Elfina (v. Zuidenwind) ontspannen aan het werk

Moderators: RianneH, Lous, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NadjaNadja
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Elfina (v. Zuidenwind) ontspannen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-20 17:05

Hoi allemaal,

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik iets van mijn rijden op Bokt heb geplaatst. Het blijft toch altijd een dingetje: is het wel bokt-proof? :o Maar goed, omdat ik ook vind dat er niets zo leerzaam is als kijken naar anderen en horen wat anderen zien, vind ik dat ik dan ook maar gewoon het goede voorbeeld moet geven en een topic moet plaatsen! :j

Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic hier of op HAW wilde zetten, maar ik heb toch gekozen voor hier. Vooral omdat ik het ook gewoon leuk vindt als mensen alleen even willen zeggen dat het een leuk paard is :Y) Maar ik sta ook zeker wel open voor rijtechnisch commentaar en tips, dus voel je ook vrij om daar mee te komen!

Elfina is mijn 10-jarige merrie, die ik nu bijna 6 jaar heb. Ik heb haar volledig groen gekocht, terwijl ik zelf ook nog zo groen als gras was. Beste combi? Geen idee, vast niet. Maar gaande weg hebben we een hoop dingen samen geleerd en ik denk wel dat ik nu met haar kan lezen en schrijven. Soort van dan, als de merrie er zin in heeft :+

De laatste tijd werken we eigenlijk vooral heel erg veel aan ontspanning. Elfina is een echte zenuwpees en ook nog eens heel sensibel, dus dat is soms best wel een lastige combinatie. Ik pik haar spanning snel op en vind het dan lastig om dat weer af te laten vloeien. Thuis lukt dat dan nog wel redelijk vaak, maar op wedstrijd is Elfina nog meer gespannen dan normaal en dan is het echt heel lastig om echt weer de ontspanning terug te vinden.

In principe rijden we M2, maar op dit moment staat alles best wel op een laag pitje. Ze heeft een tijdje niet helemaal lekker in haar vel gezeten, ik heb een tijdje geleden best wel een andere indeling van mijn week gekregen, etc. We zijn op dit moment dus nog niet weer op niveau, maar ik vind het vooral belangrijk om vanuit deze ontspanning weer verder te werken naar meer kracht en meer oprichting. Die ontspanning is voor ons beide echt essentieel, dus dan doen we er maar een beetje langer over!

Ik heb 2 filmpjes en voor de mensen die geen zin hebben om de filmpjes te kijken een aantal screenshots. Ik heb niet in de filmpjes geknipt of wat dan ook, dus je ziet alles, inclusief foutjes en dingen die wat minder lekker gingen dus. Voordat deze filmpjes gemaakt werden, heb ik gesprongen. Mijn beugels zitten dus een stuk korter dan normaal en Elfina was ook al wel redelijk moe. Maar dat mag de pret niet drukken, ze voelde fijn en dat wil ik graag met jullie delen!

Werkpunten op dit moment:
- Rechtop zitten > vooral m'n schouders trek ik naar voren
- Voor me uit kijken
- Benen stil houden en minder "kloppen" met m'n benen
- Buitenkant begrenzen en gelijke druk op beide teugels houden
- Achterkant sterker maken om haar minder op de voorhand te laten vallen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Pantykous
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Re: Elfina (v. Zuidenwind) ontspannen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:17

Ik krijg steeds een error als ik je filmpjes wil kijken, daarom was het van reageren nog niet gekomen. Zo afgaand van de foto┬┤s lijkt het contact heel fijn. Vraag me alleen af of je zadel niet een tikje naar achteren kan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:55

Wat stoer dat je filmpjes plaatst! Ik vind jullie een erg leuke combinatie.

Je zadel lijkt wel in de nek te liggen en je zit heel erg in stoelzit. Tijdens het lichtrijden klap je ook terug in het zadel en vliegen je onderbenen naar voren. Nu zaten je beugels korter maar ik vrees dat dit met lange beugels ook gebeurd. Iets om even naar te kijken iig.

Ik was heel blij om te zien hoe je opnieuw aandraafde toen ze dat niet goed deed. Later in het filmpje laat je dat weer een beetje versloffen. Dan laat je haar wat uit elkaar vallen in de overgangen en plat door de bocht zwalken. Je gaat zelf daar ook voorover zitten. Bij je verruimingen vind ik dat ze er weer mooi aan trekt. Ik denk dat jij het haar stiekem iets te makkelijk wilt maken maar je paard meer op het achterbeen houden is ook voor je paard fijner en beter. Het is heerlijk om zo ontspannen rond te cruisen maar volgens mij kunnen jullie wel weer een beetje meer aan het werk ;)

treffer
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:08

Leuk om te zien, ik heb een halfzusje van jouw paard. Ook een vosmerrie van zuidenwind.
Ik vind dat je haar erg vriendelijk rijdt, en ziet er ontspannen uit! Zo te lezen is dat je voornaamste doel, dan kan je haar van daaruit wat meer aan het werk zetten.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:44

Bekende bak zie ik, grappig.
Hoe kan het dat ze zo'n kort staartje heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie