naar aanleiding van dit topic
buffel Duke als dressuurpaard plaats ik hierbij het topic voor de rijfoto’s. Ik heb er 4 ontvangen waar ik enorm blij mee ben.

Korte toelichting
Duke
9 jaar, Fries x haflinger
Ruim, tot zijn 5e klophengst
200 kilo afgevallen

Duke en ik heb al het nodige meegemaakt in 1,5 jaar tijd. Toen ik met hem begon kon hij niet vaststaan, wou altijd naar zijn kudde toe en was veel te dik. Na een aantal keer rijden besloten dat dit niet de oplossing was. Een gestresst dik paard, daar kon ik niet veel mee. Ik heb besloten om hem eerst op dieet te zetten, manieren te leren en zijn ietwat (lees veel) hengstengedrag eruit te halen.

Dit lukte beetje bij beetje. We zijn naar een andere stal verhuisd wat positief was. Daar is hij al veel afgevallen, alleen het rijden wou niet lukken. Ik viel er continu af, wat mij een gebroken vinger en een scheur in mijn schouder opleverde. Osteopaat is geweest, tandarts is geweest, zadelmaker is geweest maar toch bleef hij onbetrouwbaar. Toen toch nog maar van stal verhuisd, de beste beslissing tot nu toe. Hij leefde op, werd handelbaar en nu sjezen we zo’n 5x per week de baan rond. Hij zal op dat punt altijd een zorgenkindje blijven. Maar dat doe ik met liefde. We zijn er nog lang niet maar dat maakt niet uit, het is een stijgende lijn.

De foto’s, hoe we zijn begonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Na een half jaar, nog inclusief valpartijen:

Afbeelding

En inmiddels zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar werken we aan: ontspanning, voorwaarts en zo min mogelijk druk.

Bedankt voor het kijken! Ik weet dat er nog genoeg aandachtspunten zijn maar daar werken we aan.

Afbeelding

De laatste 4 foto’s zijn gemaakt door rianne schaper fotografie, er rust dus copyright op.

Amado7

Re: Duke op weg naar zijn nieuwe carrière

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:57

Wauw jullie zijn goed op weg! Wat is hij al opgeknapt!

Wat ik wel mis is de activiteit. Hij duikt wat op de voorhand en gooit achter er wat uit. Heel veel overgangen maken, tempo wisselingen waardoor hij achter wat sterker gaat worden. Ook bij de 2e foto van het rijden van nu drukt hij zijn rug weg en loopt hij in een valse knik, helaas. Heel veel succes! Jullie komen er wel!

Be kind to yourself
Ik hou nu al van Wakkerdam

IK BEN ALLERLIEFSTE ROODBOL <3 WVW

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 18:00

Dankjewel voor je reactie. Ook helemaal eens met je commentaar. We zijn aan het werken met het actiever worden. Zodra hij in zijn ontspanning komt valt hij terug omdat hij het vooral moeilijk vindt. Dit moeten ik actief zien te houden. En ook dat hij soms de valse knik heeft klopt. Hier zijn we rustig mee bezig, zodra hij meer gaat ontspannen en zijn rug ontspant komt dag ook hoop ik!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:06

Ik sluit me aan bij Amado, maar ook lijkt het zadel veel te ver over de schouder heen te vallen wat ervoor zorgt dat hij zijn passen niet af kan maken. Nu is dit vanaf een foto natuurlijk erg moeilijk te zien, maar imo is dat vooral wat opvalt.

Als ie zijn passen af kan maken is het ook makkelijker voor hem om zijn achterhand te gaan gebruiken.

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 22:09

Bedankt voor de tip. Heb vanavond het zadel verder naar achteren gelegd en hij liep een stuk losser, fijn dat er meegedacht wordt

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:28

Ik denk dat als je het zadel naar achter legt, dat jouw schouders, heupen en hakken ook meer in 1 lijn zijn, en als jij meer balans heeft, heeft je paard dat ook :)
Ik sluit me aan bij de rest van de tips, met als compliment dat jullie enorm vooruit zijn gegaan, en met name jouw houding en zit. Ik denk dat als je erop let dat je je been nog wat meer laat vallen, waardoor je schouders, heupen en enkels in een lijn komen, dat je zelf nog wat meer gaat kunnen ontspannen in je bovenbenen en heupen. Super bezig jullie! En Duke is prachtig geworden :)

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-20 13:13

Bedankt voor de complimenten!

Lichaamshouding vind ik erg lastig doordat ik zelf wat lichamelijke mankementen heb. Ik ga eraan werken. Dank voor de zeer bruikbare tips al genoemd!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:20

Ben het met bovenstaande reacties eens, maar wat een ontzettend knap paard! :D Een heel verschil in ieder geval op de foto's van hoe jullie begonnen en hoe het nu is.

Goed dat je ook bezig bent met het verbeteren van jullie houding.

Elaya ~ dressuur : B+3 - springen B+5

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:07

Knap paard! Verbeterpunten zijn er altijd wel voor iedereen.. Je hebt al heel wat bereikt waar je trots op mag zijn!

Onderschrift

Tears are words from the heart that can't be spoken
*Voor altijd in mijn hart ♡ Rust zacht lieve Amarinske*

ShettieCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:58

Wat een knapperd <3

'To blame a horse for everything, is like blaming the night to be black'

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-20 12:00

Dankjulliewel! Ik ben druk bezig met de verbeterpunten. Afgelopen week weer les gehad en druk bezig met het verhogen van de activiteit.

Ook het zadel verder naar achteren was een goede tip, heeft ook al veel geholpen!

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:25

Wat me vooral opvalt, is dat jij erg naar beneden kijkt. Hierdoor zal jouw gewicht ook naar voren vallen, wat er ook voor zorgt dat hij meer op de voorhand kan vallen. Probeer dus lekker rechtop te zitten. Dat zal er ook voor zorgen dat je er minder snel af valt.

matespony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:06

Wauw wat een verschil! En wat een knapperd <3

Keep calm and love horses!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:49

Wat een super mooi verschil!

Ik heb inderdaad ooj het idee dat het zadel niet helemaal lekker ligt. Op een foto kaj het natuurlihk een verkeerde hoek hebben e.d. maar hij lijkt 1. Te ver naar voren, maar 2. Lijkt hij ook niet horizontaal te liggen mar voorover, dus op de schoft. Hierdoor kom jij achter tegen de lepel... zie dat je er ook een pad onder hebt om hem achter op te tillen, maar vraag mij af of het überhaupt nodig is en of het probleem juist niet voor zit!

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:36

Wat een verschil. Mooi om te zien. Idd een erg knap dier!

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:11

Wat een vooruitgang, ga zo door!
En wat een knap paard <3

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-20 23:43

Wat een lieve reacties, bedankt allemaal! En ook voor de tips, het naar beneden kijken ook. Daar ga ik mee bezig.

@zamba het zadel heb ik nu standaard verder naar achteren liggen en de boom daar ook op aangepast, gezien dat ook veranderd. Het lijkt alsof er een dikke pad onder ligt maar dat is vertekend. De pad is een hele dunne gelpad die geen enkele werking heeft ten opzichte de ligging van het zadel. Ik heb hem zodat het zadel minder schuift. de dekjes gleden me er namelijk allemaal onderweg (de onderkant van het zadel is van fluweelstof). Het zwarte wat je ziet is een speciaal vlak in het dekje. Is een ander materiaal met een speciale rand voor het kunnen ademen van het dekje.

Erg lief nogmaals deze berichten en tips, ben ik dankbaar voorv

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:16

Wat goed dat je tijd voor hem hebt genomen, en kijk eens wat een gaaf paard daar verschijnt; top!

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:41

Mooi paard zeg een wat fijn voor hem dat je zo door gezet hebt!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:58

Het paard op de eerste foto's krijgt weinig wedstrijdpunten, maar draagt mooi, loopt ruim en lijkt redelijk ontspannen.

Mijn tip zou zijn werk aan het héle 'skala', en met de minste aandacht voor aanleuning.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-20 07:59

Bedankt voor de complimenten! Erg lief allemaal. Ben zelf ook erg blij dat ik doorgezet heb. Het is zo’n lief paard, en een goede leermeester, doe ik iets fout weet ik het meteen.

Bedankt Janneke, ga ik mee bezig. Sommige trainingen heb ik een los teugeltje, en soms een lichte verbinding om hem op eigen benen leren lopen en vooral het voorwaartse mee te nemen. Dankjewel voor de tip

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie