Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Mondy, Mjetterd, Polly, Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:46

Castilja schreef:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn studenten ov een jaar langer geldig blijft? (Zodat ik geen driehonderd euro per maand hoef te betalen aan reiskosten volgend studiejaar) :')

Contact opnemen met DUO.
Geen van de ov bedrijven hebben daar invloed op.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:50

Lightmare schreef:
echt een domme vraag, maar hoe blijven de wielen van de trein op de rails?
Eerst dacht ik dat ze zeg maar aan 2 kanten van het spoor zaten :+ , maar nee ze rijden er echt op

Hier kan je een wiel van een trein zien, dit is tevens een wiel met een vlakke plaat, oftewel wat vierkante wielen genoemd worden.

Afbeelding

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:09

Haarbal schreef:
Krijgen treinen die nou echt van blaadjes op het spoor? En hoe kan het dat in Rusland enzo treinen wel door sneeuw kunnen rijden en hier niet? Hebben die een sneeuwsmelter aan de voorkant ofzo?

Ja, dat kan je zien op de foto die ik net geplaatst heb.
Oorzaak zijn inderdaad de blaadjes, een trein in Nederland rijd veel kilometers per dag en moet vaak remmen.
Door de bladeren op het spoor glijd een trein door.
Dat slijt de wielen en onstaan er dus vlakke plekken op de wielen.

Tsja Rusland, groot land maar veel minder treinen en is niet te vergelijken met de infrastructuur van Nederland.
Wij hebben een enorme spoorbezetting met hoge rij frequentie, niet alleen personen vervoer maar ook goederen.
In Rusland rijden er echt lang niet zoveel treinen.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:13

purny schreef:
Waarom is het ov zo godvergeten duur? Ik bedoel ze willen iedereen stimuleren om de auto te laten staan en daarvoor het ov te nemen maar het is gewoon niet meer leuk. Een autootje is goedkoper volgend jaar

Alles wordt duurder, helaas heet dat inflatie..

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:24

Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+

Iedere treinrit heeft zijn eigen ritnummer.
Aan dit ritnummer is een omroep gekoppeld die in het systeem zit.
Via GPS wordt bepaald waar de trein rijdt en van te voren is ingesteld op welk punt er omgeroepen gaat worden.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:34

Paardenfan25 schreef:
Wat een leuk topic :)

Ik vraag mij altij af hoeveel reistijd NS personeel zelf heeft. Of heeft de NS mega goede planners met al die medewerkers die door heel Nederland crossen.
Is reistijd ook werktijd als de trein niet rijdt en als je als conducteur of machinist zelf om moet reizen?

Ik ben zelf HC, hoofdconductrice dus.
Met de trein doe ik er ongeveer 10 minuten over, met de auto ongeveer 20.
Reistijd van en naar het werk valt niet onder werktijd.
Daarbij dienen wij gewoon op tijd te zijn en mocht de trein niet rijden of je moet om reizen dan dus eerder weg of met de auto of ander vervoer.
Extra tijd bijleggen door te laat binnen komen bij einde dienst kunnen wij registreren.
Je begint en eindigt altijd op eigen standplaats.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:45

Avalanche81 schreef:
Nayomie: wat doet hij dan precies?

Ik wil alles weten over rangeerterreinen:D

Wat wil je weten?
Manlief is machinist en draait ook ret (rangeer) diensten.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:02

Gloa schreef:
Amy223 schreef:
Zou je eens een voorbeeld willen plaatsen Gloa? Ik ben wel benieuwd hoe een gemiddelde week er dan uit ziet qua uren! :D

Ik ben reserve machinst en werk dus niet vanuit een rooster. Ik weet pas op donderdag mijn diensten voor de week erop. Als je in een rooster zit dan kan je voor een jaar door plannen behoudens een paar kleine wijzigingen om de paar maanden.

Komende week;
Maandag nachtdienst 22.15-6.30
Dinsdag rust
Woensdag reserve 16.00-00.00
Donderdag afloper 18.39-1.36
Vrijdag afloper 16.57-00.42
Zaterdag rangeerdienst 13.30-22.45
Zondag rust

Mooie DW, wat is jouw PE?

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:49

Bubblewrap schreef:
Misschien wel een leuke term voor jullie; De machinist heeft de trein waar ik in zit... Dood gemaakt :=

Er was een storing in de computer, waardoor de machinist de trein even volledig uitgezet heeft. Ofwel: doodmaken :+ _O-

Dat noemt men bij ons een shut down.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:10

Tuurlijk moet je dat enigszins zelf creëren en dat gebeurt ook wel.
Echter zitten wij ook vast aan een "trefkans".

Ik kan uiteraard wel heel gezellig een sociaal gesprek houden maar door de tijd die dat neemt wordt de trefkans voor andere reizigers kleiner waardoor er gezegd wordt dat ze nooit een conducteur zien.
Tevens wordt NS ook "afgerekend" hierop.

Wil niet zeggen dat ik nooit een leuk praatje hebt hoor maar vaak is onze tijd echt beperkt helaas.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:12

En ja we worden getraind om met lastige klanten om te gaan.
Iedere 5 (4 in praktijk) jaar moeten we opnieuw BOA examen doen.
Ook een examen met acteur hoort hierbij.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:53

Ninus schreef:
Wat betekent het digitale aftelbord bij station Zwolle? Je ziet het als je vanuit Meppel komt en het is me gisteren voor het eerst opgevallen, maar dat zegt niet zoveel := :D

Wat voor afteller bedoel je?
Zit helaas al even ziek thuis dus weet niet of deze al in Zwolle staat.

Maar op een aantal stations staan inderdaad aftellers.
Deze is voor ons en geeft aan over hoeveel seconde het sein veilig komt en wij mogen vertrekken.
In de praktijk beginnen wij het vertrekproces als de teller op 15 of 10 staat ongeveer.
Als de teller op 0 staat en het vertreklicht brand sluiten wij onze eigen deur met als doel zo efficiënt mogelijk te kunnen vertrekken met weinig tijd verlies.

Een vertrekproces duurt gemiddeld tussen de 15 en 20 seconden voordat de trein daadwerkelijk kan gaan rijden.
Om hierop in te kunnen spelen dmv eigenlijk een definitieve voorspelling te geven wanneer het sein veilig komt kunnen wij dus punctueler rijden.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:56

safina schreef:
Ik had nog een vraag: het gebeurt mij regelmatig dat de NS halverwege mijn reis omroept dat het achterste treinstel achterblijft op het aankomende station. Dan moet je er opeens uit, dus je laptop afsluiten, jas weer aan, al je werk heel vlug in je tas proppen, snel naar het treinstel daarvoor, waar als het tegenzit ook nog geen plek is om te zitten. Echt ontzettend irritant.

Waarom koppelen ze een achterste treinstel af en blijft dat achter op een station? En hoe kan ik erachter komen of ze dat gaan doen en zorgen dat ik meteen in het juiste treinstel stap? (ja, in ieder geval nooit de achterste kiezen dus, duh! :D )

Omdat op sommige stations minder stellen passen, oftewel perron te kort.
Vaak staat het op de borden aangegeven, ook op de trein delen staat de bestemming.
Het gedeelte wat er onderweg af gaat zal dus een andere eindbestemming aangeven.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:00

Mloes schreef:
Wat een leuk topic :D vind het altijd heel leuk om wat meer te weten te komen van zaken waar je normaliter niet bij stilstaat.

Vorige pagina ging het over communicatie in het OV: ik studeerde 12 jaar terug in Groningen en reisde toen echt heel veel met de trein. 7 jaar terug aan het werk gegaan en vanaf toen reisde ik per auto naar werk, zat toen heel sporadisch nog eens in de trein. Door verhuizing paar maand terug weer dagelijks met de trein gaan reizen, en wat mij dus heel erg is opgevallen t.o.v. 12 jaar terug; de vriendelijkheid van de conducteurs, de uitgebreide informatie die omgeroepen wordt en de uitgebreide excuses die gemaakt worden bij vertraging plus uitleg erbij. Heb echt het idee dat dit heel erg veranderd is laatste jaren (op een positieve manier).
Sowieso vind ik dat mensen die werk doen wat ‘for granted’ wordt genomen en die dit fluitend en vrolijk doen, echt een lintje verdienen. Ook buschauffeurs bijvoorbeeld, ben je op tijd? (Bijna) niemand groet je. Ben je te laat? Waarschijnlijk volledig buiten jouw schuld? Boze mensen. En als je als buschauffeur nog vrolijk blijft en van je werk geniet, er gewoon maar wat van probeert te maken? Dan ben je voor mij echt een held :D

Ook onze omroepen worden steeds bekeken en onderzocht wat de reizigers nou fijn vinden.

Vroegah dacht men altijd kort en bondig.
Nu spreekt men van de "warme omroep" persoonlijker en gericht op de reizigers aan boord.
Ook wordt de communicatie naar ons beter waardoor wij ook betere informatie hebben betreffende overstappen, vertragingen en verstoringen.

maaike5581

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:15

Geplande werkzaamheden voor 2020 zijn nu al te zien oa via de NS app.

Zijn al ruim van te voren gepland.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:23

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:24

Vjestagirl schreef:
Ik mag zometeen aan t werk... hopen dat t beter gaat dan 2 jaar terug.

Manlief is aan het rijden momenteel.
Nu volgens mij met de 5600 heen en weer...
Tot 16.00 dus ben benieuwd.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:49

Nee, kaartje is niet geldig tijdens de spitsuren, dus ook niet als je voor de spits ermee incheckt.
Je dient je reis te onderbreken totdat de spitsuren weer voorbij zijn.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:53

Staat ook duidelijk aangegeven als je je coupon code van het kruidvat kaartje gaat verzilveren :
Afbeelding

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:12

Banjer schreef:
fohadie schreef:
Ik heb toch ook een vraag aan de machinisten en/of conducteurs onder ons: WAAROM wordt er pas omgeroepen in welke trein je zit als de trein al onderweg is? Dan moet je wachten tot het volgende station tot je er pas uit kan. Handiger zou zijn om het om te roepen VOOR de trein vertrekt.

Nu tot drie keer toe meegemaakt dat er op het bord een andere trein stond. Er was een spoorwijziging maar die werd niet omgeroepen. Dus ga je er vanuit dat de trein waar je instapt ook de trein is die op het bord staat. Zo ben ik eens in Belgie gestrand terwijl ik dacht de ic direct naar Rotterdam te hebben vanaf Breda.

Bij Arriva wordt 2 minuten voor vertrek o geroepen waar de trein heen gaat :)

Dat is de automatische omroep.
In de nieuwe sprinters wordt het bij de NS ook omgeroepen.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:23

Geen vraag maar wel even stil staan bij het verlies van onze collega.

Afbeelding

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:22

Het is bizar en ongelooflijk dat dit is gebeurt.
Hoe de cabine eruit zag, koude rillingen over mijn hele lichaam.
In en in triest en even een traan gelaten.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:03

Gloa schreef:
maaike5581 schreef:
Het is bizar en ongelooflijk dat dit is gebeurt.
Hoe de cabine eruit zag, koude rillingen over mijn hele lichaam.
In en in triest en even een traan gelaten.

Welke cabine.....die is er gewoon niet meer : ;(

Dat is een feit ja.
Achterwand zit gewoon in de reizigersruimte geduwd.
Hij had geen schijn van kans..

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:58

Ik ben HC, manlief is MCN en afgelopen week hetzelfde ritje gereden in hetzelfde type trein die daar vast rijd.

Elkaar even extra geknuffeld en stil staan dat dit helaas een realiteit is geworden.

Je praat er thuis wel eens over, wat als, wat doe je op het moment dat je zoiets op het spoor ziet?

Noodremming en wegwezen?
Lukt dat überhaupt wel met de kracht die vrij komt bij een noodremming? een keuze die je moet maken maar wat niet altijd meer kan..

En ik hoop echt dat dit mat echt goed onderzocht gaat worden.
Want ondanks dat dit met volle snelheid is gebeurd en op een volle vracht is geknald zou je als machinist veilig moeten zijn... Gewond, ja logisch, maar het leven laten..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie