Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mondy, Mjetterd, Polly, Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:26

Ik stip :D

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:55

Avalanche81 schreef:
Yay!!! :wave:

Ok Gloa: hoe gaat het 's ochtends als je een trein op moet halen, en hoe werkt een rangeerterrein?

Als in de avond de laatste treinen zijn uitgelopen en op hun eindpunt staan dan worden die door de rangeermachinsten naar een opstelterrein gebracht. Daar wordt indien nodig alles meteen gecombineerd of gesplitst om weer de juiste samenstellingen te krijgen voor de treinen die 's ochtends vanaf dat punt starten.

In de nacht worden alle treinen gepoetst door mensen van de hago en loopt er een storingsmonteur rond die de treinen hun 24/48 uurs controle geeft en kleine reparaties uitvoert indien nodig.

Zodra de treinen klaar zijn voor een nieuwe dag worden ze weer opgehaald door de rangeermachinisten en terug naar het perron gebracht om de dienst weer op te starten.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:59

Lightmare schreef:
echt een domme vraag, maar hoe blijven de wielen van de trein op de rails?
Eerst dacht ik dat ze zeg maar aan 2 kanten van het spoor zaten :+ , maar nee ze rijden er echt op

Alle wielen hebben aan de binnenkant een flens. Een opstaande rand die de wielen op de spoorstaaf houdt.

Precies hetzelfde als bij tram/metro/simpele kinder achtbaan.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:19

Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?

Nee een trein gaat niet glijden door blaadjes die op de rails liggen. Want die liggen er niet op :+

Wat gebeurd er dan wel; blaadjes vallen rondom het spoor en worden door de zuiging van de trein onder de trein omhoog getrokken. Die onderkant is niet mooi glad en werkt als een enorme verpulveraar van blaadjes. Minuscule deeltjes slaan vervolgens neer op het spoor en dat is wat de gladheid geeft. Hetzelfde effecf hebben we bij bijvoorbeeld DSM in Sittard of de remia fabriek in Den Dolder.

1 hele trein heeft minder contact met het spoor dan een auto met 1 wiel op de weg. Dus een klein beetje minder grip heeft meteen hele grote gevolgen.

Treinen in de winter in het buitenland zijn niet te vergelijken met de treinen hier. Ten eerste hebben ze daar de meeste intercity's nog op een uursdienstregeling. Ze komen uit heel Europa bij ons kijken hoe wij het voor elkaar krijgen zoveel treinen te laten rijden. Daarnaast dunnen ze daar met sneeuw zonder pardon de dienstregeling uit tot 4 treinen per dag.

We rijden hier in NL ook met erg modern materieel. Computers met wielen. Nadeel is dat die veel meer sensoren en minder directe mechanische aansturing hebben. Ze zijn dus gevoeliger voor storingen als gevolg van een compleet besneeuwde onderkant van een trein.

Veel treinen betekend veel wissels nodig. Het feitelijk vast vriezen van wissels gebeurd gelukkig niet meer zoveel. Waar wissels tijdens sneeuw wel last van hebben zijn ijsklompen die door het schudden van de trein afvallen en het mechanisme blokkeren. Hierdoor kan de wissel niet meer bediend worden en valt hij in storing. Vooral bij grote station met meerdere complex gekoppelde wissels kan dat enorme gevolgen hebben en een half knooppunt plat leggen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:42

Vjestagirl schreef:
Ik heb toevallig gisteren gehoord hoe ze in Zwitserland zo super punctueel kunnen rijden, en ook de hele winter rijden.
Punctualiteit: ze bouwen bij iedere trein 10 minuten marge in tussen ieder station. Dat betekend enorm lange ritten en hele lange stops op ieder station, maar wel perfecte punctualiteit.
Rijden in de winter: ze doen al het onderhoud aan het spoor in de zomer, als er 0 kans op sneeuw is. Vanaf het moment dat het zou kunnen gaan sneeuwen wordt iedere monteur in een hokje naast een wissel gezet, met een bezempje en een schep. Die maken dan continue de wissels schoon. In Nederland kunnen we ons dat niet voorstellen

Tja maar dat zal geen trein om de 5 minuten zijn. Als we hier bij alle wissels iemand neer moeten zetten dan hebben we geen enkele werkloze meer in NL :') . En niet te vergeten dat elke keer het spoor buiten dienst moet worden genomen als het mannetje met de bezem gaat vegen |o

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:47

deksel schreef:
Hoe werken de slagbomen bij een spoorovergang? Zit daar ook ergens een sensor in de buurt?

Vind het echt heel interessant, is soms zo erg dat ik het NS forum ga doorlezen :+.

Ja in het spoor zitten sensoren die de trein aankondigen en afhankelijk van de plaatselijke snelheid de overweg in werking stellen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:03

Ghostattack schreef:
Hoe wordt bepaald welk soort materieel op welk traject rijdt? Ik heb jarenlang Tiel Utrecht gereisd en dat was 99% dezelfde soort sprinter. Heel af en toe een oud geval en dan waren alle reizigers van de leg :P

We hebben inmiddels behoorlijk wat verschillende type sprinters.

Als ze een dienstregeling bouwen dan kijken ze qua inzet naar reizigerscapaciteit, rijsnelheid, onderhoudslocaties en bevoegdheid van het personeel wat erop moet rijden.

Nieuwe treinen worden in eerste instantie maar op een klein traject gebruikt zodat ze maar een relatief kleine groep mensen hoeven op te leiden en ze goed kunnen testen en kinderziektes oplossen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:49

Ja treinen met een biobak kan je ook bij het station gewoon gebruiken.

Maar er rijden ook nog treinen rond met een oude stortkoker en die mag je alleen rijdend gebruiken.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:52

Kaus schreef:
Waarom gaat een trein soms van +5 naar +10 naar +15 naar niet rijden? Er is vast niet een soort algemeen protocol met een eenduidig antwoord. Maar het gebeurt regelmatig met de trein die ik s ochtends neem en ik vraag me dan vaak af wat er achter de schermen gebeurt.

Moet wel zeggen dat het me weinig stoort. Heb zelf bij de klantenservice van NS gewerkt dus weet redelijk hoe dingen achter de schermen werken en hoe weinig 'jullie' eraan kunnen doen, puur nieuwsgierig dus :))

Die trein is op een bepaald punt met vertraging vertrokken. Gaandeweg loopt die vertraging op doordat hij zijn eigen rijweg kwijt is en moet wachten op andere treinen. Afhankelijk van het traject gaat zo'n trein op een gegeven moment zo gruwelijk in de weg rijden voor andere treinen dat ze hem opheffen.

Wat ook kan maar minder voorkomt is dat de trein een defect heeft wat is opgelost door de machinist maar terug is gekomen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:55

Bubblewrap schreef:
Banjer _O-

Hoe zit het met de opvang van collega's die op kantoor zitten, en verstoringen in de dienstregeling proberen op te lossen, na pittige incidenten? Suicides, bommeldingen, aanreidingen of medische calamiteiten in de treinen.

Laatst een blog gelezen van de heftige kant van het werk dat ProRail incidentenbestrijders doen... Maar de meldingen zullen ook ergens bij Arriva/NS etc binnenkomen.

Incidentenbestrijding van prorail zijn de mensen die ter plekke komen bij een verstoring. Kan een simpele defecte trein zijn maar ook aanrijdingen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:40

Het voorzichtig/aangepast rijden gaat door tot de politie de betreffende persoon heeft aangehouden en/of er door meerdere machinsten is aangegeven dat er niemand is gezien.

En dan wordt er ook een inschatting gemaakt over de ernst van de melding. Iemand die uit een inrichting is weggelopen en al een historie van suïcide heeft zal anders naar worden gehandeld dan iemand die boos de deur uit is gelopen en heeft geroepen voor een trein te gaan staan.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:18

Danielleeee_ schreef:
Ik vraag me altijd af hoe het zit met een overwegstoring. De slagbomen gaan dan niet meer open of dicht toch? Maar hoe kom je er op tijd achter dat spoorbomen niet dichtgaan? :oo

Ik zie het altijd voor me dat er een trein komt terwijl de spoorbomen storing hebben/kapot zijn, en dat er dan net een auto of fiets over het spoor rijdt...

Of krijgt de NS/Prorail automatisch een seintje van spoorbomen die een storing hebben, waardoor er altijd op tijd ingegrepen kan worden?

Overwegen zijn fail safe gebouwd. Ze hebben spanning nodig om open te blijven. Dus als de spanning weg valt door een storing of door een trein die zijn gebied in rijdt dan komt hij in werking.

Als een overweg langer dan 5 minuten dicht ligt dan krijgt de treindienstleider een melding hiervan en moeten alle passerende treinen langzaam rijden en typhoneren. Dit omdat na een korte periode wegverkeer om de bomen heen gaat slingeren en je dan een hoog aanrijdrisico krijgt.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:20

Lynnepinny schreef:
Heh, interessant dit! Ik heb me altijd afgevraagd waarvoor die langwerpige/rechthoekige blokjes zijn die tegen het spoor aan liggen op stations.

Dat is een aanvullend beveiligingssysteem wat in werking is als je op een rood sein af rijdt.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:23

Marijke_1995 schreef:
karuna schreef:
Ah leuk een ns soort van topic. Als ex ns er ligt mijn hart er nog steeds. <3 ondanks dat ik er noodgedwongen ben weggegaan door ziekte. Ik zat aan de technische onderzoekskant en test van materialen (alles wat niet van metaal, hout of textiel is :+ ) en na ongevallen de technische kant mee bekijken of daar oorzaken waren voor het ongeluk. ex heeft meegwerkt aan het treinnummervolgsysteem ooit.

Voor de bevroren wissels zijn er wisselverwarmers, destijds werkten die met slangen, al waren ze aan het omwisselen naar electrisch verwarmen toen. Weet niet waar ze daarin nu staan, ander probleem bij flinke vorst, het koppelen van treinstellen kan een probleem zijn als materiaal te hard en stug is geworden zodat ze niet te koppelen zijn.

Wat dan weer werk voor vjestagirl opleverd :P .

Wat betreft de spoorbomen, alle treinen hebben een systeem waarmee ze gelocatliseerd worden op het spoor. Deze info komt bij de treinverkeersleiding terecht die op grote schermen kunnen zien welk treinstel waar zit.

Datzelfde systeem reageert ook met kastjes die rond het spoor zitten, bv overwegen, bij wissels, waar snelheidsbeperkingen zijn enz. Als bv een machinist te hard rijdt op een traject of er staat een sein op rood en hij reageert daar niet snel genoeg op. Grijpt dat systeem ook weer in en vertraagd de trein automatisch. De spoorbomen reageren er ook op. Als een trein gesignaleerd wordt binnen zoveel meter van de overweg gaat deze automatisch dicht, of gaan de lampen en bellen aan.

Daarop inhakend; hoeveel moet een machinist dan nog zelf doen? Het klinkt alsof het systeem veel kan regelen, maar dat het vooral dient als controle en dat de machinist in principe dus wel zelf tempo bepaalt en op seinen reageert?

Gelukkig nog heel veel :D

Het is een veiligheidssysteem, geen besturingssysteem. Het enige wat het doet is kijken of de machinist reageert op een opgelegde snelheidsverlaging. Niet of je voldoende hard remt en of je wel uitkomt met je remweg. Dat moeten we zelf inschatten. Reageer je niet of niet snel genoeg dan wordt de trein gewoon stil gezet. Het systeem neemt geen remming over maar zet je met alle middelden zo snel mogelijk stil.

De treindienstleider kan ook lang niet altijd zien waar je bent. Alleen bij infra zoals wissels en grote stations ben je zichtbaar. Daarbuiten rij je in een groot grijs gebied tussen automatische seinen die alleen zorgen voor de afstand tussen de treinen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:37

Avalanche81 schreef:
Misschien een stomme vraag. Maar: de bovenleiding geeft toch stroom af? Hoe kan het dat er geen kortsluiting is bij regen?

Waar moet het op kortsluiten dan? Geeft jouw stroomdraad om je wei ook sluiting?

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:54

leeslampje schreef:
Ik vraag me af waarom het koppelen van treinen soms niet lukt. Het ziet er zo simpel uit, gewoon heel zachtjes tegen elkaar aanrijden :')

Treinen worden op 3 manieren aan elkaar verbonden
- lucht (oa voor het remsysteem)
- mechanisch
- electrisch

Met uitzondering van die uit elkaar los komende dubbeldekkers gaat mechanisch altijd prima.

Lucht geeft soms problemen als de rozetten niet goed aansluiten en je lekkage krijgt. Zonder lucht slaan de remmen erop (fail safe net zoals bij de overwegen).

Zoals ik eerder ook al zei rijden we met computers op wielen. In 99,9% van de gevallen dat het combineren niet lukt zit dit in het electrische deel. Geen goed contact op de contactdoos, computers die elkaar niet herkennen of computers die niet samen willen werken.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:23

Marijke_1995 schreef:
Gloa schreef:
Gelukkig nog heel veel :D

Het is een veiligheidssysteem, geen besturingssysteem. Het enige wat het doet is kijken of de machinist reageert op een opgelegde snelheidsverlaging. Niet of je voldoende hard remt en of je wel uitkomt met je remweg. Dat moeten we zelf inschatten. Reageer je niet of niet snel genoeg dan wordt de trein gewoon stil gezet. Het systeem neemt geen remming over maar zet je met alle middelden zo snel mogelijk stil.

De treindienstleider kan ook lang niet altijd zien waar je bent. Alleen bij infra zoals wissels en grote stations ben je zichtbaar. Daarbuiten rij je in een groot grijs gebied tussen automatische seinen die alleen zorgen voor de afstand tussen de treinen.

Ah thanks voor je antwoord! En gelukkig maar, want de charme zou er wel wat af zijn als je alleen moet controleren of het goed gaat lijkt me. Rij je dan eigenlijk steeds ongeveer hetzelfde traject of kan het elke dag wat anders zijn? Of moet je echt een traject goed kennen voor je erop kan rijden?

Ik had niet verwacht dat er zo'n grijs gebied zou zijn!

In princiepe rij je elke dienst andere ritten. Sommige trajecten rij je wel meer dan anderen. Maar dat hangt allemaal samen met de standplaats waar je zit.

Voordat je op een traject mag rijden moet je daar gaan wegleren en een theoretisch examen voor afleggen.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:25

palousa_boy schreef:
Ik ben een keer wakker geworden op een rangeerterrein.
Had de laatste trein, blijkbaar in slaap gevallen en toen ik wakker werd stond de trein stil, alles donker en was totaal niet op de plaats waar ik moest zijn :+

Controleren ze niet op dat soort dingen voordat ze de trein aan de kant zetten of had ik gewoon pech?

Ja dat horen ze wel te doen. Dat is een taak van de conducteur die binnen is gekomen met de trein.

Als rangeermachinst probeer ik ook altijd nog wel even langs de trein af te lopen maar hier is niet altijd tijd voor.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:45

culaccino schreef:
Oeh, ik heb ook een vraag. Ik weet dat je in de NS-app kunt zien uit hoeveel delen je trein bestaat. Laatst las ik dat je dan ook kunt weten waar de trein gaat stoppen bij het perron, klopt dat? Waar moet ik dan op letten? Zijn dat die ruitvormige bordjes met bijv. '6' erop?

Ja klopt dat zijn die bordjes :j

Wel een kleine maar; sommige sprinters hebben andere bakkenlengtes dan de standaard 25meter. Die stoppen dus eerder.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:09

Bubblewrap schreef:
Ik ben benieuwd wat een machinist besluit als hij in the middle of nowwhere rijdt, het volgende station een groot station is met veel mensen, en hij/zij hoort dat er een verdachte situatie aan boord is (iemand met wapens en/of bom).
Maarja, deze vraag zal waarschijnlijk niet te beantwoorden zijn. :+ Elke situatie is anders.

Gezond boeren verstand en vakmanschap.

Alles gaat in overleg met de treindienstleider. Die kan zien wat de meest gunstige locatie voor assistentie is.

Maar tenzij opgedragen ga je niet een groot station binnen rijden bij een verdachte situatie. Dan rem je af en ga je tijd rekken. Zolang mogelijk langzaam rollen en tijd winnen om alles achter de schermen in gang te krijgen. Desnoods rij je met een banketstaaf naar de reizigers een groot druk station maar voorbij.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:22

Amy223 schreef:
Moet je echt een speciale opleiding hebben afgerond om machinist te worden?
En wat zijn nadelen aan machinist zijn? :)

Jazeker. Je kan opgeleid worden intern bij NS of een rail opleiding volgen via het ROC.

De opleiding van NS duurt ongeveer een jaar voordat je zelfstandig gaat rijden. Dan heb je theorie, praktijk en je bevoegdheid voor een paar trajecten en het materieel wat daarop rijdt.

Nadelen: geen 8-)
Ik vind het een mooie baan. Maar je moet er wel tegen kunnen dat je alleen zit en de dubbele onregelmatigheid vind ook niet iedereen (of het thuisfront) leuk.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:29

leeslampje schreef:
@ Gloa: wat bedoel je met dubbele onregelmatigheid?

Je werkt niet in ploegen maar wel 24/7 per dag.

Elke dienst begint op een ander tijdstip en je kan in 1 week tijd heen en weer gaan tussen vroege, late of nachtdiensten.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:54

Amy223 schreef:
Zou je eens een voorbeeld willen plaatsen Gloa? Ik ben wel benieuwd hoe een gemiddelde week er dan uit ziet qua uren! :D

Ik ben reserve machinst en werk dus niet vanuit een rooster. Ik weet pas op donderdag mijn diensten voor de week erop. Als je in een rooster zit dan kan je voor een jaar door plannen behoudens een paar kleine wijzigingen om de paar maanden.

Komende week;
Maandag nachtdienst 22.15-6.30
Dinsdag rust
Woensdag reserve 16.00-00.00
Donderdag afloper 18.39-1.36
Vrijdag afloper 16.57-00.42
Zaterdag rangeerdienst 13.30-22.45
Zondag rust

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:58

Sky schreef:
Ik zat net in de intercity van Amsterdam naar Utrecht van 16:24, richting Nijmegen. Nu sloeg de trein zonder melding Bijlmer Arena over.. Ik vraag me echt af wat daar dan achter de schermen gebeurt op zo’n moment. Is dat dan echt een kwestie van een menselijke fout? Dus dat de machinist vergeet te stoppen? Kan dat... :+

Die treinserie stopt daar normaal niet. Alleen de treinen vanuit schiphol en de laatste 2 's avonds uit amsterdam.

Machinst zal er helemaal geen erg in hebben gehad dat er een extra stop moest worden gemaakt.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:31

Ik vind het een prachtige week. Hoe later hoe liever :+

Nee met reserve zit je gewoon op standplaats backup om treinen zonder machinst op te vangen of lege treinen weg te brengen zodat ze weer op de goede plek staan. Soms zit je dienst dan helemaal vol geknipt en geplakt en de andere keer heb je de hele dag niets te doen.

Maar ik heb zo te zien een extra reserve dienst en dat betekend dat ze je op de dag zelf nog kunnen bellen om een andere dienst (rondom die tijden) te draaien bijvoorbeeld als een collega ziek is geworden. Als ik geen dienst wijziging krijg zit ik die dag extra reserve op standplaats.